Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 6239
Leste akkurat denne artikkelen: https://www.dinside.no/data/to-ting-...andet/71218730

Jeg er klar over at man kan overvåke bruken, men hvordan er det med å legge igjen programvare gjennom usikker trådløs nett tilkobling?


1. Si jeg kun ønsker å lese nyheter på VG, er det da "greit" å koble til et nett man ikke er 100% sikker på eller kan de legge igjen noe programvare på mobilen?


2. Hvis jeg ønsker å logge på steder som facebook, er en VPN tilkobling tilstrekkelig for at jeg er trygg?
Vil jo gjerne bruke trådløst nett på hotellet, men kan jo finnes diverse shady utleiere på mindre hoteller som overvåker.
Sist endret av Roaccu; 27. juni 2019 kl. 01:52.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
1. Si jeg kun ønsker å lese nyheter på VG, er det da "greit" å koble til et nett man ikke er 100% sikker på eller kan de legge igjen noe programvare på mobilen?


2. Hvis jeg ønsker å logge på steder som facebook, er en VPN tilkobling tilstrekkelig for at jeg er trygg?
Vil jo gjerne bruke trådløst nett på hotellet, men kan jo finnes diverse shady utleiere på mindre hoteller som overvåker.
Vis hele sitatet...
1. Når du kobler til nytt nettverk så vil normalt Windows spørre deg om dette er hjemme, bedrift (jobb) eller et offentlig nettverk. Hvis du velger offentlig nettverk så vil Windows begrense hva andre på samme nettverk kan gjøre opp imot din maskin. Delte mapper f.eks. vil ikke være delte lenger, maskinen din svarer ikke på ping etc. Hvis du velger hjemme eller bedrift, så vil ting som ransomware potensielt kunne benytte sikkerhetshull til å ta over maskinen din etc (jamfør wannacry angrepene imot NHS i England etc. som brukte nettopp SMB/CIFS (delte mapper) for å spre seg innad i nettverket).

2. Bruker du VPN på hotellwifi så kan du egentlig gjøre ha du vil, som om du var hjemme. Når det er sagt, VELG EN VPN TILBYDER SOM ER TIL Å STOLE PÅ. Det eneste du gjør med VPN er å flytte punktet hvor din trafikk går i klartekst over Internett. Hjemme stoler du mest sannsynlig på Internettleverandøren, men strengt tatt har din internettleverandør like stor mulighet til å se din trafikk som en hacker med falskt aksesspunkt på et hotell.