Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3548
Hey Freaks!
Okej, her er greia: Jeg var på fylla i natt når jeg fikk en telefon av en kompis som sa at han muligens hadde ett brudd i ankelen og spurte om jeg kunne hjelpe han til legevakta. Jeg fikk sjåføren til å kjøre til stedet omgående. I det jeg gikk ut av bilen og ned kompisen min ble jeg taklet i bakken, og holdt i kvelertak. Ved en hver anledning jeg spurte hvorfor jeg ble lagt i en stillig der jeg ikke fikk puste fikk jeg ett slag i ansiktet og beskjed om at jeg skulle ligge i ro til politiet kom. Når politiet omsider kom og la meg i jern fikk jeg vite at kompisen min hadde stjelt en "panser BH". På politistasjonen fortalte jeg min historie, og kompisen min fortalte sin historie, som var helt identiske. Jeg ble kjørt hjem av politiet.

Jeg var altså 100% uskyldig i saken (med flere vitner), og ble lagt i ett potensielt dødelig grep av en "hverdagshelt".
Jeg kommer derfor til dere fordi jeg skal på politistasjonen på mandag og avlegge forklaring, og skal i den anledning anmelde vedkommende. Derfor trenger jeg alle punkt og paragrafer politiet eventuelt kan sikte vedkommende for.
Til nå har jeg kun frihetsberøvelse.

Takker så meget på forhånd!
du har vel vold og legemsbeskadigelse ogsa?
§ 3-3. (erstatning for visse personlige krenkelser m.m.)

http://www.lovdata.no/all/hl-19690613-026.html#3-2

3-6. (erstatning for ærekrenking og krenking av privatlivets fred.)

Den som har krenket en annens ære eller privatlivets fred, skal, såfremt han har vist uaktsomhet eller vilkårene for straff er til stede, yte erstatning for den lidte skade og slik erstatning for tap i fremtidig erverv som retten under hensyn til den utviste skyld og forholdene ellers finner rimelig. Han kan også pålegges å betale slik erstatning (oppreisning) for skade av ikke økonomisk art som retten finner rimelig.
Takker så meget! Men, stiller jeg svakt i min sak når jeg har en betinget dom på 2 år som går ut om én måned? Domen jeg er ilagt er angående fyllekjøring, og dette er første saken jeg har vært innblandet i siden den gang.
Også: Kompisen min som begikk lovbruddet har ett jævligt skrubbsår i pannen, samt en forstuet ankel og to skrubbsår på armene som følge av den sivile arresten. Den mistenkte gjorde null motstand. Har han noe å stille opp med i tillegg?

Å bli så urettferdig behandla gjør meg rett og slett oppgitt og sur, så vil helst ta vedkommende så hardt som mulig.
Sitat av somnium Vis innlegg
gå å legg deg før du kommer med enda flere tåpelige forslag / råd.
Vis hele sitatet...
Den forje tåden var serriøs, å det vet du, litt feil stavelselser her å der, men folk forstår hva jeg mente. Å det jeg sa der var helt rett.

Akkurat det samme i denne saken egentlig, han tok en sivil arrest mot dem, som fororsaket skader på ihvertfall en av dem, gjerne psykiske sakder også.

Dvs at han som tok denne sivil arresten brøt flere lover, så da mener JEG at disse 2 guttene kan ta akkurat den samme sivil arresten mit vedkommende på grunnlag av psykisk terror og blind vold.

God natt!
Sitat av McLovin Vis innlegg
Takker så meget! Men, stiller jeg svakt i min sak når jeg har en betinget dom på 2 år som går ut om én måned? Domen jeg er ilagt er angående fyllekjøring, og dette er første saken jeg har vært innblandet i siden den gang.
Også: Kompisen min som begikk lovbruddet har ett jævligt skrubbsår i pannen, samt en forstuet ankel og to skrubbsår på armene som følge av den sivile arresten. Den mistenkte gjorde null motstand. Har han noe å stille opp med i tillegg?

Å bli så urettferdig behandla gjør meg rett og slett oppgitt og sur, så vil helst ta vedkommende så hardt som mulig.
Vis hele sitatet...
Dere var bare på fylla og oppførte dere eksemplariske antar jeg?

