Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 8100
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Foreldra mine drar bort en uke snart og jeg går skole å bor hjemme uten inntekt. Tviler på foreldra hjelper noe særlig med penger.

Er det mulighet for og få noen kroner til mat ifra NAV?
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Hvordan klarer du deg ellers?

Er du myndig?
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jobber ja, men nå er sesongen over og får ikke mer lønn før til neste år ..

Ja jeg er myndig
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jobber ja, men nå er sesongen over og får ikke mer lønn før til neste år ..
Vis hele sitatet...
Så nå må du klare deg over en lengre periode uten inntekt, eller er det kun denne ene uken?
If so, ville jeg kontaktet NAV og bedt om støtte eller råd. Vær flink med pengene så holder de lenge.

Ville også hørt med foreldrene dine om de kan være behjelpelige frem til NAV kommer frem til en løsning.
Sist endret av Adeith; 15. mars 2017 kl. 17:10.
Wait, du skal være hjemme en uke og har null mat i kjøleskap/fryser, har ingen penger på konto og får heller ikke noe å overleve på av foreldre?
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Wait, du skal være hjemme en uke og har null mat i kjøleskap/fryser, har ingen penger på konto og får heller ikke noe å overleve på av foreldre?
Vis hele sitatet...
Stemmer det ja
Norges softeste mann
Gislefoss's Avatar
18 9
Hvis de vet at du ikke har penger på konto, ikke får noe penger i nærmeste fremtid og at kjøleskap og fryseboks er tom er det jo inhumant å la deg sulte i en uke! Som nevnt over her, ring NAV, godt mulig du har rett på dagpenger eller arbeidsavklaringspenger ettersom du har hatt inntekt tidligere.

Worst case kan du jo spør om du får låne penger av foreldre frem til de kommer tilbake igjen!
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skulle ikke forundre meg om dette er en lærepenge fra foreldrene dine slik at du skal lære å sette av/spare penger når du har inntekt. Mistenker at du har hatt en dårlig holdning til penger.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skulle ikke forundre meg om dette er en lærepenge fra foreldrene dine slik at du skal lære å sette av/spare penger når du har inntekt. Mistenker at du har hatt en dårlig holdning til penger.
Vis hele sitatet...
Hva gjør at du trekker denne konklusjonen?

For meg virker det som TS prøver å være selvstendig og tjener akkurat til livets opphold over sesongen h*n arbeider, men at han er avhengig av familiens fellesskap ellers.

Uansett så er det en stygg lærepenge å la sin sønn / datter sulte en uke. Svært lite humant.
Sist endret av Adeith; 15. mars 2017 kl. 17:46.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skulle ikke forundre meg om dette er en lærepenge fra foreldrene dine slik at du skal lære å sette av/spare penger når du har inntekt. Mistenker at du har hatt en dårlig holdning til penger.
Vis hele sitatet...
Langt ifra lærepenge Jobber så mye jeg har muligheten til vedsiden av skole og jeg har mye utgifter. Bil, årsavgift som nettopp er betalt, hadde også en bot på 5000 å betale ned på ogsåvidre.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Gislefoss Vis innlegg
Hvis de vet at du ikke har penger på konto, ikke får noe penger i nærmeste fremtid og at kjøleskap og fryseboks er tom er det jo inhumant å la deg sulte i en uke! Som nevnt over her, ring NAV, godt mulig du har rett på dagpenger eller arbeidsavklaringspenger ettersom du har hatt inntekt tidligere.

Worst case kan du jo spør om du får låne penger av foreldre frem til de kommer tilbake igjen!
Vis hele sitatet...
Skal i første omgang ta en prat me foreldra mine og høre hva som er mulighetene. Om vi ikke kommer til noe fornuftig får jeg prøve å snakke med NAV
Nødhjelp var denne karen snill til å hente til broren sin når han satt ihjelspikra foran pc uten penger, mat eller bekymringer for annet enn spillet. Det ble noen bæreposer med greit mat. Løp ned på nav i morgen og si du-MÅ-ha det
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Du skal i utgangspunktet ha rett på det vi kaller sosialstønad. Det er et enkelt vedtak, som gjerne kan gå over lengre tid, og er behovsprøvd etter hva du har av inntekt og utgifter. Dersom du er i aktiv jobb, men ikke har nok jobb å ta deg til utenfor sesong kan du også senere ta en snakk med NAV om muligheten for arbeidsavklaringspenger, eller annen type stønad som dekker ditt behov.
Dog ikke forvent så alt for mye ved sosialstønad. Glem alt som heter minstesatser for livsopphold, her er det stor forskjell på hva man får utbetalt. En gang presterte de å mene jeg kun hadde behov for en sats på 50 kroner dag, totalt 1400 kroner på en hel måned, mens neste gang jeg søkte fikk jeg innvilget 4800 kroner på dagen - med enda færre utgifter enn første gang jeg søkte.
Eventuelt kan de finne på å gi rekvisisjon på en butikk.
Du sier du går på skole. Er det videregående skole med ungdomsrett du går på? Selv om du er over 18 så er foreldrene dine pliktige til å forsørge deg såfall. Da vil neppe nav støtte deg økonomisk, men de kan hjelpe deg å kreve penger fra foreldrene dine.

