Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1586
Hei, jeg skal snart ha foredrag/presentasjon, på skolen. Jeg kan absolutt ikke fordra å måtte snakke forran mange mennesker, om et spesielt tema. Har alltid hatet det, siden første gang (i 3 klasse på barneskolen, går nå på 1 vgs.)

Noen her som har noen tips på hvordan en bedre roer seg ned til dette? (pleide å paffe en liten periode, og da var det bare som en lek, men har ikke muligheten til det.)
lat som at de ikke er der og bare se en person inn i øynene og lat som om du bare snakker til denne ene personen.(blir ikke så bra for de andre å se på da.P)

husk å puste
Hvis dette er en "prøve" som læreren skal gi deg karakter på kan du be om få ta det på tomannshånd, så slipper du å bli stresset av publikum.
Å avtale med læreren at kun dere to skal ha det vil bare virke mot sin hensikt. Å snakke foran store folkemengder (som er relativt, selvsagt) er noe man rett og slett må bli vant med. Forbered deg godt, lær deg stoffet ditt så godt at du kan ta det på sparket, ha en jukselapp klar i tilfelle du faller ut av sporet du kommer inn i og opptre med selvsikkerhet og autoritet.
Jeg som deg hatet å snakke foran folk, men jeg var også ekstremt alt av meg. Så hver gang jeg endte opp med å ha foredrag elns. så hadde jeg aldri noe notater eller lignende å se på, fordi jeg hadde aldri orket å skrive noe. Så hvert eneste ord jeg sa kom fra ting jeg klarte å huske, eventuelt resonnere meg frem til. Dette gir ofte en svært god struktur på det du sier, siden det blir en logisk og naturlig resonnement det du sier, du vil også alltid til en hver tid være klart til å begrunne det du sier. Siden dette er 100% ditt eget tankearbid, ikke noe du har printet ut fra nettet og knapt forstår, men alikevel klarer å lese foran et publikum. Noe som alt formange gjør, og noe som er tilsynelatende imponerende, helt til du bryter det litt ned og stiller vedkommende spørsmål. Alt for mange lærere lar seg dessverre imponere av sånt.

Så mitt råd, ha heller et litt kort foredrag der du vet alt/neten alt du skal si, enn et langt foredrag med manus du knapt forstår.

Jeg har gjort dette i alle år med stor suksess.
Forklar læreren at du synes dette er vanskelig, men si at du allikevel vil gjøre det for hele klassen. Det vil gjøre at læreren både får mer respekt for deg, og hun/han vil sannsynligvis ta det med i vurderingen (at du gjorde noe du egentlig ikke likte, men ikke ga opp av den grunn). Hvis det allikevel går lukt til helvete kan du be læreren om å ta det først for hele klassen, og så i ta det kun for han/henne etterpå (foreslå midttimen, så skjønner hun at du setter det faget over fri).

Generell tips til alt som har med skole å gjøre: Vær hyggelig og bli med læreren, vis læreren at du prioriterer og bryr deg om faget, vis læreren at du ser villig til å lære og prøve nye ting. (mao. smisk!)
Sist endret av sp1ffy; 3. desember 2009 kl. 20:58.
Om du forteller læreren din at dette er noe du ikke vil, så tipper jeg du enten slipper eller får muligheten til å holde det forran bare han.

Ellers finnes det flust med tips.
Det jeg alltid gjør før jeg skal holde taler/foredrag er å få i meg noe vann og litt mat.
Les inn talen på mp3-spiller å hør på denne overalt noen dager før. Da kan du det nesten utenatt og du slipper ark/notater.
Stå passelig fra hverandre med beina og aldri ta henda over hakehøyde.
Hånda du ikke bruker til å vifte med, kan du enten legge på rygg eller mage. Ikke putt den i lomma.
Gå med normale klær (ikke knæsj grønn genser og hullete jeans)

Glemte å legge ved det jeg nesten synes er det viktigeste!
Pass på å ikke se noen (utenom lærer i blant) rett i øya. Se 3-4 cm over hodet på alle sammen.
Sist endret av oom; 3. desember 2009 kl. 21:04.
Har akkurat samme problem. Det jeg prøver å gjøre er å rett før du skal opp så må du prøve å slappe av, senke skuldrene og få pulsen ned. En jukselapp kan få deg til å føle deg tryggere, noen stikkord holder.

Når du står foran hele klassen så er det viktig at du ikke bare står å ser på læreren. Prøv å se litt på alle. Er du ukomfortabel med å se folk i øynene ser du mellom folk eller rett på veggen, det er ingen som merker det.

Spytt ut tyggisen, vær rak i ryggen, ikke len deg inntil noe og ikke ha hendene i lomma. Det gir et dårlig første inntrykk og hvis du står urolig og fikler med noe trekker det oppmerksomheten bort fra selve foredraget.
Bruk gjerne hendene og utnytt kroppspråket ditt. Smil og vær glad og få gjerne publikum til å le.

Sist men ikke minst må innholdet være godt og ikke kjedelig. Ingenting kan skjule et dårlig innhold!
Prøv å øv så mye du kan og vær best mulig forberedt. Hvis du i tillegg velger et tema du synes er morsomt er det vel ikke vanskelig å fortelle noe om det?

En siste ting, ikke utsett det! Bare tenk at det er bedre å bli ferdig med det. Læreren legger merke til hvem som melder seg først og sist.

Lykke til
Sitat av OoM Vis innlegg
Gå med normale klær (ikke knæsj grønn genser og hullete jeans)
Vis hele sitatet...
Hva som er normalt/unormalt å gå i kan diskuteres, men det der må være noe av det mest tåpeligste tipset jeg har sett hittil. Man skal da for all del få lov til å gå i det man vil (er jo selvfølgelig noe grenser her og der, men faen heller.) Tror du virkelig læreren legger vekt på hva elevene går i når man skal ha fremføring foran klassen? Det tror jeg neppe, men å møte opp på skolen i bokseren eller string for den saks skyld, blir en annen sak.

