Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 15418
Det er en del snakk om UE her inne, men ikke så alt for mye. Derfor viser jeg til denne tråden først, hvor særlig førsteposten er av interesse.

Selv har jeg pløyet igjennom en del sites som omhandler dette, og jeg tenker å ta tak i det i Trondheim med tid og stunder. I så måte hadde det jo vært interessant å finne ut om noen allerede driver med det... Om ikke for å gjøre det sammens hadde det vært fint med tips til spots osv. Et eksempel i så måte (også tatt fra en eller annen tråd her), som iallefall jeg ble inspirert av, kan dere lese om her.
Noe annet med denne byen er jo f.eks. Nidarosdomen og det som kunne finne på å eksistere der (...), for ikke å nevne at også Vår Frues Kirke faktisk skal ha en del katakombelignende ganger - som har blitt stengt pga. tilstand osv. Kloakknettet kan også være noe å sjekke ut.
Ta gjerne kontakt om du er i samme by.

Ellers er det selvfølgelig ønskelig med kontakt med andre i landet som bedriver dette, da byene våre ikke er av størrelse type NY; at det fort kan bli interessant å sjekke ut steder utenfor der man bor.

Selv er jeg av typen som støtter mottoet "take nothing but pictures, and leave nothing but footprints."
Har drevet og lett etter innganger til tunnelene på NTNU enstund og har funnet ut noen lunde hvor de går, men som alt annet der oppe trenger man adgangskort med kode, eller gode bekjentskaper for å komme seg inn, så jeg har ennå tilgode å komme meg inn

Ellers er det vel noen gamle fabrikker rundt i byen f.eks Lilleby smelteverk som ble nedlagt for noen år siden.. har ikke kommet meg så langt som å sjekke ut hvordan det er der nå, men det burde vel være mulig.
ahhh....jeg kjenner folk på NTNU ja....ikke så mye egentli:P et rom med radioaktivt avfall er rått da.... that's it... men vi har da gråkallen...hvis ikke den er lagt ned å ute av drift?
Spinal's Avatar
Trådstarter
12 3
Gråkallen vet jeg lite om. Er det et større nettverk inne i fjellet der? Hmm...

Litt usikker på hvilke adgangskort man trenger for å komme seg inn et sted som leder til gangene under gløs, men jeg har faktisk et studentkort, gjelder vel bare å få aktivisert det; om det er bare den typen kort man trenger. (De har jo pinkode, og de slipper deg inn om kveldene på Dragvoll, så kanskje det er nok?) Uansett så skal jeg ned i de gangene der.

Lilleby har jeg tenkt på selv. Regner med jeg tar turen dit i dag faktisk for å ta noen oversiktsbilder og sjekke det ut litt. Kommer vel til å slenge ut bildene på nettet et sted for andre interesserte, mest sannsynligvis en internasjonal site som uer.ca.
Hva med alle de tunnelene og gangene som skal være inni fjellet på Trolla?
Spinal's Avatar
Trådstarter
12 3
Trolla vet jeg heller lite om (kommer bare til å holde meg unna den delen hvor H.A. holder til ), men det er notert - takk for tipset. Tror det blir recon-spinal i tida framover gitt.
Sitat av Spinal
Litt usikker på hvilke adgangskort man trenger for å komme seg inn et sted som leder til gangene under gløs, men jeg har faktisk et studentkort, gjelder vel bare å få aktivisert det; om det er bare den typen kort man trenger. (De har jo pinkode, og de slipper deg inn om kveldene på Dragvoll, så kanskje det er nok?) Uansett så skal jeg ned i de gangene der.
Vis hele sitatet...
Er nok samme typen kort som vi har, men de må aktiveres noe jeg tror gjøres av vaktmesteren eller noe sånt.. (var hvertfall dit vi fikk beskjed om å gå om vi hadde problemer med å komme oss inn der vi skulle ha tilgang). Men jeg tror ikke det er så enkelt som å gå å spørre om å få tilgang til tunnelene
Jeg er i trondheim og synes dette kan være interessant!
Jeg har en andel info om dette, selv liker jeg å ha det hemmelig, så vil høre om hvor seriøse dere er, og at dere ikke er satanister, for på noen av spottene her i byen har jeg funnet ritualer som et stort pentagram av blod og noe syke lucifer skrifter på veggene. Så ja; vil vite om deres holdning
Sitat av Rainbow
Er nok samme typen kort som vi har, men de må aktiveres noe jeg tror gjøres av vaktmesteren eller noe sånt.. (var hvertfall dit vi fikk beskjed om å gå om vi hadde problemer med å komme oss inn der vi skulle ha tilgang). Men jeg tror ikke det er så enkelt som å gå å spørre om å få tilgang til tunnelene
Vis hele sitatet...
Nja, både og. Det er samme kortene på NTNU, men nummerserien er også ganske ulik på de kort studenter og ansatte får, i tillegg til at ansattkortene er blå og har påskrevet tilhørende fakultet/avdeling. "Standardpakken" for studenterer tilgang til de fleste inngangsdører på campus, og de generelle datasalene på Gløs. Går du på f.eks. IDI, vil du få tilgang til IDI's datasaler.

