Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1086
Hei hei.

Jeg kjøpte ny pc i februar og har siden den gang vært plaget med det jeg mener er relativt treg oppstart. I forhold til min laptop som starter på ca 3 sekund, bruker den stasjonære nærmere et halvt minutt.

Det jeg tror, er at maskinvare krever av PSU, det som er helt på grensen av hva den kan klare for den står å " lader " før det skjer noe på skjermen.

Noen ideer / tips om hva jeg bør forvente av maskinvaren som jeg har evnt. hva jeg kan gjøre for å forbedre saken?

Spesifikasjoner:

Silver Power SP-SS500 500w PSU
AMD FX-8350 4.0ghz, .
ASUS Sabertooth 990fx.
Kingston DDR3 HyperX . kit med 4 x4gb her.
Crucial m4 SSD 256GB.

Dette jeg tenkte var relevant i det minste.


Mvh.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei.

Har du en del lagret på SSDen? Har hatt et lignende problem, hvor maskinen gikk tregt grunnet for mye på SSD. Til slutt krasjet maskinen fordi den klarte ikke takle mer på SSDen. Jeg la dermed alle filene over i en SATA harddisk (1TB) som gjorde at oppstart også videre går utrolig greit.
Bios-innstillinger er nok i de fleste tilfeller hovedsynderen, deretter kommer hvor mange enheter som er koblet til hovedkortet og operativsystemet.

Pass på at bios er satt til AHCI (hvis den ikke er satt til det så må du endre registeret i windows før du bytter til AHCI) og sørg for at du har nok plass på SSD-disken og bruker diverse SSD-funksjoner som over-provisioning etc, men siden du har hatt treg boot siden du installerte windows på den så er det nok bios.
Som nevnt har du kanskje mulighet til å styre dette i bios.

Med forbehold om at du har rett i din antagelse om en for svak PSU:
Husk at prosessor-bruken er ganske intens under boot og strømtrekket blir ofte MYE større. Dette skyldes enkelt og greit at mange bios'er kan klokke opp cpu-er ved tung belastning for å være mer effektive. De trekker da selvsagt mer størm og kan være et problem hvis HK og eller PSU ikke er dimensjonert bra nok!
Sist endret av woff; 24. oktober 2013 kl. 22:28.
hvor full er SSDen?
Sitat av Kizzaa Vis innlegg
Hei.

Har du en del lagret på SSDen? Har hatt et lignende problem, hvor maskinen gikk tregt grunnet for mye på SSD. Til slutt krasjet maskinen fordi den klarte ikke takle mer på SSDen. Jeg la dermed alle filene over i en SATA harddisk (1TB) som gjorde at oppstart også videre går utrolig greit.
Vis hele sitatet...
Det skal ikke ha noe med saken å gjøre. Jeg hadde i lengre tid en 30GB disk som OS disk, og det var mer regelen enn unntaket at den hadde mindre enn 1GB ledig plass. Oppstart og ellers var den like kjapp uansett hvor mye eller lite plass jeg hadde på den.
Sitat av woff Vis innlegg
Som nevnt har du kanskje mulighet til å styre dette i bios.

Med forbehold om at du har rett i din antagelse om en for svak PSU:
Husk at prosessor-bruken er ganske intens under boot og strømtrekket blir ofte MYE større. Dette skyldes enkelt og greit at mange bios'er kan klokke opp cpu-er ved tung belastning for å være mer effektive. De trekker da selvsagt mer størm og kan være et problem hvis HK og eller PSU ikke er dimensjonert bra nok!
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om en BIOS som "klokker opp" CPUen under boot pga. den mener det er tung belastning. Link til info?