Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6473
God formiddag.

Jeg har for tiden fått mange tips om Cornelis Vreeswijk, og jeg har allerede kjøpt best of plata, men har lyst til å gå litt dypere. Derfor lurte jeg på om det er noen her som har noen favorittsanger av han?

Mine personlige favoritter foreløpig er:
Balladaen og Fredrik Åkare og Cecilia Lind
Somliga går med trasiga skor
Po rom pom do'n.

Cornelis kan regnes som en legende innenfor visesang, særlig i Sverige og Nederland (da han er fra begge landene). Han har et enormt reportuar av plater og singler, og det er et hav å starte i, derfor vil jeg ha noen personlige tips. Kom med tekst, og HVORFOR det er en fin sang.

Takk på forhånd.
Tror jeg vil sette fingeren på at de fleste låtene av Vreeswijk er sterke låter, jeg for min del kan sette på hva som helst av vedkommende og bare la det går.

Ah, det er en fryd å høre på stemmen hans.
Og tekstene er jo strøkne.
Godt at det er noen andre her som liker han, er selv 19 år men har alerede rukket å høre omtrent alle sangene hans, har en platesammling av han på 7cd`r og en morsom bok som det står litt om de storste sangene.

Han har en fantastisk stemme og tekstene hans er herlige, men det er musikk som må høres på, funker ikke som bakrunds musikk. Da er det bare støy.

Faren min var så glad i Vreeswijk at søster min tok navnet Felicia etter at min far døde.

Av favoritt sanger så synes jeg det er vanskelig å trekke frem noen spesielle sanger da nesten alle sangene hans er nesten like bra om du bare får hørt gjennom tekstene nok ganger, men en klar favoritt som alltid får meg til å synge med er:
Balladaen og Fredrik Åkare og Cecilia Lind.

KP for forumets beste tråd!
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg elsker Slusk blues.
Jag är en slusk. Jag är ett svin.
Jag gillar snusk, men du är fin.
Du dricker vin för njutningens skull
men jag dricker vin, för då blir jag full.
Såna som jag borde sättas i bur,
eller hur ?

Du gillar snyggt du, men jag gillar skit.
Ditt liv är tryggt, mitt hit och dit.
Du kör omkring i dom sportiga bilarna
med dom små små damerna med dom fåniga profilerna.
Tänk att få sova till långt fram på dan,
ta mej fan !

Jag är en lortgris, tji hygien.
Vad har du gjort, du som är så ren ?
Du är förfinad och sofistikerad.
Jag är förfallen och degenererad.
Tänk om vi skulle ta och byta nån dag,
du och jag !

Jag är en slusk, född i en slask.
Far han var alkis, mor var ett fnask.
Far min dog givetvis i rännstenen
men din pappa sköt sig en kula för tinningen.
Orsaken var visst olycklig amour
till din mor.

Jag är en slashas, du är en sprätt.
Jag är ett as, visst har du rätt.
Men när du är död står jag ännu på benen
och skriver en gravskrift att huggas i stenen :
Död utan orsak, liv utan skäl,
utan själ.
Vis hele sitatet...
Tazte Priv - Cornelius Wreswijks sønn
Cornelis var etter mitt syn den største samtidspoeten noensinne. Hans evne til å blande folkelighet og politikk med en ektefølt sårhet er helt enestående, og mange av sangene hans får meg, hvis jeg er i den rette stemninga, til å måpe av beundring, selv etter å ha hørt dem mange mange ganger.

Mitt favorittalbum er Poem, Ballader Och Lite Blues fra 1970. Det er en veldig variert plate, med både ballader, dikt og raskere sanger. Yndlingssangen derimot er kanskje Polaren Per är kärlekskrank

Polaren per är kärlekskrank
skjortan är ren och blicken blank
blicken är blank av kärlekskval
osammanhängande e hans tal

Ann Katarin Rosenblad, skönaste damen i vår stad
helt utan konkurrens jag svär
"Jävlar i det" sa polaren Per

Polaren Per är full av glöd
blicken e blank och kinden röd
kinden e röd och per förstörd
men Ann-Katarin e oberörd

Ann-katarin rosenblad tuffaste damen i vår stad
hårdare än granit jag svär
"Jävlar i det" sa polaren Per

Hon bjöd mig hem till sig en kväll
vi satt i hennes dyschatell
och drack en massa alkohol
fantastiskt vad den damen tål

