Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3826
Som de fleste sikkert har lest så har en ny planet med navnet Gliese 581 g kommet til syne.

Dette er noe jeg fant utrolig spennende, og følte alle måtte få med seg!
Er det noen som vet om det hadde vært mulig å bo der? I artikkelen står det at det ikke hadde vært mulig enda, men om det er oksygen der burde det jo være mulig?
-30 og alltid dag på ene halva og alltid natt på andre halva fordi klumpen ikke orker å snurre som vår...et radiosignal vil bruke 20 år en vei til denne late planeten og vi vil nok finne mange mange flere som ligner.
Står det ikke i artikkelen at det er områder på planeten som ville vært beboelige? Mtp. at planeten ikke beveger seg rundt sin egen akse er den ene siden altid mørkelagt og en del av solsiden altfor varm, men områder er passe temperert. De vil vel finne ut om det er organismer der etterhvert. Tror ikke noen nFF'ere klarer å finne ut dette på egenhånd
Jeg må innrømme jeg ble litt overraska over hvor detaljert forskerene klarer å beskrive en planet som befinner seg over 20 lysår unna. Blir nokk en stund til at vi kan sette beina på planeten Gliese, men vi jordboere har utvilsomt en spennende fremtid i møte.
Ser for meg at vi klarer å ødelegge den planeten og -.-

Blir spennende å følge med på dette. Håper vi får se noen grønne menn eller noe i den duren
Hvis vi får svar på radiosignalene vi sender om ~40 år blir det beyond win.

EDIT: De sendte visst et signal mot 581c allerede i 2008
Sist endret av Grix; 30. september 2010 kl. 21:55.
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Ser for meg at vi klarer å ødelegge den planeten og -.-
Vis hele sitatet...
Den òg? Hvilken planet er det du mener vi har ødelagt? Jorden vil alltid klare å hente seg inn igjen, og de ødeleggelsene vi har påført den er ikke i nærheten av katastrofer som har skjedd tidligere; og de har ofte vist seg å være nødvendige for fremgang i evolusjonen. Det eneste vi muligens ødelegger er vilkårene for vår overlevelse her.
Leste også at Gliese 581 g har en tyngdekraft på 4G, så det vil være tungt for oss å stå på beina i lengre tid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NorwegianMonkey Vis innlegg
Jeg må innrømme jeg ble litt overraska over hvor detaljert forskerene klarer å beskrive en planet som befinner seg over 20 lysår unna. Blir nokk en stund til at vi kan sette beina på planeten Gliese, men vi jordboere har utvilsomt en spennende fremtid i møte.
Vis hele sitatet...
Det er rimelig mykje gjetning. Alt ein veit er stortsett avstanden frå stjerna den sirkler rundt, omløpstid, masse og størrelse. Ein kjenner ikkje atmosfære, men en kan gjette seg til at det er ein steinplanet basert på størrelse og masse. Temperaturen blir igjen gjetning ut frå avstanden til stjerna, og eventuell atmosfære en kan regne med en planet på den størrelsen har.

Med andre ord er det rimeleg mykje gjetning inne i biletet...
Tar bare 558000år å komme dit hvis man flyr i 11km/s hehe.
Stakkars de som skulle bo der hvis homo sapiens når fram. Skal ikke begynne dele landområdene inn i kolonier allerede nå?
Sist endret av Don Veto; 3. oktober 2010 kl. 09:58.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er rimelig mykje gjetning. Alt ein veit er stortsett avstanden frå stjerna den sirkler rundt, omløpstid, masse og størrelse. Ein kjenner ikkje atmosfære, men en kan gjette seg til at det er ein steinplanet basert på størrelse og masse. Temperaturen blir igjen gjetning ut frå avstanden til stjerna, og eventuell atmosfære en kan regne med en planet på den størrelsen har.

Med andre ord er det rimeleg mykje gjetning inne i biletet...
Vis hele sitatet...
Og for alt det vi vet så er det ikke en gang sikkert at planeten eksisterer lengre.
Vi ser jo tross alt bare lyset fra planeten, ikke selve planeten.

Stemmer for å anlegge verden største cannabisplantasje på solsiden av planeten.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Og for alt det vi vet så er det ikke en gang sikkert at planeten eksisterer lengre.
Vi ser jo tross alt bare lyset fra planeten, ikke selve planeten.
Vis hele sitatet...
Strengt tatt så har vi aldri sett lyset av planeten.

Måten den har blitt funnet på er å måle bevegelsmønsteret til stjernen den går i bane rundt, og da regne seg frem til de egenskaper en planet må ha for å påvirke dette slik-og-slik.

Jeg tviler uansett på at planeter forsvinner plutselig av seg selv på 20 år.
Sist endret av Kinseek; 3. oktober 2010 kl. 10:57.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Annbefaler å se Stephen Hawkings Universe om folket vil vite mer om denne planeten, og om hvordan den ble funnet, samt skapninger og organismer som KAN leve på den.
kodeordene er "muliggens" og "sanssynligvis"

EDIT: Faen, kasta bort post nr. 100 på dette

EDIT2: YAY! post 100!
Sist endret av CatastrophicRoadKill; 3. oktober 2010 kl. 12:19.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Og for alt det vi vet så er det ikke en gang sikkert at planeten eksisterer lengre.
Vi ser jo tross alt bare lyset fra planeten, ikke selve planeten.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Strengt tatt så har vi aldri sett lyset av planeten.

Måten den har blitt funnet på er å måle bevegelsmønsteret til stjernen den går i bane rundt, og da regne seg frem til de egenskaper en planet må ha for å påvirke dette slik-og-slik.

Jeg tviler uansett på at planeter forsvinner plutselig av seg selv på 20 år.
Vis hele sitatet...
Nei, istedenfor tok det bare et par uker: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10033902
Nå er det bare å kjøpe seg land der da, selge landet som man har på mars og kjøpe på Gliese
leste for litt siden at de ikke klarer å finne igjen planeten!

Edit: link til saken, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10033902
Sist endret av Awareness; 15. oktober 2010 kl. 14:28.
▼ ... over en måned senere ... ▼
noen hørt noe mer om denne planeten? Er den borte?
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Leste også at Gliese 581 g har en tyngdekraft på 4G, så det vil være tungt for oss å stå på beina i lengre tid.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, den er forventet å ligge på 1,1 til 1,7 ganger av jordas tyngdekraft.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Planeter blir ikke bare "plutselig" borte. Det er sikkert bare et større objekt som blokkerer den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Den er der nok garantert. Teknikkene som blir brukt for å søke etter planeter er langt ifra perfeksjonert.

Jeg har fulgt med Gliese 581 en god stund, systemet altså. Helt siden de første planetene ble observert, men en ting jeg har pekt ut som jeg ikke hørte noen andre ta i betraktning.. Er faktumet at det systemet ikke har noen form for gasskjemper, eller høy gravitasjons planeter, på samme måten som vi har. Har hatt en teori om at, fleste systemet bør/må ha en form for høy gravitasjons planet (IE; Jupiter/Saturn) for å klare oppretteholde et stabilt forhold på planeten det gjelder. Men klart, går jeg nå utifra at solsystem flest har på lik linje med oss, en mengde kometer og astroider. I så fall, vil sjangsen for at Gliese 581 g ikke er fullstendig bombadert slik Mars er høyst sannsynlig. Siden den ikke har en Jupiter, å beskytte seg med.