Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 10145
http://www.dagbladet.no/2013/07/01/n...rbud/27987248/

Veldig bra gjort må jeg si. Å tvinge de som bare røyker en gang i blandt, eller røyker 10 pakninger fast, til å kjøpe dobbelt mengde, som kommer til å gjøre at de røyker dobbelt så mye. Hurra for Norge!
Målet er å forhindre at unge kjøper røyk. Dette kan faktisk være ganske effektivt ettersom at det dermed blir dyrere å kjøpe en pakke røyk.
om du røyker de få gangene du er ute og drikker, kan jeg anbefale sigarer isteden for en 20pakk
Latterlig tiltak, men det er ikke første gangen Ola Nordmann blir behandlet som en barnehageunge. Hva blir det neste, kun lov å kjøpe øl som sixpack?
Tror ikke de tenkte på alle de som kjøper mekkesigg. Trenger faen ikke 20 stk! Blir bare til at man røyker oftere ellers.
Syntes tiltaket virker helt supert!
Jeg kjøpte for min del i min ungdom, 10 pk med Prince, og jeg hadde jo aldri råd til en 20pk.
Kjøpte også forøvrig min siste 10pk da jeg fikk meg en normal inntekt, så helt ute å sykle er nok ikke dem som har kommet på denne nye loven.
Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Latterlig tiltak, men det er ikke første gangen Ola Nordmann blir behandlet som en barnehageunge. Hva blir det neste, kun lov å kjøpe øl som sixpack?
Vis hele sitatet...
Forbudet er ment for å redusere bruken blant unge og mindreårige, som er ekstra prissensitive. Forbudet er ikke ment for å stoppe deg fra å ta siggen din, så er ikke noe vits å føle deg behandlet som et barnehagebarn av den grunn. Og om 10-pakningen faktisk er så viktig for deg, så ville anbefalt deg å vurdere om du faktisk har råd til å røyke.

Når det er så mange som dør at det ville tilsvart 36 fulle passasjerfly i året, og majoriteten av nye rekrutterer er mindreårige, så ser jeg faktsik poenget i at det er et samfunnsansvar og gjøre det vi kan, innenfor rimelighetens grenser, for å begrense bruket og gjøre det vanskeligere for siggaretselskapene å rekruttere ungdom - fordi det hadde faktisk vært målgruppen deres om vi tillot det.

Ta siggen din du, men ikke skru på klagekoret fordi resten av samfunnet har lyst å redusere antall nye brukere gjennom slike enkle, og ikke spesielt frihetsberøvende, tiltak.
Sist endret av Picard; 2. juli 2013 kl. 01:37.
Trådstarter
Sitat av Picard Vis innlegg
Forbudet er ment for å redusere bruken blant unge og mindreårige, som er ekstra prissensitive. Forbudet er ikke ment for å stoppe deg fra å ta siggen din, så er ikke noe vits å føle deg behandlet som et barnehagebarn av den grunn. Og om 10-pakningen faktisk er så viktig for deg, så ville anbefalt deg å vurdere om du faktisk har råd til å røyke.

Når det er så mange som dør at det ville tilsvart 36 fulle passasjerfly i året, og majoriteten av nye rekrutterer er mindreårige, så ser jeg faktsik poenget i at det er et samfunnsansvar å gjøre det vi kan innenfor rimelighetens grenser for å begrense bruket, eller gjøre det vanskeligere for siggaretselskapene å rekruttere ungdom - fordi det hadde faktisk vært målgruppen deres om vil tillot det.

Ta siggen din du, men ikke skru på klagekoret fordi resten av samfunnet har lyst å redusere antall nye brukere gjennom slike enkle, og ikke spesielt frihetsberøvende, tiltak.
Vis hele sitatet...
Så du tror ikke kidsa kommer til å spleise på en 20pk, evt bare spare opp til en istede?
Sitat av Picard Vis innlegg
Forbudet er ment for å redusere bruken blant unge og mindreårige, som er ekstra prissensitive. Forbudet er ikke ment for å stoppe deg fra å ta siggen din, så er ikke noe vits å føle deg behandlet som et barnehagebarn av den grunn. Og om 10-pakningen faktisk er så viktig for deg, så ville anbefalt deg å vurdere om du faktisk har råd til å røyke.

