Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4549
SSB har bedt butikkjedene om full oversikt over hva vi handler i butikkene. Og for at SSB skal ha "gode data" skal kundene identifiseres i hver enkelt transaksjon. Dvs individ nivå. SSB har ikke satt noen grenser på hvor lenge de kan beholde slike data. Alle dine transaksjoner og handlekurver er plutselig knyttet til deg personlig, kanskje for all fremtid.

SSB har en viktig jobb greit nok. Er jobben til SSB viktigere enn personvern? Jeg kjenner flere som feks aldri har brukt kundekort og fordelskort pga at de ikke vil ha personlige tilbud, eller bare generelt har vansker med datainnsamling.

Jeg ser jo fordelene for SSB, og det kan nok skapes helt nye datasett og vi sitter kanskje igjen noe unikt. Eller vi sitter igjen med noe som brukes mot individet frem i tid.
Sist endret av _abc_; 29. mai 2022 kl. 02:05.
Sitat av Crimson Snow Vis innlegg
Ikke legg ved kilder.
Vis hele sitatet...
Regner med at trådstarter har snublet over denne artikkelen på NRK.no:
SSB krever å få vite nøyaktig hva nordmenn kjøper i matbutikken, som heviser til Kost-nyttevurdering i medhold av statistikkloven § 10 (5).



Lov om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven)
Men det er jo ikke på den konkrete brukeren er det? Så er det noe å egentlig bry deg om?
Sitat av Jorg Vis innlegg
Men det er jo ikke på den konkrete brukeren er det? Så er det noe å egentlig bry deg om?
Vis hele sitatet...
I artiklen som er liket rett over står dette:
En kobling mellom betalingstransaksjon gjort med debetkort og dagligvarekvittering gjør SSB i stand til å koble betalingstransaksjon og kvittering for i overkant av 70 prosent av dagligvarekjøpene,
Vis hele sitatet...
Morsom lesning. Personlig vipper jeg litt mellom "skal hver eneste handling jeg utfører kartlegges i disse dager?" og "Vel, dette er ikke halvparten så inngripende som tech-gigantene sin datainnhøsting,og SSB kan sikkert bruke det til noe bedre en profitt".

Vi lever i 2022 og så og si alt vi foretar oss har et digitalt fotspor. I motsetning til gårsdagens papirspor kan et lite team med dataingeniører behandle og trekke brukbar informasjon fra de digitale fotsporene fra millioner av mennesker om gangen. Personlig tror jeg det er naivt å håpe at alle verdens private eller offentlige aktører kommer til å redusere datainnsamling for personvernets del, så da blir det vel til at de som tar et prinsipielt standpunkt om personvern blir etterlatt og snarlig irrelevante. Er fullstendig klar over at "men alle andre gjør det" som et argument egentlig ikke viser til noe mer resignasjon, men så tror jeg heller ikke utopisk naivitet oppnår noe mer.

Til å gå litt tilbake til det konkrete eksempelet så er en mulig konsekvens av dette, i mitt hode, at kanskje det gi tydelige indikasjoner på hvordan matvare industrien har blitt et gigantisk beist som er hyperoptimalisert for trekke så mye kapital som mulig ut av den generelle befolkningen. Eller kanskje det bare vil mate mer statistikk og data til Reitan og co om hvor det er mer penger å hente..

Vil bare avslutte med og si at dette her var mer en rant fra min side enn saklig diskusjon, men av og til må man bare skrive ting for sin egen del
Det er positive og negative saker ved denne saken synes jeg.

Dataene som samles inn kan brukes til å presse prisene ned, optimalisere stønader og trygd. Det er vel og hovedformålet.

Samtidig så er det problematisk at man kan koble sammen person og vare. Uten at personen har gitt sitt samtykke. I teorien kan man da kartlegge en persons liv ned hver minste detalj.

