Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 7478
Trådstarter
Akkurat nå er økonomi eneste motivasjon for å ikke begynne igjen for min del. Og jeg har strengt tatt råd.
Slutta cold turkey med nikotin holdig snus siden november i fjor etter å ha snust i 10 år. Gått over til epok sin nikotinfrie. Fungerer som juling hver gang jeg får snus sug. (Som regel etter middag, eller når jeg drikker alkohol).

Man merker det definitivt på økonomien. Så fort de verste nikton abstinensene er over - etter en mnd ish, så varer en boks med nikotinfri snus i 3-4 dager. Tar kun en i når jeg kjenner suget. Før snuste jeg en boks G3 dagen.

Får fremdeles lyst på snus når jeg ser og lukter ekte snus. Det tror jeg at jeg kommer til å kjenne på resten av livet, men jeg får bare stå i det. Slik man gjør med alle andre utfordringer i livet. Trives bedre uten nikotin avhengigheten.

Skal gi en lyd hvis jeg sprekker
Sist endret av Juicekongen; 18. mars 2024 kl. 23:24.
Trådstarter
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Slutta cold turkey med nikotin holdig snus siden november i fjor etter å ha snust i 10 år. Gått over til epok sin nikotinfrie. Fungerer som juling hver gang jeg får snus sug. (Som regel etter middag, eller når jeg drikker alkohol).

Man merker det definitivt på økonomien. Så fort de verste nikton abstinensene er over - etter en mnd ish, så varer en boks med nikotinfri snus i 3-4 dager. Tar kun en i når jeg kjenner suget. Før snuste jeg en boks G3 dagen.

Får fremdeles lyst på snus når jeg ser og lukter ekte snus. Det tror jeg at jeg kommer til å kjenne på resten av livet, men jeg får bare stå i det. Slik man gjør med alle andre utfordringer i livet. Trives bedre uten nikotin avhengigheten.

Skal gi en lyd hvis jeg sprekker
Vis hele sitatet...
Bra jobbet! Du sier du trives uten avhengigheten, samt den økonomiske besparelsen.

Var det motivasjonen for å slutte?

Føler jeg trenger noe for å skikkelig skremme meg fra å begynne igjen.

Har mer eller mindre innsett at jeg kommer til å begynne på igjen etter hvert. Sliter med å se de store grunnene til å la være.

Kanskje det kommer senere. Har en kamerat som for ikke lenge siden sa han aldri skulle slutte å snuse og som nå har sluttet og sier han aldri mer skal snuse! Så ting kan snu.
Sitat av Elijah Vis innlegg
Bra jobbet! Du sier du trives uten avhengigheten, samt den økonomiske besparelsen.

Var det motivasjonen for å slutte?

Føler jeg trenger noe for å skikkelig skremme meg fra å begynne igjen.

Har mer eller mindre innsett at jeg kommer til å begynne på igjen etter hvert. Sliter med å se de store grunnene til å la være.

Kanskje det kommer senere. Har en kamerat som for ikke lenge siden sa han aldri skulle slutte å snuse og som nå har sluttet og sier han aldri mer skal snuse! Så ting kan snu.
Vis hele sitatet...

Tannhelse for min del. Risikerte periodontitt (en tannkjøttbetennelse i vevet som omgir tennene) ifølge tannlegen min hvis jeg ikke kutta ned bruken. Etter å ha brukt svimlende summer på diverse fyllinger tenkte jeg fuck it, jeg trenger tenna mine og kjeften min.
Sist endret av Juicekongen; 21. mars 2024 kl. 16:46.
Trådstarter
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Tannhelse for min del. Risikerte periodontitt (en tannkjøttbetennelse i vevet som omgir tennene) ifølge tannlegen min hvis jeg ikke kutta ned bruken. Etter å ha brukt svimlende summer på diverse fyllinger tenkte jeg fuck it, jeg trenger tenna mine og kjeften min.
Vis hele sitatet...
Skjønner. Det må jo hjelpe mye på motivasjonen!

Jeg har bare snuset av og på i 2 år nå, men ganske mye synes nå jeg. Allikevel har ikke tannlegen sett noe særlig på tannkjøttet mitt. Hun kunne se jeg var litt sår nå siste gang, men kun det.

Mulig jeg bare ikke har snust lenge nok.

