Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 802
Halla freaks, har nu tenkt mye på å flytte by/land.. Bort fra der jeg er nu, starte ett nytt liv på en måte.

Tenker først å flytte til en ny by, få tjent opp litt peng, få litt erfaring med hvordan det er å bo langt ifra alle jeg kjenner. For å så flytte til ett nytt land.

Jeg trives bare ikke her.

Er det noen med erfaring som kunne ha fortalt litt? Er det vanskelig? Er det verdt det?
Om du har etterspurt kompetanse er det nok 0 problem å flytte og få bra inntekt. Uten etterspurt kompetanse sliter du nok.
Klart det er både enkelt og gjennomførbart. Folk flytter rundt i land og utland konstant. Folk fra mindre byer og tettsteder må jo flytte i ung alder enten pga jobb eller utdanning andre kanskje bare liker å prøve nye ting.

@Tynnedekk hvorfor tror du ts vil slite? En ung person med guts til å flytte på seg for å få seg jobb viser initiativ og ståpåvilje og det er noe de aller fleste arbeidsgiver setter pris på. Med normale antenner så er det jo nesten vanskelig å tjene under 400 000 kr året selv helt uten utdannelse. Fast 100% stilling enten det er i et varehus, kiosk, assistent på pleiehjem/sykehjem/psykiatri, uteseksjonen i kommunen, osv runder fint 400 k i året. Avhengig av hvor ts flytter vil jo priser på bolig evt. leiemarkedet variere men det kan kompenseres med å ha en ekstrajobb feks i helger eller på kveldstid.

Dette fikser du ts. Pakk flyttelasset og kjør på. Skulle du ikke trives eller du føler det valget ble feil kan du alltids flytte til en annen by eller rett og slett bare tilbake der du er fra. Kanskje kommer du da tilbake med nye perspektiver og kan verdsette kjente omgivelser på en annen måte enn tidligere. Her har du virkelig ingenting å tape og alt å vinne.
Har en kompis som har slitt med rus i alle år. Først flytta han et helt annet sted i Norge - for å få nytt miljø - så traff han ei dame (også rusavhengig/gammal narkoman- begge prøver/prøvde å slutte/kutte kraftig ned) - OK, koselig men -ca et år- så ruste de seg ganske ofte begge to... men så flytta de begge til enda et nytt sted sammen, hvor de leier et lite gårdsbruk og endelig ser det ut til at det funker for dem begge. De sprekker av og til men ting funker ganske fint. Just sayin, at ja - prøv - og hvis det ikke funker første gangen så går det an å prøve igjen.
Jeg flyttet til Tsjekkia for noen år siden, og det gikk smertefritt. Tok med «hele livet» mitt i noen kofferter og fløy ned. Jeg gidder ikke å skrive en lang avhandling om alle detaljene, men svarer gjerne om du har noen spesifikke spørsmål.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Klart det er både enkelt og gjennomførbart. Folk flytter rundt i land og utland konstant. Folk fra mindre byer og tettsteder må jo flytte i ung alder enten pga jobb eller utdanning andre kanskje bare liker å prøve nye ting.

@Tynnedekk hvorfor tror du ts vil slite? En ung person med guts til å flytte på seg for å få seg jobb viser initiativ og ståpåvilje og det er noe de aller fleste arbeidsgiver setter pris på. Med normale antenner så er det jo nesten vanskelig å tjene under 400 000 kr året selv helt uten utdannelse. Fast 100% stilling enten det er i et varehus, kiosk, assistent på pleiehjem/sykehjem/psykiatri, uteseksjonen i kommunen, osv runder fint 400 k i året. Avhengig av hvor ts flytter vil jo priser på bolig evt. leiemarkedet variere men det kan kompenseres med å ha en ekstrajobb feks i helger eller på kveldstid.
Vis hele sitatet...
Skrev vel ikke at hen vil slite. En trenger selvsagt ikke å ha mastergrad eller noe formell utdanning for å få jobb. Men ganske vanskelig å få seg 100% jobb om man verken har fagbrev/bachelorgrad og arbeidserfaring. For eksempel er de fleste stillingene på en butikk deltidsstillinger, er som regel bare leder og nestleder og kanskje en person til som har 100%. Resten er som regel tillkalling eller deltidsstillinger på 50%. Innenfor helse er det nesten umulig å å få seg 100% om man ikke har bachelorgrad i noe Innenfor helse. Veit av flere helsefagarbeidere å ingen av de jobber 100%, selv om de veldig gjerne kunne tenkt seg å gjort det.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Klart det er både enkelt og gjennomførbart. Folk flytter rundt i land og utland konstant. Folk fra mindre byer og tettsteder må jo flytte i ung alder enten pga jobb eller utdanning andre kanskje bare liker å prøve nye ting.

@Tynnedekk hvorfor tror du ts vil slite? En ung person med guts til å flytte på seg for å få seg jobb viser initiativ og ståpåvilje og det er noe de aller fleste arbeidsgiver setter pris på. Med normale antenner så er det jo nesten vanskelig å tjene under 400 000 kr året selv helt uten utdannelse. Fast 100% stilling enten det er i et varehus, kiosk, assistent på pleiehjem/sykehjem/psykiatri, uteseksjonen i kommunen, osv runder fint 400 k i året. Avhengig av hvor ts flytter vil jo priser på bolig evt. leiemarkedet variere men det kan kompenseres med å ha en ekstrajobb feks i helger eller på kveldstid.
Vis hele sitatet...
Skrev vel ikke at hen vil slite. En trenger selvsagt ikke å ha mastergrad eller noe formell utdanning for å få jobb. Men ganske vanskelig å få seg 100% jobb om man verken har fagbrev/bachelorgrad og arbeidserfaring. For eksempel er de fleste stillingene på en butikk deltidsstillinger, er som regel bare leder og nestleder og kanskje en person til som har 100%. Resten er som regel tillkalling eller deltidsstillinger på 50%. Innenfor helse er det nesten umulig å å få seg 100% om man ikke har bachelorgrad i noe Innenfor helse. Veit av flere helsefagarbeidere å ingen av de jobber 100%, selv om de veldig gjerne kunne tenkt seg å gjort det.

Men for alt jeg veit så har ts enten solid arbeidserfaring eller fagbrev/minimum bachelorgrad, evt begge to å vil da selvsagt kunne bosette seg å få jobb relativt enkelt over hele landet.
Sist endret av Tynnedekk; 19. oktober 2023 kl. 18:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@Tynnedekk tenk at du skal ansette noen ungdommer. Også får en ungdom innom som har flyttet fra en annen del av landet for å få seg jobb. Det ville ikke være utenkelig at du tenker at denne karen har stå på vilje, han vil jeg satse på. Nei det blir kanskje ikke 100% stilling umiddelbart. Men en fot innenfor og løpende inntekter gjør at han kan puste rolig nok til at han overskudd til å lete etter flere deltidsjobber.

Jeg tror forresten du skrev nettopp det, at han vil slite uten relevant kompetanse. Og her tror jeg du tar helt helt feil. For en ungdom som er voksen nok og har stor nok ståpåvilje til å flytte til en ny kant av landet vil klare å lande jobber. Tenk hvor mange arbeidsgivere som sliter med lite motiverte ansatte, som ofte ikke møter, møter for sent eller tar ut alle egenmeldinger hvert eneste år og faktisk sjekker ved å spørre "hvor mange egenmeldingsdager har jeg igjen nå"?

Jeg vet at om jeg var den som skulle ha nye ansatte ville jeg satset på ts direkt. Og om det var mulig ville jeg gitt ham 100% stilling, for bra ansatte med høy motivasjon er gull verdt.