Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1573
Heisann;

Som nevnt i en tidligere tråd, så tok vår sønn på 20 livet sitt i Mars 2019. Dødsårsaken var en planlagt (han etterlot seg et brev) overdose Heroin (IV), noe han aldri hadde brukt (nevner det, da jeg regner med at toleranse har noe å si kanskje).

Vi har nå fått muligheten til å lese obduksjonsrapporten (iallefall den "forstålige" som er et sammendrag).
Her kommer det frem at følgende ble funnet i blodet hans ved obduksjonstidspunktet (her kommer jeg til kort, da jeg ikke husker når denne ble utført, altså antall dager etter at jeg fant sønnen i sofaen sin i leiligheten).

Morfin 0,578 Umol/l og Kodein 0,068 Umol/l

Jeg fant han på en fredag ettermiddag - utfra aktivieten hans på tlf og Mac (som jeg fikk tilgang til i etterkant) så var det lite eller ingen aktivitet torsdag - det ble foretatt obduksjon i den påfølgende uke.

Litt usikker hva jeg kanskje er ute etter her, men jeg lurer vel litt på hvilke mengder skal til for å ta livet av en ung gutt som sagt aldri har brukt heroin (tror han hadde prøvd det ved en anledning, for å sjekke ut toleranse), og eventuelt potensielt når han kan ha gått bort... vi fikk fredag som dødsdato, men på den andre side så syntes både kona og jeg at det er så rart - fordi det var så stille fra han på hele torsdagen....

..er det for eksempel mulig at han rett og slett "døste av" torsdagen (forhåpentligvis uten nevneverdig smerte) , men at hjerte sluttet å pumpe natten inn til fredagen?

Ser det er noen virkelig gode "kjemikere" her - og jeg har lite eller ingen greie på å regne ut halveringstider og mengder osv......

Dere får ta spm. for det det er, men hadde nå satt pris på en tilbakemelding eller 2 :-)
Jeg er litt ukjent med hvordan en måler slikt i etterkant. Men om Morfin 0,578 tilsvarer 0,5g heroin er det mer enn nok for overdose når en ikke bruker heroin til vanlig. Har selv tatt overdoser på opiater og skulle vell egentlig ikke vært her. Det er vell kanskje en mager trøst, men jeg vil tro han gikk smertefritt, det har ihvertfall vært smertefritt for meg de gangene det har holdt på å gå galt.

Vet ikke om dette var noe til hjelp, sender masse varme tanker deres vei. Han var en fantastisk gutt , med ett stort talent og ett hjerte av gull
Jeg har overdoset på Oxycontin (+ små mengder alkohol og benzo om det er relevant) som også er et Opiat, og veldig likt Heroin i effekter og følelsen det gir. Jeg merket ingen smerte eller ubehag. Jeg lå på sofaen og hadde det ærlig talt helt fantastisk. Er nok på topp 10 av alle gode følelser jeg har hatt. Jeg vil tro sønnen din i sitt siste døgn og siste timer følte seg bekymringsfri og euforisk, før han gled over i bevisstløshet.

Jeg har overdoset noen ganger så jeg husker ikke om jeg endte opp på sykehuset den gangen eller om ambulansepersonellet bare administrerte nalakson etter at kjæresten min ringte og reddet livet mitt.
OT - Hun er og vil alltid være en person jeg elsker for alle gangene hun har hjulpet, reddet og støttet (og kjeftet når nødvendig) meg da jeg levde det livet der.
Sist endret av krystallkongen; 19. mai 2020 kl. 16:33.
Anonym bruker
"Oppmerksom Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Veldig trist å høre om tapet deres. Ord blir knappe.

Ja, det er godt mulig at han døste av på torsdag og at hjertet ikke sluttet å slå før fredag. Jeg har selv tatt overdose på morfin og da lå jeg helt ute i 27 timer før jeg ble funnet og det ble tatt hjerte/lunge og gitt motgift.

Jeg må bare få sagt at jeg ikke husker noe som helst av at jeg døste av en gang og hvis jeg hadde dødd da, så hadde det vært ekstremt smertefritt og fredelig. Hvis jeg skulle valgt en måte å dø på, så hadde det helt klart blitt denne.

Skjønner godt at dere ønsker svar på når det kan ha skjedd.
Først så må jeg kondolere deg for din sønn!

