Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1731
Jeg har i de siste månedene tenk at jeg har lyst å flytte vekk fra Vestlandet og starte på nytt med tanke på jobb, bekjentskap, osv. Har opplevd gjennom hele mitt liv her veldig mye ensomhet her jeg er nå og har aldri fått meg noe særlig med vennskap eller forhold/kjæreste osv. Livet mitt som voksen 25 åring har kun vært jobb og hjem og ingen form for sosialt liv, det som jeg syns er veldig trist og har observert veldig mye er folk som jeg tidligere har gått i klasse med på ungdomsskole, videregående, høyskole og andre sammenhenger som jeg har møtt igjen for eksempel på buss, på gata rett og slett ikke sier hei og ungår øyekontakt som om vi aldri har kjent hverandre, ville beskrevet meg selv som rolig person er ikke en ekstrovert, men har ingen problem med å snakke med folk. Opplever miljøet der jeg er nå som veldig deprimerende og kjenner at det påvirker meg negativt er ofte trist/sur/bitter og rett og slett tom innvendig, så for min mentale helses skyld har jeg bestemt meg for å starte på nytt på et nytt sted, men er veldig usikker hvordan jeg skal gå frem har mye spørsmål som:
1.hvordan ville du først prøvd å etablere deg osv. (selve logistikken), søke jobb før flytte? flytte først så søke? hvordan skaffe et sted å bo, søke før du flytte osv ?

2.Hvordan bli kjent med nye mennesker i en storby der du kjenner ingen, tenker bekjentskap?
3. hvordan hadde du gått frem med å finne deg et forhold, når man ikke kjenner noen som kan introdusere deg? (og si man har fått jobb som gir lite fritid hvordan lete), (tenker helst å finne en fra utlandet om jeg flytter til Oslo, men i dette tilfelle hvordan finne en på 1-2 uker, «tenker langsiktig her, en som jeg kan ha barn med og vil være en god mor»). ?
4. Andre ting du vet om som kan være til hjelp/ nyttig å vite ?
Er åpen til alle forslag hvordan ville du ha gått frem om du var meg, eller om du vet om noen som har gjort dette og kan fortelle om hvordan de gikk frem, setter pris på all hjelp
Hei! Har ikke gjort dette selv men anbefaler å prøve å få jobb først. Deretter se etter bolig i rimelig pendleavstand.

Det tror jeg blir riktig måte å gjøre det på.
Du skrev ikke hvilken bransje du kunne tenkt deg å jobbe i? Mye muligheter nord i landet også sånn sett slik jeg forstår det.

Om du er interessert i fiskemottak e.l.

Det sosiale i Oslo f.eks. har jeg inntrykk av at det er mange etablerte klikker som kanskje ikke er så lett å bli kjent med.

Veien å gå der er vel gjennom interesse, oppsøk steder der du kommer i prat med folk som har samme interesse.

Har ikke svar på alt men har noen forslag
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Oslo kan være noe dritt hvis man ikke er veldig ekstrovert.

Jeg er født og oppvokst her så har alltid hatt en gjeng men sett mang en ensom student og folk.

Hva med å rett og slett prøve ut å lage en god profil på Tinder. Happn osv?
Oslo er egentlig ganske knall om du jobber i riktig bransje eller studerer. I tidlig tyveårene så er jo nesten alle andre du møter i byen også tilflyttere.
Opplevde aldri at det var vanskelig å finne folk å henge med, og etterhvert bli gode venner med. Men, det avhenger selvfølgelig av at du jobber i riktig bransje, eller er student, og dermed blir hengende sammen med andre folk som er åpne for å stifte bekjentskaper. Å jobbe som snekker på mandag i 20 minus fra 07:00 til 15:00 og så foreslå å ta en øl etterpå er kanskje ikke like enkelt som å spørre de som jobber på kaffebrenneriet på lørdagsvakta og er ferdige 18:00.
Det er også veldig vanskelig å finne venner eller kjærester av å bare være på jobb og gå hjem. Det krever faktisk litt egeninnsats å bli kjent med folk. Man må invitere på ting, arrangere greier, spørre om folk vil ta en øl etter jobb; alt det der. Det er ingenting som kommer gratis.

1.hvordan ville du først prøvd å etablere deg osv. (selve logistikken), søke jobb før flytte? flytte først så søke? hvordan skaffe et sted å bo, søke før du flytte osv ?
Finn jobben først. Det bør være grei skuring. Massevis av jobber i byen. Så har du gjerne en mnd eller to på deg før oppstart å finne bolig på.
2.Hvordan bli kjent med nye mennesker i en storby der du kjenner ingen, tenker bekjentskap?
Du er ung. Søk en jobb der andre unge mennesker også jobber. Du trenger ikke bli bestekompis med jobbfolka, men det åpner for å møte andre mennesker også. Ta initativ; arranger fredagspils, lønningspils, inviter på kinokvelder, arranger hytteturer. Flere av mine aller beste venner var folk som bare hang i periferen av de jeg jobbet med back in the days; men jeg syntes de var kule og inviterte dem med på ting.
3. hvordan hadde du gått frem med å finne deg et forhold, når man ikke kjenner noen som kan introdusere deg?
Tinder.
Eventuelt så møter du fort noen om kompisen din har en kompis som drar med seg et par jenter i parken på sommer'n.
En fin måte å bli kjent med folk er å flytte inn i et kollektiv. Da har man som regel folk rundt seg hjemme etter jobb, det kan bli ensomt å bo alene. Man kan også lettere bli kjent med vennene til de andre som bor i kollektivet. I mange kollektiv arrangeres det ofte vors eller fest i helgene, som øker sjansen for å treffe en dame.
Hvorfor skal man så absolutt flytte til Oslo av alle steder? Det finnes andre byer i Norge også, blant annet har vi Trondheim.
Noen ganger vurderer jeg å bli sånn som reiser fra by til by og gjør småjobber for penger til mat og hotellrom for en dag eller to. Vet ikke om det er så mulig i Norge med tanke på priser ogsånt men det kan jo være en god og lærerik opplevelse. Møte nye folk, nye utfordringer, se nye plasser.. Kanskje tilslutt savner du hjem? Er jo selvfølgelig ting som blir vanskeligere enn andre som for eksempel å vaske klær da.