Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 5045
I går viste meg en venn av meg noen notater han hadde skrevet ned etter å lest litt Zig Zigglar. Det minte meg på viktigheten med å sette mål, og hvorfor 97% av oss ikke definerer målene sine. Her er en kort oppsummering, og jeg tror noen av dere vil dra nytte av det

Det er fire grunner til at folk ikke setter seg konkrete mål

1.Frykt

Den gjennomsnittlige 18-åringen har blitt fortalt 148.000 ganger at ”you can’t do it”. Det er over 22 ganger ON DAGEN! 77% av det vi sier til oss selv er negativt. Derfor er det ikke rart at folk har anskaffet seg falske ”støttehjul” eler beviser som støtter deres verdensbilde. Så handler dem etter disse bevisene.

2.Dårlig Selvbilde

De kan rett og slett ikke se det bildet de har av seg selv oppnå sine drømmer. Skaffe seg drømmejobben, drømmedama eller den sinnsstemningen de alltid har ønsket seg. De har rett og slett for dårlig selvbilde. Man får det man fokuserer på. Ser man på seg selv som en latsabb, så er man det. Ser man på seg selv som en hardtarbeidende, så blir man det. Positiv tenkning fungerer ikke på en person som ser negativt på seg selv. Med andre ord MÅ du tro på deg selv for å sette mål. Tror du ikke på deg selv, så TA ET VALG! Et valg om å tro på deg selv! Gjør det nå. Du kan oppnå hva som helst. Jeg sverger.

3.De VET ikke bedre

Det er så få som har blitt fortalt viktigheten av å sette seg mål. Folk jobber mens de tenker på at de skulle vært sammen med familien. De er med familien og tenker de skulle trent mer. De trener og tenker på hva de ikke fikk gjort på jobben osv. Setter man seg mål, og konkrete handlingsplaner, så slipper man den usikkerheten og byrdene som henger over deg. Som Zigglar sier:

”It’s not lack of time, it’s lack of direction”

Og direction, eller retning skaper masse energi og tid. Om målene dine er mot tide drømmer så vil du FÅ energi av å jobbe mot dem! Det er DET som er så spennende! Jeg kan personlig jobbe 12-18 timer i dager i strekk fordi jeg brenner så utrolig for min visjon om å bli verdens beste life-coach, at jeg fortsatt har energi når jeg går å legger meg, og i det sekundet jeg står opp!

4.De vet ikke HVORDAN

Mange vet ikke hvordan de skal sette mål. Så bra at du leser denne artikkelen, da =D Her skal jeg fortelle deg! Først tar du fram kalenderen din akkurat nå, og setter av minst en time som du skal ha helt for deg selv, uten TV, facebook eller whatever. Sett av en time når du har tid, og bestem deg for å følge avtalen din. Dette skal være din målsettings-time! (Har du bedre tid, som du helt sikkert har, så bruk lengre tid!)

Når du er for deg selv, og motivert, så følg disse 7 enkle stegene:

1.Begynn å skriv ned dine drømmer, og vær veldig konkret! Det holder ikke å skrive; jeg vil bli rik osv. Skriv heller: Jeg skal ha 4 millioner kroner

2.Skriv hvorfor du vil nå målet ditt. Hva er det som gjør det verdt å nå?

3.Identifiser menneskene og organisasjonene som kan hjelpe deg mot målet ditt. Hva kan hjelpe deg oppover?

4.Identifiser potensielle hindre. Hva kan stoppe deg? Hva kan du gjøre med det?

5.Skriv ned NÅR og hvor. Ha gjerne en tidslinje

6.Lag en definert handlingsplan.

7.Forplikt deg selv, og ta handling!

Angående det siste punktet så vil jeg skrive litt om forpliktelse. Det er først når du virkelig har bestemt deg at du vil at du skaper kraft nok til å fullføre.

”En person med en forpliktelse er verdt mye mere enn 100 med en interesse.”

Så da vet du at om du leser dette, og ikke gjør noe med det med en gang, så er du en del av de 97 prosentene som ikke satt seg mål. Gjør du noe med det nå, så er du allerede WAAY ahead!
Ufffffff... Hva om man ikke brenner for noe? At selv om man hadde oppnådd de målene, ville det ikke engang ført til lykke? Hva er vitsen?

Overglade "visdomsord".
Sitat av Mjirt Vis innlegg
Den gjennomsnittlige 18-åringen har blitt fortalt 148.000 ganger at ”you can’t do it”.
Vis hele sitatet...
Sikker på det ikke burde være "Har fortalt seg selv"? At de "har blitt fortalt" virker veldig feil og usannsynlig. Skulle nesten tro at majoriteten av verdens befolkning går rundt og demotiverer alle de møter.

Sitat av Purge Vis innlegg
Ufffffff... Hva om man ikke brenner for noe? At selv om man hadde oppnådd de målene, ville det ikke engang ført til lykke? Hva er vitsen?

Overglade "visdomsord".
Vis hele sitatet...
Da burde du kanskje gå til en psykolog, om det virkelig er slik du føler deg. Ikke at jeg er noen lege, men du hørtes litt deppa ut.
Sist endret av Archj; 15. desember 2009 kl. 01:52.
Enda mer propaganda for den tilbakestående og streberske pick-up artist-kulturen, ja. Fantastisk.
Sist endret av Franklin; 15. desember 2009 kl. 01:51.
Sitat av Mjirt Vis innlegg
Så da vet du at om du leser dette, og ikke gjør noe med det med en gang, så er du en del av de 97 prosentene som ikke satt seg mål. Gjør du noe med det nå, så er du allerede WAAY ahead!
Vis hele sitatet...
Bokmerket denne så jeg kan følge opp meg sjøl imorra, om ikke annet kommer i veien. Seriøst gode poeng og punkter du har - handlingsplan på vei
Mjirt's Avatar
Trådstarter
haha, wow.

3 veldig skeptiske svar med en gang. Jeg postet den for jeg tror den ville være av verdi for dere. For hvem som helst egentlig. Det er et velkjent fenomen at om du ønsker suksess. Hva enn du driver med så lønner det seg å sette seg mål. Enkelt å greit. Og ja, alle ønsker suksess, selv om de kanskje ikke tør å inrømme det.

