Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 9833
Kort og greit, er det på tide å legalisere Mixed Martial Arts i Norge? (Hovedsaklig vil dette si å fjerne "knockout-loven")

Kan ikke huske å ha sett en seriøs debatt på dette, men hadde vært interessant å høre hva freake-folka synes om dette?
ja jeg mener det. k1 regler burde også bli lov.

Tragisk at feks kickboxer mette solli må reise utenlands for å fortsette forde hun er for gammel.

og det suger å dra til sverige for å fighte mma..
Jeg ser ingen grunn til at denne kampsport-grenen skal være forbudt, nei.
Hvis vi skal ha en seriøs debatt om det så hadde det jo vært fint om førsteposten inneholdt litt mer om hva\hvorfor det var forbudt. Skal google det, dog må jeg innrømme at jeg ikke har så begeistret overs for sporter hvor man skal slå\sparke for å vinne, eller til noen besvimer.
Har ingen bakgrunnsfakta om verken denne loven eller kampsporten (får google litt), men det høres jo nesten ut som fight-club? :P
Sist endret av d-_-b; 3. januar 2010 kl. 18:57.
Fight club er vel å overdrive. MMA er en fullkontaktkampsport på lik linje med proff(kick)boksing, muay thai, kyokushin karate og lignende, med det unntak at kampen ikke stopper når den går i bakken, men i stedet benyttes teknikker fra bryting, Brasiliansk Jiu-Jitsu o.l. Proff-MMA er forbudt i Norge fordi det er en fullkontakt knockout-sport, en regel jeg synes er rasse idiotisk da en utøver selv vet han står i fare for å bli knocket ut i løpet av en kamp, det være seg boksing eller MMA. Jeg utøver aktivt MMA selv, og tanken på at jeg må reise ut fra landet for å ta min første proffkamp når jeg kommer til det nivået irriterer meg.
Sist endret av Hedges; 3. januar 2010 kl. 19:01.
Er det ikke sånn at MMA har mindre fatale skader enn boxing? Da er det vel null stress å lovliggjøre det.

I tillegg er det den sporten som øker raskest i populæritet.
http://www.facebook.com/group.php?v=...d=112717747209

burde lage en slik kanpanje på underskrift.no (hvis det ikke allerede fins..)
Sist endret av noobpower; 3. januar 2010 kl. 19:29.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Kort og greit, er det på tide å legalisere Mixed Martial Arts i Norge? (Hovedsaklig vil dette si å fjerne "knockout-loven")
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så flink med sport, men hvis man fjerner knock-out loven, vil det si at man kan fortsette å skade motstanderen selv om han har gittopp/ferdig?
Samfunnet rundt oss gjennomsyres av falsk slåssing (les: film, tvserier, spill) som brukes som underholdning samtidig som det ligger det forbud mot å vise hvordan man faktisk takler slag og spark i kontrollerte former. Dette er hyklersk spør du meg. Når det gjelder MMA er det i stor grad virkelige atleter med årevis med trening bak dem som konkurerer, jeg synes det er mer brutalt å vite at landslageshopperne våre veier under 60 kilo enn å se en knockout i oktagonen.
Det burde i det minste være mulig å arrangere noe som ligner amatør shotoo.
Jeg mener at når det er lov å konkurrere i de respektive sportene hver for seg på amatør nivå i Norge så burde det ikke være noe i veien for å konkurrere i mma på amatørnivå også. Vet at sanshou ble lovlig for ca 2 år siden å konkurrere i her i Norge. Sanshou kan minne litt om mma, siden de har lov til å angripe hele kroppen, ikke bare over midjen som i kickboksing og det inneholder også takedowns som er elementert i mma. Og når man tenker på at det årlig arrangeres grappling turneringer så ser jeg ikke problemet med at en kickboksing kamp fortsetter på bakken om det kun kjøres grappling der og kutter ut g&p.
Sitat av HossCarter Vis innlegg
Samfunnet rundt oss gjennomsyres av falsk slåssing (les: film, tvserier, spill) som brukes som underholdning samtidig som det ligger det forbud mot å vise hvordan man faktisk takler slag og spark i kontrollerte former. Dette er hyklersk spør du meg.
Vis hele sitatet...
Og siden når er det nødvendig å slå ut en motstander for å lære å takle slag og spark? Hvis målet med kampsporter som MMA er å slå hverandre helseløse så kan det forbli "ulovlig". Selvforsvar derimot, noe MMA kan brukes til mener jeg selvfølgelig skal være lovlig. Noe det etter min forståelse er.
Sanksjonert mma er primært en sport, men klart det kan brukes meget effektivt som selvforsvar siden vi trener nesten ikke noe annet enn fullkontakt.
Sist endret av Enew; 3. januar 2010 kl. 20:59.
Hvis dette er så interessant, gjør noe med det.
Kjetil Kausland fikk dispensasjon til å arrangere en proff-kamp i Bergen i 2008.

