Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4173
Jeg jobber i en butikk på et kjøpesenter ved siden av studier, og allerede siden første uken jeg begynte har jeg oppdaget et mønster som jeg ikke finner noen forklaring på. Jeg har nå jobbet i butikken 1 år, og denne 'hypotesen' eller hva faen stemmer 90% av gangene. Det har seg slik at det er veldig stille i butikken, så plutselig som det skulle sagt bom, så kommer en stor folkegruppe inn mer eller mindre helt samtidig. Det er svært sjeldent snakk om at 1-2 personer kommer inn i butikken, det er som oftest en stor folkegruppe som kommer inn helt uten videre. I denne 'folkegruppen' er kanskje noen kone og mann osv, men ingen har ellers noe kjennskap til hverandre og er helt tilfeldige mennesker.

Det jeg lurer på er hva i alle dager som forårsaker at så ofte, hver eneste dag, så dukker ALLTID 8-10 stk opp inn i butikken samtidig. Hvorfor er ikke dette spredt? Er mennesker så svake i sinnet at de automatisk blir tiltrukket til en butikk når de ser 1 person gå inn, så bare snowballer det? Har noen flere opplevd dette?

Hvis innlegget virker overdrevent, bare vit at det er mye mer ekstremt i virkeligheten, og at jeg ender opp med å klø meg i skrotten hver eneste dag pga. dette fenomenet.
Mennesker er flokkdyr. Vi finner trygghet i andre mennesker. Dette ligger i underbevisstheten.

Det er en grunn til at man ofte blir satt ved vinduet i en restaurant med få mennesker. Det vil naturlig føles tryggere å spise et sted hvor det sitter mennesker å spier enn at man kommer til et helt tomt sted.

Alle mennesker er ikke slik, men flertallet vil oppføre og føle seg slik.

Jeg vil ikke se på det som "svake i sinnet" som du skriver, men heller som menneskelig natur.
Tror det er mer at timeplanen til folk blir lik. F,eks går t-banen/buss/trikk hvert kvarter så vil det komme en viss mengde personer til butikken hver gang buss/t-bane/trikk ankommer nærme butikken. Dessuten skal ikke vi mennesker tro at vi har en unik timeplan. De fleste kommer hjem fra skole/jobb ca likt. De fleste henter unger i barnehage osv likt. Så det at det ankommer mennesker i flokk tror jeg handler mer om at det er et begrenset antall tidspunkt som passer for de fleste mennesker. Jeg kjenner ihvertfall ingen som bryr seg kjempe mye om det er andre mennesker i butikken. Det blir også noe annet med resturant eksemplet, ettersom resturanter ofte er ukjente for folk og dermed trenger man en bekreftelse på at resturaten har mat/service av kvalitet. De fleste butikker er en del av en større kjede og derfor trenger man ikke en bekreftelse fra andre mennesker ettersom man allerede er kjent med produktene i butikken.
Sist endret av Mirage; 29. juli 2016 kl. 17:40.
Trådstarter
40 2
Bra svar erlpil.. Tenkte faktisk på det samme, men ville heller få innspill av andre. Og Fuglern, angående timeplanen må jeg nok tildels si meg uenig, da disse menneskene er av alle typer (pensjonister, ungdommer, vanlig voksne) som kommer helt samtidig, og disse har jo aldeles ikke lik timeplan. Og det jeg mente med ''svake i sinnet'' var litt overdrevent.. Mente bare at om mennesker var låst til hvilke instinkter de har fra haugevis av år tilbake dikterte om de skulle gå inn i en butikk eller ikke .. :P
Sitat av Dianavar Vis innlegg
Bra svar erlpil.. Tenkte faktisk på det samme, men ville heller få innspill av andre. Og Fuglern, angående timeplanen må jeg nok tildels si meg uenig, da disse menneskene er av alle typer (pensjonister, ungdommer, vanlig voksne) som kommer helt samtidig, og disse har jo aldeles ikke lik timeplan. Og det jeg mente med ''svake i sinnet'' var litt overdrevent.. Mente bare at om mennesker var låst til hvilke instinkter de har fra haugevis av år tilbake dikterte om de skulle gå inn i en butikk eller ikke .. :P
Vis hele sitatet...
Selvom timeplanen er forskjellig, så er tidspunktene man gjør aktiviteter på ganske like. Derfor blir det fortsatt et ganske snevert vindu folk har tid/gidder å gå til butikken.
Et annen sak. Hvis det er en butikk jeg bare har lyst til å kikke i lar jeg ofte være å gå inn hvis den er tom fordi betjeningen da ofte får full fokus på meg, noe som er ganske slitsomt hvis jeg bare skal kikke. Så da går jeg heller videre...
Sikkerhetsklarert
SuperT er inne på noe der