Litt rart å lese min tidligere kommentarer her. Skrev noe om at jeg nesten ikke tenkte på snus lenger tidligere etter rundt 40 dager, men nå tenker jeg plutselig på det nesten 24/7. Merkelig.
Bedre råd er jo aldri feil.Savner smaken av snus til kaffen...det er savn.
Trådstarter
Sitat av above Vis innlegg
Bedre råd er jo aldri feil.Savner smaken av snus til kaffen...det er savn.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge har du holdt deg da?

Jeg kjente på et enormt psykologisk savn de siste dagene hvor det eneste jeg tenkte på 24/7 var snus. Men i dag har det pussig nok gitt seg litt. Kanskje jeg forsøker å holde meg litt lenger...
Trådstarter
Oppdatering:

Jeg sprakk i går med 2 snus. Litt som ventet var det et lite antiklimaks. Følte ikke det hadde så mye effekt og det føltes heller ikke spesielt bra. Så vel mulig jeg fortsetter å holde meg.

Hvorfor sprakk jeg? Først og fremst fordi jeg av en eller annen grunn har tenkt helt sinnsykt mye på snus de siste 2 ukene. Og rett og slett måtte få ro i kropp og sinn. Pussig nok ser jeg at i tråden har jeg tidligere skrevet at jeg på et tidspunkt hadde sluttet å savne snusen mentalt, også. Så dette kan tydeligvis svinge.
Sist endret av Elijah; 23. mars 2024 kl. 14:48.
36 timer nå. Hold dere til faen unna meg, alt er hat 🫠
Sitat av Elijah Vis innlegg
Hvor lenge har du holdt deg da?

Jeg kjente på et enormt psykologisk savn de siste dagene hvor det eneste jeg tenkte på 24/7 var snus. Men i dag har det pussig nok gitt seg litt. Kanskje jeg forsøker å holde meg litt lenger...
Vis hele sitatet...
13 mars kuttet jeg ut.Fikk sinnsykt sug akkurat nå
Sitat av Elijah Vis innlegg
Oppdatering:

Jeg sprakk i går med 2 snus. Litt som ventet var det et lite antiklimaks. Følte ikke det hadde så mye effekt og det føltes heller ikke spesielt bra. Så vel mulig jeg fortsetter å holde meg.

Hvorfor sprakk jeg? Først og fremst fordi jeg av en eller annen grunn har tenkt helt sinnsykt mye på snus de siste 2 ukene. Og rett og slett måtte få ro i kropp og sinn. Pussig nok ser jeg at i tråden har jeg tidligere skrevet at jeg på et tidspunkt hadde sluttet å savne snusen mentalt, også. Så dette kan tydeligvis svinge.
Vis hele sitatet...
Dette høres sunt ut. Når du nå opplever mindre kos med snusen og det er mindre godt og mer fælt så hjelper det på å holde deg unna.

Jeg har brukt nicorette nikotinspray i 6 mnd ish nå. Slutta for 6-7 dager siden. Jeg kjenner at jeg savner nikotin men ser også frem til å få brukt pengene på andre mer nyttige ting..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har faktisk nå klart å være snusfri i over 3 uker. I begynnelsen slet jeg som vanlig mye på natta. Svetting, våkner hele tiden, mareritt. Så gikk det over lenge. Nå har det kommet tilbake igjen bare med enda mer effekt. Vonde drømmer som gjør at jeg våkner opp og er redd,forvirret, og tar tid før jeg skjønner det var en drøm og at jeg er trygg. cry. Abstinensene er borte men drømmene og dårlg søvn er tilbake. Er dette normalt?? Etter å ha gått fint i så lang tid? Er det pga snusslutten? Håper jo det for nyter ikke andre rusmidler. Noen som har hatt samme problem og hvor lenge varte det? Blir redd og vurderer begynne med snus igjen bare for å slippe de drømmene
Sist endret av irritert_grevli; 2 uker siden kl. 08:12.
Sitat av irritert_grevli Vis innlegg
Blir redd og vurderer begynne med snus igjen bare for å slippe de drømmene
Vis hele sitatet...
Husk at det her er nikotinen som snakker, og er 100% ulogisk. Ride it out.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Husk at det her er nikotinen som snakker, og er 100% ulogisk. Ride it out.
Vis hele sitatet...
Men er det normalt i nikotinslutt at man kan bli helt bra i løpet av en uke, og så plutselig er det tilbake med full styrke? Lurer på hvor lenge jeg må gå sånn før jeg bør gi opp for det er ikke verdt de grusomme nettene jeg har nå
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Verd det for hvem, for meg så er det ikke verd det men kanskje for deg om økonomi å i guess helse.
Aldri gidder jeg og legge mere press på humøret enn det er nødvendig
Sitat av Elijah Vis innlegg
Svarte nettopp kort i tråden om snusslutt, men tenkte kanskje dette var verdt en egen tråd.

