Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 979
Er en av disse som liker å fortære litt fantasy fra tid til annen.

Ønsker tips til god fantasy som du har lest eller skal lese.

Hva jeg har lest til nå:

Robert Jordan/Brandon sanderson: Wheel of time serien
Sanderson: Mistborn bøkene
Terry Goodkind: Sword of truth (hele serien frem til de nye)
Rebecca Kuang: The Poppy War
Patrick Rothfuss: Kingkiller Chronicles


Er i ferd med å begynne på Gentlemens Bastards serien av Scott Lynch. Har og Steven Eriksons "Malazan Empire" på listen.

A song of ice and fire/game of thrones er påbegynt.
Sist endret av jorwax; 14. november 2023 kl. 05:05.
Hadde mange forslag helt til jeg så at du hadde lest alle forslagene jeg tenkte på. Men basert på det kan det tenkes at vi har litt lik smak i bøker.


Så kommer med et forslag :
Kevin J. Anderson - terra incognita serien. 3 bøker med bra world building, artige karakterer og masse cheeze.
Og om du våger deg utpå litt space opera: Saga of the Seven Suns. Utrolig underholdende.

Har startet 2 ganger på malazan empire, men kommer ikke inn i den
Hører mest på lydbøker, så anbefalingene mine handler om de oppleste versjonene på engelsk.
Er ganske kresen, så jeg kan gå god for at alle disse er bra skrevet og opplest.


Fantasy:
1) The Witcher serien, uten tvil.
Ikke tro at TV serien representerer disse på noen sammenlignbar måte, den kan ikke måle seg. Fantastisk bra skrevet og opplest, har lyttet til disse om igjen mange ganger.

2) The First Law bøkene.
Er nok litt mer blodige enn det du allerede har lest men utrolig underholdene.

3) Broken Empire serien.
Igjen ganske mørk men unik stil og godt skrevet.

4) Stormlight Archive.
Hvis du likte Sanderson.


Om du er villig til å prøve andre sjangere sjekk ut disse.


Sci-Fi:
1) Red Rising
2) The Expanse
3) Eisenhorn


Historisk fiksjon:
1) 11 22 58
2) Shogun
3) King Rat
4) Tai-Pan


Post-Apokalyptisk:
1) World War Z
2) Day By Day Armageddon
3) Metro 2033
4) Tomorrow War

Enjoy!
Søkende
Trådstarter
Stormlight Archive skal leses. Er mye blod og og gørr i Sword of Truth og poppy war
Lightbringer-serien er bra.
Og så synes jeg The Demon Cycle-serien også er kul.
Og Discworld-universet er rimelig kult, det er jo ganske lett fantasy men fortsatt god underholdning.
Og så er The Daevabad Trilogy noe litt mindre mainstream fantasy.
Siste jeg leste som jeg likte var The Priory of the Orange Tree, anbefales.
Honorable mentions, som ikke er hardcore fantasy men med elementer:
Ten Thousand Doors of January
Gods of Jade and Shadow
Lett!

R.A. Salvatore sine bøker om Drizzt i Forgotten Realms universet.

Mange kule Warhammer bøker også. Sjekk ut Horus Heresy. Eventuelt Gotrek and Felix.
Leser alt fra Sanderson til warhammer selv her.

Tror alt jeg har lest har blitt nevnt.men vil for det anbefale stormlight archives og the expanse.

Ellers så må jeg jo teste noen av de andre som er sagt her
Vil virkelig anbefale The First Law serien! Lest mye fantasy, men den er den mest underholdene. Lydbøkene er også veldig bra om man foretrekker det.
Slår et sterkt slag for Cradle serien av Will Wight. Den tolvte og siste boken ble ferdig her i år. Såkalt progression fantasy.

Tok kjapt over som favoritt bokserien min, var en skikkelig innertier(lest det meste som foreslått over, gode forslag).

Første boken er god den óg, men historien setter seg skikkelig i gang fra bok 2. Etter den starter ordentlig stopper den ikke før bok 12. Karakterene blir sterkere hele tiden og det er ekstremt kurve, men heldigvis er det skrevet bra nok til at det kjennes veldig belønnende hver gang de forbedrer seg.

Bok 1 er Soulsmith.

Også veldig fan av Lightbringer serien som moret anbefalte(fikk anbefaling av han i pm for en del år siden, solid serie.)

Sidetangent: @moret, kjenner du igjen avataren min?
Sist endret av Brekker; 14. november 2023 kl. 15:01.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Anbefaler sterkt de forbudte solsystemene
Sist endret av 1Rapper; 14. november 2023 kl. 16:06.
Rosamund Pike driver og leser inn nye lydbøker for Wheel of Time. Gir serien et helt nytt pust. Anbefales sterkt, selv om du foretrekker å lese. Er dessverre bare de tre første bøkene som har kommet ut enda, men de er fantastiske.