Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1527
Først og fremst underer jeg meg sterkt over hvorfor i alle dager
ingen stiller opp og demonstrerer mot Advokatfirmaet Simonsen sin idè om å la privatpersoner overvåke privatpersoner.
Hvorfor skal vi la Advokatfirmaet Simonsen overta plassen til politiet?

Skal man gi tillatelse til en, vil jeg tro dette fort kan balle på seg, og at vi snart vil kunne se en hel hær av privatpersoner som går til søksmål mot pirater. Jeg synes det er urovekkendes at en privatperson kan sitte hjemme å følge med på hva jeg gjør. Hvilke filer jeg laster ned og opp.

Kunne vi trengt et større demonstrasjon i Oslo f.eks?
Siden dette er et IT-relatert forum og det er en stor brukermasse, tipper jeg nFF kunne klart å dratt dette i gang! Jeg vil ihvertfall ikke bare bli sittendes på ræva å se at min frihet blir sablet ned!

"Advokatfirmaet Simonsen har i flere år overvåket norsk fildeling, under en midlertidig konsesjon fra Datatilsynet. I morgen starter behandlingen om en fornyelse av konsesjonen. Hva overvåker Simonsen? Det vil de ikke si. Det kapittelet i konsesjonssøknaden er unndratt offentlighet, slik Simonsen ba om i søknaden."
Dette var jeg ikke klar over. Da får jeg gå over til alternative måter å laste ned igjen på. Rapidshare here i come
Antar at det er snakk om torrents og andre P2P nettverk, da P2P viser IP.
oom
mlm
oom's Avatar
Trådstarter
Tror det er mer snakk om at de skal kunne overvåke DIN traffik. Altså, slik som politiet i dag gjør det.
Fullmakt til å få utlevert logger fra nettleverandøren din, for å kunne se hva som har gått inn og ut fra din pc.
Også har vi jo de som vil overvåke overvåkerne:
http://itavisen.no/815314/vil-overvaake-tondel
De har konsesjon til å overvåke IP-adresser, men de har absolutt ingen informasjon om hvem som sitter bak IP-adressene og ingen tillatelse til å skaffe seg den informasjonen.

ISPer vil kun overgi slik informasjon dersom de får en rettkjennelse, og jeg regner med det skal litt til for å få en slik rettskjennelse.

Jeg klarer dog ikke å forstå hva poenget med å gi Simonsen en slik konsesjon, da det absolutt ikke fører noe godt med seg for noen. Det er vel kun IFPI og lignende som noensinne kan tjene på dette dersom det noensinne skulle komme en lovendring eller noe som gjør at de aktivt kan gå etter privatpersonene bak IP-adressene.

Jeg trodde datatilsynet hadde som oppgave å verne om personvernet til privatpersoner. Det at Simonsen har en slik konsesjon er da ganske klart et stort steg i feil retning.
Sist endret av danielsk; 11. juni 2009 kl. 17:55.
Sitat av OoM Vis innlegg
Tror det er mer snakk om at de skal kunne overvåke DIN traffik. Altså, slik som politiet i dag gjør det.
Fullmakt til å få utlevert logger fra nettleverandøren din, for å kunne se hva som har gått inn og ut fra din pc.
Vis hele sitatet...
Nå har jo datatilsynet bestemt at de loggene bare skal ligge i tre uker. Med ca 140000 mennesker her i landet som laster torrents skal de være bra effektiv for å komme noen vei. Er nok fremdeles sånn at de stortsett kun vil gå etter de som legger opp filmer, som med Max Manus. Men et nytt opprop på opprop.no hadde sikkert ikke gjort noe. Selv er jeg lite bekymret.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Også har vi jo de som vil overvåke overvåkerne:
http://itavisen.no/815314/vil-overvaake-tondel
Vis hele sitatet...
Ja, som om et så useriøst prosjekt vil ha noe for seg.
De kan godt få overvåke Tøndel hvis de skal overvåke oss. Dette er jo helt idiotisk. Vi er Norge, ikke Kina.

Bruk heller mer penger på å stoppe verre kriminalitet.
Sist endret av jeppfi; 11. juni 2009 kl. 17:58.
oom
mlm
oom's Avatar
Trådstarter
Kanskje ikke trusselen er så stor for at akuratt jeg blir tatt for piratkopiering.
Men, jeg synes dette også er en prinsipp sak! Ingen privatpersoner skal kunne få konsesjon til å
overvåke min trafikk!

opprop.no har vel også like stor innvirkning som kystpartiet har i Norge. Så jeg tipper ikke det har stor innvirkning..
Derimot en godt igjennomført demonstrasjon med mange deltakere, tror jeg ville opnet øynene til en hel del politikere.
Hele saken er horribel!
Sitat av OoM Vis innlegg
Kanskje ikke trusselen er så stor for at akuratt jeg blir tatt for piratkopiering.
Men, jeg synes dette også er en prinsipp sak! Ingen privatpersoner skal kunne få konsesjon til å
overvåke min trafikk!

opprop.no har vel også like stor innvirkning som kystpartiet har i Norge. Så jeg tipper ikke det har stor innvirkning..
Derimot en godt igjennomført demonstrasjon med mange deltakere, tror jeg ville opnet øynene til en hel del politikere.
Hele saken er horribel!
Vis hele sitatet...
Per i dag er trusselen meget liten. Problemet oppstår derimot raskt dersom lovverket skulle endres slik at Simonsen kan gjøre mer utav informasjonen de sitter på. Da regner jeg med IFPI ville satt inn store ressurser for å få tatt flesteparten av de som laster ned.

