Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 8285
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Hei.

For et par mnd siden fant jeg en stein i kanten av Mjøsa, en solid knyttneve stor, og vekt på ca 400g.
Overflaten er glassaktig, med 3 store "porer" som jeg antar er skapt av ekstrem varme.

Noen hadde jo tanker om at dette var en meteoritt, men det tror jeg ikke. andre har nevnt magmaslagg, rester fra Hadeland Glassverk, smaragdgruvene på gran osv.. Men det siste interessante forslaget var Obsidian. Dette får jeg mer til å stemme, men finner ingen bilder av Obsidian som ligner på min stein.

Steinen ble funnet langs kanten av Mjøsa nord for Gjøvik, men skjønner ikke helt når det skulle vært varmeutvikling nok til å skape Obsidian der?
Noen medfreaks som har gode forslag? eller kan bekrefte Obsidian?

Bilder av steinen:

http://i.imgur.com/1pFrKCc.jpg
http://i.imgur.com/5hY25we.jpg
Det ligner veldig mye på slagg, har funnet masse av dem her jeg bor i nittedal
Tror det er en halvt obsidian. Tipper det kommer av noen som har brent bål eller noe lignende på sandstrand. Men det kan også være et resultat av industri(aktiviteter). Noen ganger kan en også finne noe lignende obsidian etter lynnedslag i sand. Men jeg synes din virker for stor, til å være dette.
Nå er ikke jeg noe ekspert i faget, men dette ser veldig ut som slagg...

Kan vel også være noe slags avfall etter glassproduksjon. (det er dog mulig at dette også blir kalt slagg)
Sist endret av Snipart; 10. mai 2014 kl. 23:13.
Er nok ikke Obsidian.
Sitat av newguy2468 Vis innlegg
Hvis jeg husker riktig så finner man bare obsidian på steder der det har vært vulkansk aktivitet, så det er dessverre små sjanser for å finne det i naturen. Dog hvis du er ute etter å forme gjenstander av obsidian, så er vanlig glass et fint alternativ
Vis hele sitatet...
I en obsidian tråd jeg så for en stund siden som jeg fant opp igjen nå.

Her er tråden
Sitat av Snipart Vis innlegg
Nå er ikke jeg noe ekspert i faget, men dette ser veldig ut som slagg...

Kan vel også være noe slags avfall etter glassproduksjon. (det er dog mulig at dette også blir kalt slagg)
Vis hele sitatet...
Nærmeste glassblåseri/støperi er på Hadeland. Og det er en del mil ifra Hadeland til Gjøvik eller mjøsstranda etter veien. Mens Hadeland er ikke så langt unna Skreia i luftlinje.

Ellers vet jeg ikke om noen flere støperier enn ett i Hamar (Hamjern) og ett i Stange (Furnes jernstøperi), som begge driver med jern og stål.
"Øko-Terrorist"
Slagg blir ofte brukt som fyllmasse, så kan være dette er fyllmasse etter arbeider for lenge siden i området du fant det, trenger ikke komme fra noe i umiddelbar nærhet.
Ut i fra bildene du poster ser det ut som bergarten du har funnet inneholder store deler av mineralet obsidian.
Sitat av Fanaråken Vis innlegg
Ut i fra bildene du poster ser det ut som bergarten du har funnet inneholder store deler av mineralet obsidian.
Vis hele sitatet...
Obsidian er egentlig ikke et mineral, men det er glass farget svart av forurensninger. Mens denne biten TS viser her, har mye (rester av) jern, det ser en på "rustboblene". Kan bli lagd av å brenne noe på sand med mye jern.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Obsidian er egentlig ikke et mineral, men det er glass farget svart av forurensninger. Mens denne biten TS viser her, har mye (rester av) jern, det ser en på "rustboblene". Kan bli lagd av å brenne noe på sand med mye jern.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Obsidian er en bergart, og at det som ikke er svart og glassaktig på bergarten er jernoksider.
Det er ingen bergart heller! Det er en type glass. Det nermeste du kommer med en bergart er vel flint, tror jeg.
Det som skiller mineraler og bergarter (som er en sammensetning av mineraler) og glass, er at glass er ikke krystallinsk, mens det er mineraler. Glass får denne strukturen da den blir avkjølt brått fra en flytende tilstand. Mens mineraler er ofte avleiringer av vann eller andre løsemidler, eller stoffer som har blitt avkjølt sakte.
Sist endret av aluminiumfluorid; 11. mai 2014 kl. 12:51.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Det er ingen bergart heller! Det er en type glass. Det nermeste du kommer med en bergart er vel flint, tror jeg.
Det som skiller mineraler og bergarter (som er en sammensetning av mineraler) og glass, er at glass er ikke krystallinsk, mens det er mineraler. Glass får denne strukturen da den blir avkjølt brått fra en flytende tilstand. Mens mineraler er ofte avleiringer av vann eller andre løsemidler, eller stoffer som har blitt avkjølt sakte.
Vis hele sitatet...
Dette er feil.

Obsidian (vulkansk glass) er en bergart, en magmatisk dagbergart. Dannet når felsisk lava størkner raskt, slik at det blir minimal dannelse av krystaller.

Edit: Jeg vil forøvrig gjette at bergarten du har funnet er en porfyrisk rhyolittisk obsidian, men sitter på mobilen så ser bare små bilder.
Sist endret av randomize; 11. mai 2014 kl. 15:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Trådstarter
Takk for mange interessante svar


Kan legge til at jeg brukte en svak magnet på den, og den har små magnetfelt på forskjellige steder, men ikke overalt.
Håper dette hjelper til videre identifisering
True phreak.
Håndprøven er helt klart glass, hvertfall, og inklusjonene ser nokså naturlige ut (ser ut som jern, og det er det er svakt magnetisk tyder hvertfall på det). Det har vært masse vulkansk aktivitet i landet vårt opp gjennom årene, mye av det felsisk (som gjerne er tilfellet ved vulkansk aktivitet på kontinenter). Med det sagt finner man neppe store mengder obsidian her til lands...

Ærlig talt vanskelig å si noe konklusivt om håndprøven uten å ha foretatt visse enkle tester. Kan være, kan være ikke.
Det er vel strengt tatt Rhyolitt. Obsidian dannes ved at Rhyolitt smelter og størkner svært raskt. Sammensetningen og klarheten kan variere stort, og det gjør at man kan få forurensninger, enten ved at ikke all rhyolitten smelter like mye eller ved at f.eks jernoksid kan blande seg med smelten. Stilig bergart og den første alle lærer seg før en steinprøve i f.eks Geologi.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette ser veldig ut som en type obsidian, ja.
Hvis du er veldig heldig, kan det muligens være et materiale noen har fraktet med seg hit under eldre tider, for å bruke i f.eks redskaper eller pilspisser
Eller så kan det jo hende det finnes naturlige spor av dette materiale spredd rundt på mjøsbunnen, vanskelig å si nøyaktig.
Det ser ihvertfall ut som en vulkansk bergart, og ligner påfallende på obsidian.

Når folk her sier det ligner på "slagg", mener dere jernslagg? Det ser isåfall ganske annerledes ut, og består som regel av varierende struktur og farge. Som regel er jernslagg "boblete" i strukturen, og har ofte fargetoner fra rust.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Smeltet plastikk på stein..

The troll is strong within this one.