Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 3444
Nå er jeg faen meg provosert. Jeg kjøpte en splitterny Ipod Mini for to måneder siden og har nesten lært meg å leve med den elendige batterilevetiden. Nå kommer altså Apple med en identisk Ipod Mini, til 500 billigere og med dobbel batterikapasitet! De påstår at den nye versjonen varer i seksten timer, noe som er akseptabelt, men likevel UFATTELIG irriterende når man kjøpte den råtne førsteversjonen for veldig kort tid siden. Akkurat nå hater jeg virkelig verden.

PS:Apple har også kommet med en 6GB-versjon av minien til prisen av hva en 4GB kosta før.
iPod sier du? Heter det ikke iPoo?

/me sverger til iRiver
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Ja, faen! Apple utvikler seg på lik linje med resten av den teknologiske verden. Det er en skam.
Lurer på om iPod også har oppgradert batterikapasiteten på de andre iPod-ene med større lagringskapasitet, som den med 20 GB og 40 GB..?

Noen som kan svare meg på dette? (:
Ja, apple BRENN. :P Enig tnt, det er utvikling.
oh! ny iPod mini, kjøpte min for 4 måneder siden, men vurderer faktisk å kjøpe den på nytt nå! kan jo få hvertfall én lapp for den gamle.
Ah...men sånn er det alltid! Du kjøper noe som er på topp den ene dagen og neste dag er det kommet noe som er enda bedre..
Har nylig kjøpt meg sony nw-hd1.
Er strålendes fornøyd.
Hvorfor er det ikke flere som kjøper den?
Er det noe negativt som jeg ikke har fått med meg?
Som jeg alltid har sagt.. Applec/Mac er bare for trend-horer som skal skille seg ut fra resten av mengden. Sossefaenskap sier nå jeg

*sverger til billig dritt 196 mb Freecom Beatman (den er mindre og har sikkert lengre levetid og!)*
Elsker apple. Elsker iPod Mini-en min.
Sånn har faktisk jeg det også. Vurderte å kjøpe en ipod i fjor sommer, hadde jeg gjort det trur jeg nesten jeg haddre drept noen, for oppdateringa fra 15gb -> 20gb var veldig stor, med mer batterilevetid osv.. Så har jeg nå lyst på ipod igjen, men venter litt for å se om de kommer til å oppdatere den modellen igjen! Noe jeg regner med de kommer til å gjøre..
Aaah.. herlig. Skjønte at Apple snart kom ut med ny iPod, bestilte for noen dager siden, og fikk ordren automatisk endret til iPod mini 6GB.

Ellers er http://buyersguide.macrumors.com en god side for å sjekke slikt på andre Apple-produkter.
Ser de går til motangrep mot creative med sin iPod-klon. Jeg er fristet til å kjøpe en 6GB, men hele "chic"-faktoren ved ipod får meg til å spy.
I like turtles
Skyfex's Avatar
FAENS JÆVLA APPLE ASS. Jeg kjøpte PowerBook 15" for 12 måneder siden. Og så kommer de (i Januar) med en som er 420mhz raskere, har raskere harddisk og kommer med Radeon 9700 (har 9600). Og i tillegg er den 5000kr billigere! BRENN APPLE!!!11!!!1!

Men for å bli litt mer alvorlig.. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøpe en shuffle (hey, jeg trenger ikke mer en 1GB med musikk om jeg bare skal bruke den på bussen). Men nå vurderer jeg virkelig å kjøpe en iPod Mini. Men trenger litt mer penger.

Edit:
Ro ned litt DonTomaso. Hvor ofte går du egentlig tom for batteri? Vær fornøyd med det du har. Er det virkelig SÅ farlig?
Sist endret av Skyfex; 23. februar 2005 kl. 20:55.
Hvorfor i det hele tatt kjøpe iPod Mini når Creative Zen Micro har bedre lyd, pluss at man får 1GB mer for pengene?