Ellers er det kanskje et busstopp/tbane/trikk like utenfor? Så mange kommer samtidig pga de kom med samme bane/buss.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Første spørsmålet jeg ville stilt er "når"? Lunsjtider, kanskje? Folk som rett og slett kommer fra jobb? Kollektivtrafikk, som andre nevner.
Det er godt mulig at det er noe underbevisst som får folk til å flokke sammen, men... i følge Occam's razor er det kanskje ikke den første hypotesen man bør gå videre med.
Mye bra her, men jeg skal prøve så godt jeg kan å debunke den teorien om fellestider for trikker, buss, osv osv. Jo mer jeg tenker over det, jo mer tror jeg det rett og slett kun er det faktum at mennesker blir dratt inn i en butikk når de ser andre der.. Men da er det en ting til jeg må finne ut da, og det er hvorfor alle ender opp på utsiden av butikken samtidig.. Det kommer i puljer, det er helt stille så plutselig er 10 mennesker på fart på utsiden, og ender etterhvert opp i butikken.. Det er disse store bølgene av mennesker jeg lurer mest på
Spørsmålet er jo mer NÅR på dagen dette skjer?

Du har jo generelt de nasjonale "høytidene" i butikker. Altså mellom 11-12.00 og 15-17.00.
I tillegg til de som kommer 30 min før stengetid.

Ellers må jeg nok stemme i med resten her, kollektivtransport har nok en del å si. I tillegg til evt eventer i området. F.eks er det en kino i nærheten?
Det er sikkert en kombinasjon av faktorer som er nevnt her, men jeg ser for meg at det kan være en ideell tetthet av mennesker i en butikk for at den skal fremstå som passe livlig og attraktiv men ikke overfylt og stressende.

Tenk på f eks en kafé - en helt tom kafé virker kjedelig og trist, en stappfull kafé er stressende. Noe lignende gjelder kanskje butikker, særlig butikker man "henger" i for å kikke på ting, ikke bare går inn hvis man skal ha noe. For noen er jo shopping mer en rekreasjonsgreie enn et spørsmål om å skaffe seg ting, da er sikkert atmosfæren og folkelivet en del av det.

Jeg mangler dette shoppe-genet, så det blir bare spekulasjoner fra min side.
Sist endret av entropi; 2. august 2016 kl. 00:00.
Jeg har lagt merke til samme fenomenet som trådstarter, og jeg tror ikke da han snakker om det at det er flere folk i butikken kl 1600 enn kl 1300. Men hvis man står og observerer kasseområdet i en middels full butikk, så ser man at folk kommer til kassen i bølger. Først er det ingen der, så kommer det plutselig en håndfull kunder samtidig. Så er det ingen, før en ny bølge kommer med 5-6 kunder. Fascinerende greier. Jeg tror nok det er litt sånn "you sneeze, I sneeze". Ubevisst absolutt, men når man ser andre trekker mot kassen, så gjør man kanskje det samme selv. Om ikke hver gang, så i alle fall ofte nok til at det statistisk blir merkbart.
Det ville likevel vært interessant om trådstarter hadde notert seg litt tidspunkter for når dette skjer, men da samtidig passet på å notere seg hvor mange som er i butikken til enhver tid.

På samme måte som man ubevisst kan påvirkes av at andre mennesker går inn i butikken, og det dermed virker som om kundene kommer i bølger så er hjernen ekspert på å finne mønstre der det ikke er noen.
Når så trådstarter har lagt merke til at kundene tilsynelatende kommer i bølger så vil hjernen begynne å "varsle" hver gang dette skjer, mens den overser enkeltkundene. På slutten av dagen vil du huske godt alle gangene det kom flere på en gang, mens resten bare blir en grå masse som du ikke tenker over. Begynner du så å notere alt som skjer kan det fort skje at du finner ut at dette fenomenet ikke er så vanlig som du føler.