Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5471
God kveld! Gravde rundt på tomta i dag, kom da over en ganske merkelig stein! Som bildene såvidt viser så er overflaten rundt hele steinen ruglete og små "nupper" hele veien. Steinen veier også 30kg+ noe som jeg syntes var ganske mye i forhold til størrelsen på steinen.

Noen som vet hva det kan være? Tenkte litt på meteoritt men har egentlig ikke peiling og har aldri sett lignende i området her.

Skal prøve og få bedre bilder i morgen.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Jeg fant en Obsidian en gang, sendte knut jørgen røed ødegaar mail en fredagskveld, da noen foreslo for meg at den kunne komme fra oven. Fikk svar tilbake lørdag formiddag, så det kaller jeg kjapp respons
Obsidian er dessverre ikke fra oven, men kanskje din er det?
Kontaktinfo:
The Merciful One
mr5050's Avatar
se om en magnet fester seg på den
Ser ut som en slags magmatisk bergart, dvs en stein dannet som følge av nedkjøling av magma. Det er ganske vanlig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Magmatisk_bergart
Sist endret av Detectable; 3. august 2014 kl. 01:39.
Om du har ett kompass kan du sjekke om det oppfører seg merkelig i nærheten av steinen. Om det gjør det er steinen magnetisk og inneholder nok en del jern. Da er sannsynligheten stor for at dette kan være en meteoritt.
Er jo umulig å si hvor stor den steinen er utfra bildene. Foreslår at du tar ny bilder og legger feks en pakke sig eller en melkepakke eller noe ved siden av så det er enklere å få en ide om størrelsen.

Bildene er også kornete og bedre oppløsning ville gjort det enklere å se hva det kan være.

Er jo ikke rare steinen som skal til for å veie 30 kilo. Feks Granitt som er veldig vanlig og er magmatisk har veldig stor tetthet. Over 2 gram per cm. Har du noen gang bygget stein gjerde eller noe slikt så merker du godt vekta på steinene. Fra hva man kan se på bildene så kan overflaten minne om granitt, men ikke fargen.
– Hvilken vitenskapelig bakgrunn har Sannes & Ødegaard til å gjøre grundige analyser av meteoritter?, sier seniorrådgiver ved Norsk Romsenter, Pål Brekke til NRK.no.

– Dette blir vel omtrent som å oppfordre folk til å sende funn av et mulig farlig virus til Trond-Viggo Torgersen for analyse.
Vis hele sitatet...
Kilde.
Sist endret av epifant; 3. august 2014 kl. 16:07.
Tipper det er basalt.
Jeg syns også det ser ut som en basaltisk bergart. Veldig vanlig bergart i store deler av landet, Oslofeltet, Trondheimsfeltet og Vestlandet.

Hakk en bit av steinen for å se hvordan den ferske bruddflaten ser ut. Den overflaten du ser nå er en slitt overflate, og en slik overflate er det vanskelig å bestemme noe utifra.
Sitat av epifant Vis innlegg
– Hvilken vitenskapelig bakgrunn har Sannes & Ødegaard til å gjøre grundige analyser av meteoritter?, sier seniorrådgiver ved Norsk Romsenter, Pål Brekke til NRK.no.

– Dette blir vel omtrent som å oppfordre folk til å sende funn av et mulig farlig virus til Trond-Viggo Torgersen for analyse.
Vis hele sitatet...
Kilde.
Vis hele sitatet...
Ja Trond Viggo er jo lege han, så han hadde sikkert håndtert det bra han.
Er jo ikke slik at folk som er på TV er stupidiot selv om kanskje noen er litt "blonde" avogtil.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja Trond Viggo er jo lege han, så han hadde sikkert håndtert det bra han.
Er jo ikke slik at folk som er på TV er stupidiot selv om kanskje noen er litt "blonde" avogtil.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at Ødegaard er astronom, ikke geolog. Men vil jo egentlig tro at han uansett har sett nok av meteoritter opp igjennom til å likevel ha et godt grunnlag å uttale seg på.
Sitat av Gamgee Vis innlegg
Poenget er vel at Ødegaard er astronom, ikke geolog. Men vil jo egentlig tro at han uansett har sett nok av meteoritter opp igjennom til å likevel ha et godt grunnlag å uttale seg på.
Vis hele sitatet...
Og poenget mitt var at Trond Viggo jo er lege og han ville nok vist hvordan man håndterer potensielt farlige virus. Og dermed ble liksom hele poenget som var quota liksom litt moot.
Trond-Viggo ville forhåpentligvis heller ikke ha nektet resten av det medisinske miljøet å titte på viruset og istedet brukt det som et trekkplaster på sitt omreisende show...

Jeg sier ikke Ødegaard er udugelig, jeg gjør bare oppmerksom på at det har vært endel klabb mellom ham og fagmiljøet og at han tilsynelatende har langt flere egeninteresser å pleie enn man kanskje tror når man hører ham på radio/tv.