Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1605
Hei

Jeg lurer på om det er noen som har noen gode forslag til hva jeg kan lage i PHP og da vil naturligvis også SQL bli brukt, MySQL er det jeg velger å bruke. Det må være noe seriøst noe og det jeg mener med det er at det ikke kan være noe lite eller ubrukelig, men heller noe som for eksempel et diskusjonsforum eller en online butikk feks. Det skal lages helt fra scratch.

Ettersom en finner hundrevis av gratis diskusjonsforumer på nett, så lurte jeg på om det er noen som har noen gode forslag til hva jeg kunne lage, som kunne vært nyttig/kanskje litt unikt/en god tjeneste osv. Jeg har det som oppgave og det er også krav med diverse spesifikasjoner/dokumentasjon, så det jeg bestemmer meg for å lage vil bli laget.

Det hadde vært litt stilig om noen kunne fått nytte av det etter jeg er ferdig med det, feks. brukere her eller brukere andre steder. Med denne tråden sier jeg ikke at jeg kommer til å velge noen av forslagene som blir gitt, men vil utvilsomt ta de til vurdering, så det hadde vært fint om noen kom med gode forslag
Sist endret av icebyte; 13. januar 2007 kl. 22:19.
Hepp!

Ville laget et eksemplarisk bildegalleri. Det finnes UTROLIG mye elendige eksemplarer av bildegallerier på nett. Selv trenger jeg nemlig et galleri til et "fotoside" jeg driver med, og sliter med å finne et godt galleri til dette, da de fleste enten har for mye uønskelig dill-dall, mens andre er vannskelig å intregere i eget design.

Et galleri med enkel navigering, og mang valgmuligheter for oppsett/mappestruktur.
jeg mener - et enkelt, men GODT bildegalleri.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du seier ingenting om kuwnnskapsnivå. Det er essensielt for å kunne foreslå ting.

Men akt fra komplett CRM til filestorage er jo ting som er artige å lage...
Trådstarter
vidarlo: Kunnskapsnivå skal bli på høyde med å kunne lage feks. et diskusjonsforum, en event kalender eller feks. en online butikk. Og det kommer til å bli på den høyden ettersom det er nødvendig for å kunne gjøre oppgaven jeg har som er å lage noe på dette kunnskapsnivået. Så, driver å lærer meg PHP stort sett hver andre dag nå.

Sitat av olephb
Hepp!

Ville laget et eksemplarisk bildegalleri. Det finnes UTROLIG mye elendige eksemplarer av bildegallerier på nett. Selv trenger jeg nemlig et galleri til et "fotoside" jeg driver med, og sliter med å finne et godt galleri til dette, da de fleste enten har for mye uønskelig dill-dall, mens andre er vannskelig å intregere i eget design.

Et galleri med enkel navigering, og mang valgmuligheter for oppsett/mappestruktur.
jeg mener - et enkelt, men GODT bildegalleri.
Vis hele sitatet...
God idè, jeg og et par kamerater har et galleri oppe på nettet, men hadde vært stilig om jeg hadde laget det, hadde vi laget og stått for alt innhold på siden ..og du hadde kanskje fått bruk for det. Men, synes at det allerede er mange gode gallerier på nett som feks. "Coppermine Photo Gallery" med det riktige designet, finnes også mye elendig ja, men det finnes noe bra også.
Sist endret av icebyte; 13. januar 2007 kl. 22:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Få tak i ei lærebok og gå gjennom dei øvingane som står der før du lager et seriøst prosjekt... Beste tipset faktisk.
Trådstarter
vidarlo: Har allerede en lærebok og leser/går gjennom eksempler osv. Driver å opparbeider meg kunnskap, men innen juni skal dette prosjektet være ferdig, så jeg har tid på å lære, men prosjektet skal også stå ferdig rundt dette tidspunktet. Da er det fint med forslag til hva jeg kan lage som sagt.
Sist endret av icebyte; 13. januar 2007 kl. 22:57.
Kanskje et bra gjesteboksystem elns?
Shoutbox?