Jaja...iPod ser jo fetere ut, og "det er jo en iPod" osv...men anywho...
iPod generelt er en diger hype. Visstnok, grei spiller og lyd, men mange bedre alternativer der ute. Veldig mange kjøper iPod kun for å ha en iPod.
ninja5k: Jeg sier bare Windows Media Player 10 jeg, pluss at grensesnittet er en del bedre.
Stakkars søstern min som kjøpte mini for en måned siden
Jeg forstår ikke problemet. Er det noe galt i å komme med nye og bedre produkter til lavere priser? Skal de la være å gjøre det slik at folk slipper å irritere seg over at de ikke ventet med å kjøpe? Jeg fikk en Performa 630 i 1994 som kosta 14 000 -- "åh, dumme Apple som nå kommer med en Mac Mini til børkdelen av prisen, med mye bredre specs -- hvordan våger de?!"
Altså.. De bør heller informere litt om at de faktisk kommer med en oppdatering.. Slik at folk slipper å kjøpe feks en "gammel" ipod mini når en ny kommer ut om få måneder..
Raymond: slik at de taper penger og brenner inne med en masse iPods mener du?
Klart de gidder ikke det.
Blir litt av det samme som når Telenor lanserte ISDN og kjørte på med kampanjer leeenge, selv om ADSL var rett rundt hjørnet...
Sitat av ninja5000
Hvorfor i det hele tatt kjøpe iPod Mini når Creative Zen Micro har bedre lyd, pluss at man får 1GB mer for pengene?

Jaja...iPod ser jo fetere ut, og "det er jo en iPod" osv...men anywho...
Vis hele sitatet...
broren min fikk en Zen til jul og den har vært på reparasjon noen ganger alt, før han bytta den inn i en mini han også :P

ps. det var faktisk _uten_ min innflytelse
Må bare si at creative zen er tingen! ahh elsker den..
Sitat av Raymond
Altså.. De bør heller informere litt om at de faktisk kommer med en oppdatering.. Slik at folk slipper å kjøpe feks en "gammel" ipod mini når en ny kommer ut om få måneder..
Vis hele sitatet...
Jepp, dette var en topp ide..

Alle teknologileverandører som planlegger å slippe nye produkter som gir mer for pengene innen et halvt år bør lovpålegges å annonsere dette med store røde bokstaver. Gjerne med dødningehoder i tillegg.

Dersom dette mot formodning skulle føre til at produsentene får store lagere av produkter de ikke får solgt så sender vi de bare til afrika slik at de kan bytte den mot litt mat.

Etterpå skriver vi brev til Bush og Bin Laden og spør om de ikke kan bli venner igjen

Verden er ikke så vanskelig egentlig gitt..
Har det blitt sånn jappe stil over apple er det det dere prøver å si? Jeg kommer til å kjøpe meg iPod mini for at jeg har testet den, og den er kjempe bra! Kjenner ikke så mange som har det og jeg bryr meg ei.
Liker Creative's zen micro mye bedre selv. 1gb ekstra, og personlig synes jeg den har mye fetere utseende.
Det er litt for teite oppdateringer.

OMG !!?! en mini ipod med 4 gb mer lagrings plass?
De burde spare seg for slike dumme produkter som utvikles i alt for stor fart med for liten forskjell.
Apple burde heller konsertrere seg om å videreutvikle sine produkter med mer langsomere mellomrom og stappe inn spennede teknologi.

"iPod" er et ganske så sterkt navn.
Det er en synd at de missbruker det slik.

Det ender vel snart som med spillene i serien The sims.

Den første var nyskapende, den andre var bra.. men det som kom imellom var noe dritt.
Kanskje litt offtopic her nå, men here goes..

Tok bare en rask tur innom apple.com her og sjekka pris/vekt/størrelse. Nå, en vanlig iPod får du altså med 20 GB lagrningsplass, den veier 159 gram og koster NOK 2.790,00

Til sammenligning har den nye iPod mini'n 6 GB lagringsplass, veier 103 gram og koster NOK 2.290,00.

