Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 11545
du tar selvsagt ikke skade av å bli pumpet, ztaale, men når du må pumpes tom for alkohol, for at kroppen ikke skal bryte sammen, så sier det litt om mengden, og hensynsløsheten som råder hos vedkommende. Og de pumper ikke folk for morroskyld.

Og jeg tror ingen av oss skal begynne å snakke om alkoholpolitikken og problemene den kan medføre i andre land, da det er tvilsomt at vi er spesielt opplyste på det området.
Sitat av slashdot
Finst delte meininger om det. Eg meiner at det er relativt tåpeleg. Uansett bør du ikkje oversjå at alkohol faktisk har ganske kraftige skadeverknader.
Vis hele sitatet...


hahah, geek:P
jeg er selvfølgelig klar over alle skadevirkningene. hvem har ikke våknet opp ved siden av et skikkelig udyr, fått seg en blåveis eller 5 og funnet ut at kontoen som en dagen før var vellfyllt nå er tom?!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av righton
hahah, geek:P
jeg er selvfølgelig klar over alle skadevirkningene. hvem har ikke våknet opp ved siden av et skikkelig udyr, fått seg en blåveis eller 5 og funnet ut at kontoen som en dagen før var vellfyllt nå er tom?!
Vis hele sitatet...
Du virker eigentleg relativt umoden. Nei, eg er ikkje fråhaldsperson og har ikkje noko imot å ta meg nokre øl og litt god whisky. Men du kan ikkje bestride at alkohol er den eine tingen som sannsynlegvis har mest skadeverknader i samfunnet.. Kanskje med untak av tobakk.
Mushy, vel, jeg har da kompiser som jobber som ambulansepersonell og de har fortalt meg flere ganger at de har ankommet en hjemmealenefest der en deltager var overstadig beruset og vennene har sagt at å gud hun/han kommer til å dø, jada klart, de tar med seg ungen og enkelt å grett pumper vedkomne enkelt å grett fordi da blir de kvitt drittungen..

Selvfølgelig, pumpinga har nok berga liv og helse men i mange tilfeller er det ikke nødvendig med pumpinga..
dette gjelder vel ikke landsbasis håper jeg, noe jeg heller ikke tror. Uansett, så håper jeg i allefall for deres skyld at de pumper fler som trenger det, enn som ikke trenger det.
Hvis det er overaldrende mennesker inn i bildet (18 år +++) Da er det jo en stor prioritering for politiet! Dette er noe de tar MEGET alvorlig!
ztaale: Ingen av de jentene er i min omgangskrets, jeg bare kjenner/vet hvem er en ganske bred del av ungdomsmiljøet i byen her. Sovietrussland er ikke akkurat noe bra sammenligningspunkt og danmark har 16 på øl og det synes jeg forsåvidt er greit. Har ingen problemer med 16åringer som drikker øl, de er gamle nok til å vite hva de holder på med. De burde nok helst holde seg unna sprit en stund til synes jeg. men samtidig så er det greit at aldersgrensen er 18 rett og slett fordi en lavere alderesgrense vil gjøre at unger som er enda lavere alder vil ha lettere tilgang til alkohol.

same i skauen: Overaldrende? ^^
Uten å ha lest så mye av det som står over her; trur ikke det er noen vits i å bry seg så mye om dette med mindre ting begynner å gå virkelig galt. Det er da etter min mening helt vanlig å ville utforske slike ting. Når man er 13 vil man jo gjerne være "voksen" ;P

Om hun er som de fleste andre normalt intelligente personer, vil hun nok etter hvert finne ut at det ikke er så stort å drikke mye og å være drita full.
future slayer: er jo kanskje en ide og ikke la det gå galt. er fult mulig å lære uten å drite på leggen.

Og ja de vil være voksne, men de er LANGT i fra voksne når de er 13 år og burde bli behandlet deretter. Og innen hun finner ut at det ikke er så stort å være full så er det kanskje litt sent.
Sitat av nan
same i skauen: Overaldrende? ^^
Vis hele sitatet...
Hmm... Kanskje bedre å bruke "eldre"
Sier meg mest enig med nan i denne diskusjonen. Men jeg sier, det beste man kan gjøre er å holde øye med dem at de ikke dreger det for langt ut, drar på fylla hver kveld, voldtatt av eldre griser og holder seg unna narkotika. Det er den snille og fine måten å hondtere på.

