Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2705
Hei.

Jeg tok en tur ned på Roskilde i år. Der støtte jeg på boden/standen til Nihilistisk Folkeparti, og de delte ut brosjyrer til forbipasserende.
Det var interresant lesning, for å si det mildt.

Brosyjren var jo skrevet på dansk, og det er noen FÅ danske ord, som jeg ikke skjønner hva betyr. Derfor gjengir jeg hele brosjyren her på dansk, sånn at jeg kan få deres tanker ang. dette.
Det er bedre å ha alt gjengitt på ett språk, i stedet for å blande språk.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

[CENTER]NIHILISTISK[/CENTER]
[CENTER]FOLKEPARTI[/CENTER]
[CENTER]Intet
er[/CENTER]
[CENTER]Muntert[/CENTER]


ADVARSEL!

På Roskilde oplever mange en fællesskabsfølelse. NFP advarer mot Socialt Stockholm Syndrom (SSS)!

Når mennesker er tvunget til at være sammen kan det aktivere en psykologisk mekanisme, der får dem til at føle sympati for hinanden.
Kardinaleksemplet på dette er forholdet, der opstår mellem en fange og dennes fangevogter.

Det er viktigt at unge festivalgængere passer på. Dette syndrom er farligt. Det kan give en falsk følelse av moralsk forpligtigelse, som kan ødelægge festivaloplevelsen for andre.

Vil du have information om de skadelige virkninger ved fællesskab, kan du kontakte en af de orangeklædte fangevogtere.

NFP anbefaler, at man ikke opholder sig blandt den samme gruppe mennesker mere end en halv dag ad gangen.
Man bør under ingen omstændigheder dyrke samleje med den samme person to gange i træk.

"Helvede, det er de andre"

Jean Paul Sartre


INTET FORPLIGTER!

Overskuddet fra Roskilde Festival går til humanitære formål. Hvilken smuk tanke! Lad oss stoppe krig, lidelse, og sult ved at holde fest! NFP opfordrer til, at dette naive håb om at gøre en forskel straks manes i jorden.

Det koster 85 øre at producere og distribuere et måltid mad til et af denne verdens mange sultende børn. For 1650kr + gebyr kunne man have givet et lille grædende, uskyldigt barn mad i 5 år.

NFP er stolte over at deltage i dette års frådseri og vil gerne udbringe en skål for de ca 65.000 fejlernærede børn, hvis lidelsesfulde liv vi kunne have forlænget med 5 år.

I stedet vælger vi i NFP, ligesom jer, at dyrke usikker sex, høre liderlig beatmusik, og tåge rundt i en kemisk fremprovokeret lyksalighed i en uges tid.
Festivaldeltagere ER nihilister.

"Uden grusomhed, ingen fest"
Nietzsche


NU - Nihilistisk Ungdom

Som i alle andre partier er det også NFPs ungdomsorganisationen, der holder den ideologiske fane højt. Ofte bliver unges trang til selvdestruktion og oprør afvist som ungdomsgriller, som skyldes et umodent sinn. NFP afviser fuldstændig en sådan kritik af ungdommen.

Det er alment accepteret, at afslutningen af puberteten er starten på et liv med en erkendeevne, som i et meningsløst univers kun kan medføre en oplevelse av tomhed og ligegyldighed.

Det kan være svært at stå alene med denne trang til tilintetgørelse, og ofte vil den unge nihilist blive fastholdt i ugyldige moralske systemer af sine omgivelser.
NFP tilbyder et fuldstændigt normfrit fællesskab.

"Når Gud er død, er alt tilladt"
Dostovjevski


ROSKILDE
INTET HÅB, INTET ALTERNATIV

NFP hylder festivaldeltagerne.
Festivaldeltagerne har opgivet kerneverdier som frihed, lighed og broderskab. Heldigvis.

Engang var Roskilde festival et sted, hvor folk udtrykte håb om alternative former for menneskeligt samvær. I dag er Roskilde Festival en hedonistisk hån mod alle værdier og formål.

Du tror du har fundet et fristed fra bytteprincippets tyrrani, egoisme, de sociale hierarkier, osv., men de skifter blot ham. Penge udskiftes med sex og alkohol, men den abstrakte reduktion til værdi på et marked er rykket med inv bag pigtrådshegnet.

Før festede de, fordi de troede på en bedre verden med fred og fri kærlighed.
I dag fester vi, fordi vi ved, at det aldrig bliver bedre.