For å forstå hva "Morfin 0,578 Umol/l og Kodein 0,068 Umol/l" betyr, så må en også skjønne litt av kjemien. 1 mol = 6,02*1023 (atomer eller) molekyler som her. Dette tallet kalles også Avogadros tall. Dette betyr 602 000 000 000 000 000 000 000. Tallet er ganske svært. Etter kjemiboka jeg hadde på videregående, så betyr dette; om du hadde fordelt så mange så mange sandkorn på 0,2 mm i diameter over Norges flate, hadde laget blitt ca. 1 m tykt.
Men altså hvis vi begynner enkelt, så kan vi starte med grunnstoffet He (helium). He har atomvekten 4 u, som er markert i det periodiske systemet. Hvis du tar en mol med He, så blir dette veiende 4 gram. Altså ved ett mol atomer eller molekyler, så vil du få atom– eller molekylvekten i gram. Vi kan også ta karbondioksid CO2 og vann H2O, for å massere dette litt ekstra inn.
C (karbon) veier 12 u men det er også 2 stykker O (oksygen) i molekylet (derfor O2). O veier 16 u, så O2 blir 32 u + 12 u fra C = 44 u. Altså 1 mol CO2 veier 44 g.
H (hydrogen) veier 1 u, mens O veier 16. Det er 2 H (H2O). Så det blir 2 u +16 u = 18 u. Altså 1 mol H2O veier 18 g. Vann på 4 °C har egenvekten 1, altså 18 g vann = 18 ml vann ved 4 °C. Så i 18 ml vann, så er det 6,02 * 1023 vannmolekyler. Mens hos gassene er det litt annerledes. Etter standard gass loven, så har 1 mol gass et volum på 22,4 l ved romtemperatur og normal atmosfærisk trykk.

Så kan vi forklare med Umol. U er her en "beinvei" for µ, som er den greske bokstaven my. Det er egentlig µ, som er den rette forstavelsen. Denne forstavelsen betyr "mikro", og 1 µ er det samme som 1 milliontedel. Dette er av det samme systemet som d (desi), m (milli), k (kilo), M (mega) og så videre. Altså din sønn hadde 0,000000578 mol morfin per liter blod, og 0,000000068 mol kodein per liter blod.

Så da må vi få tak i de kjemiske formlene for morfin og kodein, og så kan vi regne dette om til gram, og omtrent den totale mengden av stoffet i blodet. Her må vi også ta med N (nitrogen), som veier 14 u per atom.
Morfin C17H19NO3 = 12*17 + 1*19 + 14*1 + 16*3 = 285 u
Kodein C18H21NO3 = 12*18 + 1*21 + 14*1 + 16*3 = 299 u.
Dette står også i lenkene til de enkelte stoffene. Men her er det også med 0,4 u til. Dette kommer av, at de atomvektene jeg opererer med ovenfor, er avrundinger. Altså O = 15.9994 u, H = 1,0078 u, C = 12,01 u o.s.v. Altså jeg har rundet av disse verdiene, for i praksis er det veldig sjeldent det utgjør noen særlig rolle. Men hos noen atomer, så bør en ta med noen få desimaler. Dette gjelder f.eks. Cl (klor), som veier 35,45 u.

Altså 1 mol morfin veier 285 g, og 1 mol kodein veier 299 g. Han hadde 0,578 µmol morfin / l blod og 0,068 µmol kodein / l blod.
Noe som betyr 164,73 µg (mikrogram) morfin pr. liter blod og 20,332 µg kodein pr liter blod. I en voksen person, så er det normalt ca. 5 l blod. Så disse tallene kan du gange med 5, så får du det totale innholdet i blodet. Men vi er fortsatt langt unna dødelig dose. Dette kommer av, at det meste av stoffene har fordelt seg i cellene i kroppen. Altså konsentrasjonen er nok høyere i blodet, enn den er i f.eks. muskler og mye annet vev. Den høyeste konsentrasjonen er nok i levra, som prøvde å bryte ned morfinen til den døde av mangel på oksygen og sukker. Noe av dette klarte den nok også å bryte ned. Men det er særlig i hjernen (den forlengede marg), som disse stoffene gjør sin dødelige effekt. Opiater lammer pustesentret, som er der. De 2 lenkene ovenfor viser også dødeligheten av begge stoffene. Der LDlo = den laveste registrerte dødelige dosen
LD50 er dyreforsøk, der 50 % av dyrene dør av en dose, som er korrelert mot kroppsvekt. Altså du får dosen oppgitt i mg/kg kroppsvekt eller µg/kg.
Her betyr "oral" (ofte forkortet som p.o.) at det er inntatt igjennom munnen. Subcutan (ofte forkortet som s.c.) = injisert under huden. Intramuscular (ofte forkortet som i.m.) = injisert inn inne i en muskel. Intraveneous (ofte forkortet som i.v.) = injisert inn i en vene (rett i blodbanen). Intraperitoneal (ofte forkortet som i.p.) = injisert inn i bukhinna.

PubChem er en ypperlig kilde, når en vil finne ut egenskapene til et stoff, og eventuelt hvor giftig det er!