Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 4596
Hei,

Har kommet over en artikkel på forskning.no som beskriver hvordan 5 prosent av verdens kraftverk står for 73 prosent av utslippet fra kraftindustrien.

Her er forskningen det blir vist til.


Den beskriver at det på grunn av ueffektiv produksjon av strøm forspiller noen kraftverk mye mer co2 ut i atmosfæren enn det som faktisk er nødvendig som f.eks. kullkraftverk. Forskningen påstår at opp til 50 prosent av av utslippet kan reduseres med mer effektiv drift.

Ut ifra artikkelen virker det som at dette kan gi oss et kjempeforsprang i å bekjempe miljøkrisa, hvis vi velger å gjøre noe med det.

Jeg lurer derfor på om det er noen freaks som sitter på mer info enn det jeg kan finne. Hva står i veien for at kraftverkene kan effektiviseres og hvorfor får ikke løsninger som dette mer oppmerksomhet enn flyskam og dieselbiler?

Gleder meg til å høre deres synspunkter!
Sist endret av ikkealene; 23. oktober 2021 kl. 15:03.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er vel stort sett viljen det står på. Utbedringer er ikke gratis, og da er det for dyrt. De er ikke trivielle, og da er det for vanskelig. De er ikke perfekte løsninger, og da er det jo ikke noen vits i. Mange er ganske enkelt antiklima, mange ser ikke alvoret i situasjonen, og diverse politisk og psykologisk tull gjør det fryktelig vanskelig å få utrettet noe særlig.

Klart, med tanke på hvem det er som styrer i Polen for tiden, er det vel bare stas å forurense mest mulig for sin egen del.