Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2160
Uten onde hensikter, mer som et hobbyprosjekt har jeg begynt å interessere meg for hva som skjer i hardware på ting, og prøver å forstå firmwaredump og hente ut info hva som skjer.

For å være ærlig, bare å se på youtubekanaler om dette temaet gir meg hodepine, men tror dette er typisk høy læringskurve til en aha-opplevelse.

Tok dermed ut en gammel hardware med en cc1110 chip og JTAG og plugget en GoodFet til den. Den detekterer chipen med en gang, og kjørte en dump av hardware som kommer i hex. Når jeg ser på hexen sier det meg ingenting, den ser totalt tom ut.

Er det noe jeg har misforstått når det kommer til å ekstrahere slike ting - er det noen som kan gi meg en liten aha-opplevelse på dette?

Legger ved hex-filen som kom ut, kanskje den faktisk betyr noe, men i mine øyne betyr den ingenting.

Dette er for å lære, så håper på forståelse dette trolig er et utrolig dumt spørsmål.


https://drive.google.com/file/d/1tiA...ew?usp=sharing
▼ ... over en uke senere ... ▼
jtag kan være litt tricky, du må dumpe rett plass, i minne addresse.
Det kan og hende du ikke har alle koblet rett til. Kan anbefale "jtagulator" for å finne pinnout hvis du er i tvil.

Hex fila, så har du KUN leste 1 hex byttes pr addresse.
fila du har er formatert slik :
ADDRESSE, masse nuller, XX (2siste er hex bytes i fila, på akuratt den addressen.)
det du ser etter er binær dump.
Sist endret av ontheroad; 31. mars 2019 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.