Derimot, tilgang til gangene under jorden på Gløs, kan man nok bare glemme om man er vanlig student. Det er såvidt jeg vet veldig få personer som i det hele tatt har tilgang dit.
Sist endret av |FSK|; 24. april 2006 kl. 16:48.
Noen som vet om mange som driver med UE i Trondheim? Selv om det er et litt dumt spm.
Ladehammeren er jo stappfull av bunkere og ganger etter krigens dager. Desverre står mange av disse under vann og er fylt igjen...Jeg VET det finnes enkelte bunkere der borte som ikke er fylt igjen og som det skal være mulig å komme seg inn i. Hadde vært sykt kult å vært med, men min fysiske form er tilnærmet like god som et...tja...DVD-cover? Forsøk og kom dere inn der, og knips gjerne noen bilder
Vår frue kirke har egentlig en ganske spennende kjeller. Den består av noen dunkle ganger og bærer tydelig preg av mange byggeprosjekter for en god stund siden. Lengre inne finner du gravkammeret der det ligger kister stablet opp i høyden med døde mennesker. Disse er lagt i kiste med sagspon slik at de har tørket inn. Den innerste delen av kjelleren, dvs lengst unna utgangen er murt inn. Riksantikvaren nekter noen å åpne dem. Mulig det er rast sammen eller tettet men jeg så ingen ganger som ledet ut av kjelleren bortsett fra ingangen. Så kan du i allefall stryke ut det byggverket, selv om stablene med kistene er et spesielt syn.

Var 2 deler av kjelleren som var murt igjen men disse trenger du tid på å komme deg gjennom, jeg ville gjettet minst 1m tykk. Dette hvis du har nerver til å stå for deg selv i en kulmørk kjeller uten tilatelse og hamre på en vegg med lik rundt deg

Hvordan jeg kom meg inn dit? jeg fikk tilbudet gjennom en som kjenner presten. Kan jo ikke si nei til slikt.
Husker når jeg var liten så drev jeg utrolig mye med UE, etter å lese en del innslag her vil jeg gjerne fortsette igjen, siden jeg fikk et enormt adrenalin-kick. Ila var et ypperlig sted å bruke dette til, var oppe på den største siloen her i Trondheim som er på høyde med tyholdttårnet, det var utrolig deilig å sitte der oppe på sommeren og se ut over Trondheim med beste utsikten. Vi var 3 stk. som drev med dette fast, etter tiden ble vi 4. Til slutt dro vi med en som var litt intresert i det, men har var så lam at han tystet ut noen av kompisene mine i en sak, de fikk en liten bot. Men det er nå mer securitas vakter her i området, og det er blitt plassert et fet kamera som peker ned på nødutgangen på baksiden som filmer alle som prøver å åpne døren, det er ikke bare å bare å spraye over det kameraet heller. For det står nemlig 150 meter elns over deg mitt oppe på siloen :P er glad for å ha opplevd den utsikten, men savner den....
Var innom Lilleby smelteverk i forrige uke engang. Ante ikke hva som ventet med der, så jeg hadde i første omgang bare tenkt å undersøke området og se om det var noe aktivitet der. Og det var en del aktivitet der, om du kunne omtrent bare spasere inn de fleste plasser.. Var bare bort å sjekke en dør mens jeg var der, og det var (litt uventet) åpen.
Sitat av bjarneper
Ladehammeren er jo stappfull av bunkere og ganger etter krigens dager. Desverre står mange av disse under vann og er fylt igjen...Jeg VET det finnes enkelte bunkere der borte som ikke er fylt igjen og som det skal være mulig å komme seg inn i. Hadde vært sykt kult å vært med, men min fysiske form er tilnærmet like god som et...tja...DVD-cover? Forsøk og kom dere inn der, og knips gjerne noen bilder
Vis hele sitatet...
Til dere som er intressert i bunkere, ta dere en tur til fossegrenda. Oppi skogen der ligger det mange bunkere. Noen av de er veldig store. Morsomt å gå å se vertfall.

