Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2464
Kompis kjøpte ny pc her om dagen og etter han hadde bygget den så installerte jeg en ferdig aktivert win10 fra bukta. og rett fra start oppførte edge selg litt rart og samme med chrom, random nedlukking og på gitte sider status_access_violation error. Samt en del grafikk glitch og artifacts i menyer og logo på discord.
Tenkte at det var noe galt med den win10 instalen jeg hadde med og lasta ned en iso fra Microsoft og formaterte, Akkurat samme greia der.
tok en memtest og den gikk fint så bare for og teste kjørte vi en ren win11 install AKKURATT samme der også. Spilling på pcen går fint.
Den går også av og til i loop når den blir restartet.
Hva kan det være?

Pc spec
Gigabyte X570S AORUS MASTER Wifi Hovedkort
AMD Ryzen 9 5900X CPU
Palit GeForce RTX 3080 12GB GamingPro
Kingston FURY Renegade PCIe M.2 NVME SSD 2TB
Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
NZXT Kraken X53 CPU Kjøler
Corsair RM850 850W PSU
Hadde et X470 kort som oppførte seg noe lignende du beskriver fort noen år siden. Har du prøvd å klokke med minnet til f.eks 2933 MHz? Det ble min "redning".
Har du sjekket temperaturer? Kan bruke foreksempel hwinfo. Selv om den er helt ny, har du resatt bios? Er det noe auto overclocking av noe slag så kan du skru det av. Xmp
sitter med akk samme problem på chrome

status_access_violation
Sitat av Nixontrippy Vis innlegg
sitter med akk samme problem på chrome

status_access_violation
Vis hele sitatet...
Denne pleier å komme ved forsøk på uautorisert tilgang til minnet,gjerne via tredjeparts plugins o.l.
Sjekk temp, oppdater bios, skru av alt av overklokking (XMP I BIOS), sjekk at alle komponenter står skikkelig fast i sockets, spesielt cpu & ram.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Har nå prøvd alt dere foreslår og ingen ting hjelper. Hjalp noe og forandre timinga på ram men problem gjennstår. Testet ram mange ganger og all er ok.
Ta en ram brikke også prøver du den i alle sporene, så prøver du den andre brikka. Vist ikke hadde jeg tatt ut hovedkortet og prøvd og bootet oppå esken, har vært borti kortslutning bak på hovedkortet mot kabinettet.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Nå satt jeg i bare cpu og m.2 lagring i en annen pc og problemet er der fortsatt, s0 da kan man regne med det er cpu som er føkka ?
Hmm ja enten det eller m.2 da. Kikk nøye på pinsa på cpu