Vi snakker om en forskjell på 500 kr, 56 gram og 14 GB... Jeg veit ikke hva som er de tekniske forskjellene på de to modellene, men en skulle tro Apple har virkelig funnet en måte å fiske virkelig mye penger ut av markedet.. Jeg ville ofret litt plass og kjøpt en vanlig iPod med andre ord.
WTF folkens?!!! Våkn opp a! vi lever i år 2005! Og den teknologiske utviklingen går forsatt like fort selv om vi nærmer oss slutten av februar!

At det kommer nye produkter i et kjør er da over hodet ikke noe nytt!
Sitat av Mex
Kanskje litt offtopic her nå, men here goes..

Tok bare en rask tur innom apple.com her og sjekka pris/vekt/størrelse. Nå, en vanlig iPod får du altså med 20 GB lagrningsplass, den veier 159 gram og koster NOK 2.790,00

Til sammenligning har den nye iPod mini'n 6 GB lagringsplass, veier 103 gram og koster NOK 2.290,00.

Vi snakker om en forskjell på 500 kr, 56 gram og 14 GB... Jeg veit ikke hva som er de tekniske forskjellene på de to modellene, men en skulle tro Apple har virkelig funnet en måte å fiske virkelig mye penger ut av markedet.. Jeg ville ofret litt plass og kjøpt en vanlig iPod med andre ord.
Vis hele sitatet...
Hvis ikke du skjønte det, iPod Mini er mindre, og det er grunnen til at enkelte foretrekker den.
Sitat av Starra
Har nylig kjøpt meg sony nw-hd1.
Er strålendes fornøyd.
Hvorfor er det ikke flere som kjøper den?
Er det noe negativt som jeg ikke har fått med meg?
Vis hele sitatet...
den spiller kun sonys eget format atrac3
Nope.
Jeg skrev NW-hd1.
Det er den oppgraderte versjonen.
Sitat av Nichotin
Hvis ikke du skjønte det, iPod Mini er mindre, og det er grunnen til at enkelte foretrekker den.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er fullt klar over det, men den er fortsatt ikke _liten_ i forhold til mange andre lommespillere, og som sagt "Jeg ville ofret litt plass og kjøpt en vanlig iPod med andre ord", siden jeg ikke syns den lille størrelsesforskjellen veier opp til den store forskjellen med hva du får for pengene.
Sitat av raz
Det er litt for teite oppdateringer.

OMG !!?! en mini ipod med 4 gb mer lagrings plass?
De burde spare seg for slike dumme produkter som utvikles i alt for stor fart med for liten forskjell.
Apple burde heller konsertrere seg om å videreutvikle sine produkter med mer langsomere mellomrom og stappe inn spennede teknologi.

"iPod" er et ganske så sterkt navn.
Det er en synd at de missbruker det slik.

Det ender vel snart som med spillene i serien The sims.

Den første var nyskapende, den andre var bra.. men det som kom imellom var noe dritt.
Vis hele sitatet...
Så du sier altså at du foretrekker at serien _IKKE_ oppdateres heller enn at prisene "bare" synker og diskene utvides med en 50%? Mer lagringsplass og billigere pris er i mye større etterspørsel hos markedet, ikke nye features. Misbruker merkenavnet? Jada, apple melker det for alt det er verdt, men det er ikke tilfellet her. Misbruk, per din sammenligning med the sims, er når de gir ut iPod photo eller iPod U2 som er en ny modellserie basert på samme grunnlag som de andre. Å forbedre det eksisterende tilbudet må gjøres så lenge det kommer konkurrenter på banen.

Starra: Vet du om den faktisk støtter mp3, eller bare konveterer når den overfører? Min erfaring med sony er at "støtte for mp3=vi konverterer musikken din, lossy til lossy"
Sist endret av ivioyner; 24. februar 2005 kl. 01:44.
Hmm.... Jeg lurer på om jeg skulle ønske de annonserte litt på forhånd.. :P Min søster kjøpte i går 40 gb iPod Photo, til den nette sum av 4700. I dag lanserer de altså ny serie, hvor 60 Gb koster 4200.... Det er en litt urettferdig verden til tider.