Les denne: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/h...ie/a/10037409/

Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...KAPITTEL_9#§68 og https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stip...e/Ungdomsrett/
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Mine erfaringer fra videregående er at NAV hjelper elever som sitter i knipe. Dog beror det hele på hvordan saken legges frem.
Fattig med bil og bøter. Jeg er rimelig sikker på at TS ikke har fortalt hele historien.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Fattig med bil og bøter. Jeg er rimelig sikker på at TS ikke har fortalt hele historien.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Jeg mener fortsatt at dette kan være en lærepenge fordi han ikke kan håndtere penger eller ikke skjønner verdien av dem. Det er litt rart at 2 voksne lar kjøleskap og fryser være raka tomt når dem reiser bort. Skeptisk...

Også vil jeg anbefale at han skaffer seg en jobb. Det vil sikkert NAV også foreslå.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Går vi rett på og bli sosial klient ja, tar år og få innvilga søknad. Sett deg på gata i oslo som alle andre eller let etter 35 spenn til et brød mellom sofaputene eller hei gi meg nummeret ditt og jeg skal vippse deg en hundrings. vann brød melk, hva mer trenger man? ost
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Går vi rett på og bli sosial klient ja, tar år og få innvilga søknad.
Vis hele sitatet...
Det tar IKKE år å få innvilget.
Dersom TS ber NAV om nødhjelp vil det ta rundt 48 timer.

Det var snakk om èn uke.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Fattig med bil og bøter. Jeg er rimelig sikker på at TS ikke har fortalt hele historien.
Vis hele sitatet...
Noe du vil ha svar på?
Var i skikkelig knipe i slutten av året, hadde så lite penger igjen at jeg måtte gå i butikken å regne ut hva egg, melk og brød kom til å koste sånn at jeg var sikker på at jeg fikk betalt når jeg kom til kassa. Jeg ringte NAV, sa at jeg ikke hadde råd til mat eller til å betale regninger, og da måtte jeg komme på møte 1-2 dager senere for å så SØKE om sosialstønad. Og da måtte jeg først tømme sparekonto, BSU og få feriepenger fra tidligere arbeidsgiver, ut med alle kontoutskrifter, legge frem regninger som jeg måtte betale osv. Hvis du trenger hjelp asap så ville jeg heller satset på å lånt penger av noen Selv om jeg leser at NAV skal hjelpe til i slike situasjoner, så kan ting ta tid der, i alle fall som jeg erfarer. Husk at du kommer deg gjennom uka med 100 kroner hvis du går inn for det! Lykke til
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Adeith Vis innlegg
Det tar IKKE år å få innvilget.
Dersom TS ber NAV om nødhjelp vil det ta rundt 48 timer.

Det var snakk om èn uke.
Vis hele sitatet...
De gangene jeg har søkt om nødhjelp så har det tatt 1-2 uker før de er på konto.

Veldig merkelig at foreldrene til dine reiser bort og etterlater deg uten mat, det kan umulig stemme.
Går du skole får du mest sannsynelig penger ifra lånekassa også.
De fleste familier har gjerne fryseren full av mat og kjøkkenskap fulle av tørrvarer.
Det er vel heller slik at du kanskje ikke gidder å lage mat selv og kun vil kjøpe kebab og burger og sånt.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noe du vil ha svar på?
Vis hele sitatet...
Du kan jo prøve å fortelle litt mer om situasjonen din. Du har råd til å eie bil mens du går på skole, men jobben din er allerede ferdig for sesongen? Det er ingenting som hindrer deg å skaffe en ekstra jobb med tanke på at du ikke noe mer lønn ut året.