For å komme seg opp dit, så må du komme deg på oversiden av kraftstasjonen. Gå inn mot skogen på venstresiden av elva, så følger du stien som går oppgjennom skogen der, å når du er på toppen så klarer du å se noen av dem. Er bare å gå å se litt så finner du noen
Spinal's Avatar
Trådstarter
12 3
Sjekket ut Lilleby jeg også nå, tok en del bilder, og fant vel samme åpne dør som deg Rainbow - om den var til en isolert bygning. Bildene skal jeg se om jeg ikke får slengt opp etterhvert. Problemet med det som en gang var Lilleby Smelteverk, er at noe av bygningsmassen henger sammen med Lilleby Metall, som ser ut til å være delvis operativt. Jeg skulle også bare se meg rundt, men havnet inne i en av de større bygningene. Og da kom det selvfølgelig en bil. Ok, tenkte jeg, og gikk bare rett ut for å møte den, hadde jo kamera med meg og kunne alltids finne en unskyldning. Viste seg at der var noen yngre folk som jobbet der e.l, men de enset meg ikke, så jeg gikk bare vidre. Og da gikk jeg ut av området et annet sted enn jeg kom inn, nemlig det området som er aktivt med Lillby Metall. Der sto det en bil. Faen, tenkte jeg. Og ganske riktig, i det jeg nærmet med den, så gikk vinduet ned. Innefor satt en kar i femtiårene, i blå kjeledress. Hei du! Ropte han til meg. Ja? Svarte jeg mens jeg tenkte FaenFaenFaen. Du trenger ikke lukke porten, jeg venter nemlig på noen, sa han så. Ok, sa jeg - og forsvant. Oh herlige norge.

Når det gjelder Vår Frues Kirke, så har jeg ikke tenkt å bryte meg inn der, jeg vil bare se stedet. Og jeg regner med presten kan finne på å være hjelpsom om man bare spør høflig og forklarer at man driver med et fotoprosjekt.
Noenlunde samme taktikk tenkte jeg benytte på Gløs for å skaffe meg tilgang ned dit, er bare ikke helt sikker på hvordan, men journalist/fotoprosjekt-taktikken burde funke lett. Det eneste som er litt kjipt er at denne tilnærmingsmåten fjerner kicket ved det å faktisk infiltrere - siden man ikke gjør det, men er på lovlig besøk. Vel, i det minste får man anledning til å se steder i byen de færreste tenker over at eksisterer.

Eller er jeg rimelig seriøs ja, og tar gjerne imot tips til hvor man kan ferdes, hvem vet, kanskje du får noen tilbake med tid og stunder? Kunne forøvrig godt ha tenkt meg å se det stedet hvor unger har laget seg et lite pentagram, mens de messer og håper på at det er noe annet enn de som er ansvarlige for hvordan verden er og hvordan de har det med segselv....

Og forøvrig. Interesserte kan jo alltids kontakte meg, fortrinnsvis med litt info om segselv.
Man får se hva som skjer i løpet av sommeren.
Sist endret av Spinal; 25. april 2006 kl. 14:36.
Hva slags tunneller er det under gløs? Hva ble de brukt til? hvorfor er de der?
Spinal's Avatar
Trådstarter
12 3
Sitat av nle
Hva slags tunneller er det under gløs? Hva ble de brukt til? hvorfor er de der?
Vis hele sitatet...
Du kan jo forsøke deg på å klemme ut en mental kabel ved å lese postene over her, og sjekke linkene i de. Men siden jeg regner med at du har forstoppelse, så er lakserende tankedrops her.
Jøss, var da voldsomt til svar.

Skummet igjennom i går, og det gikk vel litt fort, men takk for link.
Spinal's Avatar
Trådstarter
12 3
Joda, er fordi jeg elsker å gjenta informasjon som faktisk er å finne i tråden fra før.