Personlig ser jeg ikke poenget.
Norge er altfor lite til å være attraktivt for større events. I tillegg er det absolutt ikke noe problem å dra ut i europa, ikke koster det mye og ikke tar det lang tid. Både jeg og flere andre klarer det uten problemer.

Er dette ment fra et tilskuerperspektiv vil jeg si problemet er enda mindre.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Jeg er ikke så flink med sport, men hvis man fjerner knock-out loven, vil det si at man kan fortsette å skade motstanderen selv om han har gittopp/ferdig?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke. Det vil bare si at det kan arrangeres sportsarrangementer der utøvere kan tape via KO.

Selv er jeg ikke spesielt glad i boksing ettersom der blir folk slått i svime og deretter blir reist opp igjen for å kjempe videre! Det er slikt man får hjerneskader av. I MMA avbrytes kampen med en gang en av utøverne ikke kan "forsvare seg på intelligent vis".

I verdens ledende MMA-organisasjon, UFC, har det aldri vært et dødsfall eller alvorlig skade. Det er mer enn man kan si om mange sporter vi driver med i Norge i dag.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hvis dette er så interessant, gjør noe med det.
Kjetil Kausland fikk dispensasjon til å arrangere en proff-kamp i Bergen i 2008.

Personlig ser jeg ikke poenget.
Norge er altfor lite til å være attraktivt for større events. I tillegg er det absolutt ikke noe problem å dra ut i europa, ikke koster det mye og ikke tar det lang tid. Både jeg og flere andre klarer det uten problemer.

Er dette ment fra et tilskuerperspektiv vil jeg si problemet er enda mindre.
Vis hele sitatet...


Stemmer det med at Kjetil Kausland arrangerte kamp, men dette var et helt spesielt tilfelle.
Kjetil Kausland fikk kun lov fordi han er kunstner og fordi han kalte det performancekunst eller noe sånt.

Sant det du sier om at Norge er er for lite med tanke på større events, men om man hadde legalisert det og gjort folk mer oppmerksomme på at det er en sport og ikke et jævla sirkus uten regler, kunne man kanskje fått mma til å bli litt mer allment akseptert som nettopp en sport. Om man legaliserer det kan det bli mer populært, vi hadde fått flere utøvere, miljøet hadde vokst og kanskje vi etterhvert hadde klart å avlet frem flere fightere som kan henge med verdenseliten.
Sist endret av Enew; 3. januar 2010 kl. 21:15.
Sitat av Conseal Vis innlegg
I verdens ledende MMA-organisasjon, UFC, har det aldri vært et dødsfall eller alvorlig skade.
Vis hele sitatet...
Cal Worsham, google it. Ikke tro på alt PR-folk sier.

Forøvrig er det flust av mindre heldige senskader i MMA. Ledd og små bein blir sjelden bra igjen etter å ha vært røket og knukket flerfoldige ganger. Er ikke akkurat få som har måttet slutte med det der etter kompliserte brudd de har pådratt seg i UFC.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Cal Worsham, google it. Ikke tro på alt PR-folk sier.

Forøvrig er det flust av mindre heldige senskader i MMA. Ledd og små bein blir sjelden bra igjen etter å ha vært røket og knukket flerfoldige ganger. Er ikke akkurat få som har måttet slutte med det der etter kompliserte brudd de har pådratt seg i UFC.
Vis hele sitatet...
Vel, er vel mer et spørsmål om hvordan man definerer "alvorlig skade". Litt semantisk kanskje, men fyren var jo tilbake i ringen etter kort tid også da

Likevel, som jeg påpekte tidligere, profesjonell, regulert MMA har unektelig et veldig godt "safety record", bedre enn mange andre etablerte idretter.
Jeg tror nok det har mye å gjøre med hvor mange som konkurrerer og hvor ofte å gjøre.
Flere deltakere og hyppigere deltakelse == større sjanse for freak accidents.

Forøvrig vil jeg si at en uke der legene tviler på at du vil overleve er rimelig alvorlig.
Sitat av Goophy Vis innlegg
Jeg tror nok det har mye å gjøre med hvor mange som konkurrerer og hvor ofte å gjøre.
Flere deltakere og hyppigere deltakelse == større sjanse for freak accidents.

Forøvrig vil jeg si at en uke der legene tviler på at du vil overleve er rimelig alvorlig.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si meg uenig i noe av det du sier her. Synes bare ikke at faktum at det er en farlig sport, der folk kan skade seg holder som et argument for å holde det ulovlig.

