Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2042
Hei.

Jeg lurer på om rekvirende lege får beskjed når jeg henter ut medisin fra papirresept på apoteket?

Det gjelder bare en aknekrem. Hun skrev ut to varianter fordi jeg sa ifra om at jeg ønsket å forsøke en annen variant som er mindre sterk. Ettersom jeg har mistet resepten på den andre og at akneen min har vært kronisk og tilbakevennende i over 10 år så tenkte jeg og hente ut den sterke i tillegg, sånn at jeg har den i tilfelle jeg klarer å bruke den på sikt likevel. Jeg føler at jeg har kunnskap om hvor lenge disse kremene kan brukes og vil bruke de forsvarlig.

Jeg bruker riktignok mye andre medisiner, så apoteket kjenner meg igjen. I det siste har jeg vært litt ekstra der pga mye problemer med hodepine og ørebetennelse.

Takk for svar og tips.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har alt av potensielle rus givende preparater på min "svarteliste" hos legen. Har fått papir resept på smertestillende hos tannlege uten og ha hørt legen nevnt noe i ettertid.
Legen har også skrevet ut og trekt tilbake resepter etter det.
Ja legen vil kunne se det om Han sjekker det opp i systemet sitt, men ikke ellers. Du kan også blokkere hva helsevesenet kan få ut av informasjon om deg blandt annet resepter.
Fastlegen din kan og skal synke medisinene dine opp mot reseptformidleren.

Du kan ikke blokkere dette da fastlegen din har ansvaret for dine resepter og medisiner, men du kan blokkere andres tilgang til å se dette, legevakt og sykehus.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jo du kan blokkere slik at fastlegen din ikke kan se hva andre leger evt skriver ut.
Om dette faktisk handler om aknekrem så er svaret svært enkelt. Who cares? Middel mot kviser liksom? Jaja så tok du ut den sterke varianten. Blir det noen gang spørsmål om dette så svarer du bare ærlig. Da får du bare si det som det er. At du klønte vekk den andre resepten og trengte noe middel for å redusere utbruddet av kviser, slik at du heller bare tok ut den resepten du alt hadde framfor å ordne ny legetime osv.

Om saken derimot dreier seg om noe helt annet enn "aknekrem" og det er snakk om medikamenter som det kan tenkes at legen din faktisk ønsker full kontroll på så vil jeg vel si at mtp at de fikk et system for e-respeter, "min helse" portal og alt slikt så tenker jeg at du bare skal anta at alt du henter ut på resept vil kunne sees digitalt av din fastlege. Det må vel ha vært en av grunntankene når de la om systemet fra null oversikt med papir resepter til e-resepter og et digitalt system som virker både hos legen, på apoteket og som vi selv har tilgang til.

Det virker ikke trolig at en bruker kan blokkere hva fastlegen kan se av utskrevne medisiner, slik jeg ser det vil jo det stride mot noe av det som var målet når vi fikk e-resepter. Nemlig bedre oversikt over bruk og forbruk av medikamenter. Dette er jo ikke noe jeg VET, men det virker for meg som en naturlig konsekvens av utrullingen av det nye systemet.
Sist endret av _abc_; 9. august 2020 kl. 14:34.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://helsenorge.no/e-resept-og-mi...for-e-resepter

Man kan blokkere helsepersonell fra å få innsyn i reseptformidleren
Takk, det var overraskende. Viktig for de som ønsker å skjule resepter at de også sperrer kjernejournalen. Ellers vil kjernejournalen ha 3 års resepthistorikk og legen din vil få full innsyn via kjernejournalen.

Det er nesten litt overraskende at det er lagt inn en slik løsning, for en av årsakene var vel at det nye systemet skulle gjøre det vanskelig å svindle med resepter. Slik at ikke pilleknaskere gikk fra lege til lege og fikk ut samme resepter? Men klart, når legen ser at det er satt sperrer på innsyn på resepter så ringer det kanskje en bjelle og de tenker kanskje hva er grunne for det? Kanskje blir legen ennå mer tilbakeholden med å skrive ut medisiner om pasienten bevist har lagt til sperrer for fastlegen?
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg leste nøye igjennom det som står der og slik jeg ser det vil fastlegen din alltid ha innsyn i resepter, men du kan blokke alle andre.

MEN det fantes noe som heter låst resept, der du kun får et nr når du skal hente den ut, og ikke en gang fastlegen din kan se at du har fått det.

Så da finnes det et smutthull dersom man finner en lege som ikke har noe imot å skrive ut the good stuff