Uansett, så skal de gangene der utforskes; de virkelig jælig fete.
Nå var det bare det å få kameraet mitt på reparasjon, så skal jeg oppta intressen. Er på utkikk etter en slags partner, har tenkt en del over hvor mange ganger jeg har risikert livet på å klatre opp plasser med ustabilt gulv under meg, har t.o.m klatret opp en rusten stige, hvor det nærmeste gulvet var 15 meter under meg. Så partner i tilfelle jeg faller ned å brekker noe å ligger å hyler av smerte? Jo, det må nok vurderes.
Drar man alene eller sammen med andre på "tur" ? Kunne tenke meg å dra med noen som har litt erfaring... Har jo drevet med dette mye når jeg var yngre men, ang. det at jeg designer dataspill (type: adventure games) så kunne det være svært interessant å ta opp tråden igjen for inspirasjon ved siden av kicket Jeg er forresten 25 år og i god fysisk form...

EDIT: Sorry,, så ikke Punishers post..
Sist endret av Luppus; 27. april 2006 kl. 19:27.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du velger jo selv om du vil dra alene eller ikke . Men når du drar med andre så er det rimelig sikkert at resten av kompisene dine får vite hvis din partner kjenner kompisgjengen din, og det er ikke morsomt når alle vet av dette :P Jeg vet om en plass hvor flere av oss dro til ifjor sommer og da hadde noen i ettertid vært så lamme og sagt det til noen graffitiwritere, så nå er det mye graffiti der og jeg har hørt om oftere politipatruljer siden crewet som malte der er ganske så ettersøkt . Selv om graffitien de malte der var driiiitfeeet da
▼ ... flere år senere ... ▼
Trekker opp igjen denne posten..

Noen som har funnet noen "nye" plasser for UE i Trondheim/nærheten?
Slenger meg på denne, er litt interessert selv

Noen som vet noe om bunkerne på Øysand ? Er alle helt stengt ?
Sist endret av GreenRay; 18. april 2010 kl. 14:02.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Lenge siden noen har postet her, men jeg kan komme med et aldri så lite tips som nok er ganske ukjent.

På gata mellom vår frue kirke og Mercur senteret er det noen kumlokk, et av de er sveiset igjen. Hvis du får opp det kommer du ned til en gammel avlytningssentral som tyskerne brukte under andre verdenskrig. For en litt over 5 år siden(når de ble sveiset igjen) var det fortsatt masse kontormøbler, avlytningsutstyr mm. der nede.

Veldig sentralt, men rimelig utilgjengelig...
Er vel ikke bare enkelt å få opp et gjensveiset kumlokk, er det vel? :P

Vet du om dette kumlokket er den eneste inngangen dit? Hørtes litt ut som en fin plass for å knerte en liten gjeng tyskere dersom det bare er én inngang
Hehe, det nok ikke bare bare å få opp det nei, iallefall ikke midt på gata midt i sentrum. Da har man bein i nesa iallefall :-D

Vet ikke av noen annen ingang, men jeg vil anta at den har/hadde en sammeknytning med gamle televerket(mercursenteret) med tanke på at de drev med avlytning der. Ren synsing som sagt, men det kan være noe derfra. Jeg vet ikke helt hvor store strukturelle endringer de gjorde på bygget når det ble pussett opp...
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Lenge siden noen har postet her, men jeg kan komme med et aldri så lite tips som nok er ganske ukjent.

På gata mellom vår frue kirke og Mercur senteret er det noen kumlokk, et av de er sveiset igjen. Hvis du får opp det kommer du ned til en gammel avlytningssentral som tyskerne brukte under andre verdenskrig. For en litt over 5 år siden(når de ble sveiset igjen) var det fortsatt masse kontormøbler, avlytningsutstyr mm. der nede.

Veldig sentralt, men rimelig utilgjengelig...
Vis hele sitatet...

Har du noen kilder\artikkler, som forteller oss litt mer om akkurat dette ?
Høres meget spennende ut.
Jeg har tidligere prøvd å finne noen artikler på dette, men uten hell desverre.

Kilden min er en kompis som jobber med avløp. Han åpnet feil kommlokk og etter å ha varslet kommunen ble det sveiset så ingen andre skulle bomme igjen.
Sett det huset i Osloveien, rett ved stavne bro? Var vist et drap der, og har vært forlatt siden!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
jeg har faktisk sett litt på de orginale tyske tegningene av trondheims under side.... hvet forsatt hvor de tegningene er....

jeg trur også at Henry Olivr Rinnans bunker er tilknyttet et tunellsystem. har hørt at den ble støpt igjen i al hast etter krigen............... siden har den stått uberørt....?
Utenfor Tr.heim, i Verdal er det massevis av bunkere osv.
er 3 bunkere ved fossa grenna i trondheim. 2 av dem er vell sånn passe stor men den ene er ganske stor. tror det skal gå ganger mellom alle bunkerne men tror dem meste er murt igjenn. er lenge siden jeg har vært der nå da. pm meg om du vil har litt mer detaljert info om hvor det ligger.
Sitat av kongjorgen Vis innlegg
jeg har faktisk sett litt på de orginale tyske tegningene av trondheims under side.... hvet forsatt hvor de tegningene er....

