Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3017
Jeg oppgraderer min gamle PC (3 år gammel). Ny kasse hovedkort, cpu, ssd, ram. Når jeg var ferdig og skulle strømsette, intet liv. Jeg leste en gang at mangel på skruer var årsak til en med lignende problem. I manual står det 9 skruer (presisert) og bildene stemmer med det. Bare det at hos meg går det bare 8 skruer da hullet i midten av hovedbordet tar jo mot styrepinnen som står i kassen, og er ganske vanlig. Dermed er det ikke plass til den 9 skruen. Noen som har vært bort i lignende og har en forklaring på dette? Ellers får jeg vel pelle alt fra hverandre og sette det sammen igjen men håp om bedre lykke neste gang.
Skyt meg om jeg tar feil men om du snakker om skruene til hovedkortet så er jo de til for å holde hovedkortet på plass og for å hindre kontakt mellom kassen og kretsene på kortet.

Om den siste standoffen står imot kortet på feil sted kan du ha kortsluttet noe, om det ikke passer med hullbilde (som høres rart ut) så ihvertfall fjern standoffen som ikke passer om du ikke allerede har gjort det.
Jeg er amatør på dette og er heller ikke så stødig i engelsk. Ja, det er hovedkortet jeg mener (ASUS ROG Strix B550-F GAMING WIFI). Hva mener du med standoffen? Og hva mener du med "står imot kortet"? Hvis det er styrepinnen du mener så står den i hullet på hovedkortet nå. Skal jeg fjerne den eller hva?
Har du koblet til alle PSU (power supply) Kablene til hovedkortet / evt Skjermkortet? Kan være at du har for svak strømforsyning, men lettere hvis vi får alle specsa på pcen din. Personlig aldri hørt om at alle skruene må være i for at ting skal fungere.
Tror aldri jeg har skrudd fast alle standoff skruene til Hovedkortet. Det er bare skruer som skal holde hovedkortet fast til kabinettet. Er høyst sannsynlig ikke det som er problemet. Dobbelsjekk alle ledningene. Se på litt forskjellige youtube videoer og ta deg god tid. Bør få det til
Sjekk at startkablene står montert riktig.
Hei folkens og takk for engasjement. PCU er Fortron AURUM Platinum 650W (fra gammel pc). På Digital Impuls sa pcu holdte i massevis. Skjermkort (gammel pc) ASUS GeForce STRIX GTX 960 2GB (jeg "gamer" ikke). Ellers er nyinnkjøp: Fractal Design Define R6 USB-C Black TG, - AMD Ryzen 7 3700X Prosessor 3.6GHz, 32MB, Socket-AM4, 8-kjerner, 16-tråder - ASUS ROG Strix B550-F GAMING WIFI - AM4, ATX, B550 - Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3600Mhz 2x16GB, - Corsair Force Series MP600 500GB M.2 SSD, M.2 2280, PCIe 4.0, NVMe.
Jeg har vel heller ikke veldig tro på dette med alle skruer, men "Mrlarsen" er vel inn på noe jeg ikke forsto helt. "jaffarbigbag", hva mener du med startkablene? Jeg tror jo at alt er (var) tilkoblet men er usikker. Ser videoer nå og leser litt. Skulle vist om noen som tar oppdrag, hjemmeservice i Oslo. Digital Impuls var det venting. Skulle gjerne betalt en slump for å fått dette ferdig. Som jeg skrev oppe i tråden så ser jeg ikke annen råd enn å plukke den fra hverandre og sette den sammen igjen, men vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre annerledes eller finne av feil. God råd tas imot med stor takk...
"Startkablene" er jeg ikke helt sikker på, men tenker at han kanskje enten mener de som går fra start-knappen eller de som går fra strømforsyningen. Gjerne dobbelsjekk begge og -sjekk at de er koblet inn der de skal være.

Men hvis du sitter med en ekstra skrue så er det nok best å ta fra hverandre det som må løsnes og få festet den - eller være helt sikker på at det ikke går - før du loker med strøm, sånn for sikkerhets skyld.
Sist endret av Pruttnisse; 1. oktober 2020 kl. 11:53.
Startkablene, altså de som går fra strømforsyningen til hovedkortet slik at hovedkortet får strøm.
Men du kan også sjekke at frontpanelet er koblet til strøm.
Det er en hel bunte med kabler som går fra frontpanelet, og jeg mener at de er riktig plugget. Har sjekket flere ganger. Strømforsyningen har jeg tatt ut nå og koblet til strøm samt målt (multimeter) spenningen på kablene ut. Hovedkabel har spenning på pinnene, mens 8 pinner strømkontakt får jeg ingen utslag på. Er usikker på om det skal være det før alt er riktig montert i maskinen. Jeg, er vist usikker på det meste nå og tror jeg starter søk på nettet om hjemmehjelp.
Sitat av oggen Vis innlegg
Det er en hel bunte med kabler som går fra frontpanelet, og jeg mener at de er riktig plugget. Har sjekket flere ganger. Strømforsyningen har jeg tatt ut nå og koblet til strøm samt målt (multimeter) spenningen på kablene ut. Hovedkabel har spenning på pinnene, mens 8 pinner strømkontakt får jeg ingen utslag på. Er usikker på om det skal være det før alt er riktig montert i maskinen. Jeg, er vist usikker på det meste nå og tror jeg starter søk på nettet om hjemmehjelp.
Vis hele sitatet...
Hvor holder du til? Aner ikke om det skal være strøm i kablene hele tiden, men jeg vil da absolutt tro det. Gjerne send meg en pm!
Hei "tmortenk". Jeg har sendt deg en pm.
Mente ikke at det hadde skjedd men den eneste forklaringen jeg kommer på for at skruer i hovedkortet skal kunne gjøre noe med strømmen er at en skrue stikker opp på feil plass og evt kortslutter hovedkortet der den står imot.