Lag noe du får bruk for selv... Og så kan du dele det med oss etterpå!
Trådstarter
fulloggal: Et gjesteboksystem blir altfor enkelt og det blir en shoutbox også, ellers så hadde sikkert det vært aktuelt det. Deler det sikkert med dere når det begynner å bli mer eller mindre ferdig ja.

Jeg kom til å tenke på noe som viser hva som skjer stort sett overalt (eller kanskje kun i oslo ell.), så kunne brukerne legge til "happenings" oll. ved å fylle inn informasjon og enkelte kategorier kunne oppdatert seg dynamisk, men er det noen interesse for det? Har sett andre sider som er liknende, men husker ikke hvem det var akkurat nå annet enn en side som holder oversikt over lan.
Sist endret av icebyte; 13. januar 2007 kl. 23:29.
Ka med et nyhet/publiseringsscript som du kan ha på forsiden på hjemmesider da? Sånn at du slipper å endre html filen hele tiden. Kunne det vært noe?
Galleri hadde vært konge hvertfall!
Med mulighet for kommentar funksjon o.l.... evt, registrering for kommentering (og kanskje evt. for å komme inn på mer "private" album, hvor registrering må godkjennes ^^) ?

Sitat av fulloggal
Ka med et nyhet/publiseringsscript som du kan ha på forsiden på hjemmesider da? Sånn at du slipper å endre html filen hele tiden. Kunne det vært noe?
Vis hele sitatet...

Dette finnes det ALT for mange av, tror jeg.. :/
Trådstarter
Er litt interessant det der, men Coppermine Photo Gallery gjørt akkurat det som du beskriver at du vil at et galleri skal gjøre, bruker det selv

Sitat av olephb
Galleri hadde vært konge hvertfall!
Med mulighet for kommentar funksjon o.l.... evt, registrering for kommentering (og kanskje evt. for å komme inn på mer "private" album, hvor registrering må godkjennes ^^) ?




Dette finnes det ALT for mange av, tror jeg.. :/
Vis hele sitatet...
olephb: Vet du om et bra et? Har prøvd cutenews men det ha litt lite muligheter
Hvis du har VELDIG lyst å lage et PhP script som er nyttig så kan du godt lage et bildegalleri eller et script som viser et bilde hver dag. :P holder på med en side for klassen.. Men den går ikke så bra.. Skulle gjerne hatt en "dagens geek" i side baren.. :P

http://www.schoolgiiks.com
Sist endret av tassgeir; 16. januar 2007 kl. 17:59.
Her er en ide: Et enkelt kalender-script. Har prøvd flere på en side jeg driver å lager, men alle er altfor kompliserte. Her snakker vi svært adminpanel, multibrukersystem og mange avanserte ting.

Et system for èn bruker der du kan slette, legge til, og endre hendelser på forskjellige datoer. Og så vise kalenderen fram selvfølgelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
The freak...har et script som kanjskje kan brukat om du vil dille litt med tilpassing. Veldig enkelt og rett fram.
Et program som automatisk sender meldekort for deg..!

Har tenkt på det lenge, men får nok ikke begynnt på det med det første. hehe
Trådstarter
Takker for forslag, jeg vurderer "Diskusjonsforum", "Bildegalleri" eller en slik kalender, men hvor hver bruker eller anonym kan legge inn events.
Tips fra meg til deg: Begynn med mindre ting, det å begynne på noe stort og avansert fører stort sett til at det blir vanskelig å gjennomføre, og det at det du produserer er noe du helst vil skrive fra scratch igjen når det begynner å funke - du lærer hele tiden, og det er faktisk svært viktig med erfaring når man koder. Begynn med et ålreit gjesteboksystem, det gir deg en idé om hvordan ting funker i tillegg til at du kommer borti mye av det du trenger for å skrive f.eks. en websjappe eller et diskusjonsforum eller en wiki eller hva som helst. Husk også at ting blir ikke bedre enn du gjør dem: Du kan skrive et råttent diskusjonsforum eller et fabelaktig gjesteboksystem ;-)
Gjestebok med følgende funksjoner:
- Antispam (enkelt spørsmål som trenger et svar som ikke står i klartekst noen steder)
- Admin godkjenner innlegg
- Admin kan kommentere innlegg
- Brukere kan skrive mailadressen sin, men den publiseres kun for innloggede brukere (les: admin)
- Valg av nasjonalitet (for de som har besøkende fra flere land)
- Direktelink til babelfish\whatever for oversettelse av innlegg på andre språk.