Også - du begynner å jobbe i starten av året, men sesongen ender nå, så du jobber litt over 2 mnd i året? Hvis du bor hjemme hos foreldrene så burde det være noe mat i huset som folk har nevnt tidligere.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Også, det er ganske uansvarlig pengebruk vi snakker om dersom du allerede har brukt opp lønna du tjente denne sesongen og ikke vil få lønning resten av året.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Går vi rett på og bli sosial klient ja, tar år og få innvilga søknad. Sett deg på gata i oslo som alle andre eller let etter 35 spenn til et brød mellom sofaputene eller hei gi meg nummeret ditt og jeg skal vippse deg en hundrings. vann brød melk, hva mer trenger man? ost
Vis hele sitatet...
Flere år? Det tok meg en uke å søke og få innvilget sosial stønad i år.
Serriøst folkens? Hvor kommer all denne moraliseringen fra? Ikke alle har foreldre som betaler for seg når man er over 18. De er trossalt ganske hyggelige med han som lar han bo hjemme uten å betale.

Gå i banken, få de til å printe ut en kontoutskrift som viser at du har 0,- på konto, gå på nav og få tak i ett forenkelt skjema til søknad om sosialhjelp/nødhjelp, fyll ut navn etc. og huk av for nødhjelp. Nødhjelp skal være på konto maks 48t etter søknaden er levert om alt stemmer.
Forøvrig, om du er over 18 år og ikke har jobb eller jobbmuligheter for tida, så huker du samtidig av på sosialhjelp og registrer deg som jobbsøker samtidig.

Siden du er over 18 og derfor myndig, kan foreldrene dine kreve husleie og penger til strøm av deg. Når foreldrene dine kommer hjem, last ned og print ut en standard husleie kontrakt, fyll ut og lever på nav også. På denne måten slipper du føle at du "snylter" hjemme.

Nødhjelp sats ligger på ca 90-100,- om dagen avhengig av lokale forskjeller. Sosialhjelp sats er på ca. 5950 i mnd med en behandlingstid på maks 3 uker fra du søker.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av oom Vis innlegg
Serriøst folkens? Hvor kommer all denne moraliseringen fra?
Vis hele sitatet...
Så du liker ikke rettferdighet eller moral?
Er det noe rart at Norge går i grøfta.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så du liker ikke rettferdighet eller moral?
Er det noe rart at Norge går i grøfta.
Vis hele sitatet...
Du har lest posten min grundig nå? Og du klarte ikke lage en bedre stråmann enn det der?
Gjentar meg selv; Ikke alle har foreldre som betaler for seg når man er over 18. De er tross alt ganske hyggelige med han som lar han bo hjemme uten å betale.

Quote meg og uthev hvor jeg spesifiserer at jeg er imot "rettferdighet" og "moral".
Forøvrig bør du også begrunne hva du mener med at Norge "går i grøfta".
Det gjør det så aldeles ikke.

Er du også klar over at denne typen sosiale sikkerhetsnett er det som gjør Norge til et så trygt og godt land å bo i?
Sist endret av oom; 16. mars 2017 kl. 01:51.
Anonym bruker
"Oppmerksom Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av oom Vis innlegg

Siden du er over 18 og derfor myndig, kan foreldrene dine kreve husleie og penger til strøm av deg. Når foreldrene dine kommer hjem, last ned og print ut en standard husleie kontrakt, fyll ut og lever på nav også. På denne måten slipper du føle at du "snylter" hjemme.
Vis hele sitatet...
Så du mener at han skal snylte på fellesskapet, altså ta penger fra de som betaler skatt for så å gi til foreldrene sine kun for å slippe å føle at han snylter hjemme? Wow, way to go.

At man virkelig har så lett for å snylte på fellesskapet.

Han har ikke rett på sosialstønad eller støtte til husleie fordi han går skole. Det eneste han kan få er nødhjelp eller viss han er vgs elev skal foreldrene forsørge han. Og fra lånekassen da.
Trenger han mer får han skaffe seg jobb som alle andre.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så du mener at han skal snylte på fellesskapet, altså ta penger fra de som betaler skatt for så å gi til foreldrene sine kun for å slippe å føle at han snylter hjemme? Wow, way to go.

At man virkelig har så lett for å snylte på fellesskapet.