Ann-katarin Rosenblad, hon sveper en 8 drinkar i rad
utan att blinka, jo jag svär
"Jävlar i det" sa polaren Per

Jag hade med mig min gitarr,
spelte och sjöng med känsla och darr
och när jag bad om en kyss till tack,
så fick jag en smäll så läppen sprack

Ann-Katarin Rosenblad, temprament till den milda grad
muskler och stål både här och där
"Jävlar i det" sa polaren Per

Men kärlekens makt är stor som ni vet
först var hon kall men sen var hon het
först sa hon nej, och sen sa hon ja
därefter blev allt som det skulle va´

Ann-Katarin Rosenblad
först var hon sur och sedan glad
därefter fylldes hon av begär
"Jävlar i det" sa polaren Per

Men kärleken var av kortvarig art,
ut ur mitt liv försvann hon med fart
då hade jag knappt ett öre kvar
och nu e hon inte anträffbar

Ann-Katarin Rosenblad, dyraste damen i vår stad
kostade mer än det smakade där
"Jävlar i det" sa polaren Per

Polaren Per e kärlekskrank,
skjortan e ren och blicken blank
blicken e blank och Per förstörd,
men Ann-Katarin e oberörd

Ann-katarin rosenblad, stans största, ja ni får gissa vad
men det är just precis vad hon är...
"...Jävlar i det" sa polaren Per

Andre sterkt anbefalte sanger:
Märk hur vår skugga
Ågren
Min personlige favoritt er Sambaliten. Har ikke noe bra svar på hvorfor dette er en veldig bra sang. Dere får høre å bedømme selv. Lenge siden jeg har hørt på Cornelis Vreeswijk, å kommer ikke på så mange titlter, men Till Jack er jo en fin sang.

Prøver å komme på en sang som jeg ikke finner igjen. Cornelis Vreeswijk har hvertfal en versonen av sangen, men tror det er flere artister som har fremført den. Jeg husker bare fra teksten at han synger om hvordan en soldat kunne være så lat, og kaste en granat, for å ungå å gå rundt huset.

Til slutt litt offtopic, noen som har andre bra visesanger/artiser og anbefale?
Sitat av surre

Prøver å komme på en sang som jeg ikke finner igjen. Cornelis Vreeswijk har hvertfal en versonen av sangen, men tror det er flere artister som har fremført den. Jeg husker bare fra teksten at han synger om hvordan en soldat kunne være så lat, og kaste en granat, for å ungå å gå rundt huset.
Vis hele sitatet...
Jepp, Telegram för en bombad by, som er Cornelis sin sang. Fantastisk.
Etter å ha lest dette får jeg blåse litt støy av cd sammlignen til mor og finne frem noen gode fine natt plater
DonTomaso:

Polaren Pär är kärlekskrank er desidert min favoritt gjennom tidene, selv om at mamma spillte Somliga Går Med Trasiga Skor og Deirdres samba veldig mye - og det er også 2 veldig gode låter.

Igjen må det jo sies at Brev Från Kolonien absolutt er en god klassiker.

Jeg er også såpass heldig at jeg sitter på Cornelis' Bästa fra 1985 og Guldkorn Från Maester Cees Memoarer fra 1996.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Nancy, lillsystarens undulat og vaggvisa før bim, cornelis och jack er helt fantastiske.
Humm, veldig mye bra her. Hva heter sangen som er på DNB-nor sin reklame? Den er sommerlig.

Enig med deg Don. Måten han blander politikk inn i sangene liker jeg.

Pomperompompom (husker ikke riktig tittel) handler jo om europeere i sør-amerika, og hvordan de holder på der nede (kan virke litt som FRPere i spania, som bor der pga billig sprit og snasne damer) og cornelis synger så stilig om dette.

Han er jo også en bluesartist og en rocker, noe som bare fremmer hans geniale sider enda mer.
Sist endret av bendiks; 1. juli 2008 kl. 00:10.
Deidres samba er et mesterverk, ingen tvil om det. Det irriterer meg at veldig mange tror dette er en trivelig sang i sambatakt som hander om kjærlighet. Egentlig handler den om fattigdom, elendighet og prostitusjon, og den begraver myten om "den lykkelige hora". Måten Cornelis går fram i det siste verset, når sangens egentlige budskap kommer fram er helt magisk bra:

Mellan Praia de Flamengo
och det fagra Ipanema
finns de rikas heta stränder
Men dom fattiga i Rio
bor högt över alla andra,
högsta berget bor jag på
Vinden svalkar, solen bränns
Där finns sorg som inte känns
- dansa samba med mej
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av Max-Mekka
Humm, veldig mye bra her. Hva heter sangen som er på DNB-nor sin reklame? Den er sommerlig.