HVEM ER NFP?

Nihilistisk Folkeparti er det eneste politiske parti, der tager det metafysiske faktum alvorligt, at alle værdier er tomme og universet er meningsløst. Når vi er kastet ind i et univers hvor tilfældigheten råder og kun dødsdommen er sikker, er den eneste løsning at udleve nihilismens hånd mod alle illusoriske værdier og tage hævn over verden.

Du kan udtrykke din støtte ved at hjælpe NFP med at indsamle de nødvendige underskrifter for at blive opstillingsberettigede til næste folketingsvalg.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hadde jeg lest hva som står der tidligere, så hadde jeg gått fort tilbake for å stille de et par spørsmål, som: Hvorfor tar dere ikke selvmord, når dere tydeligvis ikke har noe å leve for?

For det første: Sosialt Stockholm Syndrom? Når ble det negativt å være frivillig sammen med andre mennesker?
Om jeg forstår det rett, så skal man ikke ha sex med samme person to ganger på rad.
Tenk så trist det må være å ha et godt og intimt forhold til et annet menneske.

Men en ting skal de ha: De snakker om at i stedet for å gå på festival, så kan heller publikum bruke pengene på betale for mat til et sultent barn i 5 år. I stedet går vi på festival, ruser oss, og har usikker sex. Derfor er VI nihilister? Jeg var enig med dem, helt til de påsto at jeg var like mye nihilist som de er.

Anyhow.. hva er deres tanker rundt dette?
Mine tanker er at du tar en veldig åpenbart satirisk stiftelse dønn seriøst.
Jeg forstår ikke helt hvor de vil hen?
hjemmesiden dems er i hvertfall : link
sto en bunch med mer crap der...
Akkurat dette freaka meg litt ut; Vil du have information om de skadelige virkninger ved fællesskab, kan du kontakte en af de orangeklædte fangevogtere.

Hvor sykt freaka ut blir du ikke om du tripper og det kommer en og presakterer seg som en af de orangeklædte fangevogtere?
sitat fra www.nihilistisk-folkeparti.dk :

Danskerne er for nylig igen blevet erklæret som Europas lykkeligste befolkning.
Nihilistisk Folkeparti kræver handling!
Når vi kommer til magten stopper vi tilsætningen af antidepressive midler i danskernes drikkevand.

Virker ikke så veldig seriøst dette her.
Typisk nihilister, alltid skal de fare med denne humoren sin!
Det er nok tull, hele greien. En ting er å mene at ingenting betyr noe, men noe annet er å be folk ha det kjipt.
Dårlig spøk eller misforstått livssyn, spør du meg.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Vet ikke hva som er mest morsomt. At du tar dette seriøst, eller at noen faktisk har lagt arbeid i dette konseptet.
Trådstarter
Sitat av Windfury
sitat fra www.nihilistisk-folkeparti.dk :

Danskerne er for nylig igen blevet erklæret som Europas lykkeligste befolkning.
Nihilistisk Folkeparti kræver handling!
Når vi kommer til magten stopper vi tilsætningen af antidepressive midler i danskernes drikkevand.

Virker ikke så veldig seriøst dette her.
Vis hele sitatet...
Agreed. Jeg har lenge vært i tvil på om jeg skal ta dette seriøst eller ikke. Derfor angrer jeg på at jeg ikke snakket med dem.
Men jeg tviler ikke ett sekund på at noen ungdommer faktisk tar dette seriøst, fordi de er på jakt etter ett fellesskap.
Og hvis du ikke tenker langt nok, så kan det virke fristende med et fellesskap uten normer og regler.
Men jeg tror de har sine normer og regler der også, akkurat som alle andre steder.
Jeg syntes skrivet var veldig morsomt, og det er nok ikke ment som noe annet enn noe som skal provosere oss og få oss til å tenke.

Dessuten blir det enklere å forså sarkasmen og fiendtligheten hvis man ser den i en filosofihistorisk kontekst. Sitat:
"Det kan være svært at stå alene med denne trang til tilintetgørelse, og ofte vil den unge nihilist blive fastholdt i ugyldige moralske systemer af sine omgivelser.
NFP tilbyder et fuldstændigt normfrit fællesskab."

Her ser man tydelig referansene til Nietzsches kritikk av moralfilosofien som hadde eksistert på 16, 17 og 1800-tallet, og det han kritiserte var at all moralfilosofi ble diskutert på grunnlag av allerede etablerte moralsystem.