Når jeg skriver suksess kan det bety alt fra å bli flinkere bror, mor, søster, partner, tjene mere penger, lese raskere, gjøre det bedre på jobben eller whatever.

Sitat av pidget Vis innlegg
Bokmerket denne så jeg kan følge opp meg sjøl imorra, om ikke annet kommer i veien. Seriøst gode poeng og punkter du har - handlingsplan på vei
Vis hele sitatet...
Fantastisk!! Da har jeg kanskje hjulpet en idag også!
Sitat av Franklin Vis innlegg
Enda mer propaganda for den tilbakestående og streberske pick-up artist-kulturen, ja. Fantastisk.
Vis hele sitatet...
http://www.pickupartist.no/Forum/

Er dette den kulturen du snakker om ?
Eller kan du spesifisere ?

nFF>pickupartist.no...
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Det er allerede en post om pickup-artister her på forumet...
Punkt 3 og 4 er jeg veldig enig i.

Til Franklin: Du trenger faktisk ikke bruke en slik metodikk for å oppnå de helt store målene. Punkt 4 hadde fungert helt fint til en enkel drøm som "Jeg vil at huset skal være ryddig hver dag".

Det finnes en del mennesker som sier "Jeg skulle ønske at ..." til helt overkommelige ting (se bare etter poster i Programmeringsforumet som sier at de ønsker å lære et programmeringsspråk), men de vet ikke hvor de skal begynne. Det er da en plan kommer inn i bildet, og all informasjon som synliggjør viktigheten av å arbeide strukturert og ta seg selv i nakken applauderer jeg.
Jeg ble lærling i IKT uten å vite hva jeg egentlig ville jobbe som f.eks 5-10 år senere. Men bare etter et par måneder så slo det meg at nettverk er noe jeg synes er fantastisk moro å drive med. Det kan godt hende at nettverkseksperten på jobben min er så utrolig god til å lære bort, men jeg fikk ihvertfall sansen for det. Så nå prøver jeg å få med meg så mye som jeg overhode kan om nettverk. Jeg synes det er motiverende å ha et mål.

Når det gjelder å bli gift og slikt, så har jeg tenkt litt på det, men jeg kommer alltid til samme konklusjon hver gang. Jeg er bare 18 år gammel og føler at jeg er for ung til å bli gift enda. selv om mine foreldre var sammen når de var på min alder.

Det du skriver er litt interessant. Jeg tror jeg skal begynne med det og se om det virker for meg
Sitat av Franklin Vis innlegg
Enda mer propaganda for den tilbakestående og streberske pick-up artist-kulturen, ja. Fantastisk.
Vis hele sitatet...
Og er så tilbakestående med usikre og frustrerte gutter/menn, som ønsker å forbedre seg selv?
De narsissistiske og elitistiske holdningene usikre nerder får når de plutselig får et insentiv til å snakke med ei jente og ser at "hei, dette funker jo. jeg må være en slags ekspert på fitte, la meg belære alle i dette."
Sist endret av Franklin; 15. desember 2009 kl. 02:59.
Sitat av Franklin Vis innlegg
sosialimperialistiske, narsissistiske og elitistiske holdninge
Vis hele sitatet...
Du får passe på at du ikke møter deg selv i døren da.

Jantementalitet har vel produsert 60-70% av disse nerdene i første omgang, så du må bare hive mer kull i ovnen.
Det er jantementalitet å påpeke at det disse folkene gjør enten er noe som er åpenbart for alle som ferdes blant folk eller regelrett kynisk? Jeg synes det er en fryktelig usunn holdning å gå rundt å tro at man programmerer andre mennesker sosialt og slavisk følger triks man finner i en bok for å lettest mulig nedlegge kvinner med håpløse teknikker som "Halla, jeg liker laks. Se så uhøytidelig jeg tar meg selv. Det var en spesiell åpner, hva?"
Sitat av Franklin Vis innlegg
Det er jantementalitet å påpeke at det disse folkene gjør enten er noe som er åpenbart for alle som ferdes blant folk eller regelrett kynisk? Jeg synes det er en fryktelig usunn holdning å gå rundt å tro at man programmerer andre mennesker sosialt og slavisk følger triks man finner i en bok for å lettest mulig nedlegge kvinner med håpløse teknikker som "Halla, jeg liker laks. Se så uhøytidelig jeg tar meg selv. Det var en spesiell åpner, hva?"
Vis hele sitatet...
Det som er litt rart for meg å se er hvordan du fikk dette til å handle om fitte/laks ? Skjønner at du tar eksempler, men herrelol dette handler jo om så mye annet.
Mine forhold til fisk/fitte er helt okay, ser forbi dette, og kjenner det at mannen kommer med punkter som jeg kan relatere til. Er ikke alt her som skjer automatisk alltid, og noen ganger trenger jeg et spark i rævva. Eller en som kommer og påminner meg at lister og handlingsplaner er gode verktøy.

Selv velger jeg å tro at det er rimelig vanskelig å "programmere" folk over internet. I det hele tatt så blir jeg litt lei meg når jeg leser innleggene dine i denne tråden.. Men, ok - lykke til
Bare et wild guess her. Men tror det er lenge siden en viss skilpadde har fått seg noe.

Tråden handler da virkelig ikke om pick-up artister i det hele tatt.
Sist endret av skolms; 15. desember 2009 kl. 03:23.
...som jeg hater å lese eller bli sagt til hvordan eller hvorfor jeg er som jeg er og hvorfor jeg gjør og ikke gjør diverse. Noen som har en idè på hvorfor? Kanskje jeg har en fobi mot autoriteter eller noe... hah.

Men back on topic - hva gjør man for å finne seg noe man kan ha et mål i..? Og da mener jeg i det større, ikke det å sette seg et mål om at man skal klare en skoleprøve bra.
Endelig, årsakene til at alt går galt for noen, og så selveste Fasiten!