Her finner du mange gode tips.
Sitat av Likegyldig Vis innlegg
Hva som er normalt/unormalt å gå i kan diskuteres, men det der må være noe av det mest tåpeligste tipset jeg har sett hittil. Man skal da for all del få lov til å gå i det man vil (er jo selvfølgelig noe grenser her og der, men faen heller.) Tror du virkelig læreren legger vekt på hva elevene går i når man skal ha fremføring foran klassen? Det tror jeg neppe, men å møte opp på skolen i bokseren eller string for den saks skyld, blir en annen sak.

Her finner du mange gode tips.
Vis hele sitatet...
Det kan jo tenkes at det føles litt lettere å fremføre dersom man har på seg litt mer "anonyme" klær, enn dersom man skal toppe sceneskrekken med å iføre seg et fargesprakende fyrverkeri som definitivt gjør deg til begivenhetenes sentrum.
Siden du ikke har tid til å paffe (smoking i presume?) så vil jeg annbefale deg å stappe noen ekstra sterke snus i overleppa :P Hjalp i hvertfall meg på muntlig eksamen (og alle andre framføringer som kan være litt ubehagelige :P)
Sitat av God Vis innlegg
Siden du ikke har tid til å paffe (smoking i presume?) så vil jeg annbefale deg å stappe noen ekstra sterke snus i overleppa :P Hjalp i hvertfall meg på muntlig eksamen (og alle andre framføringer som kan være litt ubehagelige :P)
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke smart, la meg forklare hvorfor:
Snus = adrenalin.
Adrenaling + angst = verre angst.
Verre angst = verre fremføring.
Jaja, noen opplever det sånn også, jeg for min del ble bare veldig relaxa Men, alle har sinn følelse av snus.

En annen ting kan være å ta et glass vann, sitte og puste inn litt frisk luft.. For all del, pust ordentlig, ikke besvim!
Sitat av Store norske leksikon
Nikotinforgiftning opptrer i lettere grad hos uvante røykere med blekhet, hjerteklapp, svimmelhet, hodepine, kvalme og brekninger.
Vis hele sitatet...
Så jeg vil nok ikke umiddelbart anbefale store mengder nikotin før en fremføring, nei. Bruker selv snus, og har følgelig også "roet meg ned" før flere av de mange eksamener hittil i mitt liv. Resultatet av det har vært at den uroen og nervøsiteten jeg har kjent har blitt forsterket av at jeg har merket de fysiologiske forandringene som kommer av nikotinet, og da tror at dette skyldes økt nervøsitet, som igjen fører til at jeg blir nervøs for å være nervøs.

Skal tørre påstå at du vil prestere bedre uten nikotin, det gjør hvertfall jeg.

Kan love at jeg var nervøs første gang jeg gikk ut foran 10 000 tilskuere og skulle huske en halvtimes presisjonsdrill. Da var det snusnekt. Og det gikk strålende!
Forsåvidt ikke et nytt tema her på forumet:

http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=127486

Flere gode tips i den tråden. Jeg tror mye fremdeles ligger i å forberede seg godt. Det vil si både å kunne stoffet bra, og øve foran et vennlig publikum først.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Hei, når jeg sa "paffe" så mente jeg røyking og innhalering av cannabis :P .
Det eneste jeg kan si, er at man burde kunne stoffet sitt veldig godt. Da går alt bedre, siden det blir mindre "erhm, ææh, aaa, osv."
Gestikuler gjerne, men kun med EN hand. Har du synkroniserte bevegelser så får det folk til å daffe av (det blir kjedelig), mens bruker du en hand til å påpeke ting følger de mer med. En anne ting er at når du bruker begge hendene så snakker du selv fortere, du drar deg selv opp på en måte. Bruk hendene aktivt, har du 3 poeng så hvis det med fingrene, en , to ,tre. Da har du noe å fokusere på samt de andre. Den andre handa kan ligge på bordet ved siden av deg eller bak på ryggen. Et triks for å late som om du ser folk i øya er å se rett over øyebryna eller rett mellom øyebryne dems, de ser da at du ser på dem, mens du slipper øyekontakt. Allier deg gjerne med en i klassen som kan nikke litt innimellom, det kan få deg til å føle deg bedre. Ellers sørg få å ha drukket nok vann før, ha gjerne med ei flaske, gjør noe annet rett før presentasjonen (game i 10 minutter eller les litt i ei bok, det du ikke kan 10 min før kan du ikke, ferdig med det, ingen grunn til å grisepugge flere fakta). Ta en pilot test, altså prøv framstillingen for noen du kjenner og be dem komme med feedback. Ellers.. lykke til, det går sikkert bra, de aller aller fleste er nervøse før en presentasjon.
Er kvitt min skrekk for foredrag nå.
Det handler om å være selvsikker, snakke høyt og ha peiling på det du snakker om.
Ikke vis at du er nervøs, og smil. Øv deg rett og slett.
Vær selvsikker og noe du Ikke skal gjør er å få øyekontakt med noe, men derimot kan du se rundt på de forskjellige personene som hører på ditt foredrag.
Prøv å ikke se ned på manuset ditt så ofte det trekker som oftest ned på karakteren og det skal ikke mye til for å gjøre når man er nerøvs spesiellt når man skal holde ett foredrag fordi da vil man som oftest ikke tenke på at andre ser på deg, da ser man ned for å ignorere de andre elevene.
Har bare skummet gjennom, men denne artikkelen er fin: http://www.dinevibber.no/2009/06/kun...en-forsamling/