Jeg synes det er tåpelig av datatilsynet å i heletatt tillate en slik overvåkning. Jeg mener å ha lest at representanter fra datatilsynet har uttalt at dersom noe skulle åpne for at Simonsen skal kunne aktivt gå etter privatpersoner med informasjonen de har, så vil de "revurdere" konsesjonen, men det er jo ingen garanti for at de vil sette en stopper for det umiddelbart. Jeg klarer ikke å se poenget i å la de ha en slik konsesjon i heletatt.
Sist endret av danielsk; 11. juni 2009 kl. 18:28.
OoM , ja det blir mindre og mindre personvern og mer og mer overvåkning..........
Vi dro i gang en demonstrasjon her for litt siden, det blir sikkert flere demonstrasjoner og da trenger vi flere som møter opp.
her ---> http://fribit.no/2009/05/02/bilder-o...monstrasjonen/

Det eneste Simonsen vil er å tjene mest mulig penger, de bryr seg ikke om etikk og personvern.!
Sitat av OoM Vis innlegg
...som går til søksmål mot pirater.
Vis hele sitatet...
fildelere[COLOR="White"].....[/COLOR]
oom
mlm
oom's Avatar
Trådstarter
Sitat av Faenskap Vis innlegg
fildelere[COLOR=White].....[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Så, du bestemmer hva jeg skal kalle meg selv?
Gratulerer, du har feilet.
Sitat av danielsk Vis innlegg
ISPer vil kun overgi slik informasjon dersom de får en rettkjennelse, og jeg regner med det skal litt til for å få en slik rettskjennelse.
Vis hele sitatet...
Det var vel nettopp dette som (kanskje) skjedde for svært kort tid siden:
http://www.it-avisen.no/812544/hemme...s%BB-kjennelse

Beklager å linke til Itavisen, bedre kilder finner du ved nøyere googling.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Dette var jeg ikke klar over. Da får jeg gå over til alternative måter å laste ned igjen på. Rapidshare here i come
Antar at det er snakk om torrents og andre P2P nettverk, da P2P viser IP.
Vis hele sitatet...
Null stress å kryptere det du vil av P2P-trafikk, HTTP, torrents osv.
Sitat av loathsome Vis innlegg
Null stress å kryptere det du vil av P2P-trafikk, HTTP, torrents osv.
Vis hele sitatet...
som skal hjelpe hvordan?
vist du krypterer ende til ende trafikkenså er alt de trenger fortsatt bare å logge seg på en tracker og få ut alt...

eneste 2 løsningene som funker er enten MUTE (google it) eller å ha en tjeneste som piratebay kjører, (vpn mot en tracker der allt logger ikke eksisterer)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Seier!

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=576546

Meget bra at Datatilsynet valgte å trekke tilbake konsesjonen
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av OoM Vis innlegg
Så, du bestemmer hva jeg skal kalle meg selv?
Gratulerer, du har feilet.
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig er en pirat som plyndrer og stjeler på havet, så må jeg beklage på det dypeste.

Deler du derimot filer, er du en fildeler, og du kan heller gratulere deg med at der er du som har feilet.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Faenskap Vis innlegg
Hvis du virkelig er en pirat som plyndrer og stjeler på havet, så må jeg beklage på det dypeste.
Vis hele sitatet...
Hva wikipedia har å si om saken.
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_infringement
For electronic and audio-visual media, unauthorized reproduction and distribution is occasionally referred to as piracy (an early reference was made by Daniel Defoe in 1703 when he said of his novel True-born Englishman : "Its being Printed again and again, by Pyrates". The practice of labeling the act of infringement as "piracy" actually predates copyright itself. Even prior to the 1709 enactment of the Statute of Anne, generally recognized as the first copyright law, the Stationers' Company of London in 1557 received a Royal Charter giving the company a monopoly on publication and tasking it with enforcing the charter. Those who violated the charter were labeled pirates as early as 1603.
Vis hele sitatet...
Sist endret av nso; 7. juli 2009 kl. 18:45.
vell bare lurer om det er bare meg som er litt forskrud eller e det flere som synes det er litt sykt at regjeringen prøver å gå mot datatilsynet og mener at Tøndel & co skal kunne fortsette med det di gjør (logger ip?) Mens de syntes det var hårreisende at de selv vart overvåka da de bruker forsvarets sitt nett? (der de etter hva jeg vet bare kontrollerer den samla traffiken på nette, dvs ikke leser email og slikt), noe di sier seg villig til vis de bruker samme innlogging som resten av forsvaret, eller er jeg miles away no?