Men det er ganske usannsynlig at har skjedd med mindre du har hørt noe knitring e.l og luktet noe spesielt ved forsøkt oppstart.
Noen hovedkort har en standoff "pinne" som ikke skal ha skrue, er bare for å hjelpe deg treffe.

Er strømforsyningen på når du tester med multimeter? Strømforsyningen står i standby til den får signal fra PCen om å starte, når den står i standby er det ikke strøm i alle kabler/plugger. Helt normalt. Du kan "jumpstarte" strømforsyningen for å teste ved å kortslutte noen pinner på 24-pins kontakten. Kan du ikke legge ut bilde av innmaten så vi kan se? Høy oppløsning og god belysning er best. Vanligste feilen er å glemme 4/8 pin til hovedkort, men det tror jeg ikke du har gjort.

Frontpanelkablene er også enkle å bomme på. Om det ikke skjer noe som helst når du trykker på startknappen er det gjerne problemet. Du kan kortslutte startknapppinnene med en nøkkel elns. for å teste.
Han svarer ikke på pm atm. Men Jeg tror problemet enten ligger i at han har koblet feil, evt er kabinettet "defekt" eller kablene er defekt. Men det som burde gi oss en indikasjon på at ting fungerer er jo at det er som regel noen lys på hovedkortet selvom den er av, ihvertfall når du kobler til strømmen / skrur på bak på strømforsyningen. Jeg skulle gjerne likt å sett ett bilde av kabinettkablene koblet til, også av hele builden.
Beklager "tmortenk" at jeg ikke har svart deg på pm. Stresset og sliten kjøpte jeg en person til og finne ut av dette. Det er som du antyder her, feil kobling av kabler. PC er oppe og går nå men jeg er ikke ferdig med bios og software enda. "Fekillix" nevner frontpanelkablene og det var nettopp de kablene som var feilkoblet. Jeg bukker og takker alle for hjelpen, jeg har lært mye som kan komme til gode en annen gang. Takk, takk...
▼ ... noen uker senere ... ▼
oggen's Avatar
Trådstarter
Nå gjenstår det bare en ting som jeg ikke får til å fungere. Jeg får ikke Bluetooth til å fungere. Legger ved utklipp av enhetsbehandling og håper på innspill? Jeg har lurt mye på om det ikke mangler en forekomst her? Ellers ser de jo grei ut "for meg" de som fremkommer. Ellers er PCen helt rå med tanke på at det ikke er en gaming pc. Det har jo vært en kronglete vei med ut og inn av komponenter (spesielt M2, da jeg har både gen 3 og 4). Windows har jeg installert 4 ganger før jeg ble fornøyd og enda gjenstår det litt innstillinger jeg enda ikke har funnet ut av. http://E:\
Har hovedkortet Bluetooth da? Eller bruker du en ekstern dongle?
oggen's Avatar
Trådstarter
Hovedkortet har Bluetooth, ellers vil det vel ikke kommet noe i enhetsbehandling ...eller? Jeg har også en usb Bluetooth men da kommer det feilmelding og beskjed om at jeg har siste driver versjon når jeg prøver den. Jeg ser at bildet ikke kom med i innlegget. Det kommer "Skriv inn bildets URL. Hva skriver jeg der?
Sitat av oggen Vis innlegg
Det kommer "Skriv inn bildets URL. Hva skriver jeg der?
Vis hele sitatet...
Last opp bildet på f.eks https://imma.gr/ så legger du inn URLen du får der
Sist endret av ruskelusk; 26. oktober 2020 kl. 12:52.
oggen's Avatar
Trådstarter
Her er bildet av enhetsbehandler uten USB Bluetooth.

Sist endret av oggen; 26. oktober 2020 kl. 13:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Komplett idiot
Pruttnisse's Avatar
Føles nesten som spam å spørre deg, men har du gått igjennom denne?

https://support.microsoft.com/en-us/...tooth-problems
Sist endret av Pruttnisse; 26. oktober 2020 kl. 21:12.
oggen's Avatar
Trådstarter
Ja, nå har jeg gått igjennom Microsoft listen enda en gang, men pc klarer ikke å finne enheten (høyttaler). Prøvde mobiltelefonen nå, å det gikk helt greit. Skal ta meg en tur på Digital Impuls i morgen og høre om det er noe tips og få. Det var der jeg kjøpte det meste til PCen. Det er sikker noe idiotisk enkelt ...men, men ) Takker uansett for tips :-)