Men selger ssb data eller lager de statestikk på bestilling, mener at de ikke selger dataene sin, men lager statestikk på bestilling fra staten og private. Litt usikker på det kommersielle ved ssb..
Lærte vi ingenting fra datalekkasjen hos norkart for ikke så lenge siden?

https://www.datatilsynet.no/aktuelt/...e-hos-norkart/
Opplysninger til over 3 millioner personer er eksponert på internett.
Vis hele sitatet...
I følge meldingen fra Norkart gjelder det personopplysninger slik som navn, adresse og fødselsnummer for omlag 3.3 millioner personer (nåværende- og tidligere eiere av eiendom i Norge). Personer som bor på hemmelig adresse skal ikke være omfattet av dette, ifølge Norkart.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se noe positiv utav at SSB skal koble sine systemer til alle dagligvarekjedene i landet for døgnåpen monitoring av folks kjøpsvaner til evig tid. Folk må å våkne opp og begynne å se verdien av sine personopplysninger. Dette er ikke greit.
Men å dele livet på Facebook og å handle på Alibaba og eBay er godt innafor. Og 70 ymse apper på mobilen du hatt solgt sjela de til innehaverne av.
Dette personverngnålet begynner å bli modent for en fornying.
Sitat av Dough Vis innlegg
Men å dele livet på Facebook og å handle på Alibaba og eBay er godt innafor. Og 70 ymse apper på mobilen du hatt solgt sjela de til innehaverne av.
Dette personverngnålet begynner å bli modent for en fornying.
Vis hele sitatet...
De tjenestene har jo folk selv samtykket til. Dette er ikke noe du kan fraskrive deg fra. For samfunnets beste in my ass.
Du samtykker selv å gå på butikken å handle med kort. Kontant er fortsatt gyldig betalingsmiddel.
En ting er å gi data til uavhengige kjeder så de kan kjøpe inn varene som folk flest kjøper (regnskapet lagres i 5 år så vidt jeg husker), det er noe helt annet at et statsapparat drar alle kjedene under en kam og sentraliserer informasjonen for å kartlegge hvem, hva, hvor og hvordan de skal tilby offentlige tjenester. Jeg er lite keen på at en bugga algoritme laget av innleide nyutdanna konsulenter skal profilere meg og potensiell frata mine rettigheter i fremtiden fordi jeg ikke har vært en modellborger helt siden vuggesenga, altså kjøpt feil type mat som bidrar til global oppvarming f.eks. skjønner du? Dette er på et helt annet skala enn hva tryneboka eller alibaba gjør.
Er det bare jeg som driter i hva som blir samlet inn om meg?

Greit, det er kanskje litt ubehagelig når det finnes noen som kan fortelle meg nøyaktig når jeg var på hvilket toalett, og hva jeg gjorde der, men så lenge jeg ikke føler på noe frykt for at akkurat de opplysningene om meg kom på avveie, så kan folk få samle inn hva de vil om meg.

Jeg er ikke bekymret for at opplysningene skal misbrukes, og ser heller ikke noe poeng i å misbruke akkurat de opplysningene.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Er det bare jeg som driter i hva som blir samlet inn om meg?

Greit, det er kanskje litt ubehagelig når det finnes noen som kan fortelle meg nøyaktig når jeg var på hvilket toalett, og hva jeg gjorde der, men så lenge jeg ikke føler på noe frykt for at akkurat de opplysningene om meg kom på avveie, så kan folk få samle inn hva de vil om meg.

Jeg er ikke bekymret for at opplysningene skal misbrukes, og ser heller ikke noe poeng i å misbruke akkurat de opplysningene.
Vis hele sitatet...
Men hva skjer om noen får tilgang på disse opplysningene i tillegg til f.eks det Google sitter på? Da begynner det å bli ganske mye informasjon. Og hva om denne noen også har evne til å sette all informasjonen i system?