Nei, la oss kutte sarkasmen og komme til de viktige spørsmålene 1. Hvorfor det er viktig med mål? og 2. Hva er egentlig empirien bak dataene og rådene til Zig Zigglar aka. Zig Zaglar - American author, salesperson, and motivational speaker?

(Jeg tror jeg har hørt mindre generaliserende og mer velbegrunnede råd på Ricky Lake, hvis noen husker det fantastiske showet.)
Haha, hva er alt dette pisset dere preiker om? Jesus

Trådstarter, du formidler deg selv som den ene viter av objektiv sannhet. I min hjerne tolkes alt det du skriver som et desperat forsøk på å presse et virkelighetsbilde opp i trynet på folk. En modell som er særdeles svart/hvitt og passer veldig godt for utrolig simple mennesker, maskiner, om jeg får kalle dem det.
Sitat av Mjirt
Og ja, alle ønsker suksess, selv om de kanskje ikke tør å inrømme det.
Vis hele sitatet...
Nuvel. Definer suksess.
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Trådstarter, du formidler deg selv som den ene viter av objektiv sannhet. I min hjerne tolkes alt det du skriver som et desperat forsøk på å presse et virkelighetsbilde opp i trynet på folk. En modell som er særdeles svart/hvitt og passer veldig godt for utrolig simple mennesker, maskiner, om jeg får kalle dem det.
Vis hele sitatet...
Takk! Du gav meg en pekepinn på hvorfor jeg ikke liker slike "ting" som trådstarter skriver om.
Mål er ekstremt viktig, og uten gode og grunnleggende mål vil man ikke komme seg særlig langt i yrkeslivet eller det sosiale liv. At dette handler om sjekking er det ingen tvil om, men det handler akkurat like mye om en person som bestemmer seg for å samle inn 1 million kroner til en kreftforening, så hvorfor ødelegge en tråd med å flame usikre gutter som prøver å bli bedre mennesker?

Men det å faktisk sette seg ned og skrive ned HVA man faktisk vil gjøre med livet sitt og så klare å bli motivert nok til å faktisk jobbe med det er hardt. De fleste vil aldri klare dette, jeg ser jo ekstremt mange mennesker som begynner å jobbe i jobber de virkelig hater BARE for penger, og å faktisk gjøre livet sitt kjedelig bare for penger er totalt latterlig (med mindre man virkelig brenner for å bli rik, og det er alt man bryr seg om da).

Og så en motiverende video som viser folk som VIRKELIG hadde gode mål: http://www.youtube.com/watch?v=_tjYoKCBYag
Dette er basic NLP. Det er en kjempe amerikansk måte å se på saken, og man kan trekke paraleller til tvilsomme "vitenskaper" som "loven om tiltrekkning", men lets face it; det er MYE letter å nå målet hvis man vet hva målet er. Om man bevisstgjør seg sitt mål, og hvordan man skal nå det, er det også langt enklere å bli bevisst på muligheter som kan hjelpe deg på vei, når disse dukker opp.
Hm, interesant.

Må si at jeg liker trådstarters gennerallisering av nyttigheten ved å nå mål. Selvfølgelig er ikke verden svart/hvit men å gennerallisere ting hjelper ofte for å få klarhet i ting. Gennerelt sett så er ting ofte mye mer avansert enn en gennerallisering sier (og et gennerelt utrykk sier at alle logiske system tilslutt utelukker seg selv).

Personlig vil jeg gjerne si at struktur/orden og positive holdninger alltid hjelper (gennerelt sett). Bare se for deg hvordan en bedrift skulle fungere uten struktur og orden; ingen som vet hva de har ansvar for/skal gjøre, ingen system verken tidsfrister, budsjett, osv. Høyst sannsynlig vil det ikke fungere. Dette er selvfølgelig et veldig enkelt bilde, men jeg tror at det kan bli satt om til andre sittuasjoner. Om du har struktur når du gjør husarbeid så blir det nokk mer orden og høst sannsynlig fortere/mer effektivt gjort.

Dette betyr ikke at alt skal settes opp i skjemaer og planer, og etterpå fylles til punkt å prikke, men derimot så hjelper det nokk å sette seg mål for så å sette opp en plan for hvordan å nå mål i mange tilfeller. Hvordan pleier dere å dra på ferie? Velge ut et mål, bestille flybiletter og hotellrom, for så å dra bort og slappe av? Eller setter dere dere ned og finner ut hvilke serverdigheter, strender, shoppingcentre som er i nærheten, og kanskje sette opp en liten plan for hva du vil gjør vilke dager? Personlig går jeg i allefall delvis for den siste løsningen og finner ut at jeg da får brukt tiden mye bedre.
Hva om én person aldri har hatt tanken om å ha et mål, men likevel er perfekt lykkelig og ikke deprimert. Det går vel under at de ikke vet bedre, men hvorfor er det egentlig viktig å ha et mål om man er lykkelig der man er og ikke har et ønske om å komme videre?

Og hvor er alle disse menneskene som ikke definerer målene sine? Jeg kan trygt si at mer enn 90% av vennene mine har definert sine mål.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Denne selvutviklingstrenden minner meg mye om de gode gamle pyramidespillene. Der en entusiastisk foredragsholder drar fram småting fra livet publikum kan kjenne seg igjen i mens de samtidig prøver å få deg til å forstå at deres produkt kan bedre livskvaliteten din. Det som skjer med de aller fleste er at de drar hjem fra et slikt kurs like tomhendte som da de kom til det. Noen tror at de kommer til å forandre livet sitt, men hverdagen innhenter dem fort. Også er det de ytterst få som har "klart det", de blir gjerne foredragsholdere innen selvutvikling for et nytt publikum. Noen som ser ironien her?

Trådstarters mål er å få deg til å frykte at du kaster bort ditt gjennomsnittelige liv. Et mål er en drøm og drømmer skal ikke alltid fullføres. Det å nå toppen trenger ikke å gi deg et lykkeligere liv, hva er vel gøy med å presse seg sjøl til å gjøre ting man ikke har lyst til?
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Haha, hva er alt dette pisset dere preiker om? Jesus

Trådstarter, du formidler deg selv som den ene viter av objektiv sannhet. I min hjerne tolkes alt det du skriver som et desperat forsøk på å presse et virkelighetsbilde opp i trynet på folk. En modell som er særdeles svart/hvitt og passer veldig godt for utrolig simple mennesker, maskiner, om jeg får kalle dem det.

