Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1427
Jeg har tegning og maling som hobby. Har ikke fått jobbet så mye med det de siste par årene etter at jeg begynte å studere, men det er noe som jeg håper at jeg kan fortsette med resten av livet.

Favorittmotivet mitt er dyr og mytologiske skapninger, som dere kanskje kan se. Veldig inspirert av barnebok-illustratører og tegnefilmer, samt klassiske malere. Her er noe av det jeg har lagd de siste årene som jeg liker ekstra godt.

Photoshop, 2013.

Photoshop, 2013.

Photoshop, 2013.

Photoshop, 2014.

Photoshop, 2015.

Photoshop, 2015.

Photoshop, 2018.

Bruker ganske lik framgangsmåte i programmer som Photoshop og Clip Studio som ved f.eks akryl. Spør meg derfor ikke om Photoshop-råd med mindre du ønsker å male «tradisjonelt» digitalt. Jeg kan ingenting om lag-effekter, photobashing og andre lure teknikker i Photoshop. Foruten å lage mine egne brushes for å replikere tekstur og oppførselen til maling i virkeligheten.

Jeg maler vanligvis på ett lag, noe som gjør det litt vanskelig for meg selv der og da, men som gjør det jeg lærer i PS mer overførbart til tradisjonelle media.

Dette er bare et lite utvalg av ferdige malerier. Jobber også med andre medier slik som olje, akryl og vannfarger også, men disse er vanskelig for meg å scanne/fotografere. Tegner noen gang mer teknisk i form av vitenskapelige illustrasjoner i sammenheng med studiet. Disse er ikke like interessante som disse mer frigjorte maleriene med drager og havfruer, men de har sin sjarm. Her er et par av disse også:

Penn og Photoshop, 2017.

Penn og Photoshop, 2017.

Blyant og Clip Studio, 2018.

Jeg legger ut disse, kanskje med et lite håp om å møte kunstere med felles interesser her. Føler meg ofte litt, hm, teit og barnslig sammenliknet med kunstere som maler mer dystert og med mindre tegneserie preg enn meg. Det er bare å gi lyd fra seg!
Jeg kan lite om kunst, så kan ikke diskutere det noe særlig, men jeg likte bildene!
Alle har sin egen stil (eller stiler), så ikke føl at du må endre på noe bare fordi andre gjør det annerledes innenfor samme genre.

Likte også de vitenskapelige tegningene.
Hva studerer du?
Alteter
Svartbak's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Jeg kan lite om kunst, så kan ikke diskutere det noe særlig, men jeg likte bildene!
Alle har sin egen stil (eller stiler), så ikke føl at du må endre på noe bare fordi andre gjør det annerledes innenfor samme genre.
Vis hele sitatet...
Takk! Joda, jeg har mine fans. Det er bare ikke så mange fantasy-kunstere i Norge. Iallafall ikke i Bergen. Hadde noen jeg pleide å henge med før, men de har flytta til utlandet.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Likte også de vitenskapelige tegningene.
Hva studerer du?
Vis hele sitatet...
Biologi/toksikologi. Veldig mange av introduksjonsfagen i labarbeid (anatomi, systematikk, disseksjon) krever at en kan å kommunisere visuelt og tegne det en ser. Trenger absolutt ikke være noen stor kunster, men å kunne tegning var en nyttig skill å ha for min del. En kompis av meg sa at hvis han ante hvor mye tegning et biologistudium kom til å kreve, så hadde han aldri gjort det.

Over det grunnleggende krever videre studier mindre tegning med mindre du går i retning anatomi eller fysiologi.
Sykt råe syns jeg de var imponert hva folk får til
Alteter
Svartbak's Avatar
Trådstarter
Takk, begge to!

På grunn av denne tråden, ble jeg sittende å titte litt i arkivet. Legger derfor ved noen skisser fra rundt, pshh, 2012-2013. De siste er av litt nyere dato. Jeg liker skisser. De er røffe, men de flyter ofte bedre og har mer liv over seg. Veldig få ganger jeg føler jeg beholder denne gnisten i et fullbyrdet maleri.

Har faktisk sykt lyst til å fullføre denne en gang. En slags homage til Kittelsen, som er en kunster jeg elsker.

Jeg bruker denne karen som en slags maskot på steder der jeg legger ut kunst. Han har Janus-ansikt, men jeg tror han er en ganske hyggelig fyr, allikavel.

