Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4308
Hei!

Har nå søkt VG2 og har flyfag på 1. plass. Men er fortsatt usikker på hvordan det er. Planen er egentlig å ta påbygg 3. året så 2. året er mest hva som blir innteresant.
Har alltid vært innteresert i fly og liker å jobbe med slik teori og lærer ekstremt fort. Søker i bodø forresten.
Så noen som har erfaringer på VG2 flyfag i bodø (forsåvidt i andre steder i landet også) Er det mye praksis på fly, eller bare teori?

Har også hørt at det er utrolig tungt? Stemmer det? Eller er det nok å jobbe i timene? Karakterer er nok ikke så veldig stort problem for meg, har ca 5 i snitt til nå, og tror jeg vil forbedre meg. Regner med det holder.

Vil mest bare høre hvordan flyfag er, mtp selve skolen.
Lurer også på hvordan det er med lærlingeplass hvis jeg finner ut at jeg vil fortsette som feks flymekaniker? Er det vanskelig å få jobb. Hørte at nesten ingen fikk jobb etter skolen. Stemmer det? Eller skal det gå fint å få jobb/lærlingplass?

Takker for svar
Sitat av iColdman Vis innlegg
Har også hørt at det er utrolig tungt? Stemmer det? Eller er det nok å jobbe i timene? Karakterer er nok ikke så veldig stort problem for meg, har ca 5 i snitt til nå, og tror jeg vil forbedre meg. Regner med det holder.
Vis hele sitatet...
Dropp dette her ihvertfall.
Uten unntak blir stoffet på Vg2 vanskeligere. Ofte mye vanskeligere.
Uten å jobbe med stoffet hjemme bør du være godt over gjennomsnittet for å opprettholde karakterene dine.

Vg1 er også veldig elementært. Ihvertfall på Tip (Som jeg regner med du går?). Altså.. Hvem greier ikke å legge en sveis etter 9mnd på skole?
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Dropp dette her ihvertfall.
Uten unntak blir stoffet på Vg2 vanskeligere. Ofte mye vanskeligere.
Uten å jobbe med stoffet hjemme bør du være godt over gjennomsnittet for å opprettholde karakterene dine.

Vg1 er også veldig elementært. Ihvertfall på Tip (Som jeg regner med du går?). Altså.. Hvem greier ikke å legge en sveis etter 9mnd på skole?
Vis hele sitatet...
Jeg går elektro nå, på min skole virker det vertfall som vi jobber mer enn tip. Men ekstremt mye gjør vi ikke. Har ikke noe stort problem med å jobbe. Bare det ikke tar over verdagen min. Jeg vil si jeg er ganske mye over gjennomsnittet når det kommer til å lære nytt stoff. Leser det en gang, så forstår jeg alt og kan det meste. Har vært slik hele livet. Så karakterer tror jeg uansett går bra. Jeg er bare litt slapp, så hvis jeg må jobbe hele skolen + resten av dagen og så legge meg og fortsette slik hele året dropper jeg det. Men hvis jeg får litt fri i værdagen til å jobbe og drive med hobbyer skal jeg klare meg fint.
Har du gått flyfag selv?
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Blir hva du gjør det til. Jeg synes ikke det var så alt for vanskelig, hadde minimalt med egenstudie (Lik null med unntak av eksamensperioder).

Bestod riktignok kun med delvis part (2,3,4,6,11,12 mangler). For å bestå i hht. part-kravet må du ha 75% på eksamen. Kravet i hht. norsk skole er 42%.

Det året her kan vel sies å ha vært et dårlig år for lærlinger, så da får de som vil prøve igjen neste år et år på å ta opp igjen eksamene.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Tror jeg satser på flyfag da. Er jo ganske intereseer i faget og liker å lære nye ting. Så regner med det skal gå fint
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Vær obs på at i VG2 er det lite fag relatert til fly.
Turntableist
iColdman's Avatar
Trådstarter
Åjja kjipt, hva går fagene ut på? Er de innteresante eller bare mye tung teori som må pugges?
Det er veldig tung teori som ofte må inn med pugging. Om du bare skal gå 2. året, ville jeg droppa det. Det er kalt helvetes-året. man får lite utbytte av å ikke gå videre.
3. året (flymekanisk) derimot er svært lærerikt og veldig gøy!
Om du har muligheten så sjekk ut Sola. De får veldig mange lærlingplasser fordi det er "lettere" å få bedre karakter. Husker da jeg gikk VG3 flyfag (avioniker) på Skedsmo så fikk Sola så å si alle lærlingplassene.

