Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1857
Har nettopp bytta base til melbourne, og benytter anledningen til aa kjoepe en powerbook til en mye hyggeligere pris... Men jeg skulle gjerne ha hatt mulighet til aa skrive gode gamle AE OE og AA... Antar at det bare skal vaere aa bytte tastaturoppsett i OS, saa vil tastaturet egentlig fungere som et norsk tastatur (klistremerker m/ korrekte tegn er tingen!), men... Er dette nok, eller er det noe mer bull&faanskap som maa til, eller er det saa ille at jeg aldri kommer til aa faa skrevet disse rare norske tegnene vaare uten aa bytte tastatur fysisk...?

(ps - har ikke nett hjemme enda, og kan derfor ta litt tid foer jeg faar svart, men er veldig takknemlig for alle svar og tips! Er HELT groenn paa mac!)
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Er det nok knapper på et engelsk tastatur til å skifte over til norsk oppsett?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Ja, du kan sette opp hvilket oppsett du vil bruke i System Preferences -> Personal -> International -> Input Menu.

Du kommer til å kunne få lov til å bruke alle tegn som er ønskelig, men plassering kan bli litt annerledes ettersom ditt vanlige engelske tastatur ikke har nøyaktig samme tasteplasseringer som vårt norske.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
ja har grubla litt paa det procyon nevner ogsaa, men det faar jeg bare haape paa at gaar naa er den i alle fall bestilt (15", 128mb videoram, 5400rpm hd, 1.5ghz, 512mb minne - wohoi jeg gleder meg!). Evt faar jeg kjoepe meg et sammenrullbart norsk tastatur og ta med i tillegg Noen som veit hvor mye det evt vil koste aa faa bytta tastatur?

men tasteplasseringsgreia... du mener bare det med at noen tegn staar annerledes plassert paa et norsk tastatur enn paa et engelsk? det skal vel ihvertfall gaa greit, "vaar venn dymo-maskinen" skulle vel ordne den saken
Jeg har en amerikansk ibook med amerikansk tastatur,
men det funker jo som bare det å skifte til
norsk tastaturoppsett slik Gust sier.
Hvor mye er prisforskjellen egentlig?
Hvorfor gidde å bytte tastaturoppsettet?

Alt+a=å
Alt+o=ø
Alt+'=æ

Så enkelt kan det gjøres, det hjelper så klart at det er en nordmann som har utviklet tastaturoppsettet på mac...

edit: regner med vilt mye skryt for at jeg viste dette (jeg som ikke har mac selv en gang!)
I like turtles
Skyfex's Avatar
Æsj.. Devotio kom før meg.. Uansett. Det funker utrolig bra. Tok meg ca. 2 uker å bli vant til å bruke alt+a, o og '. Men nå driver jeg jo mye med programmering, og de fleste språk er jo satt opp etter engelsk tastatur. Hadde jeg bare brukt maskinen til spilling og skriving hadde jeg brukt norsk tastaturoppsett.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
hehe, regna med at det fantes noe saant som det der ja devotio. Faar teste litt hva jeg liker best.

Kjoeper den foerst og fremst for diverse grafikkdilldallbruk, men ellers kommer det nok ogsaa til aa bli endel skriving, baade paa et par forskjellige forumer, og litt forskjellig. Kommer sikkert til aa bli et og annet spill ogsaa.

I utgangspunktet koster den vel 3999 AUD, som for oeyeblikket blir ca 18700, men pga at dama er student her nede, saa endte den vel paa ca 16k, hvis jeg ikke husker helt feil (bare klikk paa "store", velg "education" paa hoeyre side, og velg f.ex. University of Melbourne for aa faa foele frustrasjonen ) Anstendig prisreduksjon det! Naar vi foerst sjekka prisen, hjemmefra, saa var AUD nede i ca 4,3 , saa da holdt jeg paa aa ta et tidligere fly....