Enig med deg Don. Måten han blander politikk inn i sangene liker jeg.

Pomperompompom (husker ikke riktig tittel) handler jo om europeere i sør-amerika, og hvordan de holder på der nede (kan virke litt som FRPere i spania, som bor der pga billig sprit og snasne damer) og cornelis synger så stilig om dette.

Han er jo også en bluesartist og en rocker, noe som bare fremmer hans geniale sider enda mer.
Vis hele sitatet...
Tror det er turistens klagan
Hm, mener at det ikke er den sangen? Mulig jeg roter altså. Sangen jeg sikter til tidligere i tråden heter forøvrig "Po-rom-pom-pon" Finner lite om den på nettet da, så syns det er litt rart.
Du er en spenstig mann du max-mekka. Mye dilldall du skriver om jeg finner en genuin interesse for. Merkelig at jeg aldri hørt om Cornelius Vreeswijk, mannen og sangene er jo geniale, og jeg takker deg Max for funnet.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Max-Mekka: Er det barnelatter i starten? Sykkelbjeller? Hvis ikke er det jeg som bommer.
Sitat av CaptainP
Max-Mekka: Er det barnelatter i starten? Sykkelbjeller? Hvis ikke er det jeg som bommer.
Vis hele sitatet...
Det er barnelatter i starten.

En morsom historie som jeg har hørt om den sangen: Barnet i bakgrunn som ler, er visstnok barnet/nevøen eller noe i nær familie av Cornelis som ler. Hvordan han får henne til å le på en så ekte måte? Han setter opp en mic, legger henne i bakken, og kiler henne. Deretter bruker han dette i sangen. Syns det er litt stilig historie.
Artig sak for de som bryr seg: Cornelis Vreeswijk synger norsk, og det låter riktig så spenstig.
Sist endret av Sot-Jo; 2. juli 2008 kl. 01:51.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Men svensk er bedre. Utolig kul perle, men hvorfor er den merket ketil bjornstad? FALSKNERIER1!ONE?
Turistens klaga er den med barnelatter. Brevet från kolonien heter den fra reklamen med han som kjøper is.

Videre liker jeg spesielt incestvisan, den blir jeg aldri lei av. Visa til Veronica (og forsåvidt Veronica også) er også sanger jeg liker godt.

Den tidligere nevnte Telegram fra en bombad by er også en klassiker (på linje med "i natt jag drømda").

Jeg er kanskje ikke den som lytter mest til vreeswijk, men noe har jeg da hørt.
Jeg liker godt låtene basert på Bellmans dikt, spesielt Märk hur vår skugga.
I natt jag drømta ja. Hm, det var en låt jeg hørte på skolen en del, men skjønte selvfølgelig aldri hvor tøft det var.

for øyeblikket jobber jeg på norli, så nå som jeg er her, så kan jegt holde av biografien hans. Det blir koselig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hihi, kanskje litt dumt å bumpe denne tråden, men må jo bare tilføye:
Cornelis Vreeswijk - Avanti Popolo.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Til jack er jo helt herlig. Og jeg elsker det at han dedikerer den til jack, hans sønn og representant for kommende genreasjoner.

Nu faller natten
Nu faller bomberna
Nu brinner barnen i hekatomberna
Vad ropar barnen, vad glor de på
B-52, B-52

Nu faller regnet
Från blåa skyarna
Nu brinner barnen i de små byarna
Och farmor brinner som en hund av halm
Det är napalm, det är napalm

Nu kommer morgonen
över ruinerna
Och genast startar man grävmaskinerna
Så varför är det sånt gråt och skrik
Man räknar lik, man räknar lik

Nu kommer dagen
Den kalla mordiska
Nu brinner barnen, de underjordiska
Men andra leker förmodar jag
I USA, i USA

Nu kommer kvällen
Nu faller natten
Nu faller bomber över land och vatten
Vad har kanonerna att sikta på
B-52, B-52
Hasse Vreeswijk er bedre
Sitat av mr_eff
Jeg liker godt låtene basert på Bellmans dikt, spesielt Märk hur vår skugga.
Vis hele sitatet...
Vreeswijks versjon av "Märk hur vår skugga" er stor

Trodde jeg hadde hørt det meste av han, men aldri før på norsk- litt gøy å høre.