Nuvel. Definer suksess.
Vis hele sitatet...
Du sier at trådstarter formidler seg selv som den ene viter av objektiv sannhet, hvem gjør vel ikke det?

Deffinisjon av suksess: å nå sine mål.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Husker å ha lest om noe som het " Phineas Gage's dødsmaskin". Dette handlet om en mann som hadde fått en metall stang rett gjennom pannelappen, og hadde klart å overleve. Denne mannen mistet kontroll over sine evne til å være målbevisst, og vander derfor rundt uten noen form for bestemte mål i livet. Noen mener derfor at selvbestemmelsen ligger i den fremfre pannelappsbarken, og de som er ofre for en sløv hjernemodul kanskje ikke har en like stor evne til å bestemme hva de vil i livet? Flott om noen kunne korrigere meg om jeg tar feil her.
Alle de godene en mister på veien til ett mål, en kanskje ikke når.
Dette minner jo litt om den protestantiske måte og tenke på. Jobb og slit, og etter masse slit så kan en begynne og nyte. Personlig er jeg ikke troende, og vil nyte hele livet. Jeg savner heller ikke å oppnå mål, som jeg ikke har satt meg.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Alle de godene en mister på veien til ett mål, en kanskje ikke når.
Dette minner jo litt om den protestantiske måte og tenke på. Jobb og slit, og etter masse slit så kan en begynne og nyte. Personlig er jeg ikke troende, og vil nyte hele livet. Jeg savner heller ikke å oppnå mål, som jeg ikke har satt meg.
Vis hele sitatet...
Vel, om du er happy med livet som dt er, og bare vil flyte med strømmen, så er jo det flott for deg. For alle oss som ønsker noe mer, ikke nøyer oss med middelmådighet og vil oppnå noe mer her i livet enn bare å ha levd, kan det være svært behjelpelig å sette våre mål i system, for lettere å nå dem.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Vel, om du er happy med livet som dt er, og bare vil flyte med strømmen, så er jo det flott for deg. For alle oss som ønsker noe mer, ikke nøyer oss med middelmådighet og vil oppnå noe mer her i livet enn bare å ha levd, kan det være svært behjelpelig å sette våre mål i system, for lettere å nå dem.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg ønsker og nyte livet til det fulle, så skjønner jeg ikke at du kan kalle det middelmådighet. Pine og nyte, er vel nærmere middelmådighet. Og "bare og leve" er vel stort sett det eneste en kan gjøre her i livet. Fødsel og død, kan diskuteres.
Dette temaet kan man vri i hvilken som helst retning man vil, da vil jeg påstå at dukjærenorge har veldige klare mål i livet, altså å "nyte" som du sier selv. Altså har du mulighet til å gå igjennom listen å se, hva skal til for at du nyter livet, og ikke "pine og nyte" som du sier osv, og hva kan du gjøre for å oppnå dette, hvilke ting må ligge til grunn osv. Siden å "nyte" er ett meget vagt ord så må du også gå inn å spesifisere det selv.

Men all ære til trådstarter som "fant" på dette, i mine øyne er dette enkel psykologi som jeg trodde alle var klar over. Men det er da altså noen som ikke vet at å definerte seg mål/delmål og en plan for å nå målene er en metodikk man kan bruke for å nå et konkret mål i virkeligheten.

Så ja, gratulerer, de fleste mennesker har dette innebygd, også får din jobb som livs coach bli å veilede de som har falt utenfor. Men ikke generaliser det til at ingen setter seg mål, det gjør de aller fleste mennesker, man har mål om de fleste ting i livet om man bare tenker seg om.
Sist endret av seven_up; 15. desember 2009 kl. 13:08.
Sitat av seven_up Vis innlegg
Dette temaet kan man vri i hvilken som helst retning man vil, da vil jeg påstå at dukjærenorge har veldige klare mål i livet, altså å "nyte" som du sier selv. Altså har du mulighet til å gå igjennom listen å se, hva skal til for at du nyter livet, og ikke "pine og nyte" som du sier osv, og hva kan du gjøre for å oppnå dette, hvilke ting må ligge til grunn osv. Siden å "nyte" er ett meget vagt ord så må du også gå inn å spesifisere det selv.

Men all ære til trådstarter som "fant" på dette, i mine øyne er dette enkel psykologi som jeg trodde alle var klar over. Men det er da altså noen som ikke vet at å definerte seg mål/delmål og en plan for å nå målene er en metodikk man kan bruke for å nå et konkret mål i virkeligheten.

Så ja, gratulerer, de fleste mennesker har dette innebygd, også får din jobb som livs coach bli å veilede de som har falt utenfor. Men ikke generaliser det til at ingen setter seg mål, det gjør de aller fleste mennesker, man har mål om de fleste ting i livet om man bare tenker seg om.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil ikke spesifisere det. Nettopp det at det er ett så vagt ord, gjør det slik at det ikke blir ett spesifikt mål. Jeg velger det som gjør at jeg kan nyte mest mulig på min vei. Det vil ikke nødvendigvis si at jeg kommer noe kortere eller lenger her i livet, enn om jeg hadde hatt spesifikke mål. Men jeg vet ikke veien ergo litt mer usikkert hvor jeg skal, men jeg har det iallefall bra på veien.

