Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 993
Hva er .htaccess, og hvordan lager man det?
Trådstarter
44 0
takk til alle 3 svarene, skal sjekke de nå. hvaordan lager man egen 404 error side?
Hvordan bruker jeg .htaccess-filer?

.htaccess-filer er filer som sender kommandoer til vår Apache webserver. Du kan f.eks. fortelle webserveren hvilken side som skal vises dersom noen skriver inn en adresse som ikke finnes. For å lage din egen feilmelding må du først lage deg en webside med en feilmelding. Legg den f.eks. i www.dittdomene.com/404.html

Deretter må du lage en .htaccess-fil i hovedmappen til ditt domene som er /web/www.dittdomene.com
I .htaccess-filen setter du inn:


ErrorDocument 404 /404.html

Dersom du nå skriver inn en webside som ikke finnes på ditt domene vil brukeren komme til din egen hjemmelagede 404-error-side.

På sammen måte kan du gjøre med Forbidden (feil nummer 403). Da lager du en Forbidden feilmelding i en fil som du kaller f.eks. 403.html og legger i hovedmappen for domenet. I stede for ErrorDocument 404 bruker du bare ErrorDocument 403.

I .htaccess-filen kan du også lage en videresending fra en side til en annen. For å gjøre dette setter du dette i din .htaccess-fil:


Redirect /mappe/gammelside.html http://www.dittdomene.com/nymappe/nyside.html

Dersom du vil lese mer om .htaccess-filer kan du søke på www.google.com etter ".htaccess error". Da finner du masse nyttig informasjon om feilmeldinger med .htaccess filer.

MERK: .htaccess må starte med et punktum.

Ekstern link: http://baremetal.com/gadgets/htaccess/
Trådstarter
44 0
Hvordan lager jeg en .htaccess fil da?
Hvor skal jeg sette inn ErrorDocument 404 /404.html?
Med notepad. lag en fil som heter .htacess

les litt her; www.nordkapp.net/support.php
Hei. Alle svarene du trenger finnes på www.google.com. Skriv inn de riktige ordene, og alt besvares automatisk. Tjenesten er virkelig fantastisk, det er nesten så noen burde lage en Disneyfilm om google. Jeg ser det for meg - Google og de syv dvergene.