Når det er så mange som dør at det ville tilsvart 36 fulle passasjerfly i året, og majoriteten av nye rekrutterer er mindreårige, så ser jeg faktsik poenget i at det er et samfunnsansvar å gjøre det vi kan innenfor rimelighetens grenser for å begrense bruket, eller gjøre det vanskeligere for siggaretselskapene å rekruttere ungdom - fordi det hadde faktisk vært målgruppen deres om vil tillot det.

Ta siggen din du, men ikke skru på klagekoret fordi resten av samfunnet har lyst å redusere antall nye brukere gjennom slike enkle, og ikke spesielt frihetsberøvende, tiltak.
Vis hele sitatet...
Som skrevet i dagbladets kommentarfelt: Ungene spleiser på en pakke i stedet, problem solved. Å tro at dette vil redusere bruk av tobakk blant unge er veldig naivt.

Jeg røyker ikke selv en gang, så dette har null innvirkning på meg. Grunnen til at jeg klager er fordi jeg generelt er imot slike latterlige forbud mot det ene og det andre.
-Hei, 10 Marlboro, takk!
-Dessverre. Minstekravet er 20 sigaretter.
-OK, da tar jeg 20. Jeg røyker jo uansett 10 om dagen, så da slipper jeg jo å komme tilbake i morgen!

Neste dag:
-Hei, 20 Marlboro, takk!
16åring som røyker en gang i blant her, lenge siden sist jeg så noen kjøpe en 10pk gitt.
Den som bare er der
De fleste 14 åringene som røyker her i byen kjøper som oftest 20 pakk så tror ikke det kommer til å ha så mye å si. Når jeg begynte å røyke (15 år) så kjøpte jeg også alltid 20 pakk, av og til badla og så tror ikke at bare fordi 10 pakningen er borte så røyker mindre.
Jeg har faktisk sett at det har vært ganske effektivt å kjøpe 10- pakninger, istedenfor 20- pakninger når det kommer til det å slutte å røyke.
Så dette vil bare gjøre at folk røyker mer og oftere..
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Er generelt få som kjøper 10 pakninger hos oss, men afaik så blir vi nok å selge 10 pak en stund frem over da man får lov til å selge ut det man har i hyllene/på lageret. Og det skal holde en liten stund med antall folk som kjøper dem.

(sorry for rotete svar, begynner jo nesten å bli litt seint)
Sitat av Klistermerke123 Vis innlegg
Enten har du utrolig lite peiling på hva som foregikk i Sovjetunionen, eller er du usedvanlig dårlig på og spå fremtiden
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk delvis enig med han, slik jeg har fått lært hvordan sovjet var under den kalde krigen på skolen..

Men en politistat er jeg faktisk veldig sikker på at Norge og resten av Verden vil bli.
Spesielt i Norge om vi fortsetter å ha en RødGrønn regjering..
Ser ikke dette at fordi du har 20pak så må du røyke alle den dagen?
Har du 0.13 viljestyrke burde det ikke være noe problem og kjøpe bulker med evt røyk.(eller 20)
Kjøper du melk ukevis drikker du ikke alt den første dagen ?
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Ser ikke dette at fordi du har 20pak så må du røyke alle den dagen?
Har du 0.13 viljestyrke burde det ikke være noe problem og kjøpe bulker med evt røyk.(eller 20)
Kjøper du melk ukevis drikker du ikke alt den første dagen ?
Vis hele sitatet...
Jo mer man har, desto mer forbruker man. Slik er det for mange.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jo mer man har, desto mer forbruker man. Slik er det for mange.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er tilfellet burde man kanskje gå inn i seg selv å anskaffe noe mer viljestyrke. Jeg røyker jo da ikke, så veit ikke presset dere som røyker føler. Men hadde de sluttet og selge 1 liter melk og bare 2, hadde det klikket for meg!


FUCK EU!
Ser ikke hvorfor du som helgerøyker skal bli så jævlig butthurt fordi 10-pakningen fjernes fra butikken. Det er ingenting som hindrer deg i å spare en halv pakke til helga etter.
Ser dette selv som idiotisk, og at det ikke kommer til å funke noe særlig... Men for all del, er jo norge vi snakker om! De fleste ungdomsrøykerene kommer vel til å kjøpe 20pk bare, problem solved. Her kjøper faktisk de fleste ungdomene enten 20pk eller Rullings :P
10 pakningene skulle ikke blitt fjernet, jeg som er ung og kun røyker sjeldent kjøper heller en 20 eller 30pk, ville aldri kjøpt en 10 pakning. Så idiotisk i min mening.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Sitat av McLovin Vis innlegg
Ser ikke hvorfor du som helgerøyker skal bli så jævlig butthurt fordi 10-pakningen fjernes fra butikken. Det er ingenting som hindrer deg i å spare en halv pakke til helga etter.
Vis hele sitatet...
Sant, men hva om ikke klarer å motstå en røyk midt i uka da