Der har du vel litt å knote med, og når du er ferdig med det kan du lage et online videodatabasesystem, i lik stil med VideoDB, men med mulighet for å hente informasjon om filmer på norsk.

Hvilke lettfattelige lærebøker anbefales for grunnleggende lære av PHP?
Trådstarter
Takk for tips Du har helt rett i at programmeringserfaring er svært viktig og jeg begynner ikke direkte på prosjektet. Det jeg driver med nå er å lære PHP bla. og før jeg begynner på et prosjekt så kommer jeg til å lære meg å programmere former som tar input og lagrer informasjon i database osv. Slikt er nødvendig å kunne for å kunne begynne på noe særlig. Vil også ha andre pratiske øvelse og små programmer før prosjektet.

Men jeg skal kjøre som du sa ang. det gjesteboksystemet, veldig passende sted å begynne etter at jeg har lært nøvendig teori og praksis og deretter utvide og begynner på noe større.

Sitat av comicz
Tips fra meg til deg: Begynn med mindre ting, det å begynne på noe stort og avansert fører stort sett til at det blir vanskelig å gjennomføre, og det at det du produserer er noe du helst vil skrive fra scratch igjen når det begynner å funke - du lærer hele tiden, og det er faktisk svært viktig med erfaring når man koder. Begynn med et ålreit gjesteboksystem, det gir deg en idé om hvordan ting funker i tillegg til at du kommer borti mye av det du trenger for å skrive f.eks. en websjappe eller et diskusjonsforum eller en wiki eller hva som helst. Husk også at ting blir ikke bedre enn du gjør dem: Du kan skrive et råttent diskusjonsforum eller et fabelaktig gjesteboksystem ;-)
Vis hele sitatet...
Sitat av cas
Hvilke lettfattelige lærebøker anbefales for grunnleggende lære av PHP?
Vis hele sitatet...
PHP Bible og Beginning PHP.
Husk også å lese godt i dokumentasjonen på php.net mens du driver på--
Trådstarter
Jeg leser PHP bible, veldig fornøyd med den til nå, kan anbefale den

Sitat av maedhros
PHP Bible og Beginning PHP.
Husk også å lese godt i dokumentasjonen på php.net mens du driver på--
Vis hele sitatet...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Hmm, valget falt på et "Diskusjonsforum" (vet, veldig ikke-unikt, men men). Det som jeg fikk tid til er ferdig og tilgjengelig på www.netbyteonline.net hvis noen skulle være interessert. Er oppmerksom på at bla. registreringsskjema skulle hatt bedre validering, så det virker nok ikke helt ferdig og det har ikke noe design. Design er ikke noe jeg kan i det heletatt og jeg hadde ikke tid til å gjøre mer med det. Jeg kunne ikke noe PHP før jeg begynte med det, så ikke vær får kritiske hvis det skulle komme noen kommentarer, dette er heller ikke noe innlegg hvor jeg spør etter kritikk eller tilbakemeldinger. Viser det kun dersom det skulle være av interesse.

For bruk av admin kontroll panel som det såvidt ble noe av, så bruk brukernavn: chris og passord: time.

Dokumentasjon (designspek. / kravspek. kan legges ut om det skulle være noe interesse for det.)
lag en web proxy kan uploade et proxy script vist du vill det.
Trådstarter
hvorfor sette opp web proxy?
Fine sikkerhetshull du hadde.
Trådstarter
hehe, er en del saker som skulle vært fiksa der ja
hva med et cms system??
Trådstarter
joomla, mambo, vtiger, e107, subdreamer er alle eksempler på eksisterende cms'er som fungerer helt fint til sine oppgaver. Trenger en virkelig flere cms? ..men jeg har vært på tanken om det og det kunne vært interessant selv om en har mange fra før, men driver å lager et server overvåkningssystem nå. Vet ikke om jeg klarer det, men får se