Et annet sitat:
"Nihilistisk Folkeparti er det eneste politiske parti, der tager det metafysiske faktum alvorligt, at alle værdier er tomme og universet er meningsløst. Når vi er kastet ind i et univers hvor tilfældigheten råder og kun dødsdommen er sikker, er den eneste løsning at udleve nihilismens hånd mod alle illusoriske værdier og tage hævn over verden."

Her ser man referanser til eksistensfilosofiens overbevisning om at verden universet, verden og livet jevnt over er meningsløst(ikke alle eksistensfilosofer mener dette til fulle, men tanken om at alt er meningsløst går uansett igjen).

Poenget mitt er at jeg ikke kan se at dette er annet enn sær humor for de som tar referansene. At de som gir ut dette skrivet har et nihilistisk grunnsyn tviler jeg ikke på, men at dette synet er så fryktelig som enkelte av dere kan se ut til å mene tviler jeg sterkt på. Rett og slett bare merkelig, sær, rar og provoserende humor(som man jo så ofte kan kan være vitne til på Roskilde)
Et nihilistisk parti? hehe.

det kan jo ikke være seriøst i det heletatt, og tvilsomt lagd av nihilister.
sikkert en gjeng sosialister eller noe som sitter bak.
Jeg så også disse og fant de ganske festlige. De er jo åpenbart eksistensialister! Oh, the irony.

Hvem er med på Solipsistisk Folkeparti til neste år?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette minner heller mer om et liberalistisk parti... Nihilisme handler ikke om å avle frem en generasjon av degenerert avkom, men det er å bryte ned alle eksisterende moraler som er verdiløse - og erstatte det med en moral som man selv kan forsvare. Nihilisme er ikke det å akseptere alt av depraverte skapninger, men å skape en moral med verdi for å forhindre nettopp det.

Off, enda fler som har tatt nihilisme ut av kontekst. Nietzsche ville skrevet en bok i protest!
Trådstarter
Sitat av Nihil
Dette minner heller mer om et liberalistisk parti... Nihilisme handler ikke om å avle frem en generasjon av degenerert avkom, men det er å bryte ned alle eksisterende moraler som er verdiløse - og erstatte det med en moral som man selv kan forsvare. Nihilisme er ikke det å akseptere alt av depraverte skapninger, men å skape en moral med verdi for å forhindre nettopp det.

Off, enda fler som har tatt nihilisme ut av kontekst. Nietzsche ville skrevet en bok i protest!
Vis hele sitatet...
Målet er å skape et folk som følger en moral som folk selv kan stå inne for?
Jeg ser ikke vitsen med å skape noe, når det til slutt skal ødelegges uansett.
Danske nihilister prøver å finne ut hvordan de kan gjøre slutt på universet. Mer info her: Slutt på universet
WOW! Detter er et pari jeg kan digge. Endelig noen som deler mitt syn på verden.
Sitat av Keni
Målet er å skape et folk som følger en moral som folk selv kan stå inne for?
Jeg ser ikke vitsen med å skape noe, når det til slutt skal ødelegges uansett.
Danske nihilister prøver å finne ut hvordan de kan gjøre slutt på universet. Mer info her: Slutt på universet
Vis hele sitatet...
Nå er det viktig å påpeke at det det såkalte nihilistiske partiet i Danmark står for, ikke på noen måte er nihilisme. I praksis ville ikke et nihilistisk parti fungere uansett, poenget med det er at det som eksisterer idag, eller det som noen andre har skapt eller satt som mening, er verdiløs, og for å gi livet en mening så må du opprette dine egne moraler og verdier, som du selv kan stå inne for. Som en politisk ideologi er nihilisme verdiløs til annet enn dekonstruksjon, men som eksistens-prinsipp, så kan den være svært nyttig.
Sitat av estragon
WOW! Detter er et pari jeg kan digge. Endelig noen som deler mitt syn på verden.
Vis hele sitatet...
Samme her, men de har noen fucka tanker om ting også. De virker veldig depressive ellernoe og "reglene" deres er idiotiske ;P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Din eksistens mangler en objektiv mening.... så derfor er det viktig at du kvitter deg med moral og sympati?

Jeg forstår ikke resonementet. Det er kanskje akkurat det de har gjort litt narr av?
er det lov å le?
Sist endret av flashback; 30. august 2008 kl. 17:32.