Tror ikke problemet blir noe mindre av denne nye loven, har jo alltid vært billigere å kjøpe 20pk
sammen med en venn når man var mindre da penger var vanskelig å få tak på.
Er sikker på at den dagen jeg er helt tom for penger men samler nok flasker i huset til en 10pk for så å møte veggen på butikken. Den dagen
Da skal det være på sinn plass å være homies med utlending kiosken på hjørnet så du får en på krit.
(Er det ulovlig å selge norsk 20pk billigere en i butikken for en kiosk)
Sist endret av ttj; 2. juli 2013 kl. 05:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor vel folk å stole på magefølelsen sin, istaden for forskning og ein relativt vellukka tobakkspolitikk? Når røykelova kom forbod mot røyking på serveringsstader var det omtrent samme maset om barnehage, utelivsdød, null virkning på tal røyakrar etc.

Kven fekk rett?

http://www.ssb.no/helse/statistikker/royk/_image/94175.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303136286874646977656c616373&_ts=13cb5b77e18
Problemet med slike ting er at folk rett og slett bare tror og synser i slike sammenhenger - og derfor mener det er et patetisk forlsag. Ser spesielt på VG at det der er en eneste stor sirkelrunk med folk som driver og sier hvor forferdelig dårlig forslag det er - og hvordan det vil ha ingen effekt, og grunngir det med et at folk bare vil kjøpe 20-pakninger å røyke mer. Disse folkene har ingen forskning eller statistikk å vise til at dette faktisk er sant - men alt av forskning og statistikk viser at med mindre tilgjengelighet vil bruken minske. (som slashdot forteller over her).

Videre er det og mange som sier "Enten gjør det helt ulovlig, eller fjerne restriksjoner - dette er latterlig" og "Eneste grunnen til at det er lovlig er for å få penger inn i statskassa" - begge påstandene viser til hvor lite folk kan om temaet i slike diskusjoner. Dette forklarer også hvorfor de har det ståstedet de har rundt saken. De husker ikke hustorien, og kjenner ikke til statistikken.

Vi har tverrliggere prøvd å gjøre rusmidler som var veldig mye brukt ulovlige, da spesielt alkohol. Begge gangene ble problemet bare større i stede for mindre når man gjorde det ulovlig - med større forbruk av smuglervarer og en marked man ikke hadde kontroll over. Bruken gikk oppover, og i tilfellet med alkohol ble det også større forbruk av sterkere varer. (smuglersprit var populært - og av og til farlig).

Vi har vel derfor kommet frem til at om man ønsker å fjerne en rusmiddel så må det gjøres gradvis - med større og større restriksjoner slik at brukermassen minsker og man til slutt gjør det helt ulovlig.
Dette tiltaket blir det samme som visse steder i Norge der der kun kan kjøpes inn alkohol på visse dager, eksempelvis en mandag. Også kalt for "bibelbelte". Ved å gjøre så man ikke kan kjøpe alkohol spredd over flere dager, så kjøper vi heller hele kasser med alkohol, og drikker mer enn det vi først forventet at vi skulle drikke.

Men hvem er det som kjøper røyk i Norge? Alle burde dra til Sverige. Hvis ikke det er mulig så kan man dra til Tøyen. Flere steder som selger billig røyk for en overkommelig pris.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Dette tiltaket blir det samme som visse steder i Norge der der kun kan kjøpes inn alkohol på visse dager, eksempelvis en mandag. Også kalt for "bibelbelte". Ved å gjøre så man ikke kan kjøpe alkohol spredd over flere dager, så kjøper vi heller hele kasser med alkohol, og drikker mer enn det vi først forventet at vi skulle drikke.

Men hvem er det som kjøper røyk i Norge? Alle burde dra til Sverige. Hvis ikke det er mulig så kan man dra til Tøyen. Flere steder som selger billig røyk for en overkommelig pris.
Vis hele sitatet...
Og dette har du selvfølgelig kilder på? For etter hva jeg mener å ha sett av statstikk (som jeg ikke finner akkurat nå) så første denne mindre tilgjengeligheten til et mindre konsum - ikke større.