Edit: Men om jeg hadde mål, ville jeg valgt annerledes? Hva om jeg finner ett bedre mål unnerveis?? Ville jeg da bytte???
Sist endret av dukjærenorge; 15. desember 2009 kl. 13:25.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Fordi jeg ønsker og nyte livet til det fulle, så skjønner jeg ikke at du kan kalle det middelmådighet. Pine og nyte, er vel nærmere middelmådighet.
Vis hele sitatet...
Hvem snakker om "pine"? Er det pinefult å sette seg mål? Er det pinefullt å jobbe får å nå disse måelene?
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Og "bare og leve" er vel stort sett det eneste en kan gjøre her i livet. Fødsel og død, kan diskuteres.
Vis hele sitatet...
Mellom fødsel og død skjer det jo en del, da, og slik jeg ser det er mye opp til hver enkelt å bestemme hva som skal skje. Det er mulig du tror på en altoppslukende skjebne, at alt er forhåndsbestemt, men for de av oss som ikke gjør det, er det jo en del man kan gjøre i livet, annet enn å bare være en passiv tilskuer.
Jeg føler du ikke forstod helt hva jeg mente, hva du nyter vet du vel selv? om du i hele tatt skal nyte må du vite hvordan du gjør det? Noen nyter masse ansvar og en jobb som gir masse prestisje, noen nyter å trille på landeveien å kjøre langtransport, noen nyter å være med dama, spille wow, å velger derfor en jobb de bare kan møte å bli ferdig med, mens de tenker på dama og wow i mens. Osv. Om du ikke vet hva det vil si å nyte føler jeg det er nyttesløst å si det er det du vil i livet? Selvsagt er dette en dynamisk prosess, og det man nøt i går er ikke nødvendigvis det med nyter i morgen, men noen ide på hva du snakker om må du vel ha?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvem snakker om "pine"? Er det pinefult å sette seg mål? Er det pinefullt å jobbe får å nå disse måelene?

Mellom fødsel og død skjer det jo en del, da, og slik jeg ser det er mye opp til hver enkelt å bestemme hva som skal skje. Det er mulig du tror på en altoppslukende skjebne, at alt er forhåndsbestemt, men for de av oss som ikke gjør det, er det jo en del man kan gjøre i livet, annet enn å bare være en passiv tilskuer.
Vis hele sitatet...
Hvis en setter seg ett mål, må en kanskje ofre noe, på veien til målet som faktisk hadde vært bedre for deg, og ja det er pinefullt. Bare fordi en skal holde seg til ett mål som kan ha blitt for gammelt på veien, som eks.

Men alt det mellom fødsel og død er vel å leve, er det ikke det som er livet???

Passiv tilskuer?? Jeg velger like mye, uansett om jeg nyter livet, eller har mål. Jeg syns ikke det er og å være passiv tilskuer. Hadde jeg vært passiv tilskuer hadde jeg ikke valgt.

Forskjellen ettter mitt skjønn, er at du velger ut ifra ett gammelt valg, mens jeg velger konstant ut fra erfaringer jeg har hele tiden. Sånn sett, vil jeg snu det og si at det faktisk er du som er mest passiv.

Sitat av seven_up Vis innlegg
Jeg føler du ikke forstod helt hva jeg mente, hva du nyter vet du vel selv? om du i hele tatt skal nyte må du vite hvordan du gjør det? Noen nyter masse ansvar og en jobb som gir masse prestisje, noen nyter å trille på landeveien å kjøre langtransport, noen nyter å være med dama, spille wow, å velger derfor en jobb de bare kan møte å bli ferdig med, mens de tenker på dama og wow i mens. Osv. Om du ikke vet hva det vil si å nyte føler jeg det er nyttesløst å si det er det du vil i livet? Selvsagt er dette en dynamisk prosess, og det man nøt i går er ikke nødvendigvis det med nyter i morgen, men noen ide på hva du snakker om må du vel ha?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva jeg nyter før jeg har valget, og valget er tatt. Da nyter jeg.
Vi er helt enige om at livet ikke er statisk, men dynamisk prosess! Vet ikke valgene, så vet jeg ikke svarene!
dukjærenorge: Om du skal gå igjennom livet uten å ofre noe å det er ditt mål med livet. Null "ofring" altså, trodde egentlig det var "nyting" som var målet. Men virker som du vrir på det å sier du "nyter" når du aldri "ofrer" noe nå, da skal jeg like å høre hvilken jobb du har osv, om du ALDRI har ofret deg å dratt på jobb pga målet å få lønn, ferie osv. Aldri ha ofret noe for å være med dama, kompiser osv. Høres merkverdig ut i mine øyne! Skulle gjerne likt å vist hvordan livet ditt foregår, hvor du faktisk bare gjør det som DU vil og aldri er villig til å "ofre" deg for andre.
Sitat av seven_up Vis innlegg
dukjærenorge: Om du skal gå igjennom livet uten å ofre noe å det er ditt mål med livet. Null "ofring" altså, trodde egentlig det var "nyting" som var målet. Men virker som du vrir på det å sier du "nyter" når du aldri "ofrer" noe nå, da skal jeg like å høre hvilken jobb du har osv, om du ALDRI har ofret deg å dratt på jobb pga målet å få lønn, ferie osv. Aldri ha ofret noe for å være med dama, kompiser osv. Høres merkverdig ut i mine øyne! Skulle gjerne likt å vist hvordan livet ditt foregår, hvor du faktisk bare gjør det som DU vil og aldri er villig til å "ofre" deg for andre.
Vis hele sitatet...
Ikke tillegg meg mer en det jeg sier.
Jeg har du aldri sagt at en ikke ofrer noe i ett valg, men jeg har sagt; Hvis en setter seg ett mål, må en kanskje ofre noe, på veien til målet som faktisk hadde vært bedre for deg, og ja det er pinefullt.
Og jeg vil ikke ofre det valget som gjør at jeg kan nyte mest mulig, pga et dumt mål, jeg tidligere har satt meg.
Edit: Til resten av innlegget, har jeg fortsatt ikke definert hva jeg nyter, så ikke tillegg meg det heller.
Sist endret av dukjærenorge; 15. desember 2009 kl. 14:35.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Hvis en setter seg ett mål, må en kanskje ofre noe, på veien til målet som faktisk hadde vært bedre for deg, og ja det er pinefullt. Bare fordi en skal holde seg til ett mål som kan ha blitt for gammelt på veien, som eks.
Vis hele sitatet...
Det er tydelig at du ikke er kjent med NLP, eller andre systemer som benytter seg av den måten å tenke på, som trådstarter beskriver. Det å vurdere eventuelle ulemper med å nå et mål, det være seg ting man må oppgi underveis eller direkte negative konsekvenser av å oppnå selve målet, er en sentral del av prosessen. Hvis målet/målene du har satt deg er velovereide og du virkelig er motivert til å nå dem, blir veien du må gå skjelden pinefull.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Men alt det mellom fødsel og død er vel å leve, er det ikke det som er livet???
Vis hele sitatet...
Absolutt, men hva du velger å gjøre med livet ditt er en ganske annen sak. Det er det vi snakker om her.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Passiv tilskuer?? Jeg velger like mye, uansett om jeg nyter livet, eller har mål. Jeg syns ikke det er og å være passiv tilskuer. Hadde jeg vært passiv tilskuer hadde jeg ikke valgt.
Vis hele sitatet...
Greit, men hvis du ikke setter deg mål, tar du bare de valgene du får servert i fanget. Antakelig kunen du fått mer spennende valg, om du hadde oppsøkt dem.
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Forskjellen ettter mitt skjønn, er at du velger ut ifra ett gammelt valg, mens jeg velger konstant ut fra erfaringer jeg har hele tiden. Sånn sett, vil jeg snu det og si at det faktisk er du som er mest passiv.
Vis hele sitatet...
Igjen misforstår du fordi du ikke har satt deg inn i hva vi diskuterer. Det handler ikke om å sette seg et mål, for så å tviholde på dette livet igjennom, uansett hva som skjer. Tvert i mot! Om du bevistgjør deg dine mål, virkelig reflekterer over hvordan du kan oppnå dem, hva som vil skje når du oppnår dem og hva du eventuelt må ofre, da er du bedre skikket til å se om et mål er utdatert og bør forkastes, endres eller byttes ut.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Det er tydelig at du ikke er kjent med NLP, eller andre systemer som benytter seg av den måten å tenke på, som trådstarter beskriver. Det å vurdere eventuelle ulemper med å nå et mål, det være seg ting man må oppgi underveis eller direkte negative konsekvenser av å oppnå selve målet, er en sentral del av prosessen. Hvis målet/målene du har satt deg er velovereide og du virkelig er motivert til å nå dem, blir veien du må gå skjelden pinefull.
Vis hele sitatet...
Men om du har satt deg ett veloverveid mål, så skjer det ting i livet som gjør at målet ikke er den beste vei lenger, så må det jo være en pine og ha dette målet som en skal nå. Og hvis en bytter mål hele tiden, så er det vel ikke mål, men man er bare bevist på valgene en tar. Som jeg og er!

