Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1567
Jeg har en eldre stasjonær PC hvor skjermkortet nå har tatt kvelden.
Hele riggen er vel egentlig moden for å byttes ut, men inntil videre ønsker jeg å erstatte det defekte kortet.

Jeg trenger ikke all verdens kraft i den, men fortrinnsvis like god eller bedre ytelse enn jeg hadde. Det er alt for lenge siden jeg rotet med slikt som dette, så jeg aner ikke hva jeg må se etter når det gjelder å finne et kompatibelt kort til en fornuftig pris, så jeg satser på det er oppdatert kompetanse å støtte seg på her inne.

Det defekte kortet er et ASUS Radeon R9 390 8GB STRIX GAMING og hovedkortet er Gigabyte GA-Z170X-Gaming 7, Socket-1151

Noen gode innspill / forslag her? Andre hensyn jeg må ta enn hovedkortet når det gjelder å skaffe et nytt kort?
Om du finner et brukt GTX 1070/80 (begynner å bli litt gammelt) eller et brukt RTX 2070/80 som er neste generasjon og vil ha bedre ytelse, er dette kort som du kan utnytte fullt ut på hovedkortet ditt. Om du beveger deg over på rtx 30xx trenger du PCIe-4.0 for å få full ytelse på kortet, det samme gjelder for øvrig for nyere AMD-kort.
Sist endret av Veggen; 20. juli 2022 kl. 15:15.
Om du ikke har tenkt å oppgradere hele riggen ville jeg holdt meg til GTX 10xx da du neppe har en CPU som vil klare å henge med kraftigere kort, det kan til og med slite litt med f eks GTX 1080 alt ettersom hvilken CPU du har.
Kjøpte faktisk ett 3060 nylig, resten av pcen har deler som i hovedsak ble produsert mellom 2012 og 2015.
Funker utmerket, sett bort ifra at cracka windows kødder litt av og til.