Og ikke alle bor i Oslo og kan ta svipptur til Sverige og kjøpe røyk. Det tar gjerne masse tid og en del penger i enten ferge eller bensin.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor vel folk å stole på magefølelsen sin, istaden for forskning og ein relativt vellukka tobakkspolitikk? Når røykelova kom forbod mot røyking på serveringsstader var det omtrent samme maset om barnehage, utelivsdød, null virkning på tal røyakrar etc.

Kven fekk rett?

http://www.ssb.no/helse/statistikker/royk/_image/94175.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303136286874646977656c616373&_ts=13cb5b77e18
Vis hele sitatet...
Røyken er på vei ut, det er mindre populært og jeg synes ikke det blir riktig å kun se på antall røykere som slutter. Dette blir nødt til å sammenlignes med antall snusere i perioden 2000-2012.

Hvor mye, og hvor lenge er snusen blitt forsket på, i samme skala som røyking? Det tok mange årene før det ble fastslått at røyking dreper.

Sitat av etse Vis innlegg
Og dette har du selvfølgelig kilder på? For etter hva jeg mener å ha sett av statstikk (som jeg ikke finner akkurat nå) så første denne mindre tilgjengeligheten til et mindre konsum - ikke større.

Og ikke alle bor i Oslo og kan ta svipptur til Sverige og kjøpe røyk. Det tar gjerne masse tid og en del penger i enten ferge eller bensin.
Vis hele sitatet...
Alle storbyer har ett strøk der majoriteten av beboere er av utenlandsk opprinnelse. Fordelen med disse strøkene er at de våger å smugle røyk inn i landet, og dermed kan selge til en konkurrerende pris.
Selvfølgelig har mange gått over fra Røyk til Snus, men det har da heller ikke vært like mye fokus på å få folk til å ikke snuse? Fokuset har vært på å få folk vekk fra røyken, som er betydelig mer skadelig enn snus. Snus kommer nok til å få et mye større fokus fra myndighetene for å minske bruken når man har "fått vekk" enda flere røykere. Spesielt med fokus på å hindre folk fra å starte å snuse.
Sitat av etse Vis innlegg
Selvfølgelig har mange gått over fra Røyk til Snus, men det har da heller ikke vært like mye fokus på å få folk til å ikke snuse? Fokuset har vært på å få folk vekk fra røyken, som er betydelig mer skadelig enn snus. Snus kommer nok til å få et mye større fokus fra myndighetene for å minske bruken når man har "fått vekk" enda flere røykere. Spesielt med fokus på å hindre folk fra å starte å snuse.
Vis hele sitatet...
Snus er bannlyst i EU. USA vet nesten ikke hva snus er, men de forholder seg til noe lignende som kalles for dip. Snus er fremdeles veldig nytt, og er fremdeles i tidlig inne i fasen der forskere benekter helserisikoene forbundet med røyking.

Hvis snus hadde eksplodert i større skala utenfor kun norge og sverige (kanskje danmark? Usikker.), så hadde det nok kommet frem at snusen ikke er "betraktelig" sunnere enn røyk.

Hva definerer en dødsårsak som forbindes med røyk? Er det at personen som dør er en røyker, eller er det fordi han dør av lungekreft? I det tilfelle så er det stadig fler som får bukspyttkjertelkreft og spiserørskreft, og sammenhengen er at de snuser.

Jeg er selv en ikke-røyker som snuser. Jeg vet at det er farlig for meg, men jeg aksepterer det. Til tider så tar jeg meg en six pack sammen med ti pakning røyk for å kose meg. På gudsforlatte plasser som går med bibelbelter handler jeg meg en kasse med øl på mandager, og drikker det opp før jeg reiser videre. Jeg drikker meg snydens når jeg er på tur. Nå ser det ut til at jeg blir nødt til å være en aktiv røyker, da jeg har veldig vanskelig for å røyke kun 10 røyk når jeg vet at det ligger 10 stykker igjen i lommen min.


Så med andre ord så kommer jeg til å sitte på kaia med en hel kasse øl, 20 rykende sigarettsneiper liggende rundt meg og en saftig pris under leppa. Istedet for at jeg på en bedagelig onsdag kan kjøpe 2 pils og 10 pakning med røyk etter endt arbeidsdag.. Dette er moralen som følger påbudet om å kjøpe giftstoffer i større kvanta.
Sist endret av Patrick; 2. juli 2013 kl. 12:43.
Mange dopdealere gidder ikke å selge grammere og selger f.eks minimum femmere. Tror dere dette reduserer forbruket?