Han har ikke rett på sosialstønad eller støtte til husleie fordi han går skole. Det eneste han kan få er nødhjelp eller viss han er vgs elev skal foreldrene forsørge han. Og fra lånekassen da.
Trenger han mer får han skaffe seg jobb som alle andre.
Vis hele sitatet...
Tror vi har forskjellig definisjon av "snylte".
Hvorfor skal foreldrene til en myndig person ha en ekstrautgift i livene sine for å forsørge han? Ofte skjer det at folk bor hjemme til de er godt voksne og jeg synes ikke foreldre skal lastes økonomisk med sine barn i større grad enn en leieboer når barna er myndige.

Vet du hvordan sosialhjelp fungerer? Neppe.
Som hovedregel får ikke folk i normal skolegang hjelp fra nav, pga. de fleste får allerede hjelp fra blant annet lånekasen. Men, om du har problemer med å forsørge deg selv og ligger under sats for hva som er norm kan man alikevel få hjelp.
Når han nå søker sosialhjelp, samtidig går på skole og har fritid til overs kommer det et krav fra nav om tiltak eller arbeid for utbetaling. Han blir som sagt registrert som jobbsøker, får akutt hjelp fra Nav og etterhvert blir han hjulpet med å komme seg ut i arbeid for å kunne brødfø seg selv.
Anonym bruker
"Oppmerksom Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av oom Vis innlegg
Tror vi har forskjellig definisjon av "snylte".
Hvorfor skal foreldrene til en myndig person ha en ekstrautgift i livene sine for å forsørge han? Ofte skjer det at folk bor hjemme til de er godt voksne og jeg synes ikke foreldre skal lastes økonomisk med sine barn i større grad enn en leieboer når barna er myndige.

Vet du hvordan sosialhjelp fungerer? Neppe.
Som hovedregel får ikke folk i normal skolegang hjelp fra nav, pga. de fleste får allerede hjelp fra blant annet lånekasen. Men, om du har problemer med å forsørge deg selv og ligger under sats for hva som er norm kan man alikevel få hjelp.
Når han nå søker sosialhjelp, samtidig går på skole og har fritid til overs kommer det et krav fra nav om tiltak eller arbeid for utbetaling. Han blir som sagt registrert som jobbsøker, får akutt hjelp fra Nav og etterhvert blir han hjulpet med å komme seg ut i arbeid for å kunne brødfø seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeez, jeg forstår veldig godt, det står såogsi det samme i posten min om hva han har krav på fra nav. Men at de skal støtte han med husleie kan man bare glemme da han får støtte fra lånekassen. Om han er akutt uten bosted utrn penger kan han få midlertidig hjelp men det er en annen sak.

Fordi de er foreldrene hans vel, og han har jo fått bo der frem til nå- og det er heller ingenting som tilsier at de skal kaste han ut eller ta husleie. Så for meg er det totalt feil at du mener at nav (altså samfunnet, det folk betaler i skatt) skal betale husleie, når det ikke engang er nødvendig. Om det blir nødvendig har han krav på støtte fra lånekassen og er ikke det nok får man skaffe seg en jobb. Det er utrolig mange som klarer seg slik altså.

Jeg sier det igjen så du forstår: Om han er en økonomisk byrde for dem kan han betale fra sin egen lomme (altså støtte fra lånekassen og evnt en jobb), ikke med penger folk har betalt i skatt(nav).
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Fant noe flasker i kjelleren som jeg panta, fikk 85kr så det ser ut så jeg holder ut =)
Tror det er håpløst å vente på sosialstønad, arbeidsavklaringspenger eller dagpenger, pga den lange behandlingstiden nav har.
Det kunne i tilfelle være snakk om nødpenger, men jeg har ingen erfaring med hvordan det opplegget funker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeez, jeg forstår veldig godt, det står såogsi det samme i posten min om hva han har krav på fra nav. Men at de skal støtte han med husleie kan man bare glemme da han får støtte fra lånekassen. Om han er akutt uten bosted utrn penger kan han få midlertidig hjelp men det er en annen sak.
Vis hele sitatet...
"jEEZ" .. Jeg foreslår du setter deg inn i hvordan nav fungerer før du uttaler deg om lovverket. Du tar feil igjen når du sier nav ikke støtter med husleie sålenge man går på skole. Saken behandles individuelt. Etter loven er man ikke noe annet enn en leieboer når man fyller 18.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fordi de er foreldrene hans vel, og han har jo fått bo der frem til nå
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe argument at "det alltid har vært slik".
Synes du det er riktig at foreldre skal betale for mat, oppvask, klesvask, oppvarming etc. når man er 40 og bor hjemme også?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg sier det igjen så du forstår: Om han er en økonomisk byrde for dem kan han betale fra sin egen lomme (altså støtte fra lånekassen og evnt en jobb), ikke med penger folk har betalt i skatt(nav).
Vis hele sitatet...
Pengene fra lånekassen er også skattepenger.