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Greit, men hvis du ikke setter deg mål, tar du bare de valgene du får servert i fanget. Antakelig kunen du fått mer spennende valg, om du hadde oppsøkt dem.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg ikke har mål, så er jo jeg og ett tenkende individ, som alle andre mennesker. Om jeg velger etter det som gjør at jeg nyter mest eller setter mål som andre, ser jeg ikke hvordan dette kan påvirke om valgende mine er spennende eller ikke, for en vet ikke hvilke andre forutsetninger som påvirker en her i livet
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Igjen misforstår du fordi du ikke har satt deg inn i hva vi diskuterer. Det handler ikke om å sette seg et mål, for så å tviholde på dette livet igjennom, uansett hva som skjer. Tvert i mot! Om du bevistgjør deg dine mål, virkelig reflekterer over hvordan du kan oppnå dem, hva som vil skje når du oppnår dem og hva du eventuelt må ofre, da er du bedre skikket til å se om et mål er utdatert og bør forkastes, endres eller byttes ut.
Vis hele sitatet...
Altså som å gjøre som meg, velge ut fra status quo. Jeg overveier mine valg
selv om jeg ikke har ett mål. Ett mål er da statisk, er det ikke??
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Ett mål er da statisk, er det ikke??
Vis hele sitatet...
Nei, og det er her misforståelsen ligger. Det jeg kaller "mål" kaller du "valg".

Poenget mitt er at du kan se på livet som en buffét, du velger det ene eller det andre. Du plukker og velger av det som ligger forran deg. En del av oss er imidlertid ikke fornøyd med utvalget. Hvordan kan vi skaffe flere retter til bufféten? Hvordan kan vi flytte oss til et annet bord, hvor utvalget er bedre? Dette er det jeg kaller mål. Du blir bevisst på en annen tilstand, en annen situasjon enn den du befinner deg i for øyeblikket, og du ønsker å oppnå denne tilstanden. For å øke sjangsene dine for et positivt utfall, kan du bruke trådstarters "oppskrift".
Jeg synes trådstarters oppskrift virker så åpenbart at folk som ikke allerede har tenkt på den, neppe kommer til å lykkes. Essensielt sett: Hvis du ønsker noe må du ha en noenlunde konkret plan for å nå det. Det er ikke den vanskelige biten og det er ikke den biten hvor egne evner er begrensende faktor. De fleste mennesker har mål, men bare de som vaser rundt i halvmørke med mer eller mindre sketchy forretningsideer og "planer" tror at de ligger foran 97%. Jeg møter hele tiden folk som har alskens planer og de blir alltid forbigått av folk med talenter og lidenskaper. Fint formulert kan man kanskje tro at det er noe dypt som ligger bak åpningsposten, men den er ikke spesielt forskjellig fra det mannen på talerstolen som vil lure deg inn i pyramidespillet roper om.

