Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1565
Hei!

Har akkurat kjøpt meg ett par med Yamaha HS8 og er så langt fornøyd med de. Men skal bestille enda ett par monitorer til ett annet studio, og lurer på om det er noen andre som er bedre enn Yamaha HS8 i SAMME prisklasse.
Må koste rundt 5K ikke mer, men er åpen for forslag altså (hvis det er VELDIG stor forskjell på lyd fra 5-6k f.eks)

Så noen som har peiling på om det finnes noen bedre eller om jeg bare skal kjøpe ett par til med HS8 monitorer.

Kan også nevne att de ikke skal bli brukt sammen, men i forskjellige studio. Grunnen til jeg vil ha noen andre er:
1. Ønsker bedre lydkvalitet hvis det er mulig
2. Vil prøve noe nytt.
I den prisklassen vil du oppleve farging av lyd. Tenker at det beste du kan gjøre er å vurdere selvbygg. Feks med aktive delefiltre. Front baffle i sandwich, HDF-MDF-HDF. Vil gi ekstremt stabil baffle slik at elementene jobber best mulig.

Sjekk ut studiomonitorer til 4-5 ganger budsjettet ditt, du vil raskt se at de gjerne er ennå mer avslørende, det er lettere å plassere lydbildet og du kan enklere plukke ut hvert enkelt instrument. Men om du bygger selv så vil få kvalitet som minst villet kostet de dobbelte. Er du heldig å få fatt i feks brukte kvalitetselementer eller brukte aktive filtre så er du fort i 20K klassen med dine 5K selvbygde.

Til studiobruk ville jeg vært mer kresen enn til hi-fi lytting, du skal tross alt produsere og det du produserer skal spille bra på de fleste anlegg. Da er det viktig at du har høyttalere som leverer og som ikke har store dip i frekvens eller for fet mellombass. Det vil gjøre jobben din vanskeligere.
Sist endret av frtoretang; 29. juli 2015 kl. 03:59.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Vet ikke helt om jeg kommer til å bygge, men hvis jeg bestemmer meg for det, hvor kjøper jeg elementene osv jeg trenger? Har du en liste med deler du kan anbefale?
Vel det er mange kvalitetsprodusenter å velge mellom. Feks Norske Seas fra Moss. Excel elementene deres er virkelig bra, men de ha rmye annet snacks også. Scanspeak fra Danmark får mye skryt,og det er det gode grunner for. Fra disse 2 produsentene finner du elementer brukt i hi-end høyttalere til langt over 50.000 kr paret. Det en ofte ser når en åpner kostbare høyttalere er at de bruker langt rimeligere elementer enn man skulle tro. Når en så ser på hvilke deler de har benyttet i filtrene så skjønner man at man betaler for avanse i flere ledd, utvikling, forsendelse etc. Og spesielt om du finner kvalitets elementer brukt, da kan du virkelig gjøre kupp. Det er ikke uvanlig å finne slikt til 1/3 av prisen - og en kan jo alltids slenge inn bud eller prute.....

Du kan også sjekke ut disse produsentene. Det er selvsagt mange andre produsenter å velge mellom, disse er bare et utvalg. Merk dog at flere are disse produserer elementer som brukes av høyttaler brands overalt i verden. Er vanskelig å komme med konkrete anbefalinger, men du finner mye bra blant de skandinaviske/europeiske produsentene.

Beyma
Audax
Peerless
Dynaudio
Aurasound
Vifa
Dynavox (tror de hadde flere anerkjente elementer?)
Bmsspeaker


Kassevolum og slikt trenger du ikke bekymre deg for. Det finnes mengder av verktøy som beregner det automatisk. Og med aktive delefiltre så slipper du unna kompliserte delefiltre og bratt læringskurve.


For mer konkrete tips om valg av komponenter, etc så er det kanskje bedre å spørre på et dedikert lydforum? Det er jo flere for den typiske hjemmebygger. Der er det mengder med folk som er langt mer kompetent enn meg til å gi konkrete tips anbefalinger etc.
Sist endret av frtoretang; 29. juli 2015 kl. 11:28.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå er vel også monitorene ts nevnte aktive og da må en ha forsterker i tillegg om en skal bygge selv.

Min anbefaling er å kjøpe noen relativt nøyaktige monitorer i prisklassen, kanskje litt under og heller fokusere på akustikken i kontrollrommet. Hjelper ikke med monitorer til 20k om rommet fargelegger, pumper flutter ekko, noder med dips og peaker på 12 db.
Coldman, du må gå i butikken å lytte på de forskjellige,det er smak og behag.
Anbefaler srp 400 da eg har 800 selv og er kjempefornøyd med lyden.