Her er forresten "Knockoutloven"
http://www.lovdata.no/all/tl-20010615-073-0.html
Loven sier faktisk at Kongen kan gi tillatelse til å arrangere en konkurranse, i tillegg til å spesifisere regler.. Så vi må kanskje vente til vi får en litt mer liberal konge før vi får se noe slikt her til lands
Sitat av Xasma Vis innlegg
Og siden når er det nødvendig å slå ut en motstander for å lære å takle slag og spark? Hvis målet med kampsporter som MMA er å slå hverandre helseløse så kan det forbli "ulovlig". Selvforsvar derimot, noe MMA kan brukes til mener jeg selvfølgelig skal være lovlig. Noe det etter min forståelse er.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at samfunnet generelt sett er svært lite kritiske mot meningsløs vold i spill og filmer som stadig blir mer og mer realistisk, men allikevel har restriksjoner overfor flere idretter som bruker kampsportteknikker som underholdning på lik linje med film-/spillindustrien.
det folk må prøve å forstå her er at det er SPORT. IDRETT. Det er ikke vold!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
så du får lov til å drikke deg helseløs, for lov å selge sex(bare ikke kjøpe) får lov til å misbruke narkotika, for lov til å bruke steroider, du kan drive med utfor, FMX, snowboard og andre litt "høyrisiko" idretter som er mer idretter jeg ville sammenlignet MMA sammen med. Personlig synes jeg det er tryggere å drive med MMa enn f.eks FMX, men nå synes jeg ikke FMX skal bli ulovlig heller da.
Men du får ikke lov til å delta i en idrett der du kan risikere å kunne bli knocket fordi staten mener at DU SELV ikke kan ta den avgjørelsen av å aksepetere den riskioen det innebærer. Det er ikke bare snakk om MMA her, er snakk om f.eks vanlig boksing osv også. Ergo de mener at man ikke er voksen nok til å bestemme over sin egen kropp på det feltet. Det er ingen som tvinges inn i buret. Man snakker om idrettsutøvere trener for det 10+ ganger i uka.

Høl i hodet synes jeg, og føler meg umyndiggjort.

Hvis vi skal snakke om at vi ikke kan få drive med sport fordi det er en viss risko, så ender vi opp med å spille curling hele gjengen til slutt. *blir sur*
Sist endret av MrBlåtann; 15. april 2010 kl. 16:42.
Conseal's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrBlåtann Vis innlegg
så du får lov til å drikke deg helseløs, for lov å selge sex(bare ikke kjøpe) får lov til å misbruke narkotika, for lov til å bruke steroider, du kan drive med utfor, FMX, snowboard og andre litt "høyrisiko" idretter som er mer idretter jeg ville sammenlignet MMA sammen med. Personlig synes jeg det er tryggere å drive med MMa enn f.eks FMX, men nå synes jeg ikke FMX skal bli ulovlig heller da.
Men du får ikke lov til å delta i en idrett der du kan risikere å kunne bli knocket fordi staten mener at DU SELV ikke kan ta den avgjørelsen av å aksepetere den riskioen det innebærer. Det er ikke bare snakk om MMA her, er snakk om f.eks vanlig boksing osv også. Ergo de mener at man ikke er voksen nok til å bestemme over sin egen kropp på det feltet. Det er ingen som tvinges inn i buret. Man snakker om idrettsutøvere trener for det 10+ ganger i uka.

Høl i hodet synes jeg, og føler meg umyndiggjort.

Hvis vi skal snakke om at vi ikke kan få drive med sport fordi det er en viss risko, så ender vi opp med å spille curling hele gjengen til slutt. *blir sur*
Vis hele sitatet...
Etter min mening opprettholdes forbudet ganske enkelt av en total mangel på kunnskap om sporten, både hos folket og politikerne. Ingen politikere, selv om de ikke er enige med forbudet, vil bruke et øre av sin politiske kapital på å kjempe mot det.

Det få gangene MMA har blitt omtalt i norske medier blir det stort sett kalt "menneskelig hanekamp" eller liknende, uten at journalistene har noen innsikt i sporten de beskriver.
Sitat av MrBlåtann Vis innlegg
så du får lov til å drikke deg helseløs, for lov å selge sex(bare ikke kjøpe) får lov til å misbruke narkotika, for lov til å bruke steroider, du kan drive med utfor, FMX, snowboard og andre litt "høyrisiko" idretter som er mer idretter jeg ville sammenlignet MMA sammen med.
Vis hele sitatet...
Dette var nytt for meg.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Dette var nytt for meg.
Vis hele sitatet...
Det er fullt lovlig å bruke steroider og såvidt meg bekjent er det også lov å innha brukerdoser til eget bruk, og det ingen såvidt meg bekjent som blir arrestert for å ha narkotika i blodet, så de lenge de ikke kjører bil osv eller har narkotika på seg. Å være narkoman er ikke kriminelt for å si det sånn, narkotika kjøp og salg derimot. Poenget var ihvertfall at hvorfor skal myndighetene styre hva man velger å bruke kroppen sin til.
Sist endret av MrBlåtann; 17. april 2010 kl. 17:23.
Sitat av MrBlåtann Vis innlegg
Det er fullt lovlig å bruke steroider og såvidt meg bekjent er det også lov å innha brukerdoser til eget bruk,
Vis hele sitatet...
Dette er det desverre veldig forskjellig politipraksis på.

