Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4360
Fant en engelsk ordliste til sånn "rettskriving" i Linux, men jeg trenger en norsk liste. Den engelske er på ca. 1GB, men det norske språket er jo mer fattig da. Altså konvertere en norsk ordliste til f.eks. rettskriving i Firefox eller Word til et format Linux liker for "rettskriving"...

Har allerede goodlet, det nærmeste jeg kom var et internett kurs som kostet penger. Noen som har en slik fil? Trenger filen til tiny linux program
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Googlet "norsk ordliste csv"

Norsk ordbok i csv eller sql ? fra 2010 på Diskusjon.no kom opp

Lenker til Norsk ordbank

Edit: Firefox har forøvrig allerede ordlister til både bokmål og nynorsk
Sist endret av Jonta; 11. mars 2018 kl. 13:53.
Fra et shell:

Kode

aspell -d nb dump master | aspell -l nb expand > norsk.txt
Aspell har også libraries slik at du kan ta i bruk ordlistene og funksjonalitet uten å gå via dumping av en tekstfil, dersom det skulle være en bedre løsning.
Trådstarter
Den første ordlista er på 1GB. Den norske var bare på 1,5MB, lasta den ned men vet ikke om det er i formatet linux liker... men, siden størrelsen er så liten på den norske så lurer jeg på om alle verdens språk er med i den første ordlista på 1GB. Om det er 100 land blir det "bare" 150MB, så godt mulig den er beregnet på både det ene og det andre. Er bare å prøve seg
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Den første ordlista er på 1GB. Den norske var bare på 1,5MB, lasta den ned men vet ikke om det er i formatet linux liker... men, siden størrelsen er så liten på den norske så lurer jeg på om alle verdens språk er med i den første ordlista på 1GB. Om det er 100 land blir det "bare" 150MB, så godt mulig den er beregnet på både det ene og det andre. Er bare å prøve seg
Vis hele sitatet...
Om du gjør som jeg skrev, vil du få en norsk ordliste på 13,2 MB. Formatet er en enkel tekstfil med ett ord per linje.

Hva mener du med et format Linux liker? Hva slags program er det som skal bruke det?
Trådstarter
Tiny Linux... feeding bottle. Fikk ordlista på 1GB å funke, måtte kopieres over til folderen med programmet for å funke.
Men tar litt tid med den ordlista, så bedre å teste bare teste den norske først! Fikk ikke åpnet fila på 1GB da den var for stor for
notepad. Men kan jo kikke med en HEX editor for å prøve å se hvordan den er oppbygd.