Alle nordmenn har ikke like muligheter til å komme seg ut i jobb. Om det er psykiske eller fysiske. At du tydeligvis kun har mennesker rundt deg som alle takler å gå på skole, ha en jobb vedsiden og har foreldre som man kan bo gratis hos er vel og bra for deg og dine. Kanskje er det noe trist, siden det tydeligvis har stoppet deg fra se at Norge ikke alltid er rosenrødt.

Du tar feil om du tror jeg ønsker alle som bor hjemme skal ned på nav for å få betalt husleie og utbetalt sosialhjelp. Man får en individuell behandling, nettopp fordi det i Norge finnes forskjeller blant folk som gjør at noen har krav på ekstra støtte. Poenget med å registrere seg som arbeidssøker er nettopp for å komme seg ut i arbeid raskest mulig.
Sist endret av oom; 16. mars 2017 kl. 03:10.
Sitat av oom Vis innlegg
Gjentar meg selv; Ikke alle har foreldre som betaler for seg når man er over 18. De er tross alt ganske hyggelige med han som lar han bo hjemme uten å betale.
Vis hele sitatet...
Så foreldrene til TS tømmer alt av matvarer som finnes i hus når de drar mener du?
Uansett om man har foreldre som ikke betaler for seg så har vel nesten alle matvarer hjemme som kan brukes til å lage mat med, om det er tørrvarer, frysevarer og andre basisvarer som alle har stående i skuffer og skap.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Så foreldrene til TS tømmer alt av matvarer som finnes i hus når de drar mener du?
Uansett om man har foreldre som ikke betaler for seg så har vel nesten alle matvarer hjemme som kan brukes til å lage mat med, om det er tørrvarer, frysevarer og andre basisvarer som alle har stående i skuffer og skap.
Vis hele sitatet...
Hvor mener jeg det ?
Som prinsipp spiller ingen rolle om de hadde kastet all mat ut av vinduet og ødelagt det eller om de er lutfattige og spiste siste ertepose på deling før de dro. Sålenge man er myndig skal man kunne klare seg uten innblanding av foreldre.
Prinsipp eller ikke, de fleste om ikke alle har jo noe mat hjemme, tviler på at foreldrene til ts går batshit crazy om han tar noe av ''dems'' mat.
Selvom man er myndig betyr ikke det at man SKAL klare seg uten foreldrene heller, ja det var kanskje sånn for mange år siden, da du var ferdig på skolen etter 8-9 klasse og gikk rett ut i jobb, men slik er det ikke lenger.
Det virker jo som du mener at fordi han er myndig og bor med foreldre at han på død og liv skal betale for hver eneste minste lille ting, om det så er mat, et glass vann eller en dusj.
Selvom du kanskje måtte gjøre dette er det ikke dermed sagt at alle må gjøre det.
Sist endret av Slæsken; 16. mars 2017 kl. 03:23.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Prinsipp eller ikke, de fleste om ikke alle har jo noe mat hjemme, tviler på at foreldrene til ts går batshit crazy om han tar noe av ''dems'' mat.
Selvom man er myndig betyr ikke det at man SKAL klare seg uten foreldrene heller, ja det var kanskje sånn for mange år siden, da du var ferdig på skolen etter 8-9 klasse og gikk rett ut i jobb, men slik er det ikke lenger.
Det virker jo som du mener at fordi han er myndig og bor med foreldre at han på død og liv skal betale for hver eneste minste lille ting, om det så er mat, et glass vann eller en dusj.
Selvom du kanskje måtte gjøre dette er det ikke dermed sagt at alle må gjøre det.
Vis hele sitatet...
Om det virker slik at jeg mener man _skal_, så har jeg ordlagt meg feil. Det jeg derimot mener er at nordmenn har krav på individuell oppfølging av nav om man sliter.

