Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1619
Heisann

Skal forsøke meg på min første batch sopp hjemme - tanken var Golden Teacher i en monotube.

Føler jeg har grei kontroll på prinsippene rundt selve prosessen, men ønsker å opprette en tråd som kan fungere som veiledning for en noob, og en rapport til andre om hvordan prosess og resultat har blitt for vår del.

i den forbindelse har jeg selvfølgelig noen spørsmål og undringer

Hvordan oppleves innførsel av "grainbags", substrater og annet tilbehør fra utlandet? har noen opplevd at det har blitt flagget av toll\myndigheter på noen måte??

samme spørsmål går for sporeprints eller sporevæske. kommer de igjennom toll? blir de flagget på noe vis?

om sporer ikke er å anbefale innført fra utlandet; hvordan opplever dere tilgjengeligheten her hjemme? omsettes dette på normal basis, eller belager hjemmegroerne seg på egenproduksjon\høsting av sporer?

håper på noen gode svar! ønsker selvfølgelig velkommen alle tips og triks, og tar gjerne imot PM om noen har lyst å ta kotakt om prosjektet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Substrat og "grainbags" skal gå fint igjennom tollen. Det er jo mulig å dyrke matsopp med slikt. Sporer derimot er like ulovlig som soppene, teknisk sett er bare psilocybe semilanceata (spiss fleinsopp) og cubensis (meksikansk sopp) som er oppført i narkotikalisten, samt selve virkestoffet psilocybin men jeg vet ikke hvor villig du er til å prøve deg i retten med påfølgende advokatutgifter.

Spørsmål om tilgjengelighet er i gråsonen, vi kan ikke tillate handel av ulovlige varer, vi må følge loven her og.

Ellers, lykke til det er alltid kult med slike prosjekter.
Sist endret av Dodecha; 11. februar 2021 kl. 09:38.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
jeg lurer på hva slags norske oppskrifter på agar folk bruker? og hva folk bruker i sin grainspawn? Kult hvis noen vet om eller har en liste over det de bruker og hvor det kjøpes
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er ingenting annet enn trykkoker og flowhood som du ikke finner i Norge til rimelig pris. Men akkurat de to tingene er dyre I Norge.

Så lite behov for å importere annet enn sporeprint. Om man ikke kjenner noen i Norge.

Evt, presto 75 trykkoker fra USA, billig bærbar 2*2m flowhood fra Kina. Sånne ting kan være mye billigere i utlandet.

Sporeprint får man for slikk og ingenting av dyrkere eller man bestiller på nettet i 200 kroners klassen, og går stort sett gjennom, aldri hørt direkte om politi toll og sporeprint men det forekommer sikkert.

Registerer du konto på shroomery får du etterhvert adgang til marketplace, der man bytter genetikk med hverandre. Der kan man også få kjøpt det man trenger for å komme i gang på ulikt vis.

En veldig god måte å begynne på som setter deg i gang med det aller viktigste, er å få tak i et cubensis spore print, og begynne med agar arbeid for å dyrke frem en ren kultur. Det er grunnlaget for god vekst uansett.

En annen ting å tenke å tidlig er hva slags grain man skal bruke

Fks om man vil bruke mais, bygg, hvete, hirse, rug, fuglefrø-blanding

Fuglefrø kan man cold soake, set and forget

Som nybegynner og miljøverner anbefaler jeg "no pour", der man steriliserer agar i PC, og så er den klar, kontra å helle den varm.

Mye å lese seg opp på, helt sinnsykt mye.
Sist endret av meaculpaUIO; 1. oktober 2021 kl. 20:53.
hvordan lager du agar (ratio og norske varer), og hvilken grain anbefaler du?
Lurt å lære seg pf-tek før man begynne å TULLE med grain. Du kan kjøpe både korn, mycobags og agar i norske nettbutikker men vent til du har noen runder pf-tek under beltet. Hvis du først får tak i et print og kjører pf-tek vil du være selvforsynt med prints og sopp. Les dere opp på shroomery.org leseliste: pf-tek, how to make a spore print og how to make a MS syringe.

Ikke prøv å løpe før du kan gå. Bruk (i fare for å gjenta meg selv) PF-TEK.
Ja, tenkte å bli kjent med pf-tek først, men bare hvis jeg finner noen bra glass, ser egentlig ikke noe vanskeligere ut med grainspawn..

Jeg har lyst til å ha agar for å kultivere på. Hvordan lager jeg bet mulig agar. har sett litt på youtube, men det er alltis amerikanske produkter..
Sist endret av Straniel; 1. oktober 2021 kl. 21:25.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En helt grei standard oppskrift som også jeg brukte før jeg hadde gjort alt så mange ganger at alt går på øyemål og auto:


1 L vann
10g agar
En teskje malt ekstrakt



Man lager agar blandingen for forskjellige behov, noen blander inn alt mulig rart her, medisinsk kull, anti bakterie midler, man lager dem "soft" og hard. Mer Agar = hardere agar. Noen bruker grain water, noen bruker mye og lite næring.


