Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1269
Hei skal søke på Politihøgskolen til våren, og har noen spørsmål.

Jeg er nå 22år, jeg har ingen utdannelse fra før. har egentlig bare Jobbet i kassa på Kiwi o.l etter vidregående.

Har lest rundt på phs sin nettside hvor det står om opptakskrav, og opptaksprøver. fysisk så holder jeg mål og vel så det, men er jo ikke der de fleste ryker. Man skal også innom et intervju for og kartlegge hva slags type person du er osv.

Føler at jeg ikke har så mye å komme med hvis de spørr hva jeg har gjort tidligre, jeg har jo bare hvert inne til førstegangs tjeneste som er det eneste nevne verdige.

Har en kamerat som går der nå, han hadde befalskole og vise til så er ganske sikker på at han kom in pga det, ettersom han fortalte meg at han ikke følte seg som den skarpeste kniven i skuffen på intervjuet.

noen som har tips til hva jeg kan gjøre, for og stille som en bedre kandidat?
Jeg tror ikke nødvendigvis befalskolen var utslagsgivende for at kompisen din kom inn.

Personlighet, holdninger og verdier har mye å si. Jeg hadde kun hatt én jobb før jeg fikk jobben min på Avdeling for spesialpsykiatri, Ahus. Hverdagen min består i å bistå psykiatere og psykologer i deres behandling av personer som er dømt til tvungent helsevern. I hovedsak er dette menn som er dømt for drap og voldtekt, og som ikke sjeldent er voldelige.

Grunnen til at jeg fikk jobben var min holdninger. Det du bør legge vekt på er at du er en rolig person, men som kan bruke makt når omstendighetene trenger det. Du bør også vite at selv om du blir en maktperson gjennom yrket, så skal du behandle alle med samme respekt og humanitet, selv voldtektsmenn.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
har sin fordel å ha militær bakgrunn og en god attest derifra. Viser at du er "voksen".

Men kan fortelle kjapt om min erfaring.

Jeg søkte PHS i fjor, og kom inn både kongsvinger og oslo. Måtte si nei til plassen da jeg skulle opp til bardufoss for å begynne å fly med forsvaret. Det jeg la mye vekt på, var å vise at jeg er en ærlig og sterk person. At du står for dine valg og svarer på det de spør om, hjelper deg så mye. Ikke prøv å forklare bort noe de spør om. Spør de gjerne også å omformulere spørsmål hvis du ikke helt skjønner betydningen av spørsmålet.

Til slutt, bare stå på. Jobb for å få gode fysiske resultater, så kommer det psykiske av seg selv
Dra ut på tur i østeuropa/østen/søramerika/afrika, begrens budsjette til et minimum og få ett lass mer livserfaring enn du får fra kiwi..

Livserfaring teller utelukkende positivt, og man får ikke mye av det ifra kiwi..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Dra ut på tur i østeuropa/østen/søramerika/afrika, begrens budsjette til et minimum og få ett lass mer livserfaring enn du får fra kiwi..

Livserfaring teller utelukkende positivt, og man får ikke mye av det ifra kiwi..
Vis hele sitatet...
skulle gjerne ha gjort det, men må dessverre tjene til livets opphold. Skulle jeg være så heldig og komme inn betyr det: leie hybel,lite penger osv. så jobber nå så slipper jeg mange 100 tusen i studielån.
Hadde planer om å søke selv, men PHS er visst eneste "skole" i Norge der det ikke er mulig å ettersende karakterer(?). Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre i ett år?
Sitat av loupes Vis innlegg
Hadde planer om å søke selv, men PHS er visst eneste "skole" i Norge der det ikke er mulig å ettersende karakterer(?). Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre i ett år?
Vis hele sitatet...
Forbedrede vitnemål

Fristen 1. juli gjelder derfor kun forbedring av eksisterende kompetanse/karakterer. Selve opptaket til PHS går 20. juli, på linje med SO for øvrig. Fra denne datoen vil alle søkere kunne hente ut informasjon om tildeling av studieplasser fra www.samordnaopptak.no
Sitat av Monzter Vis innlegg
skulle gjerne ha gjort det, men må dessverre tjene til livets opphold. Skulle jeg være så heldig og komme inn betyr det: leie hybel,lite penger osv. så jobber nå så slipper jeg mange 100 tusen i studielån.
Vis hele sitatet...
Tja, vel. Tips dersom du kommer inn; få deg jobb som stasjonervekter.. Da kan du jobbe kveld/natt og jobben er ofte begrensett til å gå noen runder i et bygg.. resten av tiden kan du gjøre lekser og studere med betaling

Forøvrig er det som regel såppas fleksibelt at du ikke trenger å jobbe de dagene det tilfeldigvis ikke passer.. samt skjelden ett problem å jobbe 12 timerskift de helgene det passer.. Vips, intet behov for studielån..

så.. da har du råd til å reise nå

Med en slik jobb så blir det fort til at man studerer langt mer enn man ville gjort normalt da jobben i seg selv er sinnsvakt kjedelig. Så fordelene med en slik jobb er langt mer enn økonomisk..
Sist endret av GrønnUgle; 25. oktober 2011 kl. 01:58.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Forbedrede vitnemål

Fristen 1. juli gjelder derfor kun forbedring av eksisterende kompetanse/karakterer. Selve opptaket til PHS går 20. juli, på linje med SO for øvrig. Fra denne datoen vil alle søkere kunne hente ut informasjon om tildeling av studieplasser fra www.samordnaopptak.no
Vis hele sitatet...
Er det jeg gjør i år, men har eksamen i mai, og da er det for sent til å kunne ettersende
Sitat av loupes Vis innlegg
Er det jeg gjør i år, men har eksamen i mai, og da er det for sent til å kunne ettersende
Vis hele sitatet...
Søkere som skal konkurrere på grunnlag av generell studiekompetanse må ha oppnådd dette innen søknadsfristen 1. mars. Fristen for å sende inn dokumentasjon av utdannelse som avsluttes våren 2012 er 1. juli. (Dette omfatter dokumentasjon fra folkehøgskole, høyere utdanning og militær førstegangstjeneste).
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Søkere som skal konkurrere på grunnlag av generell studiekompetanse må ha oppnådd dette innen søknadsfristen 1. mars. Fristen for å sende inn dokumentasjon av utdannelse som avsluttes våren 2012 er 1. juli. (Dette omfatter dokumentasjon fra folkehøgskole, høyere utdanning og militær førstegangstjeneste).
Vis hele sitatet...
Jepp, og da må jeg nok vente til 2013. Strøk i spansk og eksamen er i mai.