Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2176
Putter denne i rusforumet da kaffe faktisk er et rusmiddel...

Er det noen her som har god peiling på kaffe? I så fall, hvilken av de relativt lett tilgjengelige (dagligvarehandel) kaffebønnene er objektivt best til en kurant pris?

Vet at det selvfølgelig er en subjektiv komponent med i bildet her, men allikevel så finnes det jo god og dårlig kaffe.....

Referanse; synes at de mindre kaffebønnepakkene på rema er gode men de koster jo 350kr/kg.... Av rimeligere utgaver synes jeg blå coop er helt grei - men ikke mer enn det....

Er det noen som har gode tips?
Bruker selv en mokkakanne, kjøper da espressobønner og kverner dem rett før bruk. Har testa Illy (Coop & Rema), Gran Roberta (Kiwi/Meny), Jacobs espressobønner og ymske bønner fra Kaffebrenneriet og Godt Brød.

Mine observasjoner og konklusjoner er at bønner som er 100% arabica (Illy, Roberta, Jacobs) egner seg best til mokkakanna, det gir en kraftig smak, riktig farge og en liten dash av 'crema' på toppen. Jacobs er vel den billigste av de jeg nevnte til 130-140 kr for 500g, mens Illy og Roberta går for 80-90 kr for 250g.
Trådstarter
9 0
Takk for svar.

Dessverre er ikke espressobønner aktuelt for meg. Brygger i innbygget maskin. Blir for sterkt med espressobønner da
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg foretrekker Kjeldsberg fra Rema som beste billigkaffe. Har ikke kvern selv, men ser de har hele bønner til 176kr/kg. Heter bare "Fairtrade", brun pose.
Helt umulig å svare på, kaffe er i stor grad personlig og en vanesak. Noen drikker absolutt billigste kaffe og er fornøyd med den andre har kompliserte espressomaskiner eller barista-style epsressomaskiner til 20+ lapper og kjøper kun bønner brent til eget ønske fra dedikerte mikro-brennerier. Eller de som kun bruker spenna på de aller beste kaffebønnene de finner tak og som som brygger sin kaffe utelukkende på presskanne til et par hundrelapper. Med kontroll på temperatur, og ferskmalt kaffe blir resultatet oppsiktsvekkende bra, så tommel opp for presskanne. Også har du enkle sjeler/lathanser som meg som er storforbruker av nescafe-gull som jo er frysetørket pulverkaffe. Og mange kjøper whatever filterkaffe de finner på tilbud og trakter kaffe og bryr seg døyten om den blir stående å steame i kolben i timesvis.

Du må rett og slett bare prøve deg fram. Forsøk forskjellige alternativer. Forskjellige blends og forskjellige brenningsgrader. Og kjøp gjerne hele bønner og mal selv. Skal du finne din favoritt og orker å legge ned innsatsen så kan du lage notater på de forskjellige sortene du tester. Og jo mer detaljert du beskriver hver sort jo enklere vil du få en pekepinn på hvilken kaffe du foretrekker. Du kan gå på kaffebarer eller andre plasser som selger kaffe i løsvekt og snakke kaffe, spørre og lære om de forskjellige kaffetypene og hva som er smakspaletten til de forskjellige bønnetypene og hvordan brenningsgraden påvirker smak og farge.

Ingen kan gjøre dette for deg, for vi har alle våre favoritter. Og vi oppfatter i smaker, og smaksnoter på samme måte.
Av det jeg har smakt på i butikk scorer Rema sin kolonihagen-serie ganske godt som butikkaffe.
Koster riktignok 50-60kr for en liten pose, men god kaffe er det.
Anonym bruker
"God Mårhund"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kolonihagen sine er bra, men for dyrt i lengden for min del. Posene går fort når man brygger rundt en liter om dagen.

Benyttet meg av et tilbud på rema og kjøpte 4 poser med kjeldsberg arabica kaffebønner (gul pose), 900g bønner for 80-90kr. Uslåelig for min del, og en overraskende god og balansert bønne med fin og noe variert smaksprofil. Jeg er av den typen som helst foretrekker bønnene noe lysbrent med en variert smaksprofil, og dette var en god mellomting. Ikke så lys som de lyseste fra kolonihagen, men igjen, det er for fyrt og blir en godbit i helgene her og der.
Ingen kan gjøre dette for deg, for vi har alle våre favoritter. Og vi oppfatter i smaker, og smaksnoter på samme måte.
Vis hele sitatet...
Huff dysleksi altså. Dette ble jo helt feil.