Ellers, kan man gå for sine egne interesser, prøve å proppe henne full av moral prat og informasjon om den substans hun drikker, gi sarkastiske utdrag når hun er i bakrus osv. =P

I min mening det med at fjortiser driver med all denne drikkinga synes jeg er sløseri, klart man får godt sosialt samvære, moro kvelder, men ingenting som faktisk kontributerer mye fremover. Ikke det at jeg er imot drikking, men mer at det ofte erstatter litt for stor del av deres liv, og kunnskapelige utviklings potensiale blir meget mye mer begrenset av det. Det skal sies at det jeg skriver her er urelatert til skader rus forårsaker, slik at dere kan spare på den kommentaren om at det ikke er så skadelig, siden det ikke er det jeg sikter til her.

Men mest av alt med dette, er at det er blitt så akseptabelt at såpass unge mennesker på 13 år drikker. I en alder hvor man helt klart ikke har all utviklingen eller kunnskapen for hva man går in for, kroppen selv er ikke ferdig med utvikling og er en tikkende hormon bombe. Og at dette, er en fin stødig økende gradering for yngre unger som drikker, som sikkert etterhvert vil bli like mye akseptert for dette, se for dere 8 åringer som driver som fjortiser gjør nå. Hvorfor ikke likså greit supplere dem med øl på 3 årstadiet, funker sikkert bra det, eller pumpe det i dem mens de er nyfødt i såpass små mengder de tåler det, dette er et øl-utopia. hvor alle lever lykkelig i rus.
la nå ungdommene ha det litt gøy.. det mener ivertfall jeg
Alle tennåringer gjennomgår denne tiden. Med andre ord; Noen har flaks, andre har uflaks
50% av fjortisene kan bli alkoholikere

Begynner jenter å drikke alkohol før de er fjorten år, er det nesten fifty/fifty om de ender opp som alkoholikere. Gutter er ikke like utsatt. 27 % av guttene som jekket sin første øl før de fylte fjorten endte opp med alkoholproblemer.

Disse tallene kommer fra en undersøkelse hvor 43 000 voksne mennesker ble testet. Undersøkelsen viste også at dersom man begynner er det vanskeligre å slutte om man skulle havne på kjøret.

Det viser at puberteten er avgjørende når det gjelder alkoholisme. Klarer man å holde barna sine i skinnet til de fyller 21 år synker risikoen dramatisk. Kun 4 % av de som ventet de ekstra årene havnet i alkoholens klør. Undersøkelsen ble foretatt av National institute of alcohol abuse and alcoholism i Australia.
Sitat av kanoute
50% av fjortisene kan bli alkoholikere

Begynner jenter å drikke alkohol før de er fjorten år, er det nesten fifty/fifty om de ender opp som alkoholikere. Gutter er ikke like utsatt. 27 % av guttene som jekket sin første øl før de fylte fjorten endte opp med alkoholproblemer.

Disse tallene kommer fra en undersøkelse hvor 43 000 voksne mennesker ble testet. Undersøkelsen viste også at dersom man begynner er det vanskeligre å slutte om man skulle havne på kjøret.

Det viser at puberteten er avgjørende når det gjelder alkoholisme. Klarer man å holde barna sine i skinnet til de fyller 21 år synker risikoen dramatisk. Kun 4 % av de som ventet de ekstra årene havnet i alkoholens klør. Undersøkelsen ble foretatt av National institute of alcohol abuse and alcoholism i Australia.
Vis hele sitatet...
Ingenting kan slå harde fakta. Digga btw kanoute da han spilte for spurs(unntatt da han sleit med selvtilliten)
atlantic, ikke alltid så lurt å gjøre gi dem med noe hjemmefra, de kommer garantert til å få av venner uansett.. og er de brisne, så takker de ikke nei.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Rune_
Har en kusine på 13 år som holder på å "nyte" alkohol og er full en gang i blandt osv. Vet ikke hvor ofte, men hun sniker til seg alkohol ved muligheter osv. Jeg liker dette ikke i det hele tatt og syns det er latterlig med slik "fjortisfyll". Ser ikke vitsen med det og syns man kan vente ihvertfal til man er litt eldre enn 13 år!!! Selv drakk jeg ikke før jeg var 18, så da vet dere det :P Men uansett hva burde jeg gjøre? Jeg vet veldig sikkert at min tante IKKE er klar over hva kusina mi holder på med, burde jeg rett og slett bare si ifra?