Suksess i livet er en kombinasjon av tre ting: Flaks, talenter med diffust opphav og at man jobber som om man ligger på sisteplass hele jævla tiden.
det finnes to måter og gå tur på (ja jeg generaliserer) du kan løpe so fort du kan og nyte det at du kommer frem til målet men misste så mye på veien . Eller du kan ta den lange veien og nyte veien fram til målet. og gå innom avstikkende veier. kansje til og med bytte retning av målet men heller ha deg en god tur frem til målet. du kommer kansje heller aldrig helt i mål men hva er vitsen hvis du har hatt en god tur ?
1. Min drøm er å ha 4 millioner kroner.
2. Fordi med 4 millioner kroner i banken så trenger man sjelden tenke på strømregninga.
3. De menneskene som lettest kan hjelpe meg nå målet mitt er massene med umotiverte mennesker med litt penger, som gjerne vil ha mer, men som egentlig ikke vil jobbe for de (som meg selv).
4. Potensielle hindre er at jeg ikke har kunnskap nok innenfor absolutt noen spesielle områder, og derfor ikke har noe konkret jeg kan selge til noen som helst.
5. Her, nå, på dette seminaret jeg holder.
6. Jeg selger løfter om suksess til mennesker som meg selv, og med store løfter om at alle mine penger, champagne, privat yacht og vingården i frankrike, ja alt er tilgjengelig for deg om du bare vil ha det nok, og går ut der og ta det. (PS. Dette seminaret koster 1500,-, og melder du deg inn NÅ så får du halv pris på den fulle lifecoachpakken, der jeg personlig sørger for at du finner motivasjonen du har inni deg. Dette koster vanligvis 45000kr, men om du melder deg inn før dette seminaret er over så får du det for kun 30000kr, og personlig garanterer din suksess. Vi har kun 100 ledige plasser igjen på kurset, og det er over 300 her i salen i dag, så signer så fort du kan!)
7. Selg så mange du overhodet kan, fordi grensen på 100 plasser er fiksjon. La oss si halvparten kjøper inn, 150*30000=4500000. Fire mill til meg og resten til leie av lokalet.

God jul!
Sist endret av ulldott; 15. desember 2009 kl. 18:34.
ulldott: Where do I sign?
Sitat av elirdir Vis innlegg
det finnes to måter og gå tur på (ja jeg generaliserer) du kan løpe so fort du kan og nyte det at du kommer frem til målet men misste så mye på veien . Eller du kan ta den lange veien og nyte veien fram til målet. og gå innom avstikkende veier. kansje til og med bytte retning av målet men heller ha deg en god tur frem til målet. du kommer kansje heller aldrig helt i mål men hva er vitsen hvis du har hatt en god tur ?
Vis hele sitatet...
Veldig bra skrevet elirdir virker som du har skjønt meningen med livet... det eneste jeg kan tilføye er "Do what you love, love what you do"

Defcon jeg likte veldig godt videoen http://www.youtube.com/watch?v=_tjYoKCBYag man lærer av og feile rett og slett.



Sitat av ivioynar Vis innlegg

Suksess i livet er en kombinasjon av tre ting: Flaks, talenter med diffust opphav og at man jobber som om man ligger på sisteplass hele jævla tiden.
Vis hele sitatet...
Så dette er din definisjon av suksess i livet ditt?(det du skriver gjelder nødvendigvis ikke for andre.)
Mjirt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Men back on topic - hva gjør man for å finne seg noe man kan ha et mål i..? Og da mener jeg i det større, ikke det å sette seg et mål om at man skal klare en skoleprøve bra.
Vis hele sitatet...
En måte er å begynne med det du vet. Hva liker jeg? Hva har jeg likt? Hva vet jeg at jeg vil ha (kanske små ting) Hva hadde væt gøy? Om jeg hadde alladins lampe, hva ville jeg gjort imorgen osv... Deretter setter du deg mål, og gunner på. Mål er ikke skrevet i stein. Du vil fort finne ut om du er på rett vei eller ikke. Du må faktisk handle for å se at det var feil. Du må prøve og feile for å finne ut hva og ikke minst hvor du vil. Man må ut å erfare MOT det man har lyst på. Så rette seg opp, og finne ut nøyaktig hva man vil Håper det hjalp. Det var slik eg gjorde det.

Sitat av Rottegift Vis innlegg
Nuvel. Definer suksess.
Vis hele sitatet...
min def av suksess: Å oppnå det man VIRKELIG (!!) ønsker. Som en aller annen her inne skriver så mye om; han vil bare nyte livet, og er redd for/gidder ikke/velger ikke å sette seg mål. Hvis det han vil i livet er å leve etter omstendighetene, og ta valg utifra det, men ikke sette seg mål, men heller la livet komme til han, enn å gå for det man vil ha, så er det suksess for han. Hvis det er det han virkelig ønsker, så er det gull!

Sitat av GothQueen Vis innlegg
Hva om én person aldri har hatt tanken om å ha et mål, men likevel er perfekt lykkelig og ikke deprimert. Det går vel under at de ikke vet bedre, men hvorfor er det egentlig viktig å ha et mål om man er lykkelig der man er og ikke har et ønske om å komme videre?

Og hvor er alle disse menneskene som ikke definerer målene sine? Jeg kan trygt si at mer enn 90% av vennene mine har definert sine mål.
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke det er viktig å ha mål, om man er lykkelig der man er. Men det er veldig vanlig (og et tegn på liv) å ville ha mere enn det man har. Enten det kommer til penger, lykke, livsgnist eller whatever. Mange føler seg levende i jakten mot sine mål. Det å oppnå nye ting bygger selvtillit og en god følelse som igjen sprer seg til andre.

Jeg er veldig forsiktig når jeg skriver dette uten å DAFSe det, men jeg mener å huske at det er forsket på at over 90% av mennesker ikke har definert målene sine, så vennene dine må være litt av en gjeng Eller så kanskje vi ser på "å definere målene sine" forskjellig?

Sitat av Cappy Vis innlegg
Trådstarters mål er å få deg til å frykte at du kaster bort ditt gjennomsnittelige liv. Et mål er en drøm og drømmer skal ikke alltid fullføres. Det å nå toppen trenger ikke å gi deg et lykkeligere liv, hva er vel gøy med å presse seg sjøl til å gjøre ting man ikke har lyst til?
Vis hele sitatet...
Trådstarters mål er IKKE å få deg til å frykte noe som helst. Mitt mål var å spre verdi som har hjulpet meg, og som tydeligvis nå også hjelper andre

Det er nok ikke noe gøy i å presse seg selv til å gjøre noe man ikke har lyst til. Derfor er det kanskje en god idé å sette seg mål som man har LYST på (selvfølgelig). Så er det opp til vær enkelt å veie "smerten" det er med hardt arbeid mot "nytelsen" det er av å nå målet.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Suksess i livet er en kombinasjon av tre ting: Flaks, talenter med diffust opphav og at man jobber som om man ligger på sisteplass hele jævla tiden.
Vis hele sitatet...
Jeg er nysgjerrig, hvor mener du flaks kommer fra? Hvorfor tror du noen har mere flaks enn andre? (dette er ikke skrevet på noen sarkastisk måte eller noe (hvis det virket sånn). Jeg lurer genuint på din mening om det.) Det samme spørsmålet går om talent.
Sitat av Franklin Vis innlegg
Enda mer propaganda for den tilbakestående og streberske pick-up artist-kulturen, ja. Fantastisk.
Vis hele sitatet...
Denne tråden handler så mye mer en å "picke up" jenter, den handler vel heller om viktigheten av å sette seg mål, fordi med en konkret plan er det lettere å åpne dem.

