Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3512
Fuck Mr. Plod!
jeg er 20 år og har allerede bestemt meg for å komme meg ut av dette slaverihelvette av en jobb. planen min er å kunne leve på såkalt "passive income" så tidlig så mulig så jeg bare kan dra rundt i verden og ikke være avhengig av noen!

jeg elsker å være i eget selskap og dette A4 livet her begynner å gå meg på nervene (selv om jeg er glad i jobben min)

hvis jeg setter av 10.000 i mnd. i ett fond med 15% rente så vil jeg ha ~4milioner innen 10 år.

4 millioner blir 600.000kr i året hvis en har renter på 15%


hvor usannsynlig er dette?
Husk å ta med inflasjon i beregningene dine. Utleie av eiendom er også en mulighet. Her har du beskyttelse mot inflasjon og fordel/ulemper av 85% giring samt en del skattefordeler. Hvis du er flink kan du komme godt på vei mot målet ditt på ti år. Samtidig som du reiser litt rundt i verden på veien dit. Start med å makse BSU det beste spareprodukter i Norge. Hold deg unna giring i aksjer og get rich quick scam.
Fast sparing på fond e bra, husk at evt realiseing må skattes. Anbefaler du setter mindre på fond, og investere i aksjer og litt i kryptovaluta.

Feks; 5k på fond, og resten på div aksjer du har tro på. Spare i fond er safe men tregt. En aksje kan fort gjøre 25 prosent på et år, og Krypto kan gjøre 25 prosent på en time, men også 25 prosent ned.
At aksjemarkedet leverer årlig avkastning på 15% de neste ti åra anser jeg som ekstremt lite sannsynlig.
Husk at årlige gevinster som realiseres fra aksjefond skal oppjusteres med en faktor på 1,60 (fra 2022), slik at den effektive skattesatsen blir 35,2% (= 22% x 1,60). Dersom du skulle klare å realisere en årlig avkastning på 600 000 kroner, blir den årlige skattebelastningen ca. 212 000 kroner, og du sitter igjen med ca. 390 000 etter skatt.

I tillegg må du også hensyn ta inflasjon, som er nevnt tidligere av @smetti.

Det er også usikkerhet knyttet til årlig avkastning hvert år, noe som indikerer at 4 millioner kroner er noe lite å ha som arbeidende kapital. Det ville vært mer hensiktsmessig å ha et større beløp investert som arbeidende kapital, og heller reinvestere f.eks. 20% av avkastningen hvert år, slik at du til stadighet bygger opp investeringen og slik sett sikrer deg lenger frem i tid.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
hvis jeg sikter meg inn på 15år kan jeg få 10 millioner, dette vil være noe mer å leve av. mulig aksjefond er dumt valg, men er det første jeg kom på.

eneste jeg vet er at jeg vil ha muligheten til å hoppe på ett fly på en tirsdag klokka 12:00 uten å måtte tenke "FUCK! det kan jeg ikke fordi jeg har jobb og ett møte med...." osv osv..

jeg vil gjøre akkurat det jeg vil uten at jeg må bli kriminell.

blir livet for tomt å kjedelig? ja da tar jeg meg en lavere stilling i yrket mitt, men 8 timer 5 dager i uka har jeg faktisk ikke tid til! (20 tusen timer på 10 år!) bare for å stå opp tidlig og komme hjem drit sliten og slenge meg på sofaen.
Er du motivert til å ta mer utdanning så kanskje finans hadde vært noe. De tjener godt og har endel frynsegoder i hverdagen slik jeg forstår det


Men det hjelper deg kanskje ikke bort fra arbeidslivet
Sist endret av Jerna; 10. januar 2022 kl. 13:21.
Det er kun de siste par årene fond har kunne gitt i nærheten av 15%. Historisk er det vel mer 8% i snitt. Du må vel kanskje regne med et krakk eller to på de årene det tar å spare opp også. Høyrisiko er kanskje ikke noe å satse på med sånn type sparing. Som sagt er inflasjon også ganske vesentlig. Jeg vil tro at 6-8 mill er mer riktig minimum for å leve av resten av livet. Så da er spørsmålet om det er verdt å leve så sparsomt i så mange år det tar å spare opp den summen, for å kanskje klare seg på de pengene resten....
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Holder på med ett projekt nå som kan tjene meg "store" summer. 50k-100k i mnd.

Setter jeg disse inn i fond og lever på lønna mi så er jeg godt igang om jeg får spart opp en mil i fond på ett år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Holder på med ett projekt nå som kan tjene meg "store" summer. 50k-100k i mnd.
Vis hele sitatet...
Hugs at du kun har to nyrer, så det er ikkje tilbakevendande inntekt akkurat.
Ja, men en sånn inntekt er det jo fullt mulig å få det til, alt ettersom hvor lenge du håver inn sånn lønn! De jeg har sett prøve seg på dette prosjektet lever som fattiglus til de er 40+ for så å pensjonere seg, som imo er litt tullete. Men med ditt utgangspunkt kan det gå, uten å leve trist i tjue år først. Husk å dele opp investeringene, mesteparten i lavrisk indeksfond, kanskje noe høyrisk, og en del i gull eller lignende stødige midler som tåler et krakk. Vil tro det er surt når du kan lukte på pensjonen om få år etter å ha lagt deg opp x antall millioner, også sender noe storpolitikk verdensfreden til helvete og børsene faller som en stein. Kan hende det vil lønne seg for deg å snakke med en finansiell rådgiver, de burde kunne gi deg noen gratis råd om å diversifisere sparingen din om du bruker den banken. Men ikke nødvendigvis hør på alt de sier heller, de anbefaler det de tjener mest på. Generelt bare sett deg litt inn i langsiktig sparing. Og plis ikke putt alt, eller noen stor brøkdel i det hele tatt, i krypto lol.
Dette er et kosept som har blitt ganske populært de siste årene,under navnet FIRE, financially independence, retire early. Du mangler en del faktorer i regnestykket ditt, ville anbefalt deg å se denne videoen først og fremst, deretter lese deg videre opp.
Ja er lott og løye helt til du finner deg en dame og får kids, da går alle planene om evig frihet til helvete ��
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av HerAnt Vis innlegg
Ja er lott og løye helt til du finner deg en dame og får kids, da går alle planene om evig frihet til helvete ��
Vis hele sitatet...
Kan jo bare finne seg en dame som ikke vil ha barn?