Ingen kan gjøre dette for deg, for vi har alle våre favoritter. Og vi oppfatter ikke smaker og smaksnoter på samme måte og smakene blir dermed forskjellig fra person til person.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kolonihagen sine er bra, men for dyrt i lengden for min del. Posene går fort når man brygger rundt en liter om dagen.

Benyttet meg av et tilbud på rema og kjøpte 4 poser med kjeldsberg arabica kaffebønner (gul pose), 900g bønner for 80-90kr. Uslåelig for min del, og en overraskende god og balansert bønne med fin og noe variert smaksprofil. Jeg er av den typen som helst foretrekker bønnene noe lysbrent med en variert smaksprofil, og dette var en god mellomting. Ikke så lys som de lyseste fra kolonihagen, men igjen, det er for fyrt og blir en godbit i helgene her og der.
Vis hele sitatet...
Pleier vanligvis bestille meg kaffe fra Solberg og Hansen, Jacu eller Fuglen, men faktisk aldri prøvd kjeldbergs før. Kanskje ha som hverdagskaffe, takk for tips.
Jeg liker biltema-kaffe. 100% malt Arabica-kaffe. Smaker godt og koster 15-20 kr for 450 gram. Beste billigkaffe jeg har funnet, for å være ærlig.

Funker perfekt i kaffemaskina mi, ikke noe fancy bønner.

Men når sant skal sies så liker jeg bedre å drikke te, synes det er både beroligende og stimulerende.
Hos Meny får du en serie med hele bønner. 3 for 2. 90kr 350 gram. Coffee of the world. Overkant kg med allright kaffe til under 200kr..Godt utvalg er det i samme slengen.

Kaffekapsselen.no selger en del billig god kaffe. Der kan du kjøpe deg en pakke til ca halv pris med forskjellige merker.

Kvern og presskanne er like viktig som en god mørk kopp kaffe for meg. Det er noe eget med male en god kopp kaffe selv når man står opp.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 18. mai 2020 kl. 17:26.
Ja nesten rart at ikke kapselkaffe var nevnt før posten over. Kaffekapsel er kanskje den enkleste måten å få smakt mange forskjellige kaffesorter. En venn av meg har en slik kapselmaskin, og vet han bestiller kapsler på nett blant annet har jeg sett et "brett" hos ham med kapsler, i forskjellige varianter, og smaker. Kapsler er faktisk også rett god kaffe. Dog blir prisen per kopp kanskje noe høy. Men det er jo enkelt og liketil og sikkert veldig greit i en travel morgenstund.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja nesten rart at ikke kapselkaffe var nevnt før posten over. Kaffekapsel er kanskje den enkleste måten å få smakt mange forskjellige kaffesorter. En venn av meg har en slik kapselmaskin, og vet han bestiller kapsler på nett blant annet har jeg sett et "brett" hos ham med kapsler, i forskjellige varianter, og smaker. Kapsler er faktisk også rett god kaffe. Dog blir prisen per kopp kanskje noe høy. Men det er jo enkelt og liketil og sikkert veldig greit i en travel morgenstund.
Vis hele sitatet...
Går nesten raskere med presskanne
Kapselmaskinene er jo som barneleker å regne, ikke fordi de lager dårlig kaffe men de er noe herk å bruke. Vann må fylles hele tiden, luker må åpnes, kapsler må settes inn, kapsler må tas ut, rengjøring, høy lyd, relativ trege til å varme opp vann, ekstremt små "porsjoner", dyr kaffe osv.
Kapsler bllir ikke det samme som en skiklelig kopp kaffe med kvern og presskanne. Kaffekapslen.no har mer enn kun kapsler. De selger hele bønner. Kverna kaffe. Eksotisk kaffe osv.

Har selv både Dulce Gusto og Nespresso maskiner. Kan finne på ta meg en kopp en sjelden gang, men det blir ikke det samme som litt dyrere bønner kverna selv.

Blir fort lei av kaffe fra feks Dolce og Nespresso.