Selv kom politiet på besøk hos meg og rappet en del steroider.
Disse fikk jeg ikke igjen pga. det var "overhengende" sannsynlig at de anabole steroidene var ervervet på en ulovlig måte".

I følge politijuristen jeg hadde kontakt med var dette begynnelsen på en mye vanskeligere tid for steroidebrukere.

Pga. steroider og 23 liter 96% brennevin fikk jeg 10 000 kroner i bot.
ehm nå blei jeg litt nysjerrig; det var nylig nm i muay thai. hvordan foregår disse kampene? treffer de hverandre ikke? holder de tilbake når de slår? muay thai er jo fullkontakt, og når det er lov å arrangere nm i en potensiell ko-kampsport som muay thai, må det vel være lov å arrangere en mma kamp og?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MrBlåtann Vis innlegg
Men du får ikke lov til å delta i en idrett der du kan risikere å kunne bli knocket fordi staten mener at DU SELV ikke kan ta den avgjørelsen av å aksepetere den riskioen det innebærer.
Vis hele sitatet...
Problemet er at eg må betale sjukeheimsplass for deg når du er femogtredve og sliter med hjerneskade. Eller uføretrygd.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at eg må betale sjukeheimsplass for deg når du er femogtredve og sliter med hjerneskade. Eller uføretrygd.
Vis hele sitatet...
irrelevant.
det må du jo uansett med skihoppere, fotballspillere, skatere, piloter, bilister, sveisere, snekkere, byggherrer og alle andre som potensielt er utsatt for samme faremomenter i hverdagen.
Sist endret av HellToPay; 17. april 2010 kl. 18:16.
Conseal's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at eg må betale sjukeheimsplass for deg når du er femogtredve og sliter med hjerneskade. Eller uføretrygd.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne se tall som underbygger den påstanden. Dvs data som viser et betydelig antall utøvere med permanente hjerneskader oppnådd i sanksjonert MMA.

Høy alder og livsstilsykdommer er langt mer bekymringsverdig for deg som skattebetaler.
Sitat av HellToPay Vis innlegg
ehm nå blei jeg litt nysjerrig; det var nylig nm i muay thai. hvordan foregår disse kampene? treffer de hverandre ikke? holder de tilbake når de slår? muay thai er jo fullkontakt, og når det er lov å arrangere nm i en potensiell ko-kampsport som muay thai, må det vel være lov å arrangere en mma kamp og?
Vis hele sitatet...
Du kan søke dispensasjon fra kongen om fritak fra knockoutregelen vissnok. Men nå finnes det både NM i boksing og kickboxing. Men nå er proffosjonell knockoutsport ulovlig I Norge.

MMA er fortsatt ulovlig så lenge det er snakk om en orginisert MMA kamp og ikke i "treningssammenheng" uavhengi av hardhetsgrad såvidt jeg er inneforestått. Ergo man kan sparre på trening, og thats it. Sånn hvis man skal følge loven blindt.

Kort om boxing:

"Knockout og poeng
En kamp kan avgjøres ved knockout (en bokser slås ned og kan ikke fortsette kampen innen 10 sek.), ved teknisk knockout (dommeren stopper kampen når en bokser er for underlegen eller skadet), ved diskvalifikasjon (regelbrudd) eller på poeng (dommeren teller slag og avgjør hvem som har vunnet).

Proffboksing / amatørboksing
Boksing ble OL-gren fra 1904, og første NM ble arrangert i 1909. Kvinneboksing etablert i 1994. Det skilles mellom amatørboksing og proffboksing. Profesjonell boksing ble forbudt i Norge i 1982. Amatørboksing er for tiden i sterk vekst i Norge."

Ang boksing:
Hvor hardt eller hva som er lov og ikke lov skal jeg ikke utale meg for mye om da jeg ikke er bokser selv. Men såvidt jeg er forstått er amatør boksing i Norge i dag preget mye av at det er en poeng kamp, om å gjøre å treffe cleane nok treffere til at dommerne kan telle poeng.
Har også intrykk av at stortsett stoppes alle kampene før noen er i fare for å bli knocket, altså teknisk knockout som det ofte kalles pent. Noe som kunne vært aktuelt for MMA, da mma kamper stoppes av dommeren så fort en av partnene "slutter å forsvare seg intelligent".

altså for å kunne organisere amatør MMA kamper i Norge på lovlig vis.

