Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 8759
Sitat av Masclet Vis innlegg
Vil nevne at jeg laget noe av kjeramikk en gang. Først lot jeg det tørke, og så la jeg den inni peisen.
Dagen etterpå tok jeg den ut, vasket den litt, og den hadde en flott rødoransj farge, slik den skal ha.
Vis hele sitatet...
Det du har fått til i peisen din er sannsynligvis bare et en del av prosessen som kalles råbrenning, denne skal egentlig foregå slik at ovnen stiger gradvis opp til 1000 grader og synke gradvis ned igjen i løpet av en tidsperiode på ca 35 timer.
Etter råbrenningen burde man brenne kjeramikken på et sted mellom 1200-1300 grader for at porene i leira skal trekke seg sammen og unngå at det ferdige produktet bli porøst og svakt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
56 2
Både NaCl og NaOH har sine ulemper hvis man skal utvinne natrium.
Kan man bruke natriumkarbonat (Na2CO3) til å framstille natrium?
Tror ikke det dannes farlige gasser, men smeltepunktet er på 851 °C da, høyere enn NaCl. Det man derimot kan gjøre er å lage natriumacetat (CH3COONa) som det er så mye snakk om for tida. Dette stoffet har et smeltepunkt på 324 °C, da dekomponerer det.

Kan noe av dette være nyttig?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
NaOH etser ikke så mye at det blir et problem i cellen, og det er det som blir brukt i ikke-industri celler. som isolator rundt elektrodene kan du bruke Gips\kalsiumsulfat,

NaOH ødelegger etterhvert cellen men da har du allerede produsert mye Natrium.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
velkommen til forumet, kaliumcyanid! korleis går det med Downs Cellene deres folkens? jeg har alltid hatt lyst til og lage natrium. kvar får dåke elektrodene frå? eg leste på ei engelsk side at ein fyr fikk karbon elektrodane sine fra "gouging rod" eg anar ikkje kva dette er, eg fikk ikkje noen treff på oversettarar på internett.
kan dette bety sveise elektrodar? han skreiv at han berre skrapte av koppar belegget.

edit: ok, eg fant ut at det betyr sveise elektrodar! men kvar finn vi slike elektrodar? eg kan ikkje sjå at dei har slike på biltema/clas ohlson.
Trådstarter
56 2
Har ikke prøvd jeg nei... Men fikk aldri noe svar på om natriumacetat kan fungere i elektrolyse? Hvis ikke, hva skjer ved elektrolyse og hva dannes når det dekomponerer ved temp over 324°C?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av vegard Vis innlegg
velkommen til forumet, kaliumcyanid! korleis går det med Downs Cellene deres folkens? jeg har alltid hatt lyst til og lage natrium. kvar får dåke elektrodene frå? eg leste på ei engelsk side at ein fyr fikk karbon elektrodane sine fra "gouging rod" eg anar ikkje kva dette er, eg fikk ikkje noen treff på oversettarar på internett.
kan dette bety sveise elektrodar? han skreiv at han berre skrapte av koppar belegget.

edit: ok, eg fant ut at det betyr sveise elektrodar! men kvar finn vi slike elektrodar? eg kan ikkje sjå at dei har slike på biltema/clas ohlson.
Vis hele sitatet...
Har ikke jobbet så mye mer på prosjektet, men har det i bakhodet hele tiden
Elektrodene man trenger er karbon-elektroder (karbonstenger)
Det får man ikke kjøpt på biltema eller Clas Ohlson.
Jeg kjøpte 200pk. for 800kr på "TOOLS Industrifokus" (Luna forhandler)
Bilde:
http://img2.putfile.com/main/7/20310240526.jpg
Det er et veldig tynt kobberlag utenpå karbonelektrodene, som man lett kan pelle av.
Kanskje dette bildet også hjelper litt til å forstå hvordan en downscelle fungerer: http://wps.prenhall.com/wps/media/ob...es/FG18_16.JPG
Selvølgelig lett å finne videre link til " Downs Cell "

http://en.wikipedia.org/wiki/Downs_Cell

Men elektrolyse ved 700 C blir aldri en enkel operasjon.
OT: I en tråd om salpetersyre produksjon fra luft og vann var det snakk om og bruke mikrobølgeovns transformatorer til og lage en "lysbue".
Man kan koble dem både i serier og/eller parallel for meget høy spenning/amper.
Det siste året har jeg blitt veldig interisert i høyspenning, har lagd en nesten fungerede Tesla Coil Det smeller og lager lysglimt hva kunne vært en mer passende hobby i tilleg?