Trenger noen synspunkter da dette irriterer meg og tenker også mye på HENNE da jeg vet, og kjenner andre som har gjort samme og som angrer da mye rart har skjedd.
Vis hele sitatet...
Hm, jeg begynte også å drikke når jeg var 13. g jeg syns jeg var kjempe tøff. Mamma visste nok ikke om dette nei. Ta å snakk med henne, si hva som kan skje i fylla. har hun vært full en gang, vet hun åssen det å miste kontrollen. fortell om alt fra uønsket graviditet til..ja:P Men for all del, ikke tyst på henne

skal
Sitat av slashdot
Du virker eigentleg relativt umoden. Nei, eg er ikkje fråhaldsperson og har ikkje noko imot å ta meg nokre øl og litt god whisky. Men du kan ikkje bestride at alkohol er den eine tingen som sannsynlegvis har mest skadeverknader i samfunnet.. Kanskje med untak av tobakk.
Vis hele sitatet...

du blir bare bedre og bedre jo! "nokre øl og litt whisky" høres ut som serveringen på ett eldrehjem. kan godt hende at jeg er umoden etter dine standarer, men personlig trives jeg bedre med en hel-flaske tequila. heller det enn å sitte å nippe til "edle dråper" alene på hybelen mens du ser på reruns av "med hjarte på rette staden" (du må unnskylde min elendige nynorsk, fikk av en eller annen grunn aldri helt dreisen på det der)
Sist endret av righton; 21. juli 2006 kl. 17:33.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er selv 15 år og mor vet at jeg drikker litt nå og da, og å få tak i alkohol er ingen problem (da prater vi moonshine=) og mange i min omgangskrets drikker og selv synes jeg ikke at jeg henger sammen med "den værste gjengen". [dialekt] æ e nordlænning, så det ska no sainnt seies [/dialekt] Men bare pass på at hun henger sammen med "den rette typen" folk så klarer hun seg sikkert godt!!

offtopic: noen som skal på sommertreff ? på ACR ?
Sist endret av Bang_Master; 17. august 2006 kl. 15:22.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hmm, morsomt å finne igjen denne tråden.
Skal oppdatere litt.

Jeg sa aldri ifra, lot saken ligge.

Jenta havna i MYE tull, har nok fått seg endel runder for mye med feil gutter, og feil type mennesker. Bodd på innternater osv rundtom i landet, og gjør forsovidt det enda, prøvd endel forskjellige typer dop, vært i god kontakt med politiet ved endel tilfeller osvosv.

Hun har riktignok endret seg siste året (hun er jo jaggu blitt 18) og sluttet med tullet, og prøver å bli voksen.
Men hun angrer også sterkt på mye av hva henne har gjort og opplevd.

Så slik kan det gå. Men nå er hun heldigvis smartere enn hva hun var for 4-5 år siden.
Sist endret av Dessection; 25. januar 2011 kl. 19:00.
Ja, hva tenker du om saken selv da?

Skulle du ønske at noe ble gjort annerledes eller virker denne livserfaringen som en god ting for jenta det gjelder?
Personlig så begynte jeg ikke å drikke før jeg var 18, det var naturlig for meg ettersom min mor har fortalt meg all jævelskapet alkohol kan forårsake (Hun er psykolog spesialist innenfor Rus og ADHD og vet ganske så godt hva hun preiker om )

Nå er jeg 20 og drikker enda ikke sprit og har enda ikke vært full, drikk med måte sier bare jeg, 13 er i mine øyne ALTFOR ungt å begynne , 15-16 er ungt enda men det kan jeg leve med men 13? no way josè
Erklært blond
Hmm, viser vel hvor viktig det er å gripe inn tidlig?

