Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1260
Jeg skal studere til høsten, men er usikker på om jeg skal ta studielån. Egentlig trenger jeg det ikke, men et studielån er såpass billig(i forhold til andre lån..) at mange anbefaler å bare ta det og dermed sette pengene til sides. Lurer på hva dere anbefaler i mitt tilfelle;

Jeg skal studere det kommende året. Bor mest sannsynlig hjemme, men det kan jo hende jeg flytter ut til vinteren. Kommer til å tjene rundt 7-9000kr i måneden på en jobb jeg kommer til å ha på siden av studiene. Grunnen til den store lønnen er at studiet er såpass lite at det bare er noen få timer i uken(fordypning i to fag/forkurs).

Vurderer å ta studielån, og dermed sette pengene inn i et rimelig trygt fond som jeg har litt penger i fra før av. Hva mener dere om det?

Lurer samtidig på et par andre ting;
- Om jeg bor hjemme. Vil jeg da få stipend, eller bare lån? I så fall, hvor mye?
- Er det mulig(slik som på VGS) å søke om stipend/lån f.eks i november, og dermed få betalt for alle månedene man har studert så langt? (Så lenge det er før søknadsfristen for høsthalvåret)

Håper at folk kan komme med gode forslag, samt begrunne deres forslag!
Sist endret av ZerBox; 12. august 2005 kl. 18:23.
Du vil kun få lån om du bor hjemme. Trur det ligger på 80 000 kroner..
Hvorfor ikke ta opp et lån? Du taper jo egentlig ikke noe på det om du betaler tilbake under studietiden, er jo ikke renter på lånet til å begynne med, og da har du penger hvis du skulle trenge noe ekstra.
Det eneste problemet med å ta opp lån når man egentlig ikke trenger det er at det er så alt for lett å bruke av det : )
www.lanekassen.no det står alt du trenger å vite om lån å stipend.
Ta lån og sett pengene i banken, du tjener uansett på renta (ikke så masse nå lengre, men alikevel litt).
Jeg tok opp lån som jeg skulle spare til senere. Brukte opp 80k på kebab, høytalere og en jakke. Men har du litt kontroll er det et rimelig og anbefalt lån og ta opp. Billig jaffal.
Ta opp lånet og sett penga inn på mora di sin konto et år, også betal tilbake og behold rentecashen. Da slipper du å uroe deg om du drikker de bort eller whatnot.
Husk at du ikke kan tjene mer enn rundt 120k eller ha en formue på rundt 250k. Husker ikke nøyaktige tall.
Her er enKalkulator som kanskje kan hjelpe deg...
Jeg anbefaller deg å ta opp studielån og spre pengene over flere fond. Selv gjorde jeg det det siste året nå, og de 53 000 jeg satte inn er nå blitt til over 70 000 på tolv måneder. Det er en rente på nesten 40 %... :-)

Om du sparer langsiktig, si over mer en fem år, vil pengene så godt som helt sikkert legge på seg. Om du har tenkt å betale tilbake lånet etter bare ett år eller så er det ikke sikkert at du vil tjene noe.

Zorro
Sim: Gjelder stipend. Hvis du tjener over grensene vil stipendet bli omgjort til lån, noe som ikke gjør noe siden han har tenkt å betale alt tilbake.