Tror dere ikke det kunne hvært mulig og lage en varm "lysbue" (i manglen på et norsk ord for "arc"), plasmaen i lysbuer blir lett mange tusen grader varme.
Det smelter et natrium salt og når det er smelta starter en elektrolyse av saltet siden det da leder strøm?
Dette må skje inni en celle fyllt med en edelgass.
Det kan jo till og med være to sett med elektroder et til og smelte saltet med og ett med lav spenning med høy amper til og drive elektrolyse.
Jeg tror at edel gasser blir ionisert lettere en luft, derfor hadde kanskje ikke en lysbue fungert likt i et slikt miljø (inni cella).
Om man bare kan "grille" salter med høyspenning for og smelte dem, kunne det jo ha vært en luftet beholder, (med et vakumsug hvis man bruker NaCl eller de fleste andre saltene for densaks skyld :P).
Jeg vet ikke noe om hvaslags spenning/amper en elektrolyse foregår på, kanskje jeg er helt på jordet.

For meg blir det veldig vanskelig og tenke meg en måte og varme opp hele cella oppimot 800C. (En blåselampe hadde sikkert funger, men, men.)
Det jeg tenker på måtte jo sikkert vært lite og kun produsert små mengder, men bare det hade funger hade det jo vært fett.

Noen tanker?
Sitat av hallojs Vis innlegg
Kan man bruke natriumkarbonat (Na2CO3) til å framstille natrium?
Vis hele sitatet...
Sodium was first produced commercially in 1855 by thermal reduction of sodium carbonate with carbon at 1100 °C, in what is known as the Deville process.[15]

Na2CO3 (liquid) + 2 C (solid) → 2 Na (vapor) + 3 CO (gas).

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium
Eeeep, så feil kan man ta.
fins det elektrodar av jern og karbon med kjerne av kopar, hvis det gjer det, kva blir dei kalt, og er dei betre en vanlege elektrodar? det skulle ikkje vere so vanskeleg og fylle nokon elektrodar med kopar.

er blankvals stenger bra til jern elektrodar? kva andre ting kan brukast til jern elektrode? kva brukar du Thoryllo?

unnskuld for at eg spør so masse, men dette betyr mye for meg, har søkt mye men finner lite. har dere link til bra side om emnet?
Sitat av Gruff Vis innlegg
OT:


Jeg tror at edel gasser blir ionisert lettere en luft

Noen tanker?
Vis hele sitatet...

Jeg tror ikke edelgasse lar seg ionisere, siden de ikke danner molekyler.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av asmika Vis innlegg
Jeg tror ikke edelgasse lar seg ionisere, siden de ikke danner molekyler.
Vis hele sitatet...
atomer ioniserer seg nettop for å oppnå samme elektronfordeling som edelgassen i samme periode (8 elektroner i ytterste skall) Da har atomet en stabil elektronfordeling.
Ergo; edelgasser ioniserer ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bjølg Vis innlegg
Ergo; edelgasser ioniserer ikke.
Vis hele sitatet...
Dei danner ikkje stabile ioner.

Forøvrig er det ikkje heilt sant at edelgasser ikkje danner kjemiske forbindelser - husker eg ikkje heilt feil er det fullt mulig å oppnå relativt stabile forbindelser mellom en del grunnstoffer og en edelgass, fordi molekylet holder sterkere på elektrona enn edelgassen...

Meiner det var en fluor-forbindelse, uten at eg husker fra top of my head kva forbindelse det var.

Edit: oh. Nevermind. Joda, dei danner ioner heilt fint, bare at det krever relativt mykje energi iforhold til kva gruppe dei er i, og dei danner også kjemiske forbindelser heilt utmerka: http://en.wikipedia.org/wiki/Noble_gas_compound
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei danner ikkje stabile ioner.

Forøvrig er det ikkje heilt sant at edelgasser ikkje danner kjemiske forbindelser - husker eg ikkje heilt feil er det fullt mulig å oppnå relativt stabile forbindelser mellom en del grunnstoffer og en edelgass, fordi molekylet holder sterkere på elektrona enn edelgassen...

Meiner det var en fluor-forbindelse, uten at eg husker fra top of my head kva forbindelse det var.

Edit: oh. Nevermind. Joda, dei danner ioner heilt fint, bare at det krever relativt mykje energi iforhold til kva gruppe dei er i, og dei danner også kjemiske forbindelser heilt utmerka: http://en.wikipedia.org/wiki/Noble_gas_compound
Vis hele sitatet...
Trekker til meg den. Men dette er da ikke direkte under normale omstendigheter vi snakker om her. :P Anyhow, er ikke denne tråden om...Natrium?