Selv er jeg nå 16. og har skriftlig kontrakt med min far på at jeg ikke skal røyke/drikke før jeg er 17. Som premie for dette har jeg fått lettmc, men vist jeg bryter kontrakter tar han sykkelen tilbake.

Men selv ville jeg gript inn i situasjonen, men etterpåklokskapen vinner vel alltid`?
Hadde ikke nølt et øyeblikk med å "tyste". Alkohol kan ødelegge liv. Og nei, å drikke seg full når du er 13 er IKKE normalt. Å smake litt på øl eller sprit derimot, men å drikke seg dritings...
Sitat av Lille My Vis innlegg
Har selv ei kusine på 14 år...hun ble rett og slett mobba og utestengt på den gamle skolen sin, fordi hun ikke drakk hver helg. Hva er sånt for noe? Snakket med en god venn, han begynte å drikke som ganske ung og ser ikke problemet med det, men ble ganske overasket over at "alle" på den skolen drakk, at det var så mange.
Vis hele sitatet...
Ja du har et poeng.

Gikk i 9 klasse før jeg orsket å bry meg om alkohol, men i 10 ble det mere.
Men hadde en forferdelig "GOD" mor, men i mine øyer "Heks"
ho var et kontroll freak ! men alikavel, begynte nu å dra på fæster å ble putselig så mye mere godtat på skolen, fikk bomme mere røyk hos folk osv..
til å med dop ble jeg flere ganger tilbydt.

Men gutter i aldern av 12 - 16 burde å være forsikitg med alkohol, har selv flere ganger vorret på fæster å fått mere løst å slå ned de små drittungene fordi dem lager kvalme! men vetten var fremdeles der å dem dro jo før jeg klikket helt, vi var flere som var på vei.

Men jenter derimot må passe seg får overgrep / tafsing, når man blir full driter man rett å slett i aldern, full å god så er alle slags fitte "ok".

Kommer til å bli ganske bekrymet når søstra mi begyner å fæste når ho blir 12 - 13 (hvis det skjer)

Sitat av nikons Vis innlegg
Hadde ikke nølt et øyeblikk med å "tyste". Alkohol kan ødelegge liv. Og nei, å drikke seg full når du er 13 er IKKE normalt. Å smake litt på øl eller sprit derimot, men å drikke seg dritings...
Vis hele sitatet...
Ingen 13 åringer liker alkohol, dem sir det får da kan dem være med å gjengen på skolen som ikke er "nerds" altså øl får meg var jo helt ræva,kjønte jo faen ikke hvordan babar kunne drikke denne driten, helt til jeg faktisk begynte å drikke ofte, å da ble bare øl bedre å bedre, å idag er øl himmeln.

Øl til data/tv.
Øl på fæst
Øl på en good sommerdag
Det beste du kan gjøre er å gi henne en sjangse til å "redde seg selv" si enten slutter du eller tilstår, ellers gjør eg det for deg! Bedre å si ifra enn å angre! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10037591
bare la ho holdepå. men gjør det litt kontrollert. kjøp gjerne til ho. sålenge man vet hvor hun er er det greit mener jeg. å sitte hjemme eller hjemme til noen venner er sjeldent skadelig. men ville ikke sendt ho på noe "fest" ute alene.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Nåja, man skal ikke dømme ungdommen får hard. Men som sagt kjekk ut hvilken type folk hu henger med. Og kanskje hva hun drikker? Fleste fjortis jentene drikker smirnoff ice fordi di ikker tåler di andre smakene Lykke til!
Sitat av Bjørn_H89 Vis innlegg
Du bør nå passe på det å gi henne noe selv, du kunne jo risikere at hun sier at du driver å sjenker henne. Det ville jo sikkert hjulpet deg veldig i den situasjonen du sier du er i...
Vis hele sitatet...
Om hun faktisk ikke henger med feile folk, så ville jeg valgt og gi henne alkohol hun kunne drikke. Den dagen hun blir tatt er det han som har hatt litt av ansvaret og passet på hvor drikken kom ifra, om det var min 13 åring som drakk ville jeg tiltet om hun ''Fikk litt diverse drikkevarer fra kompiser'', ville satt meget pris på om en i familien faktisk passet på at hun drakk ånklie varer, og ikke risikerer og drikke noe som er dårlig lagd i en kjeller.

