Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1203
Jeg har tenkt å kjøpe meg en Apple Powerbook 12" snart...

Men jeg lurer på om alle ting funker sånn som ethernet og WLAN (AirPort) funker hvis jeg installerer Windows XP med Virtual pc????
Da er jo vitsen med mac borte, hvis du ska ha XP på den..

Likså godt kjøp en pc..
Jamen jeg skal ha mac til mitt private bruk hjemme og på fritida. Men akkurat på skolen trenger jeg win xp. Og det er åpent wlan med nett på skolen, så jeg trenger at AirPort funker under xp
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Mac OS X fungerer da fint på et helt vanlig åpent WLAN?

Og ja, Windows XP under Virtual PC fungerer knirkefritt sammen med både Ethernet og WLAN.
Mac OS X fungerer fint på lukket WLAN og. Hadde litt problemer på skolen min helt til jeg fant ut at jeg måtte sette koden til 48-bit ASCII manuelt (vanligvis finner den det automatisk). Støtter WEP, LEAP, WPA Personal og WPA Enterprise.

Virtual PC "låner" funksjonene til OSet ditt, så alt Macen din kan gjøre kan Windows gjøre. Det inkluderer å koble til over trådløst nettverk. Men du trenger ikke sette opp Windows til det, for VPC bruker bare det nettverket Macen er koblet til.

Men hva er det du MÅ ha Windows XP til?
Funker fett i linux og omvendt.
Siden debian ikke støtter mitt wlan kort i lappisen må jeg kjøre gjennom VMware når jeg skal knekke AP, så om du emulerer et OS så vet ikke den forskjellen på wlan og TP ettersom den emulerer nettverkstilkoblingen til det OSet som kjører VMware.

Dette ble rotete, men håper du fikk no nyttig informasjon.
fikk mye bra info her ja

Jo, vi bruker jo det stygge operativsystemet som kalles windows på skolen!

Men egentlig har jeg ikke bruk sor windows når jeg får Mac OS X
Men jeg har egentlig sinnsykt mange progs til windows som jeg bruker veldig ofte. Jeg programmerer litt på windows og sånn også, så jeg vil egentlig ha det i tillegg til OS X
Kan du ikke kjøre Vitual PC 7 da?

(btw: http://www.ninja5000.com/edit.gif)
Jo, det var det jeg tenkte... Eller så har vi jo VMWare da.. Bryuker det nå til å kjøre linux oppå win, funker fjell det!
vmware er ingen cpu-emulator. den finnes ikke til mac os.

best bet er virtual pc 7. det vil ikke gå kjapt, men det vil fungere.
andre alternativer er QemuX
uansett en litt teit problemstilling, ingen MÅ ha win xp.
vedder 50 spenn på at du finner vel så gode - om ikke bedre - erstatninger for alle de windows "appsene" du er vant til å bruke på xp til mac. programmering? spør SkyFex, the guru.

men for å svare på spørsmålet ditt; ja, det vil funke som en drøm - om enn en noe treg drøm.
He he, jeg har funnet ut at jeg tror jeg skal klare å holde meg til OS X!

Men jeg lurer på en annen ting..

Jeg sitter nå med en stasjonære win pc:

512 mb ram
Geforce fx5200 128 mb
180 gigabyte
Pentium celeron 2,6 gHz prosessor


Hva er hastigheten på den vs. en PowerBook:
512 ram
samma grafikkort 64mb
1,5 GHz PowerPC G4 prosessor
er det ingen som vet hvor mye dette tillsier?
Ville tippe at de ligger temmelig likt, ytelsesmessig. Grafikkmessig ligger jo windowsmaskina et hestehode foran, ser det ut som.
Egentlig ikke, for jeg tror det er noe galt med skjermkortet eller ramen, siden det lagger i absolutt alle spill (da snakker vi helt ned til supermario)!
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Dark: Slike sammenligninger er umulig å svare på, ettersom arkitekturen på CPU og hovedkort er vidt forskjellige. Hverken G4 eller en Celeron er "state of the art", så ikke regn med at du får en supercomputer.

Av egen erfaring kan jeg si at en PB G4 SuperDrive (1.25GHz) er en fin maskin. Jeg bruker den til programmering (Eclipse, J2EE, JBoss, Ant, PHP5, PostgreSQL, MySQL og mange andre klienter og servere), systemutvikling (MagicDraw, Poseidon), grafikk (Adobe CS), musikk (iTunes), generell tekstbehandling (Office X) og nett (Opera, Mail osv). Gjerne mye av det samme på en gang.
er det en PB 12" du har? har du noen erfaringer du har lyst til å dele. Blir glad for alt! Skal bruke ganske mye penger, så det er kjekt å vite hva man får
Celeron til P4-plattformen har enormt dårlig ytelse, så jeg tror nok en G4 vil gi deg bedre ytelse.