Følgende er av nyere dato. Fra 2014 - 2018.

Han gruer seg veldig, men det kommer bare til å gjøre vondt en kort stund.
(Transparent kant på dette bilde. Full view for å få bort de ekle sorte pixlene)

Sist endret av Svartbak; 29. desember 2018 kl. 21:33.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei
Flotte bilder du har vist oss.
Jeg maler selv, men har ikke peiling på hvordan gjøre det digitalt. Selv bruker jeg olje, acryl, aquarell, kull og blyant.
Siden jeg bare har en iPad vet jeg ikke hvilke apper jeg må ha, eller hvordan.
Uansett flotte bilder, elsker drager.
Klem fra Betty
Håper det er greit at jeg kopierte et bilde for å bruke som skrivebordsbakgrunn? (Den triste grå ulven)
Flotte greier, jevnt over!
Nr 1 i siste posten din likte jeg, det er ikke en stil jeg normalt sett hadde hengt meg opp i, men med det valget av farger så ble det en av favorittene av det du har postet.
Jeg kjenner faktisk at nå må jeg lage noe, så her blir det nok til at jeg stjeler paletten din, rett og slett. Er sjelden jeg får en god ide om hvilke farger jeg skal benytte meg av, men her lyste det opp ideer overalt. Så takk for den, og takk for at det sannsynligvis ikke blir noe nattesøvn som følger av dette, er jo nødt til å gripe tak når man først kjenner man har gnisten.

Kudos for fine bilder, mye bra greier
Alteter
Svartbak's Avatar
Trådstarter
Nurse_Betty: Mange takk! Har du noen gang prøvd Procreate? Hvis du er vant med akryl og kull, vil du kunne replisere uttrykket til disse der. Jeg har ikke Apple og har ikke prøvd det selv, men mange av mine kunstnervenner på nett kan ikke få uttrykt sterkt nok hvor fantastsk Procreate er.

Splooge999: Selvsagt! Ulven er forøvrig ikke trist, bare veldig gammel og tannlaus. En rynkete bestemorulv.
Det var en skisse jeg lagde for et firma som skulle ha noe promomaterial til et kalenderprosjekt med varulver. Jeg lagde flere skisser, her er noen av dem:

Jeg synes han her ser ut som en skikkelig kompis.

These, not so much.

Etter langt om lenge, tok de den kjedeligste av alle skissene mine og ba meg gå for den. Her er det endelige maleriet de brukte.

Hater: Go for it! Det er ingenting som er bedre for en kunster enn å høre at du har inspirert noen. Hvis du ender opp med å lage noe, er jeg veldig interessert i å ta en titt! Litt nattesøvn innimellom kan jeg godt ofre for å få utløp for mine kreative lyster. Så lenge det ikke blir alt for ofte.

Til resten: Here er flere skisser og småplukk fra arkivet!

Photoshop, 2012. En hulder og et troll.

Photoshop, 2012.

Photoshop, 2014.

Photoshop, 2014.

Photoshop, 2014. Krampus, en juleskikkelse fra germansk folketro.
Takk for tips Svartbak, den appen skal jeg finne og prøve.
Tusen takk for at du deler den flotte kunsten din med oss, fortsett med det.
Klem fra Betty
Alteter
Svartbak's Avatar
Trådstarter
Jeg skadet dessverre armen min i løpet av januar
Det som skulle bli en noenlunde aktiv deltagelse i Jonta sin Inktober-tråd ble med fire bilder.

Uansett, jeg legger dem til i tråden her også, som et slags arkiv:

DAG 1 - DEMON
Ikke røre, bare se!

DAG 1 - SKJELETT
Skallen er basert på en flodhest. Rart dyr!

DAG 3 - GJENFERD (VANDØD)
Et torturert, maltraktert og hevngjerrig lik.

DAG 4 - LAPPET OG SYDD
Den skumleste av dem alle!

Oh well. Fire er mer enn jeg har klart tidligere år. Deltagelsen har gjevt over ligget på null siden oktober vanligvis er morderisk travel.
Hvis det blir Inktober i januar til neste år, skal jeg prøve å få hevet meg på igjen. Hvem vet, kanskje jeg slår rekken min?
Fete tegninger. Nydelig atmosfære i mange av de.
Kult at det er flere som holder seg til ett lag only. Er litt cred i det å male over feilene sine i stedet for å gjøre bildet hyperjusterbart med alt på hvert sitt lag.