Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1170
Hei! Jeg kjøpte meg en ny laptop to ca 14 dager siden. Den har w10 og har til nå fungert kjempebra, har vært skikkelig fornøyd - inntil i dag. Selve oppstarten går uten problemer. Skrivebordet lastes inn, og oppstartsprogrammene starter, men det tok altså ti minutter før jeg selv fikk velge et program som skulle startes. Å slette sju bilder som lå på skrivebordet tok også ti minutter. Nå har jeg knota i en time for å få avinnstallert et program. For å åpne "history" i chrome brukte jeg et kvarter.. Kun for å få åpnet historikken! Det skal sies at jeg var nødt til å bruke "svenskemetoden" (holde inne på/avknapp) for å få slått av maskinen i går. Forsøkte å sette den i dvalemodus, men den gikk aldri i dvalemodus. Skjermen ble svart, men pcen stod fortsatt og jobbet etter en time. Hva i alle dager kan dette være, og hvordan kan det fikses? Laptopen er jo helt ny! Skal også sies at det virker om at oppgavelinja henger seg opp.. Den hoppet fire minutter frem i tid helt plutselig. Kjører nå en hurtigscan på laptopen, men det går ikke akkurat hurtig..
Har du lastet ned/installert noen nye programmer nylig? Lagt merke til om Windows har kjørt noen oppdateringer når du har slått av eller på maskinen?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvor mye prosessor-, minne- og diskaktivitet er et på maskinen? Kan du forsøke å opprette en annen bruker på PCen og logge inn med denne, for å se om problemet ligger ved brukeren eller maskinen generelt? Er det samme oppførsel i sikkerhetsmodus?
Trådstarter
10 0
Har ikke lastet ned noen nye programmer etter forrige restart. Heller ikke fått med meg at windows har kjørt noen oppdateringer.. W10 varsler jo om ALT, så burde ha fått det med meg, mener jeg.. Hurtigscannen har nå kjørt i 40 minutter og er halvveis... En hurtigscan skal vel egentlig bare ta 4-15 minutter..

Prosessor står stabilt mellom 17-30%, minne står på 33%, disk kjører på over 90%, i skrivende stund står den på 100%.. Meeen nå kjører jeg en hurtigscan på laptopen samtidig! Skal teste hvordan den er når jeg er på en annen bruker, bare scannen er ferdig. Disk står fortsatt på 100%, men når jeg prøver å se hva som bruker så mye så står det bare under 4MB/s på antimalware og systemminne...

jeg avbrøt scanningen, og disk ligger nå på 4% istedet..
Sist endret av anniwoop; 19. august 2016 kl. 12:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sjekk om Anniversary-oppdateringen er inne. Dette gjør du inne på 'Update history' under 'Windows Update'. Hvis det står KB3176495 så har maskinen din blitt oppdatert. Denne oppdateringen har ført med seg en rekke problemer.

Løsningsforslag funnet på nett:
*Skru av 'Windows Subsystem for Linux' om dette er aktivert.
*Oppdater driverene til skjermkortet.
*Skru av 'Windows Defender'.
*Tildel mer virtuelt minne.
*Rull tilbake til forrige build.

Hvis noe av dette fungerer så burde du skru av automatiske oppdateringer slik at den ikke oppdaterer seg igjen inntil MS har løst problemet.
Trådstarter
10 0
Liten update: Disk står nå på 100% igjen. Og det eneste som står og kjører er skype i bakgrunnen, samt at jeg er inne på en nettside i chrome, og oppgavebehandlingen..
Anniversary-oppdateringen tar MYE maskinressurser mens den laster ned/installerer, og den sier ikke i fra at den holder på. Det er også som caperno nevner vært rapportert diverse trøbbel i etterkant.
Trådstarter
10 0
Sitat av caperno Vis innlegg
Sjekk om Anniversary-oppdateringen er inne. Dette gjør du inne på 'Update history' under 'Windows Update'. Hvis det står KB3176495 så har maskinen din blitt oppdatert. Denne oppdateringen har ført med seg en rekke problemer.

Løsningsforslag funnet på nett:
*Skru av 'Windows Subsystem for Linux' om dette er aktivert.
*Oppdater driverene til skjermkortet.
*Skru av 'Windows Defender'.
*Tildel mer virtuelt minne.
*Rull tilbake til forrige build.

Hvis noe av dette fungerer så burde du skru av automatiske oppdateringer slik at den ikke oppdaterer seg igjen inntil MS har løst problemet.
Vis hele sitatet...

Takk for grundig svar. Jeg har norsk som språk, så regner med at "vis oppdateringsloggen" er det samme. Der står det bare at ingen oppdateringer er installert enda. Er absolutt ikke racer på pc Når jeg trykket på "avinstaller en oppdatering" så ser jeg at jeg har en sikkerhetsoppdatering for MW om heter KB3176493. Dette er den siste jeg har, men har ikke KB3176495 som du nevnte. Kan ikke se at det er noen nedlastninger/oppdateringer som pågår heller.

Og windows defender har vært deaktivert inntil for en time siden, når jeg valgte å avinstallere McAfee, og heller bruke windows defender.
Sist endret av anniwoop; 19. august 2016 kl. 12:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da har du ikke fått Anniversary-oppdateringen, nei.

Prøv å deaktiver 'Superfetch'. Hvis ikke det heller får maskinen til å gi litt mer gass, så hadde jeg forsøkt en clean install.