Min mening er at du tilbyr deg og kjøre og hente(om du har lappen), så lenge du får se hva slags folk hun drikker med. Da har du delvis kontroll på hva som skjer.

Ble selv dritings første gangen som tolvåring, og alkohol er enda den dag i dag litt fysj. Drikker sjeldent
Sitat av Xernox Vis innlegg
Ser ikke ut som folk vet at denne tråden er fra 2006...
Vis hele sitatet...
Les post nr. 70, så ser du at tråden ble gjenopplivet da trådstarter kom med en oppdatering på hvordan det faktisk gikk med kusinen hans.

Selv om det som skjedde i etterkant (ut ifra hva trådstarter fortalte) ikke var en god ting, synes jeg at dette vil, dersom hun kommer ut av det helskinnet, bli en god livserfaring som hun kan vidreføre til sine egne barn (skulle hun bestemme seg for å få).
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Hvis du gir henne rett og ordentelig informasjon fungerer dette mye bedre en og si fek.s "hvis du drikker mer dør du o.sv."

Så hvis du sier til henne at hun er for liten til det, at det kan få de og de konsekvensene, så slutter hun nok snart.
Sitat av kanoute Vis innlegg
50% av fjortisene kan bli alkoholikere

Begynner jenter å drikke alkohol før de er fjorten år, er det nesten fifty/fifty om de ender opp som alkoholikere. Gutter er ikke like utsatt. 27 % av guttene som jekket sin første øl før de fylte fjorten endte opp med alkoholproblemer.

Disse tallene kommer fra en undersøkelse hvor 43 000 voksne mennesker ble testet. Undersøkelsen viste også at dersom man begynner er det vanskeligre å slutte om man skulle havne på kjøret.

Det viser at puberteten er avgjørende når det gjelder alkoholisme. Klarer man å holde barna sine i skinnet til de fyller 21 år synker risikoen dramatisk. Kun 4 % av de som ventet de ekstra årene havnet i alkoholens klør. Undersøkelsen ble foretatt av National institute of alcohol abuse and alcoholism i Australia.
Vis hele sitatet...
slike undersøkelser er bestillings undersøkelser og gir bare en lite pekepinn på dette og antall personer som var med i denne undersøkelsen er altfor liten i min mening. Selv har jeg en far som er alkoholiker og en farfar som har vært alkoholiker selv om han aldri kom ut av barskapet før han var 70. Far har vært tidligere på cannabis og eksperimentert med sterkere stoffer, jeg startet å drikke 13/14 alderen, prøvde hasj da jeg var 16(driver med litt enda) hadde full kontroll fordi jeg hadde noen som fortalte om hvordan det var å drikke og røyke. min yngre bror ville prøve alkohol(han er 3 år yngre enn meg, jeg er 19. på det tidspunktet var jeg 16) jeg kom ikke med noe pekepinn på hva som var rett og galt, jeg lot han feile og prøve. selv var jeg "med" på festene han var på, bare for å sjekka om han hang med dårlige folk eller om han klarte å beherske seg, gikk ikke så bra for han, men han kom seg tryggt hjem. Det jeg anbefaler til trådsender er vel mere det å passe på, rådgive og hvis det skal gå skeis for henne, vær heller der for å støtte, hente eller hva som trengs(ikkere mere å drikke hvertfall). Det samma gjorde storebroren min for meg da jeg prøvde.
Sist endret av jofraa; 26. januar 2011 kl. 13:30.
hun tar ikke noe skade av det jeg begynte og drikke da og jejg mene jeg har lert hvor mye jeg tåler og spnt....
Sitat av xavi0n Vis innlegg
hun tar ikke noe skade av det jeg begynte og drikke da og jejg mene jeg har lert hvor mye jeg tåler og spnt....
Vis hele sitatet...
Kanskje du hadde lært deg norsk grammatikk hvis du ikke hadde drukket?
Sitat av ztaale Vis innlegg
kids generelt lærer mest av å prøve, feile å så prøve igjen..
Vis hele sitatet...
Det er ikke til å unngå at det oppstår farlige situasjoner om det ikke finnes grenser. Man kan ikke bare la barna sine prøve alt, for at de skal feile og lære av det. Det finnes folk som utnytter småjenter, desverre finnes det alt for mange av dem. Kombiner det med en liten jente med dårlig selvtillit og øyemål for alkohol - så får du kanskje et misbrukt barn som du kan si "jaja, nå gjør du ikke dette igjen".