Det finnes foreldre som går "batshit crazy" om man tar mat fra dem. Det er utrolig mange forskjellige foreldre og mennesker i Norge.

Om det skulle bety noe for deg, siden du nevner det, så har jeg alltid hatt muligheten til å bo hjemme gratis og spise meg mett uten å måtte tenke over det. For min del var det helt selvvalgt å flytte hjemmefra i tidlig alder.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av oom Vis innlegg
Quote meg og uthev hvor jeg spesifiserer at jeg er imot "rettferdighet" og "moral".
Vis hele sitatet...
Var det ikke det jeg gjorde da?

Og Norge går på grøfta nettopp pga at alt for mange har NAV som hovedinntekt. Snart er vel NAV blakk hvis det ikke gjøres noen tiltak.

PS. Jeg er på AAP så jeg har vært inne i NAV noen år selv. Er på full fart mot uføretrygd hvis du er nysgjerrig.Ellers bodde jeg hjemme til jeg ble 34. Det var da jeg fikk min første faste jobb og hadde råd til å flytte vekk.

Værsågod. Da er det din tur til å kritisere meg. Skal lese og vurdere det når jeg våkner i morgen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var det ikke det jeg gjorde da?
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og Norge går på grøfta nettopp pga at alt for mange har NAV som hovedinntekt. Snart er vel NAV blakk hvis det ikke gjøres noen tiltak.
Vis hele sitatet...
Det er kun ca 138 000 arbeidssøkere i Norge som vi kan anta mottar sosialhjelp. Det er ikke de som knekker den norske økonomien for å si det slik.

Nav betaler også for AAP, sykepenger og pensjon til eldre. Men, det er ikke de som ble diskutert her vel. De fleste er vel ganske enig i at pensjon og sykepenger er ok?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
PS. Jeg er på AAP så jeg har vært inne i NAV noen år selv. Er på full fart mot uføretrygd hvis du er nysgjerrig.Ellers bodde jeg hjemme til jeg ble 34. Det var da jeg fikk min første faste jobb og hadde råd til å flytte vekk.

Værsågod. Da er det din tur til å kritisere meg. Skal lese og vurdere det når jeg våkner i morgen.
Vis hele sitatet...
Jeg har absolutt ingen interesse av å kritisere deg. Jeg ønsker tvertimot at folk, uten å måtte bøye hodet, skal kunne snakke om at man har vært syk og/eller har hatt problemer som har gjort at man har stått uten fast arbeid og i perioder mottat penger fra Nav. Jeg synes vi skal hylle at vi har såpass gode vilkår for personer som ikke har samme muligheter som andre.
Sist endret av oom; 16. mars 2017 kl. 07:14.
Barneloven sier noe om forsørgeransvar
Sist endret av Don P; 16. mars 2017 kl. 07:30. Grunn: Gramatikk
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Barneloven
§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.

Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.
Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.
Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot.
0 Endra med lov 15 juni 2001 nr. 37 (ikr. 1 okt 2003 iflg. res. 31 jan 2003 nr. 78), 20 juni 2003 nr. 40 (ikr. 1 apr 2004 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 728), endra paragrafnummeret frå § 53.
Uvaksinert 👍
Vet ikke hvor du bor, men bor du i eller rudnt oslo så er det jo bare å finne noe i huset som du tror har noen verdi og dra på lånekontoret (pantelåner). Da får du penger med en gang og kvitteringen kan du legge der du tok tingen og skrive takk for hjelpen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Barneloven
§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.
Vis hele sitatet...
Den er allerede blitt postet lengre opp i tråden.
Helt riktig at Nav kan kreve foreldre for penger til husleie etc. når man ikke får bo hjemme, har skilte foreldre eller man må flytte pga. skolen ligger et annet sted.
Bor man hjemme med begge foreldre, får mat og hus etc. er det ikke noe krav om at de skal betale stønad, og man får heller ikke sosialhjelp sålenge man mottar tilsvarene eller mer enn det som er minstesats på sosialhjelp i din kommune fra f.eks lånekassen og/eller lommepenger fra foreldre.

Den fostringsplikten du henviser til, er som ett forlenget barnebidrag.

Om foreldrene ikke har råd til å betale for han, f.eks de går selv på nav og mottar sosialhjelp, men han fortsatt får bo hjemme har han krav på å få saken sin behandlet individuelt av Nav. Sannsynligvis ender han da opp med sosialhjelp om han ønsker.