EDIT:

Det er forresten bare nw-hd3 som støtter mp3. nw-hd1 konverterer til lossy-lossy formatet atrac.
Sist endret av ecks; 24. februar 2005 kl. 02:25.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hihi.. Så mye oppstyr om en musikkspiller. Jaja.

Jeg synes det er litt morsomt å se hvordan.. så snart iPod ble "mainstream", så ble det plutselig ukult blant geeks. Personlig synes jeg at forskjellen mellom MP3 spillere ikke er så stor lenger. iPod var revolusjonerende i sin tid. Men som vanlig har alle apet etter Apple, og nå står det ca. likt. Men det er to grunner til at jeg uansett vil kjøpe iPod.
1: iTunes (Og iTunes Music Store om vi kunne ha handlet der)
2: Scrollehjulet (Apple har visst en avtale med Synaptics som gjør at bare de kan bruke "touch-hjul")

Andre ser kanskje på ting som Radio og opptaksmuligheter. Men for meg er dette verdiløst. Radio er jo for det meste nyheter og musikk. Og siden det er MP3 spillere vi snakker om er det bare nyheter man trenger radio til. Men personlig følger jeg ikke med på nyheter på hverken TV eller Radio. Alt for mye jeg gir blaffen i. Så som sagt.. Verdiløst for meg.

Når det gjelder videomuligheter.. Vel.. Jeg hadde en mini-TV en gang. Skjermen var omtrent på samme størrelse som skjermen på MP3 spillerne i disse dager. Det var ikke spesielt moro å se på. Mobile video spillere er enda alt for upraktisk.

Men dette er mine meninger. Andre mennesker prioriterer andre ting.

Når det gjelder denne håpløse "OMG, teknologien utvikler seg" diskusjonen... En måned er en halv evighet i IT'ens verden. Jeg synes nesten det er litt morsomt når folk sier "bare to måneder". Og hvorfor skal ikke Apple gi små oppdateringer med jevne mellomrom? Tror dere ting hadde gått fortere om de ikke gjorde det? Hva Apple kan gjøre med iPoden kommer mer ann på harddiskprodusentene og brikkeprodusentene. Apple lager ikke alle komponentene selv.

Dette her helt normalt, så hva er det dere klager over?
Det at Apple oppdateret modellene med større lagringsplass er ikke noe og klage over. Skal jeg klage over at 200GB disken jeg kjøpte for n tid siden er blitt billigere og større harddisker er gir mer GB pr Kr? Det er slik utviklingen har vært i årevis..

Du er sint fordi du kjøpte feil produkt på feil tidspunkt? Join teh club, jeg kjøpte en IBM Deskstar 45GB 75GPX (og loddet litt på den :P). Stupid me.
Sitat av ecks
Det er forresten bare nw-hd3 som støtter mp3. nw-hd1 konverterer til lossy-lossy formatet atrac.
Vis hele sitatet...
Skal vi vedde.
Du får gratis oppgradering som gjør at den støtter mp3.
Jeg vet dette. Ikke kverruler.
Det kanskje med mp3spillere som alt annet. Det er ingen ulempe at det ser kult ut. iPod misbruker ikke navnet sitt på noen måte. Jeg kjenner mange som har kjøpt seg en iPod Mini fordi de vil ha en liten mp3spiller å ha med seg. Så kjenner jeg også noen som prioriterer GB og batteri. Hva er problemet?? Det er du som kjøper produktet. Du vet selv hva du vil ha og hva du vil betale for det. Selvsagt er det noen som bare vil ha en "iPod", ser ikke noe problem med det heller. Og at iPod kommer med en oppgradering etter ca 1 år, syns jeg heller ikke kommer som noe sjokk. Det at det nye produktet er bedre enn det gamle ser jeg på som en selvfølge.
Sitat av IvIoyner
ninja5k: Jeg sier bare Windows Media Player 10 jeg, pluss at grensesnittet er en del bedre.
Vis hele sitatet...
Hvilket hjernedødt vesen har fortalt deg at du trenger å bruke WMP? Du bruker den akkurat som en ekstern HD' ved å slenge over filer.