Jeg er heller ikke spesielt bekymret for at akkurat SSB skal få informasjon om hvor jeg trekker kortet og hva jeg kjøper, men om det er noen Internett, AI og big data i hvert fall burde ha lært oss, så er det at vi må tenke litt lengre enn nesa og ha lovgivning som også er fremtidsorientert. For det handler egentlig ikke om at SSB skal få denne informasjonen, men om hva som *kan* være konsekvensene om, f.eks dataene ikke sikres godt nok eller om reglene er vanntett nok til at den, realistisk sett, aldri vil kunne misbrukes.
Trådstarter
Sitat av Jorg Vis innlegg
Men det er jo ikke på den konkrete brukeren er det? Så er det noe å egentlig bry deg om?
Vis hele sitatet...
Joda helt ned på individnivå. De vil vite hva du kjøpte og når. Problemet er at dette datasettet bli et "supersett". One to rule them all. Fordi SSB vil koble det mot andre datasett. Da vil de ha oversikt og inntekt, utdanning og kjøpshistorikk osv osv. Enhver transaksjon foretatt med betalingskort. I bunn og grunn de aller aller fleste siden folk flest alltid bruker kort. Og dette er brukes hos SSB. Hva skjer om eller når SSB blir hacket?

mulig scenario:
Tenk frem i tid, i et ustabilt europa og stadig trangere kjøpekraft og svake økonomiske fremtidsutsikter. Norges regjering trenger redusere utgiftene for at statsbudsjettet skal gå opp. Reduksjon i helseutgiftene fikser budsjettet. SSB har data som trengs for å velge ut hvilke grupper som mister sine rettigheter basert på kjøpshistorikk. Alkiser, tjukkaser, diabetespasienter, alle uten "fem om dagen". For mye ferdigmat? Ingen rettigheter. For mye tobakksvarer, skoleboller eller bacon? Null rettigheter. Og denne kan draes langt. mye lengre.

Dette er bare ett negativt scenario jeg brukte ett lite minutt på. Tenker en over saken vil det helt sikkert dukke opp ganske mange andre.

Morsom lesning. Personlig vipper jeg litt mellom "skal hver eneste handling jeg utfører kartlegges i disse dager?" og "Vel, dette er ikke halvparten så inngripende som tech-gigantene sin datainnhøsting,og SSB kan sikkert bruke det til noe bedre en profitt".
Vis hele sitatet...
Vel, tech giganter lekker data. Hva om dette supersettet kobles til data fra tech giganter?

Sitat av Dough Vis innlegg
Du samtykker selv å gå på butikken å handle med kort. Kontant er fortsatt gyldig betalingsmiddel.
Vis hele sitatet...
Ja akkurat nå, du vet vel at kontanter er uønsket av mange politikere? Det er jo heller ikke direkte tett av minibanker lenger. Kanskje mer frivillig tvang dette?
Sist endret av _abc_; 29. mai 2022 kl. 18:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Politikerne og nærmeste venner/familie (dvs alle høyt opp som stemmer for dette) er registrert som PEP (Politisk Eksponert Person), og har dataen dems automatisk utelukket så de bryr seg nok svært lite om hele systemet blir hacket eller utnyttet dessverre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dough Vis innlegg
Men å dele livet på Facebook og å handle på Alibaba og eBay er godt innafor. Og 70 ymse apper på mobilen du hatt solgt sjela de til innehaverne av.
Dette personverngnålet begynner å bli modent for en fornying.
Vis hele sitatet...
De jeg kjenner som er mer opptatt av personvern enn folk flest er enten ikke brukere av sosiale medier, eller har feks vm og bruker det kun fra vm.

De fleste bryr seg kanskje ikke. Datasett som dette vil det antakeligvis betales veldig godt for, kanskje topp pris i forhold til andre datasett og da er det ikke bare sikkerhet som blir kritisk men og personer med tilgang.

Dette er for far out for meg og jeg vil nok sabotere og handle kontant. Eller handle kun hos svenskene.
Blir nok fler turer til grensa og kontanter fra nå av !