Kjøp inn en 6-7 liters trykkoker, ca 9-10 stavland tomatpure glass, vask de og ha i en pekefinger med agar blandingen i hver av de.

Lag et filter til lokkene av engangs Corona masker, dette fungerer, trenger ikke kjøpe de dyrere 0,5 micron filtere. Teip overlever PC.

Ha lokkene løst på, kjør en PC cycle 25 minutter, med ventilering om du vil være helt trygg.

Når trykkoker kan åpnes igjen, skru på lokk.

La de stå til de er kalde.
Vips ferdig, no pour.
Sist endret av meaculpaUIO; 1. oktober 2021 kl. 21:28.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
En helt grei standard oppskrift som også jeg brukte før jeg hadde gjort alt så mange ganger at alt går på øyemål og auto:


1 L vann
10g agar
En teskje malt ekstrakt



Man lager agar blandingen for forskjellige behov, noen blander inn alt mulig rart her, medisinsk kull, anti bakterie midler, man lager dem "soft" og hard. Mer Agar = hardere agar. Noen bruker grain water, noen bruker mye og lite næring.


Kjøp inn en 6-7 liters trykkoker, ca 9-10 stavland tomatpure glass, vask de og ha i en pekefinger med agar blandingen i hver av de.

Lag et filter til lokkene av engangs Corona masker, dette fungerer, trenger ikke kjøpe de dyrere 0,5 micron filtere

Ha lokkene løst på, kjør en PC cycle 25 minutter, med ventilering om du vil være helt trygg.

Når trykkoker kan åpnes igjen, skru på lokk.

La de stå til de er kalde.
Vips ferdig, no pour.
Vis hele sitatet...

Perfekt, tusen takk. hva mener du med: "Ha lokkene løst på, kjør en PC cycle 25 minutter, med ventilering om du vil være helt trygg."
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Dvs at de ikke er skrudd til, eller "lukket" slik at luft (damp) kan passere inn i glassene.

PC cycle er alt du gjør for å kjøre en kok med trykkoker. Alt fra å fylle på vann, ventilerer ut luft i 10 minutter, at man lar det kjøle ned naturlig.

Når man PCer grains som er mye vanskeligere å sterilisere perfekt enn agar, så et det svært viktig å ventilere. Men for agar som er mye lettere å sterilisere, dropper mange å ventilere. Gjelder kun for agar.
Sist endret av meaculpaUIO; 1. oktober 2021 kl. 21:31.
https://www.emballasjebutikken.no/pr...ageglass-230ml

Det glasset du ønsker til pf tek. Får plass til 8 kakeglass i en standard trykkoker fra Jernia.
https://www.jernia.no/kj%C3%B8kken/m...xoCqU8QAvD_BwE
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Dvs at de ikke er skrudd til, eller "lukket" slik at luft (damp) kan passere inn i glassene.

PC cycle er alt du gjør for å kjøre en kok med trykkoker. Alt fra å fylle på vann, ventilerer ut luft i 10 minutter, at man lar det kjøle ned naturlig.

Når man PCer grains som er mye vanskeligere å sterilisere perfekt enn agar, så et det svært viktig å ventilere. Men for agar som er mye lettere å sterilisere, dropper mange å ventilere. Gjelder kun for agar.
Vis hele sitatet...
Åja, PC er presure cook? :P Okay, så jeg skrur bare ikke til lokket så glasset ikke sprekker, og har en pustemaske mellom lokket og glasset så det ikke kommer fuktighet inn i agaren eller noe annet jeg koker?

Sitat av smetti Vis innlegg
https://www.emballasjebutikken.no/pr...ageglass-230ml

Det glasset du ønsker til pf tek. Får plass til 8 kakeglass i en standard trykkoker fra Jernia.
https://www.jernia.no/kj%C3%B8kken/m...xoCqU8QAvD_BwE
Vis hele sitatet...
Fin det kjelen der, litt dyr, men det er det vel verdt
Sist endret av Straniel; 1. oktober 2021 kl. 21:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar


Du setter lokkene løst på uten å skru dem til
Sist endret av meaculpaUIO; 1. oktober 2021 kl. 21:43.
Du trenger ikke trykkoker. Vanlig kjele funker. Men det går fortere med trykkoker
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg


Du setter lokkene løst på uten å skru dem til
Vis hele sitatet...
Okey, skjønner

Sitat av smetti Vis innlegg
Du trenger ikke trykkoker. Vanlig kjele funker. Men det går fortere med trykkoker
Vis hele sitatet...
Ja, til PF-tek Holder det vel med vanelig kjele. syns bare det virker lettere med trykkoker.
Sist endret av Straniel; 1. oktober 2021 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.