EDIT:
Jeg ser jo at loven kan være nyttig i andre land med en mindre rik befolkning og lavere aldersgrenser på tobakksprodukter enn hva vi har her i Norge. Det er heller ingen grunn til å skille oss ut fra resten av Europa på akkurat dette, men dere kan nok ikke forvente noen særlig redusering i forbruket her i Norge. Blir spennende å se.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor vel folk å stole på magefølelsen sin, istaden for forskning og ein relativt vellukka tobakkspolitikk? Når røykelova kom forbod mot røyking på serveringsstader var det omtrent samme maset om barnehage, utelivsdød, null virkning på tal røyakrar etc.

Kven fekk rett?

http://www.ssb.no/helse/statistikker/royk/_image/94175.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303136286874646977656c616373&_ts=13cb5b77e18
Vis hele sitatet...
Og hvordan kan du være så sikker på at dette skyldes røykeloven? Det er ikke noe nytt at røyking er blitt mindre populært de siste årene, men at dette er pga man ikke kan røyke på serveringssteder finnes det ingen bevis på.
Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Og hvordan kan du være så sikker på at dette skyldes røykeloven? Det er ikke noe nytt at røyking er blitt mindre populært de siste årene, men at dette er pga man ikke kan røyke på serveringssteder finnes det ingen bevis på.
Vis hele sitatet...
Da må du spørre deg selv; hvorfor har røyking blitt mindre populært?
Jeg er overbevist om røykeloven har en finger (om ikke hele hånda) med i spillet.
Sitat av Misoxeny Vis innlegg
Og hvordan kan du være så sikker på at dette skyldes røykeloven? Det er ikke noe nytt at røyking er blitt mindre populært de siste årene, men at dette er pga man ikke kan røyke på serveringssteder finnes det ingen bevis på.
Vis hele sitatet...
Lurer også litt på dette. Røykeloven ble innført 1. juni 2004. Det var en klar nedgang fra 2000-2004, uten røykeloven, og trenden fortsatte omtrent i samme tempo etter det jeg kan se?

Trenden hadde også en opptur i 2008 / 2009, men det er vel ikke statistisk signifikant.

Se i større perspektiv. Det har vært nedgang lenge før røykeloven. Nedgangen startet for alvor i 99.

http://i.imgur.com/AfQEdmO.jpg
Sist endret av JohnGalt; 2. juli 2013 kl. 14:11.
Learning by doing
Undef's Avatar
Hvorfor ikke bare slutte å selge røyk istede?

Norge er et land med mye rart i
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor vel folk å stole på magefølelsen sin, istaden for forskning og ein relativt vellukka tobakkspolitikk? Når røykelova kom forbod mot røyking på serveringsstader var det omtrent samme maset om barnehage, utelivsdød, null virkning på tal røyakrar etc.

Kven fekk rett?

http://www.ssb.no/helse/statistikker/royk/_image/94175.png?_encoded=2f66666666666678302f35382f29303136286874646977656c616373&_ts=13cb5b77e18
Vis hele sitatet...
Seriøst? Du har ikke lært at korrelasjon ikke medfører kausalitet?
Sitat av Undef Vis innlegg
Hvorfor ikke bare slutte å selge røyk istede?

Norge er et land med mye rart i
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere, fordi forbud ikke funker. Vi kan se det av tidligere forsøk.
Den som bare er der
Røyk ble vel mindre populært når vi fikk info om hva som var i røyken og skadene man kunne få av den.
Sitat av Murdergoon Vis innlegg
Tror ikke de tenkte på alle de som kjøper mekkesigg. Trenger faen ikke 20 stk! Blir bare til at man røyker oftere ellers.
Vis hele sitatet...
Hvor lite røyker du a?
Mtp. kor bortskjemt ungdommane er i dag, så tviler eg på at å fjerne 10 pak vil vere ein stor hindring.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
man til slutt gjør det helt ulovlig.
Vis hele sitatet...
Gjør man det forbudt åpner man for et svart marked. Det svarte markedet vil tiltrekke seg kriminelle osv. Barn/unge vil føle seg tiltrukket til det som er "ukjent" og ulovelig, de vil så ha lyst til å prøve dette osv.
"HVA ER DET NESTE?? Skal REGJERINGEN styre oss så mye at vi er som barn i en BARNEHAGE?!!!! Det neste blir vell snus bokser på størrelse med Mokkabønner for å få ungdommen til å slutte,,!!"