jeg trur også at Henry Olivr Rinnans bunker er tilknyttet et tunellsystem. har hørt at den ble støpt igjen i al hast etter krigen............... siden har den stått uberørt....?
Vis hele sitatet...
Har du isåfall mulighet til å få scannet/tatt bilder av tegningene?
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/270226_10150232275470633_664450632_7356606_6196673_n.jpg

Her er en av "bunkerene" ved Hallset, som Paddus refererer til.
Et lite spm folkens, hva står UE for?
Sitat av Daorson_2 Vis innlegg
Et lite spm folkens, hva står UE for?
Vis hele sitatet...
UE står for Urban Exploring. Det er å utforske forlatte hus, bunkere osv.
Sitat av Haunter Vis innlegg
Her er en av "bunkerene" ved Hallset, som Paddus refererer til.
Vis hele sitatet...
Litt mer nøyaktig hvor ligger denne? er den låst?
Er en nedlagt fabrikk i ilsvika i Trondheim som er rimelig fet og sjekke ut, heter vel PIT elns er megasvært, masse fete ting og se på, tar også en rimelig lang stund og se igjennom alt siden det er så stort.
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Litt mer nøyaktig hvor ligger denne? er den låst?
Vis hele sitatet...
Hmm. La meg slenge med flere bilder og forklare litt hvor dette ligger.

http://lastopp.no/3/c8102523d5bfc2e78e7a9b3137f5737e.jpg

Oversikt over de 3 bunkerene. Jeg tar for meg bunker 3, der jeg ikke finner inngang til bunker 1 og 2. Mulig at bunker 3 er selve hoveddøren, og det er underjordiske veier til bunker 1 og 2. Alt ligger ved Norde Hallset, ved fotballbanen.

http://i77.photobucket.com/albums/j43/darkcent1/2011-06-25214459.jpg

Dette er det første du møter ved bunker 3. Veldig tett skog om sommeren.

http://i77.photobucket.com/albums/j43/darkcent1/2011-06-25214518.jpg

Selve døren. Skal ikke være umulig å komme seg gjennom, litt verktøy trengs.

http://i77.photobucket.com/albums/j43/darkcent1/2011-06-25214546.jpg

Den rektangulære metalplaten i midten. Ser ut til å være halveis sammensveiset av små metalbiter.

Beklager evnt skrivefeil osv. Spør vist dere lurer på mer
Hmm, får vel ta meg en tur dit i nærmeste framtid da :P takk for tips
▼ ... over en uke senere ... ▼
Disse bunkerne tilhørte Munkvoll leir (leiren lå der byåsen vgs er nå)
Under krigen var Munkvoll leir brukt som torpedofabrikk og torpedoene ble så lagret i de bunkerne du beskriver.
Videre ble de fraktet med trikken ned til havna og så for videre bli lagret inne i fjellet på ladehammeren.

I tillegg til de 3 bunkerne du viste så tror jeg også det er en fjerde bunker som hører til samme greia.
(uten at jeg er sikker - men se bildet)

http://bildr.no/image/926956.jpeg

I følge en kjapp research skal det vist i allefall være 5 bunkere der.

http://www.kystfort.com/forum/topic513.html
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=36&t=2747
Sist endret av Muttok; 13. juli 2011 kl. 14:16.
Hmm, finner bare tre på google maps jeg... men kan godt være at de to siste ikke vises så godt (er jo endel trær/busker der)
2-3 timer unna trondheim by er det et stoort millitært anlegg i fjellene. det er fra ww2 og ikke i bruk.
du kan gå i flere dager uten og gå igjennom halvparten.
bunker etter bunker som fører inn til laange ganger inn i fjellene som har dører som er låste / sveiset igjen osv..

det som er også litt sinnsykt er det at det er en gjemt "torpedobase" like over havet. der fant vi kodepappirer som stod på tysk, redningsvester fra krigen, bilder fra damer osv fra 194* elns.