Edit: Ser at dette var en gammel tråd.
Sist endret av Matthiesen; 26. januar 2011 kl. 14:46.
Jeg er enig med frgz, få hun så drita at hun spyr som en fontene...
da kommer det til å ta i hvertfall noen månder før hun rører alkohol igjen.

EDIT: la merke til først nå, at det var en gammel tråd.
Sist endret av Snuskongen; 26. januar 2011 kl. 15:09.
Som sagt, jenta er 18år nå... ^^,
Spennende å se en slik tråd bli oppdatert så mange år etterpå. Jeg begynte selv å drikke når jeg var 16, og hadde ikke hatt noe imot at noen rettleda meg litt, selv om jeg var flere år eldre enn den jenta. Jeg har nå slutta å drikke etter et par episoder der jeg var på kanten av livet. Våkna blant annet under en halvmeter snø med frostskader, og en gang i skogen. Den ene gangen mistenker jeg dog at jeg fikk noe i drikka, men det bare viser hvor mye dritt det fører med seg. Har på ingen måte noe mot at folk drikker, men for min del fant jeg ut at det beste var å holde seg unna, siden jeg har det like bra uten.

Jeg er onkel til 4 barn nå, og jeg vet at de før eller senere kommer til å være i den alderen der det blir et problem å holde seg unna, og jeg kommer i alle fall til å være der og si fra om hva som er greit, og hva som ikke er greit, selv om de på egenhånd må lære å sette grenser. Tror kanskje de vil ha mer respekt for en som er litt yngre, og nettopp har vært der selv enn foreldre som er "gamle og kjipe".
jeg ville ha gjort mora/familien hennes oppmerksom på det, og be de ta i et tak.. JEnter som begynner tidlig, begynner ofte tidlig med andre ting, og blir mindre kule om noen år, så ta grep så fort du kan )
Sitat av milfolav Vis innlegg
jeg ville ha gjort mora/familien hennes oppmerksom på det, og be de ta i et tak.. JEnter som begynner tidlig, begynner ofte tidlig med andre ting, og blir mindre kule om noen år, så ta grep så fort du kan )
Vis hele sitatet...
For min del har jeg ganske konservative foreldre, og jeg tror ikke de kunne gjort så mye annerledes for å unngå min "periode" uten å sette meg i et bur.
Den som svelger, velger.
Sitat av Dessection Vis innlegg
Som sagt, jenta er 18år nå... ^^,
Vis hele sitatet...
Drikker a like mye?
Hun drikker sikkert iblandt, men nå med helt andre folk, og hun har som sagt blitt endel år eldre. Så da forstår man selv litt mere av hvilken innvirkning alkohol har.

Selv drikker jeg regelmessig (omtrent hver helg). Selvsagt med sine både gode og dårlige episoder. Men angrer ikke på at jeg ventet med å drikke.
Sist endret av Dessection; 28. januar 2011 kl. 16:49.
Jeg begynte å drikke selv i slutten av tolvårsalderen. Jeg tok ingen skade av dette, og idag har jeg et mye mer normalt forhold til alkohol enn resten av vennene mine, og karakterene mine er strålende (sier ikke at der er pga. alkoholen).