Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4615
hei.jeg har fått krav av nav innkreving,att jeg skylder dem kr 130000.-dette skal være 2 saker,en fra 2013 og en fra 2015.jeg jobbet som vikar,og var veldig nøye med krysse av di timene jeg jobbet.men jeg bodde på en båt,uten post adr,eller e-post.nav har fast jobb i dag,og nav trekker ca 6000.- i mnd,og tatt 23000 som jeg fikk igjen på skatten.jeg ringte dem,dem sa att det er for sent og klage.jeg lurte på hvorfor jeg ikke er politianmeldt,og dømt,da jeg har hørt om folk som måtte i fengsel,for mye lavere sum en dette.jeg sa jeg vurderer politiannmelde nav,for få alle fakta på bordet,da stoppet dem trekkene en stund,men etter noen mnd begynte dem trekke meg i lønn igjen.jeg vet nav tar feil,men kommer ingen vei med nav.er det noen som har tips hva jeg burde gjøre?hilsen fortvilet oslo mann.
Har du prøvd en saklig dialog i et avtalt møte med dem?

Hvis ja, spør en advokat med kompetanse på trygderett.
Som Grimdoc sier, prøv å få i stand et møte med dem. Rådfør deg med en advokat i forkant, du kan også evnt ta med advokaten i møtet.

Forsøk å skaffe deg en oversikt på hva du eventuelt skylder totalt, og ta med all dokumentasjon du har i forhold til boforhold, timelister/lønnslipper og slikt, både for nåværende periode men også perioden kravene stammer fra.

Kle deg litt pent (skjorte, OK sko, mørk bukse), og prøv å kommunisere med den du møter med en positiv og imøtekommende tone og fremstill deg selv litt som en som er samarbeidsvillig og gjerne strekker deg ekstra for at samarbeidet mellom deg og saksbehandler ska bli så bra som overhodet mulig. Erfaringsmessig, så er det en veldig bra måte å få god hjelp fra NAV - mange saksbehandlere sitter dag ut og dag inn og håndterer negative kravmaskiner uten en antydning til pågangsmot i kroppen og belønner ofte ovenstående.

Lykke til!
Hm 130 000 kr? Vel da må det ha vært grove feil med meldekortene, feil rapportering fra arbeidsgiver eller at det har skjedd en virkelig lei glipp i datamaterialet hos nav. Og ingen av disse tingene er jo utenkelig. Feil utfylling av meldekort
i stort omfang > 100 000 kr skjer jo normalt ikke uforskyldt. En skal krysse ganske vilt for å få 65.000 kr ekstra i året. Vi snakker jo ikke ett meldekort, her må det jo være snakk om feil utfylte meldekort over en periode, eller helt feil datagrunnlag hos NAV eller feil rapportering fra arbeidsgiver.

Om du VET at du har ditt på det tørre og du ikke har drevet med snusk så må du nesten kontakte advokat, ombudsmann eller jushjelpa. Du må ta kontakt med den eller de arbeidsgiverne du hadde, forsøke å lete opp lønnslipper eller be arbeidsgiver(e) om å få utskrift av alle lønnslipper fra den perioden. Så må du sjekke hva som er rapportert inn av inntekt på deg i perioden. Det enkleste og mest effektive i denne saken er nok å gå via advokat/juss hjelpa eller ombudsmann slik at du er sikker på at brev og dokumentasjon er skrevet og samlet inn i henhold til hva du skal bevise slik at NAV får korrekt datagrunnlag og dermed kan gjøre en ny vurdering. Om alt skyldes en feil så vil du tilbakebetalt det de har trukket, inkl trekk av feriepenger. Og trekket stoppes. Du har med andre ord veldig mye å vinne på å følge opp saken om du vet du har ditt på det tørre.
Sist endret av random67489; 27. juni 2019 kl. 00:52.
Trådstarter
3 0
tusen takk for alle tips.jeg jobbet som sjåfør på lastebil,og er jeg heldig har tidligere arbeidsgiver skivene fra ferdskriver.
Sitat av lasse.p1 Vis innlegg
tusen takk for alle tips.jeg jobbet som sjåfør på lastebil,og er jeg heldig har tidligere arbeidsgiver skivene fra ferdskriver.
Vis hele sitatet...
Kravene til oppbevaring er vel kun ett år for skivene? Etter at alt ble digitalt med sjåførkort vet jeg ikke. I praksis var det ofte slik at brukte skiver bare ble bokset ned, stablet i hyller eller "slengt på et lager". Så kan godt være de finnes, hvorvidt de vil bli godtatt som bevis er jeg dog usikker på. For det vil jo være trivielt å nappe ut de skivene som evt. ikke harmonerer med innsendte meldekort. Men kanskje kan det lønne seg å legge de med likevel En massiv haug av beviser så saksbehandler eller hvem nå som skal vurdere saken på nytt får real overload å tenker at "da har han kanskje rett da?"

Men arbeidsgiver er pliktig til å bevare alt av regnskaper inkl bilag i 10 år. Slik at alt av lønnsutbetalinger vil du kunne få kopier av fra arbeidsgiver.
Du skriver jo ingenting om hva kravet gjelder.
Det hjelper ikke at du har fylt ut meldekort riktig eller tilsynelatende riktig om du likevel har mottatt feil utbetalinger. For det er jo feilutbetalinger du har tittellert råden?

Uansett ingen sak jeg hadde giddet diskutert med random saksbehandler. Send en klage til de som har fremmet kravet etter de retningslinjer som gjelder for klaging til NAV. Sørg for at alt er dokumenterbart, skriftlig.

https://www.nav.no/no/Person/Flere+t...og+innbetaling
Sist endret av Dough; 28. juni 2019 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.