Et annet problem med å få til eventuelle amatør kamper i MMa er hele dette styret rundt hjelm og hjelmbruk. I amatør boksing/kickboxing osv i norge i dag brukes hjelm. Hvor mye hjelm faktisk beskytter brukeren er veldig omdiskutert. Min erfaring/mening om dette er at hjelmen fungerer mot sin hensikt. Du for en større treffflate/mål, "cleanere" treff så slaget glir mindre. Hjelm gir en falsk trygghet og selve rystelsen på hjernen blir mer eller mindre identisk.
Det den hjelper mot i all hovedsak er kuttskader i forbindelse med slag.

Å bruke hjelm ala boksehjelm i mma ville være en mer risky affære i tillegg til at det forandrer gamet. F.eks si man kjører en giljotin choke, og kaster motstandren etter denne, så vil hodet sitte fast pga hjelmen og man risikerer i værstefall at personen brekker nakken. Nå har 1 person klart å knekke nakken selv uten bruk av hjelm på samme teknikken i USA, så det er snakk om en mer enn kun teoretisk fare liksom.

og konkurrere uten hjelm gir sporten status som proffosjonell sport og ikke amatør sport, så dette er enda et hinder.
Sist endret av MrBlåtann; 17. april 2010 kl. 22:33.
Conseal's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrBlåtann Vis innlegg
Å bruke hjelm ala boksehjelm i mma ville være en mer risky affære i tillegg til at det forandrer gamet. F.eks si man kjører en giljotin choke, og kaster motstandren etter denne, så vil hodet sitte fast pga hjelmen og man risikerer i værstefall at personen brekker nakken. Nå har 1 person klart å knekke nakken selv uten bruk av hjelm på samme teknikken i USA, så det er snakk om en mer enn kun teoretisk fare liksom.
Vis hele sitatet...
What?? Hvordan er det mulig med en guillotine choke? Hvilken kamp var dette fra?

Uansett, enig i mye av det du sier. Det folk ofte ikke tenker på er hvordan MMA gir deg muligheten til å forsvare deg på så mange flere måter enn i andre sporter som boksing. I boksing kan man egentlig bare stå der å ta slagene, i MMA kan du ta det til bakken, gå i clinch, skape mer avstand osv.
Sitat av Conseal Vis innlegg
What?? Hvordan er det mulig med en guillotine choke? Hvilken kamp var dette fra?

Uansett, enig i mye av det du sier. Det folk ofte ikke tenker på er hvordan MMA gir deg muligheten til å forsvare deg på så mange flere måter enn i andre sporter som boksing. I boksing kan man egentlig bare stå der å ta slagene, i MMA kan du ta det til bakken, gå i clinch, skape mer avstand osv.
Vis hele sitatet...
http://www.ketv.com/news/19578023/detail.html

Det er et tragisk freak ulykke, men det kjipe oppi det kjipe var at han ikke hadde helseforsikring( i likehet med 90% eller noe av amerikanske MMA utøvere har jeg lest). Den gjennomsnitterlige lønningen til en amerikanske proffosjonelle MMA utøver var 11k dollar i fjor. Så det er vel noe av forklaring til at helseforsikring nedprioriteres. Spør du meg, skulle arrangsjøren dekket heleforsiktig for samtlige utøvere på "cardet" dems.
Vet at jeg har helseforsikring bakt inn i medlemskontigentet mitt til klubben min via norges kampsportforbund. Da under dekke at vi også driver med BJJ. Såvidt jeg har fått høre slet man med å få til deal med Norgeskampsportforbund under "MMA flagget" da den avtalen blei ordnet til for 5-6år siden eller noe.
I sin tid blei MMA klubben også kastet ut fra NTNUs treningslokaler, fordi de ikke likte sporten. Så all ære til pionerene for MMA i Norge som har måtte kjempet mot diskriminering/fordommer.

Medlemmene på den tiden var NTNU studenter.
Sist endret av MrBlåtann; 17. april 2010 kl. 23:24.
Conseal's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrBlåtann Vis innlegg
http://www.ketv.com/news/19578023/detail.html

Det er et tragisk freak ulykke, men det kjipe oppi det kjipe var at han ikke hadde helseforsikring( i likehet med 90% eller noe av amerikanske MMA utøvere har jeg lest). Den gjennomsnitterlige lønningen til en amerikanske proffosjonelle MMA utøver var 11k dollar i fjor. Så det er vel noe av forklaring til at helseforsikring nedprioriteres. Spør du meg, skulle arrangsjøren dekket heleforsiktig for samtlige utøvere på "cardet" dems.
Vet at jeg har helseforsikring bakt inn i medlemskontigentet mitt til klubben min via norges kampsportforbund. Da under dekke at vi også driver med BJJ. Såvidt jeg har fått høre slet man med å få til deal med Norgeskampsportforbund under "MMA flagget" da den avtalen blei ordnet til for 5-6år siden eller noe.
I sin tid blei MMA klubben også kastet ut fra NTNUs treningslokaler, fordi de ikke likte sporten. Så all ære til pionerene for MMA i Norge som har måtte kjempet mot diskriminering/fordommer.