Snus fascinerer meg litt. Jeg har hatt ulike avhengigheter opp gjennom, men det er noe spesielt med snus. Etter hva jeg leser har snusen et spesielt sterkt tak på folk og det virker som folk flest har store vansker med å slutte. Tror det var her jeg leste en som skrev at det var enklere å slutte med tunge rusmidler enn snus.

Jeg røykte fra jeg var 12-13 til 18. Kuttet røyken tvert (enkelt når man vet hvor farlig og usunt det er). Erstattet det med snus som jeg holdt på med i ett år. Leste boken "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr og la da også snusen på hyllen på dagen. Det gikk godt over 10 år før jeg smakte min neste sigarett og ytterligere 9 år før jeg begynte å bomme snus med en kamerat og så gikk det ikke lange tiden før jeg begynte å snuse fast selv.

Kuttet snus 3 måneder i fjor uten problemer, men begynte på igjen fordi jeg savnet det. Er nå i samme situasjon og er egentlig usikker på om jeg ønsker å slutte?

Det positive med snus er at jeg gjennom hele siste halvår i fjor knapt rørte alkohol. Så lenge jeg hadde en snusboks var det mer enn nok for min del. Samme med godteri og mat. Nå spiser jeg ikke særlig med godteri uansett, men med snus er behovet så godt som null.

Når jeg nå har kuttet snusen merker jeg at det er mer fristende med noen enheter alkohol når kvelden kommer.

Det negative med snus er selvsagt kostnaden, avhengigheten og de negative helseffektene. Mange har jo lenge sagt at snus knapt er helsefarlig, men siste forskning viste vel en klar sammenheng med snus og kreft?

I forhold til selve effekten av snus ser jeg flere som skriver at det er avslappende, men jeg har på en måte ikke opplevd snus slik. Det er en litt rar rus. Det øker jo hvilepulsen, så litt rart å si at det er avslappende. Må være mer på et mentalt nivå når man får gleden av å tilfredsstille suget.

Mye tilfeldige tanker her, men følte for å lufte det litt.

Noen som snuser og ikke har noen tanker eller ønsker om å slutte?

PS: Om snusing var ensbetydende med løssnus hadde det vært enkelt å slutte. No offense, men for meg blir det såpass grisete og upraktisk at det hadde vært en no-brainer. Men porsjonssnus i nyere tid har blitt veldig rent og pent. Nesten slik at jeg ikke tror misfarging på tennene engang er et tema selv med brun snus om man er påpasselig på å ikke ha de i for lenge.
Vis hele sitatet...
Jeg er 28, og hadde ‘spart’ eller ‘hatt penger til overs’ som nærmer seg 300-350000, i kun snus. Så handler jeg de ikke smart heller. En boks om dagen.
Er så avhengig at jeg vet selv jeg aldri slutter, men må bytte side i munnen pga ising og ødelagt tannkjøtt og alt som er på den ene siden. Slutt! Hvis du greier, hha faen er poenget med å være avhengig av ‘ingenting’ er vel det mest unødvendige rusmiddelet å bli avhengig av, og en av de verste å slutte med fordi du skader deg ikke kjapt, plutselig er du 40 og får kreft eller noe, som du trodde aldri skulle skje da du var 20
Over 1 mnd snusfri nå.Går så det suser,litt sug innimellom men går fint.
Sitat av above Vis innlegg
Over 1 mnd snusfri nå.Går så det suser,litt sug innimellom men går fint.
Vis hele sitatet...
Stå i det, vors osv med venner er den virkelige challengen. Du aner ikke hvor mye jeg skulle ønske jeg var 1 måned uten snus. phew, går det 2-3 timer så blir jeg deprimert og får angst og mister ordene mine, klarer ikke prate, helt utafor.