Hvem var de du kaller "hverdagshelt"? Det var altså noen andre som bare gjorde dette FØR politiet kom?
Sist endret av Yalla; 5. mai 2013 kl. 08:37.
hvis det er sant som du sier så er det bare å anmelde fyren som angrep deg .
Panser BH??
Sitat av Yalla Vis innlegg
Dere var bare på fylla og oppførte dere eksemplariske antar jeg?

Hvem var de du kaller "hverdagshelt"? Det var altså noen andre som bare gjorde dette FØR politiet kom?
Vis hele sitatet...
På ingen måte. Kompisen min er skyldig som en hund i hele greia. Jeg har heller ikke vært noe vidunderbarn, men i denne saken er jeg helt uskyldig.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis det er sant som du sier så er det bare å anmelde fyren som angrep deg .
Vis hele sitatet...
Det er planen, ja. Lurte på hvilke lovbrudd han har gjort i denne sivilarresten, så jeg kan stille opp med spesifikke paragrafer på mandag.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Panser BH??
Vis hele sitatet...
Også kalt bug deflector eller bug shield.
Slik du forteller dette, har du blitt utsatt for legemskrenkelse, Straffelovens § 288: Som oftest omtalt som "vold". Muligens også §229, om avmakt. Det blir en definisjonssak.

Gjør deg selv en tjeneste og ikke nevn æreskrenkelse, så blir du tatt langt mer seriøst.
Sitat av McLovin Vis innlegg
På ingen måte. Kompisen min er skyldig som en hund i hele greia. Jeg har heller ikke vært noe vidunderbarn, men i denne saken er jeg helt uskyldig.

Det er planen, ja. Lurte på hvilke lovbrudd han har gjort i denne sivilarresten, så jeg kan stille opp med spesifikke paragrafer på mandag.

Også kalt bug deflector eller bug shield.
Vis hele sitatet...
De befant deg på et sted hvor det foregikk en straffbar handling, så grunnlaget for en lovlig pågripelse var nok til stedet. Slik du beskriver det har imidlertid maktanvendelsen vært kraftigere enn nødvendig, slik at det kan være legemsfornærmelse, strl 228. Detaljene rundt hva som ble sagt og gjort i denne forbindelsen kan lett bli påstand mot påstand med mindre et utenforstående vitne har overvært begivenheten.
Hva var det egentlig som skjedde?
Var det bileieren som tok kompisen din på fersken?
Blei du oppringt etter at han blei "sivialarrestert"? - blei han ikke holdt under oppsikt? (Eller fikk han rett til én telefonsamtale
Hvorfor i all verden ringer kompisen deg hvis politiet er på vei - eller var det først etter at du kom at det blei aktuelt å tilkalle politiet?
Du blei ikke oppfatta som en som skulle komme å befri han fra "arresten"?
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av 001 Vis innlegg
De befant deg på et sted hvor det foregikk en straffbar handling, så grunnlaget for en lovlig pågripelse var nok til stedet. Slik du beskriver det har imidlertid maktanvendelsen vært kraftigere enn nødvendig, slik at det kan være legemsfornærmelse, strl 228. Detaljene rundt hva som ble sagt og gjort i denne forbindelsen kan lett bli påstand mot påstand med mindre et utenforstående vitne har overvært begivenheten.
Vis hele sitatet...
Så om jeg er så heldig å finne ett sted hvor det er begått en straffbar handling, kan jeg leke bruce lee i de 15 minuttene - 45 minuttene politiet bruker på en utrykning og legge alle i farlige låsinger på bakken, selv om de ikke har noe med den straffbare handlingen å gjøre?