Medlemmene på den tiden var NTNU studenter.
Vis hele sitatet...
Veldig tragisk ulykke.. Så også virkelig ut som en "freak accident." Veldig forståelsesfullt av han og familien og ikke skylde på sporten, som mange andre sikkert ville gjort.

Det du sier med NTNU er jo et godt eksempel på hvor lite akseptert sporten er. Virker som folk tror det fortsatt er fullt ut galematias med "no holds barred" som i gamle dager
Det er nok heller kulturen rundt "sporten" man prøver å forby enn selve kampene. Vi vil ikke ha en kultur der rå vold blir sett på som ett stuerent kulturtilbud og vi vil ikke ha idrettshelter som lever av å gi andre juling.
Vold avler vold, men det er ikke utøverne som er problemet. Problemet er fansen (i hovedsak unge menn) som ser at det er en mulighet til å bli rik og berømt bare man er flink til å sloss, og det kan skape en del uheldige ringvirkninger.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er nok heller kulturen rundt "sporten" man prøver å forby enn selve kampene. Vi vil ikke ha en kultur der rå vold blir sett på som ett stuerent kulturtilbud og vi vil ikke ha idrettshelter som lever av å gi andre juling.
Vold avler vold, men det er ikke utøverne som er problemet. Problemet er fansen (i hovedsak unge menn) som ser at det er en mulighet til å bli rik og berømt bare man er flink til å sloss, og det kan skape en del uheldige ringvirkninger.
Vis hele sitatet...
Det blir litt som å si at forsvaret avler drapsmenn, bare fordi de trener folk til å skyte. Den kulturen du snakker om får de fint tredd nedover hodet av film/pc spill osv og den gjennomsnitterlige nordmann klare fint å skille mellom virkerlighet og reality i de sakene, hvorfor skal du da mene at vi ikke klarer å skille mellom trening/ring og hverdag? Ser poenget med "fans" på villsport, men de klarer jo fint å få samme impulsene fra internasjonale stjerner/nordmenn som konkurrerer i utlandet. Hva er forskjellen? Skal man måtte beskytte voksne mennesker mot å se på fysisk kontaktsport? Kan like gjerne begynne å sensurere actionfilmer og porno liksom når vi først er i gang.
Sist endret av MrBlåtann; 19. april 2010 kl. 12:29.
Jeg vil nå si at det er rimelig stor forskjell på spill/film-vold og det å drive med MMA. Problemet er de som tenker at MMA er kult og vil prøve det samme selv. Hvis det skjer i ringen så er det jo greit, skjer det hos en kompis så kan det få fatale følger og skjer på byen så er det ett samfunnsproblem.
Det handler ikke om å skille mellom virkelighet og fantasi, det handler om å ikke dyrke en voldskultur.
Bare se på ringvirkningen etter at filmen Fight Club kom eller fenomenet happy slapping som blomstret voldsomt opp så fort den første videoen kom på youtube.

Når det kommer til impulser fra utlandet så er det fint lite å gjøre med det, men det sier seg selv at det blir en helt annen sak hvis vi får norske kamper, men nordmenn både i ringen og på tribunen.
Ang. sensur så blir både porno og actionfilmer sensurert så jeg vet ikke helt hva du vil fram til med den kommentaren.
Sist endret av Mith; 19. april 2010 kl. 14:45.
Conseal's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg vil nå si at det er rimelig stor forskjell på spill/film-vold og det å drive med MMA. Problemet er de som tenker at MMA er kult og vil prøve det samme selv. Hvis det skjer i ringen så er det jo greit, skjer det hos en kompis så kan det få fatale følger og skjer på byen så er det ett samfunnsproblem.
Det handler ikke om å skille mellom virkelighet og fantasi, det handler om å ikke dyrke en voldskultur.
Bare se på ringvirkningen etter at filmen Fight Club kom eller fenomenet happy slapping som blomstret voldsomt opp så fort den første videoen kom på youtube.

Når det kommer til impulser fra utlandet så er det fint lite å gjøre med det, men det sier seg selv at det blir en helt annen sak hvis vi får norske kamper, men nordmenn både i ringen og på tribunen.
Ang. sensur så blir både porno og actionfilmer sensurert så jeg vet ikke helt hva du vil fram til med den kommentaren.
Vis hele sitatet...
For det første: Det virker som du tror MMA er på en måte unikt fra andre kampsporter. MMA inkorporerer ganske enkelt flere teknikker fra andre kampsportstiler inn i ett system.
For det andre: Tror du virkelig folk i kampsportmiljøer er de som går rundt å banker folk opp hos kompiser og på byen? Ingen klubber tillater at du bruker det du lærer til noe annet enn selvforsvar, dessuten lærer man også selvbeherskelse og disiplin.
Hvor vanskelig er det å forstå at problemet ikke nødvendigvis er utøverne eller sporten generelt, men de idiotene som ser på dette?
Som i alle andre idretter så vil utøverne bli dyrket av fansen og det er en del av dem som bør skjermes fra slik vold.
Dette gjelder ikke bare MMA, men generelt sport som går ut på å knoke hverandre. Du vet vel selv forskjellen på grener med fullkontakt og de uten og da vet du også hvilken av de to som er mest populær blant fansen, tøffest å konkurrerer i og gjevest å vinne. Sett det sammen med media og en evt. norsk satsing så har du fort en ganske stor subkultur som dyrker det vi utenforstående kaller drapsmenn.
Brorparten som ser på MMA bryr seg katta om hvilke kampsporter og teknikker de forskjellige utøverne har, det er stort sett hvor mye skade du klarer å påføre motstanderen din som er interessant og det er selve knokouten som er klimakset.