Andre året er ganske mye teori. Du får matte, fysikk, aerodynamics, elektronikk-/elektrisitetslære, materiellæring mm.
Sikkert litt forskjellig oppsett fra skole til skole, men burde være noe ala det samme.

Det er forresten én dag praksis hver uke.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av iColdman Vis innlegg
Åjja kjipt, hva går fagene ut på? Er de innteresante eller bare mye tung teori som må pugges?
Vis hele sitatet...
Jeg slet hardest med m2, m3, m4, m6.

M3 Electrical Fundamentals
M1 Mathematics Fredag
M8 Basic Aerodynamics
M6 Materials and Hardware
M5 Digital Tech/Electr Instr Syst
M2 Physics
M4 Electronic Fundamentals
Sitat av Xernox Vis innlegg
Om du har muligheten så sjekk ut Sola. De får veldig mange lærlingplasser fordi det er "lettere" å få bedre karakter. Husker da jeg gikk VG3 flyfag (avioniker) på Skedsmo så fikk Sola så å si alle lærlingplassene.

Andre året er ganske mye teori. Du får matte, fysikk, aerodynamics, elektronikk-/elektrisitetslære, materiellæring mm.
Sikkert litt forskjellig oppsett fra skole til skole, men burde være noe ala det samme.

Det er forresten én dag praksis hver uke.
Vis hele sitatet...
Jeg og sk!ppy gikk sammen på sola, og begge kan avkrefte at sola får noe mer lærlingplasser enn andre skoler.
Sitat av ExcludedBug Vis innlegg
Jeg og sk!ppy gikk sammen på sola, og begge kan avkrefte at sola får noe mer lærlingplasser enn andre skoler.
Vis hele sitatet...
Gikk du avioniker? Det jeg snakker om.
Ingen erfaring på avionikk, nei. Gikk mekanisk. Men har ikke hørt at det er slik der heller. Ihvertfall ikke de siste åra.
Er ganske heftig teori, og du lærer "fint lite" annet enn om fly og helikopter.
Lærlingplasser (Etter 3. året) er som så å få tak i, men jobb etter lærling er ennå værre. Svært begrenset hvor du kan bo i Norge og ennå værre å faktisk få seg jobb, spesielt i disse tider når de kutter og legger ned såpass mye innen flyfart i Norge.

Miljøet ellers i Bodø på flyfag har jeg fått inntrykk av at er veldig godt. Sammensveiset gjeng som finner på mye sprell ilag tidligere år i allefall.

Men om du bare skal gå 2. året for å ha noe å gå, så er det lurest å glemme flyfag. Det er få plasser i Norge og konkuransen er høy. Det er bedre å gå plassen til noen som faktisk vil jobbe med fly i framtiden istedet.


Skal du ha noe du kan "falle tilbake på" så velg enten elektro eller automasjon. Da kan du jobbe overalt i Norge og har ingen problemer med å skaffe deg jobb.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Låner tråden litt

Har selv søkt vg2 flyfag og lurer på noen ting.

Er det noen som har erfaringer fra de forskjellige skolene, og hvis ja ville jeg blitt glad hvis du kunne meddele din opplevelse.
Ikke bare skolen, men også miljøet/utelivet/fritiden og hvor lett/vanskelig det er å skaffe seg hybel. Kan se for meg at boligmarkede er litt tøffere i Stavanger og Skedsmo (true/false?).

Har satt skedsmo på førstevalg av skoler, ettersom at det er den ideelle skolen for min de mtp. plassering. Har dog hørt at praksisen der ikke er like bra som på andre skoler, kan noen bekrefte/avkrefte?

(litt rotete skrevet, men sovedrugz gjør noe med hodet)
Vet at miljøet i Bodø er knall.

Når det kommer til bolig Stv vs Skedsmo, så er det ca like ille å skaffe seg boplass. - Prismessig ca likt også.

Jobbmulighetene etter skolen er vesentlig større i Stavanger. På Kjeller så er de klar for å legge ned det meste av virksomhet, så mulighetene der er få.

Så personlig ville jeg valgt Stavanger.
Bedre by å bo i, heftig mye bedre uteliv og ekstremt mange pene jenter der =)
Det er dårlige tider for flymekanikere i det sivile. Svært mye jobb flyttes til lavkostland og bare den jobben som må gjøres der flyet er (om natta) gjøres i Norge. Det er høy gjennomsnittsalder på de som er tilbake, så noe håp om jobb finnes. Det er ikke særlig med arbeidsledighet blant alle de som måtte slutte de siste årene. Mye har gått til oljeindustri. Det som er bra med flyfag er at det er allsidig og innehar mange forskjellige fag. Det blir som å kunne litt om alt mulig.