§ 171. Den som med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, kan pågripes når:
1) det er grunn til å frykte for at han vil unndra seg forfølgingen eller fullbyrdingen av straff eller andre forholdsregler,
2) det er nærliggende fare for at han vil forspille bevis i saken, f eks ved å fjerne spor eller påvirke vitner eller medskyldige,
3) det antas påkrevd for å hindre at han på ny begår en straffbar handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder,
4) han selv begjærer det av grunner som finnes fyldestgjørende.
Vis hele sitatet...
§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.
Vis hele sitatet...
Du kan altså kun leke Bruce Lee med de du vet har begått lovbruddet. Noe hverdagshelten som trådstarter ble lagt i bakken av åpenbart ikke brydde seg om.
Sist endret av henrikxt; 5. mai 2013 kl. 14:22.
Sitat av 001 Vis innlegg
De befant deg på et sted hvor det foregikk en straffbar handling, så grunnlaget for en lovlig pågripelse var nok til stedet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at hvis man blir utsatt for en forbrytelse, er det fritt fram å begynne å banke opp alle i nærheten. Det får konsekvenser.
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Du kan altså kun leke Bruce Lee med de du vet har begått lovbruddet. Noe hverdagshelten som trådstarter ble lagt i bakken av åpenbart ikke brydde seg om.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var noe i paragraf 176 og jeg? at det må være 6 mnd. fengselstraff på handlingen for at vektere/hverdagshelter kan legge folk i borgerarrest? Ikke noe snickers og twist tyveri, tviler på at den bildelen ville gitt kompisen hans 6 mnd. straff. Altså burde denne hverdagshelten ta seg en tur i kasjotten for å roe ned litt kanskje?
Sitat av cos Vis innlegg
Jeg trodde det var noe i paragraf 176 og jeg? at det må være 6 mnd. fengselstraff på handlingen for at vektere/hverdagshelter kan legge folk i borgerarrest? Ikke noe snickers og twist tyveri, tviler på at den bildelen ville gitt kompisen hans 6 mnd. straff. Altså burde denne hverdagshelten ta seg en tur i kasjotten for å roe ned litt kanskje?
Vis hele sitatet...
Kanskje bildelen ikke i praksis gir 6 mnd straff, men ifølge loven kan man få det.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Så hvis noen gjør hærverk med bilen min som jeg antar at gir under 6mnd fengselstraff, skal jeg bare la dem gå fordi det var "for lite verdt"?

Loven er lite klar på området, så å holde igjen de som driver med hærverk, samt de som prøver å hjelpe løs den som gjorde hærverket er etter sunn fornuft bare rett og rimelig.
Sitat av Gig Vis innlegg
Så hvis noen gjør hærverk med bilen min som jeg antar at gir under 6mnd fengselstraff, skal jeg bare la dem gå fordi det var "for lite verdt"?

Loven er lite klar på området, så å holde igjen de som driver med hærverk, samt de som prøver å hjelpe løs den som gjorde hærverket er etter sunn fornuft bare rett og rimelig.
Vis hele sitatet...
Man vet at slikt grov tyveri kan gi slik straff. En sjokolade gjør ikke det.
Hver gang du spurte om hva som skjedde ble du slått i ansiktet?

Enten overdriver du, eller så burde du ha ett rimelig hovent ansikt nå. For meg så hører denne historien ut som noe som er helt dønn umulig å vurdere uten å ha vært der, men jeg mistenker at du overdriver..

.. utifra hva du forteller virker det rimelig at du ble lagt i bakken.. potensielt dødelig er rein bulllshit (så lenge man ikke holder folk nede til de slutter å bevege seg iallefall, det er det kun trondheims-politiet som har lov til) .. imens hvis det stemmer at du ble slått gjentatte ganger høres dette dønn urimelig ut, og noe de sannsynligvis vil bli tatt på (fordi ekte slag synes godt etterpå).

Selv om du ikke hadde gjort noe, var det en rimelig fortolkning av dem at du var der for å hjelpe kameraten din fysisk... noe som ga dem rett til å holde deg nede til politiet kommer, men overhodet ikke rett til å dælje løs.
Sist endret av DumDiDum; 5. mai 2013 kl. 15:26.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Er ikke noe paragrafer du trenger å tenke på. Du står ikke der og sier at du ønsker å anmelde personen etter paragraf ditt og datt. Du sier at du skal anmelde personen, og så under avhør så forklarer du alt du husker. Om det er noe som personen skal siktes for, så er det opp til juristen som er på jobb da.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Man vet at slikt grov tyveri kan gi slik straff. En sjokolade gjør ikke det.
Vis hele sitatet...
Nasking tilsier bøter og/eller fengsel inntil 6 måneder, så jo.