Jeg er fullt klar over hva MMA er og vet hvordan tradisjonelle kampsportmiljøer henger sammen. Det er ikke her faren ligger, men hos alle copycats og amatører som prøver seg på det samme, utenfor ringen. Det avler og glorifiserer vold.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ang. sensur så blir både porno og actionfilmer sensurert
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet er det 20 år siden noe ble sensurert her til lands, med unntak av pornosladden på TV.
Sensurert av den norske stat ja, men så er ikke det de eneste som bedriver sensur her til lands. Pedofili og snuff er vel fortsatt ulovlig å vise fram, men poenget er uansett ikke sensur.
Hollywood er jo uansett svært flinke til å sensurere seg selv for å få solgt filmene sine og i samarbeid med FCC og andre organisasjoner som setter aldersgrenser så er det svært begrenset hvor mye grov vold og grov sex man får tak i hvis man ikke spesielt oppsøker det.
Slik er det jo også med MMA i dag, vi vet jo at det er der ute og vi vet hvordan vi får tak i det, men så lenge det ikke er lov å drive med så vil jo interessen være deretter.

Ikke det at jeg tror det blir gatekamper i gatene bare fordi vi fjerner knokoutloven, men jeg ser bare ikke poenget med å legalisere en oppførsel som hele samfunnet i bunn og grunn forsøker å unngå. De som er seriøse og absolutt vil drive med dette har også muligheten i andre land, der det alt er ett miljø for dette.
Sist endret av Mith; 19. april 2010 kl. 17:14.
Knockout er allerede lov i fullkontakt kickboxing. I tillegg har vel nkbf fåtr gjennom K1 regler i norge. Dette blir vel såvidt jeg forstår en egen fullkontaktgren innenfoe kb

men som topic, ja!!! MMA proffkamper burde legaliseres. Ingen vil vel ha dette underground skulle jrg tro
Sitat av Wickeddark Vis innlegg
Knockout er allerede lov i fullkontakt kickboxing. I tillegg har vel nkbf fåtr gjennom K1 regler i norge. Dette blir vel såvidt jeg forstår en egen fullkontaktgren innenfoe kb

men som topic, ja!!! MMA proffkamper burde legaliseres. Ingen vil vel ha dette underground skulle jrg tro
Vis hele sitatet...
Er det jeg mener også, bedre å få det fram i lyset. Enn halvt Shady som det er nå. Tiltrekker seg flere skrotinger og større sjanse for at det popper opp useriøse klubber mens det er "underground" sånn jeg ser det. I Sverige mottar MMA klubber rettet mot ungdommer statsstøtte liksom.
Og nøyaktig hvorfor skulle ikke disse skrotingene melde seg inn i de lovlige klubbene?

Slik det er nå så har vi jo alt en mengde kampsporter her i landet, og vi har vel noen verdensmestere i bla. Taekwondo så rekrutteringen og oppmerksomheten det får er tydeligvis god nok til å avle enere. Breddidretten er med andre ord sikret og at man da må flytte utenlands hvis man virkelig vil satse på det råeste ser jeg ikke noe problem i. Man må jo uansett ha en del erfaring fra før, noe som fint lar seg gjøre i Norge. Er du ikke gammel nok til å flytte hjemmefra så bør man vurdere å finne seg en annen kampsport så lenge, hvertfall til man er tørr bak øra
Sist endret av Mith; 19. april 2010 kl. 17:41.
Ja blir dette underground så blir det fort fight club av det hele. Hadde det blitt arrangert proffe kamper så hadde de hatt lege og ett medisinsk støtteapparat rundt seg mao, mye tryggere.

Folka som driver med MMa gjør det vel nettopp av den grunnen at de vil mer en feks tk, karate osv. I mma må du jo beherske flere kamsporter. Dermed mye mer utfordring!

Såvidt jeg vet så er det ingen som trener mma, da dette i seg selv ikke er kampsport. De trener jo gjerne bryting, judo, bjj og ymse strikerelaterte grener. Feks muy thai eller kb.