Veronica synes jeg er en vakker sang- for ikke å nevn Ågren.

Andre favoritter:
Hönan Agda
Ballad om en Knarkare
Polaren Pär hos polisen
og så mange, mange fler....
En annen veldig flink visesanger er Allan Edwall.
Allan Edwall var også skuespiller, og er nok mest kjent her i Norge for rollen som Pappan til Emil i Lønneberget.
Her og her har dere to av favorittsangene mine. Men han har mye annet bra.
Sjekk ut!
Sitat av Max-Mekka
Det er barnelatter i starten.

En morsom historie som jeg har hørt om den sangen: Barnet i bakgrunn som ler, er visstnok barnet/nevøen eller noe i nær familie av Cornelis som ler. Hvordan han får henne til å le på en så ekte måte? Han setter opp en mic, legger henne i bakken, og kiler henne. Deretter bruker han dette i sangen. Syns det er litt stilig historie.
Vis hele sitatet...

Ettersom Cornelis ikke gadd gå så langt ut i naturen for å spille den inn, kan man høre biltrafikk i bakgrunnen
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg tror jeg nevnte tidligere i tråden av "Nancy" var en av favorittsangene. I hvertfall så syns jeg det er en ekstremt bra sang. Men fant nettopp ut at den er skrevet opprinnelig av Leonard Cohen, og at Cornelis har lagd en versjon av den på svensk. Lagde også en tråd om gitartabs til den låta, så her er den: http://www.azchords.com/c/cohenleona...bs-132638.html

Ellers i det siste har det nesten bare gått i Vreeswijk og Stones, og Vreeswijk blir bare bedre og bedre ettersom jeg skjønner tekstene hans bedre.

Deirdres samba er jo helt ekstremt bra da. Når jeg hører den må jeg nesten bare sitte å måpe. Ellers er desertøren en ekstremt bra låt også. Bra tekst.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Velger å bumpe denne tråden, da jeg gjerne vil høre mer om synspunkter og tips rundt Vreeswijk. Jeg tror jeg nå kan skryte på meg at jeg har hørt alle låtene hans, og det er for det meste det jeg har hørt på siden jeg startet denne tråden. Nå vil jeg gjerne gå dypere enn å bare høre på låtene, så jeg tenkte jeg skulle kjøpe boka "Et bluesliv" som beskriver livet til Cornelis ned i detaljer. Noen som har lest den?
Mathiessen, hvis du får lest denne posten, kan du si meg hva boka di heter der de snakker om låtene hans, for det er visse låter av Cornelis som jeg ikke forstår budskapet i, som jeg gjerne vil.

Ellers kan jeg informere om at det er et bittelite Cornelis Vreeswijk-museum i Stockholm, men tror også det skal være et museum et annet sted i Sverige som jeg ikke husker, der blant annet kniven som han presterte å angripe to transvestitter med er utstilt. Litt morsomt.

Cornelis har for meg blitt en favorittartist. Musikken hans passer i de fleste sammenhenger, og jeg nyter hvert sekund når jeg sitter på toget på vei til skolen med Cornelis på øret. Dette er virkelig en mann som har forandret livet mitt. Og deg Don, som viste til Deirdres Samba, som har inspirert meg til å ville studere noe form for støtting av prostituerte, kanskje til og med i Copacabana. Ender nok opp med å hjelpe de håper jeg.

Dessuten har Cornelis klart å få meg til å få et annet syn på livet, eller i allefall forsterket den følelsen av at penger ikke er viktig, annet enn nødvendig. Han klarer så elegant å fremstille andre gleder her i livet, og det jeg får mest lyst til å gjøre er å kjøpe en boks bønner, spise det, og ha blikkboksen på huet mens jeg ligger under en bro med strå i kjeften og lytter til Cornelis og andre poetikere. Mannen er genial, og jeg skulle gitt så mye for å få møtt han, og han er et ekstremt godt eksempel på at man ikke trenger å tjene masse penger for å lykkes i livet. Suksess er mer enn som så, og denne mannen er mye mer suksessfull en noen annen mann vil jeg påstå.
Ligger forøvrig ganske mye Vreeswijk på Spotify, for de som skulle være interessert i å høre på han uten å betale penger for det. Utvilsomt en av vår tids største poeter og visesangere. Ångbåtsblues og Deirdres Samba er mine tips. I tillegg er Mördar-Andres en morsom og passe frisk sang, selv for dagens samfunn.