Det som var MEGET interessant var at vi kom til en STOOR hall midt inne i anlegget. og det var masse "dører" inn til ganger som gikk lenger inn eller opp eller ned, MEN så var det en trapp og det som var ned der hadde de fylt med vann så vi fikk ikke trampet på første trappetrinn engang. har tengt og dykke ned mang en gang. men det finnes ikke lys og tanken på en lommelykt som lys under et slikt dykk.... nei takk:P

På strendene rundt om der er det masse skilt om fare for miner og det blir stadig funnet ting og tang. var noen stålplater som var festet ned i bakken med en metalldings stikkende opp med piggtråd gjerde rundt ( 1x1m )
det er også blitt funnet en bazooka, blir stadig funnet ammo og det er masse kult inne i fjellene (pappirer og div "info" stoff) og på rommene står køyesengene og skapene der. det ser rett og slett ut som "jess! krigen er over.. vi drar hjem!" og de slapp det de hadde i hendene og gikk.. :P

kom foresten på to ting..

Lengre oppe i fjellene ( har ikke gidda og gått helt dit selv enda. men har sett masse bilder og hørt mye snakk om det, så ligger det et nedskutt norsk fly fra ww2 som er i ganske god stand med tanke på korrosjon, tid og vær og vind der oppe.

Nede ved torpedo-anlegget ligger det en senket forsyningsbåt. vi hørte om den og lette og dykket ned. ligger på ca 30m dyp. rundt om skipet er det strødd med noe hermetikkboks lignende greier og div deler fra skipet. på den siden som ligger mot bunnen så mangler en stor del av bakenden.
(ryktet sier at den ble senket av et følgesskip til bismarck da de passerte og det var skuddveksling)
Klatrer du på utsiden av anlegget bortover fjellet så ser du tydelig det er blitt skutt imot, så om det er sandt eller ikke har jeg ikke peiling på. men kult er det
Ser bildet mitt på bildr har blitt croppa, men du ser også bunker #4 på bildet Haunter har.
(Rett nedenfor gatenavnet "Nordre Hallsetvei", mellom den røde og gråe blokka. dekt med grass/torv)
Sist endret av Muttok; 14. juli 2011 kl. 08:42.
Sitat av pillthrill Vis innlegg
2-3 timer unna trondheim by er det et stoort millitært anlegg i fjellene. det er fra ww2 og ikke i bruk.
du kan gå i flere dager uten og gå igjennom halvparten.
bunker etter bunker som fører inn til laange ganger inn i fjellene som har dører som er låste / sveiset igjen osv..

det som er også litt sinnsykt er det at det er en gjemt "torpedobase" like over havet. der fant vi kodepappirer som stod på tysk, redningsvester fra krigen, bilder fra damer osv fra 194* elns.

Det som var MEGET interessant var at vi kom til en STOOR hall midt inne i anlegget. og det var masse "dører" inn til ganger som gikk lenger inn eller opp eller ned, MEN så var det en trapp og det som var ned der hadde de fylt med vann så vi fikk ikke trampet på første trappetrinn engang. har tengt og dykke ned mang en gang. men det finnes ikke lys og tanken på en lommelykt som lys under et slikt dykk.... nei takk:P

På strendene rundt om der er det masse skilt om fare for miner og det blir stadig funnet ting og tang. var noen stålplater som var festet ned i bakken med en metalldings stikkende opp med piggtråd gjerde rundt ( 1x1m )
det er også blitt funnet en bazooka, blir stadig funnet ammo og det er masse kult inne i fjellene (pappirer og div "info" stoff) og på rommene står køyesengene og skapene der. det ser rett og slett ut som "jess! krigen er over.. vi drar hjem!" og de slapp det de hadde i hendene og gikk.. :P

kom foresten på to ting..

Lengre oppe i fjellene ( har ikke gidda og gått helt dit selv enda. men har sett masse bilder og hørt mye snakk om det, så ligger det et nedskutt norsk fly fra ww2 som er i ganske god stand med tanke på korrosjon, tid og vær og vind der oppe.

Nede ved torpedo-anlegget ligger det en senket forsyningsbåt. vi hørte om den og lette og dykket ned. ligger på ca 30m dyp. rundt om skipet er det strødd med noe hermetikkboks lignende greier og div deler fra skipet. på den siden som ligger mot bunnen så mangler en stor del av bakenden.
(ryktet sier at den ble senket av et følgesskip til bismarck da de passerte og det var skuddveksling)
Klatrer du på utsiden av anlegget bortover fjellet så ser du tydelig det er blitt skutt imot, så om det er sandt eller ikke har jeg ikke peiling på. men kult er det
Vis hele sitatet...
hva heter plassen?
svarer på pm om dere har spm. relatert til den plassen jeg skrev om tidligere..