Tror nok at kjernen vil bestå av folk som allerede har vært en stund i kampsportmiljøet. Thugsa vil fort finne ut at de har ingenting å stille opp med i en ring
Sitat av Mith Vis innlegg
Og nøyaktig hvorfor skulle ikke disse skrotingene melde seg inn i de lovlige klubbene?

Slik det er nå så har vi jo alt en mengde kampsporter her i landet, og vi har vel noen verdensmestere i bla. Taekwondo så rekrutteringen og oppmerksomheten det får er tydeligvis god nok til å avle enere. Breddidretten er med andre ord sikret og at man da må flytte utenlands hvis man virkelig vil satse på det råeste ser jeg ikke noe problem i. Man må jo uansett ha en del erfaring fra før, noe som fint lar seg gjøre i Norge. Er du ikke gammel nok til å flytte hjemmefra så bør man vurdere å finne seg en annen kampsport så lenge, hvertfall til man er tørr bak øra
Vis hele sitatet...
Så taekwondoo er greit, men ikke MMA? høres ut som den klassiske TMA "greia". Så hvor er logikken at MMA ikke er greit, rent bortsett fra at du synes det er for hardt? Ser du ikke hvor tynt grunnlag det blir?.
Du blir ikke tvunget til å se på eller delta, de "villmenn" fansa som eventuelt lager bråk kan like gjerne sitte på den lokale puben å se UFC på storskjerm som nå, mens de drikker øl. såvell som å sitte ringside på et lokal stevne i Norge. Ser ikke helt forskjellen rent bortsett fra at man kan ha mer kontroll på hva som skjer, og utvikle lettere egne talenter isteder for å måtte sende dem til sverige/england/danmark/japan får at de skal få erfaring.

Og det er allerde 18års grense på de aller fleste klubber. Greia med skrotinger var mer folk som gjerne starter fordi det har et viss rykte(ulovlig?), trener i 2mnd, finner ut hvor "kjederlig og slitsomt det" egentlig er, også slutter de igjen. Og derretter chestbeater til alle på byen over å "trene MMA". Men slike folk finner du alle steder.
Sist endret av MrBlåtann; 19. april 2010 kl. 18:08.
Hehe veldig enig i den siste der ser det samme på krav maga. Fullt av tøffinger på de 7-8 første treningene, så finner de ut at de faktisk blir svette, å off they go
Sitat av MrBlåtann Vis innlegg
Er det jeg mener også, bedre å få det fram i lyset. Enn halvt Shady som det er nå. Tiltrekker seg flere skrotinger og større sjanse for at det popper opp useriøse klubber mens det er "underground" sånn jeg ser det. I Sverige mottar MMA klubber rettet mot ungdommer statsstøtte liksom.
Vis hele sitatet...
Er det positivt for ungdommen å lære seg MMA? Etter min erfaring er de menneskene som oppsøker kampsporter som MMA de som ikke bør lære seg det.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Er det positivt for ungdommen å lære seg MMA? Etter min erfaring er de menneskene som oppsøker kampsporter som MMA de som ikke bør lære seg det.
Vis hele sitatet...
Jeg deler ikke den erfaringen men. Trur det kommer mer ann på hvordan miljøet på den gymmen er enn hvilken kampstil det er snakk om. Du kan sikkert finne useriøse "macho" klubber i alle typer grener. Ihvertfall min erfaring er at når folk trener så hardt og systematisk som de gjør,så er de veldig opptatt/fokuser med akkuratt det. De har lite overskudds energi til "pøbelstreker".
Hva er moroa/vitsen med å lage bråk, hvis du får utløp for all eventuelle agressjon eller lignende du skulle ha på trening 5-6 dager i uka? De jeg ser lager bråk på byen er jo ofte folk som er usikker på seg selv og har noe å bevise. Med og uten rus. Hvor mye har man å bevise på byen om man kan konkurrere mot gode og trente motstandere i ordnende former? Det blir ganske nedtur liksom. Blir som å jobbe som pornoskuespiller 5 dager i uka, for å så gå på voldteks raid i helgene. (litt dårlig sammenligning, men kanskje du skjønte pointet).
I tillegg risikerer du jo å bli kastet ut av klubben, og det er ikke akkuratt masse MMA klubber i Norge. Så jeg har til gode å møte noen som var "bråkmakere" på gymmen.

Sånn de "kampsport utøvere" jeg har opplevd/sett gått bananas på byen er gjerne de som trener en god del, men aldri får utløp/prøvelse av evnene sine. si at man står å sparker i lufta 5 timer i uka. Ville man da ikke ha sjekket om det funker?
Vel 50-60% av treningstiden på ihvertfall vår MMA klubb går med på fullkontakt sparring. Så den "driven" til å sjekke om det faktisk funker er liksom ikke tilstede føler jeg.
Sist endret av MrBlåtann; 19. april 2010 kl. 23:27.