- Sitat fra en nå slettet tråd (som jeg quotet til en venn) på VGs debattsider.
Bryr meg svært lite. Drar uansett bare til Sverige og kjøper meg et par kartonger, som de fleste andre som røyker, og bor i Norge, gjør. Det er nedgang i røykinga, men det er enda større nedgang av kjøp av røyk I Norge.

Lurer ikke meg til å kjøpe røyk i dette landet. Betaler nok for overprisede varer her fra før.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Snus er bannlyst i EU. USA vet nesten ikke hva snus er, men de forholder seg til noe lignende som kalles for dip.
Vis hele sitatet...
Feil. Dipping tobacco, eller snuff som det populært kalles er mer utbredt, ja, men det selges også svensk snus i usa.

Sitat av Patrick Vis innlegg
Snus er fremdeles veldig nytt
Vis hele sitatet...
Snusmerket Ettan f.eks. er over 190 år gammelt.

http://www.swedishmatch.com/en/Our-b...tory-of-snuff/
http://www.swedishmatch.com/en/Our-b...nus-in-the-US/
Kanskje jeg har gått glipp av noe, men hva er egentlig galt med å la folk røyke dersom de skulle ønske det? Er vi nødt til å forby det kun fordi det er skadelig, og å jobbe så aktivt for å gjøre det så tungvindt som mulig? I Norge har vi jo utbredte holdningskampanjer mot røyking, og nokså "in your face" grafiske advarsler plassert både på TV og forpakninger. Med andre ord er de aller fleste godt orientert om farene ved å røyke.

Skjønner at man vil unngå at flere unge begynner tidlig (og i alle fall av grunnen "fordi det er kult"), men helt ærlig synes jeg det blir litt drøyt å ha totalforbud som mål. Og av og til virker det som om totalforbud er målet, med alle de stegene man tar for å gjøre hverdagen så tungvindt som mulig for røkere. For min del er jeg ikke veldig glad i tanken om at jeg ikke skal ha friheten til å gjøre hva jeg vil med kroppen min... Noe som også inkluderer andre ting enn bare å sykle til jobben hver dag og spise cottage cheese og Skyr til middag

WHAT? Hva i alle huleste dager?! Hva er det som skjer med landet våret? Jeg som trodde vi var i det minste et museskritt unna noe bedre, og nå dette? Om jeg skal kjøpe meg sigaretter ville jeg bare spleiset med noen som også ønsket seg en 10'er. Eller så har du de som gir faen, og tenker at da har de liggende litt ekstra. Det blir antagelig til at de røyker opp disse også omtrent like fort, og da blir det ny runde på butikken. Fatter ikke hvorfor de sette halsbånd og kjeledress på oss. Alle vet at røyk dreper, alle vet at narkotika kan være farlig. La folk ta ansvaret selv sett de er gamle nok?!
'Norge' har alltid fortalt oss at vi har høye avgifter/priser på alkohol og tobakk for det er allmenprevantivt. De linker dette opp til at vi ligger ganske langt nede på statistikker over brukere/volum som et 'bevis' på at denne politikken fungerer. Prisen man betaler for det er at Norge er ca. eneste landet i Europa med kriminalitet knyttet til alkohol og tobakksmugling. Men med tanke på at man ikke kan knuse teorien om at dette fungerer, så var vel det ikke sånn sinnsykt sjokkerende at staten kunne finne på å innføre noe sånt(?)
Synes dette tiltaket et tvilsomt. Det KAN fungere, men det kan også lett gå feil vei.

Vil befolkningen bli tynnere av at McDonalds slutter å selge små menyer?
Er under 18, har aldri fått/kjøpt 10-pakkning... For meg er det billigere å kjøpe 20pakk. Er vel penger som styrer dette også, ingen av vennene mine bruker 10pakk heller kun 20.
Sitat av TaterKjell Vis innlegg
Synes dette tiltaket et tvilsomt. Det KAN fungere, men det kan også lett gå feil vei.

Vil befolkningen bli tynnere av at McDonalds slutter å selge små menyer?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke dratt på MacDonalds om jeg måtte kjøpt en meny.
Det neste blir naturligvis 18-pakninger som i Sverige.