Sitat av ninja5000
Hvorfor i det hele tatt kjøpe iPod Mini når Creative Zen Micro har bedre lyd, pluss at man får 1GB mer for pengene?

Jaja...iPod ser jo fetere ut, og "det er jo en iPod" osv...men anywho...
Vis hele sitatet...
Amen
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
creative zen > ipod

billigere, bedre, radio og større disk
Sitat av hrld
WTF folkens?!!! Våkn opp a! vi lever i år 2005! Og den teknologiske utviklingen går forsatt like fort selv om vi nærmer oss slutten av februar!

At det kommer nye produkter i et kjør er da over hodet ikke noe nytt!
Vis hele sitatet...
Du minner meg om han karen i "not another teen movie" som alltid klapper når han ikke skal
Sitat av Starra
Skal vi vedde.
Du får gratis oppgradering som gjør at den støtter mp3.
Jeg vet dette. Ikke kverruler.
Vis hele sitatet...

er vel ikke gratis? i butikken min fikk vi beskjed om at kunder som ville ha dem oppgradert måtte betale 160kr for det.
Sitat av Zpawn
Hvilket hjernedødt vesen har fortalt deg at du trenger å bruke WMP? Du bruker den akkurat som en ekstern HD' ved å slenge over filer.
Vis hele sitatet...
Firmware-oppdateringen som fikset på dette kom for ikke alt for lenge siden - før det kunne man ikke bruke den som ekstern harddisk til noe annet enn fillagring. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men jeg antar den fremdeles krever installasjon av programmer som gjør at explorer ol. kan bruke den som disk? Den er iallefall ikke *bare* en normal umassenhet - lykke til med å få den til å virke på os x eller linux som umassenhet, med den firmwaren den selges på mange steder. Jeg testet med en spiller for en måned siden, og da var WMP et krav.
Sitat av geokri
er vel ikke gratis? i butikken min fikk vi beskjed om at kunder som ville ha dem oppgradert måtte betale 160kr for det.
Vis hele sitatet...
På Spaceworld Moa i Ålesund fikk jeg det gratis,
men det kan ha noe med at den butikken har blitt utrolig serviceinnstilt etter de fikk ny butikksjef.
Sitat av Starra
På Spaceworld Moa i Ålesund fikk jeg det gratis,
men det kan ha noe med at den butikken har blitt utrolig serviceinnstilt etter de fikk ny butikksjef.
Vis hele sitatet...
etter nærmere undersøkelse så ser jeg jo på sonys hjemmsider at hd1 støtter mp3, går utifra at alle som blir kjøpt i butikk nå gjør det.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Wow. Bruke Explorer til å synkronisere musikk. Enklere og mer intuitivt blir det jo ikke
Det "værste" med lanseringen av nye mini ipod er at den ikke har fargeskjerm. I tillegg syns jeg også de kunne integrert bluetooth.

btw; denne burde vel kanskje være i "Macintosh" forumet...?
Sitat av oink
Det "værste" med lanseringen av nye mini ipod er at den ikke har fargeskjerm. I tillegg syns jeg også de kunne integrert bluetooth.

btw; denne burde vel kanskje være i "Macintosh" forumet...?
Vis hele sitatet...
Både ja og nei, det er jo hardware.

Men denne diskusjonen har skiftet tema.

Bluetooth burde være standard på alle mp3 spillere.
Værste jeg vet er å loke meg frem, bak maskinen for å stappe i den jævla kabelen.
Sist endret av raz; 24. februar 2005 kl. 23:50.
overføre et par gb musikk via bluetooth tar jo bare 14 dager......