Sitat av Franklin Vis innlegg
De narsissistiske og elitistiske holdningene usikre nerder får når de plutselig får et insentiv til å snakke med ei jente og ser at "hei, dette funker jo. jeg må være en slags ekspert på fitte, la meg belære alle i dette."
Vis hele sitatet...
Sitat av Franklin Vis innlegg
Det er jantementalitet å påpeke at det disse folkene gjør enten er noe som er åpenbart for alle som ferdes blant folk eller regelrett kynisk? Jeg synes det er en fryktelig usunn holdning å gå rundt å tro at man programmerer andre mennesker sosialt og slavisk følger triks man finner i en bok for å lettest mulig nedlegge kvinner med håpløse teknikker som "Halla, jeg liker laks. Se så uhøytidelig jeg tar meg selv. Det var en spesiell åpner, hva?"
Vis hele sitatet...
Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i gaming, men sånn jeg har forstått det så er det forskjellige type gaming (Dark Side/Light Side) Hvor den ene går mer ut på å manipulere andre mennesker og bruke innøvde sjekkerepliker. Mens den andre går mer ut på å vise seg fram som det menneske man er på en "bedre" måte.

Det finnes mange spennende mennesker som kanskje aldri tørr å ta kontakt med "drømmedama" rett og slett fordi de ikke tørr, ikke for de de ikke er spennende/kjekke/årleite mennesker, men fordi de ikke tørr å "vise" seg frem. Hvis dette er noe man ønsker så ser jeg virkelig ikke problemet med det.
Sitat av Mjirt Vis innlegg
Jeg er nysgjerrig, hvor mener du flaks kommer fra? Hvorfor tror du noen har mere flaks enn andre? (dette er ikke skrevet på noen sarkastisk måte eller noe (hvis det virket sånn). Jeg lurer genuint på din mening om det.) Det samme spørsmålet går om talent.
Vis hele sitatet...
Flaks er et resultat av tilfeldighet, som gjerne kan defineres som kaotisk oppførsel av et system hvor vi er ute av stand til å forstå kompleksiteten. Det er flaks å bli født i den vestlige verden. Det er flaks å bli født uten handicap. Det er ofte flaks og uflaks i forhold til hvor man ender opp og hva man får muligheten til. Det er mye tilfeldighet som avgjør hvor vi er i livet og det er en ydmykhet jeg synes folk bør ha - både fordi det bør gi et edruelig syn på de som er mindre heldige i samfunnet og fordi man fort blir skuffet hvis man tror at man er sin egen lykkes smed. Markeder svinger, mennesker forsvinner og hvilken kompetanse som er nødvendig i fremtiden er umulig å avgjøre helt sikkert. Å være komfortabel med å være levende er ensbetydende med å være komfortabel med at tilfeldigheter styrer store deler av skjebnen din.

Talent er jo også en vrien ting å definere, men det er jo både et resultat av genetikk og hva du har dyrket innen du når voksenalderen. Ikke det at jeg tror noen felt er utelukket for enkelte mennesker, men jeg tror det skal godt gjøres å vinne en Fieldmedalje hvis du synes "likninger med bokstaver er uforståelig" eller få Nobelprisen i litteratur hvis du ikke er god til skriving når du fyller tjue.

Dog, jeg mistenker at listen ikke er ment til å appellere til folk som ønsker å skape noe eller dyrke et fagfelt. Særlig punkt 3 gir meg en mistanke om at dette handler om noe ganske annet: "Identifiser menneskene og organisasjonene som kan hjelpe deg mot målet ditt. Hva kan hjelpe deg oppover?" Hvem kan hjelpe deg "oppover"? Handler dette bare om å komme til topps i en bedrift og tjene massevis av penger? Jeg har ikke hørt om Zig Zigglar, men jeg har på følelsen av at dette handler om business-suksess. Og der er det jo i stor grad om hvem du klarer å utnytte, så lenge du er hvit og halvveis privilegert i utgangspunktet. Det finnes lang større perspektiver her i verden for de fleste mennesker.
Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i gaming, men sånn jeg har forstått det så er det forskjellige type gaming (Dark Side/Light Side) Hvor den ene går mer ut på å manipulere andre mennesker og bruke innøvde sjekkerepliker. Mens den andre går mer ut på å vise seg fram som det menneske man er på en "bedre" måte.
Vis hele sitatet...
Har PUA-folka virkelig brukt enda mer retorikk henta fra Star Wars om hobbyen sin?! Ikke rart de må manipulere for å få pult. Seriøst, leste et innlegg om det hvor personen oppførte seg som om han kunne vifte med hånden og få jenter til å donere bort nyren sin, snakket om om det var et stort ansvar som fulgte med slik kraft som om han var pappaen til spiderman...
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Har PUA-folka virkelig brukt enda mer retorikk henta fra Star Wars om hobbyen sin?! Ikke rart de må manipulere for å få pult. Seriøst, leste et innlegg om det hvor personen oppførte seg som om han kunne vifte med hånden og få jenter til å donere bort nyren sin, snakket om om det var et stort ansvar som fulgte med slik kraft som om han var pappaen til spiderman...
Vis hele sitatet...
Poenget er Ivioynar at alle ikke er noen manipulerende tullinger som tror at de kan få en kvinne til å gjøre hva som helst ved å løfte lillefingeren.


EDIT: Glemte ikke
Sist endret av Parkett; 15. desember 2009 kl. 22:09.