Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1395
skal kjøpe en 15" powerbook superdrive (bortsett fra at jeg ditcher sd...) når jeg flytter til melbourne i januar, og har et par spørsmål ang minne.

Er det f.ex. mulig (og billigere) å kjøpe mer minne til skjermkortet fra en annen leverandør, eller bør/må jeg ta det samtidig som jeg kjøper vidunderet?

Såvidt jeg kan forstå er det latterlig mye billigere å kjøpe ram fra en annen leverandør enn applestore, er det noen som har spesielle tips ang billige og bra steder?

Skal såvidt jeg har forstått være mulig å få levert maskinen med annet lands tastatur osv, noen som veit om de skal ha ekstra spenn for dette? (vil ha norsk tastatur++ skal bare være der et år, men med studentrabatt ender vi ca 9-10k under norsk standardpris... dette MÅ utnyttes!)

Noen andre generelle tips? Er det f.ex. mulig å sette inn en superdrive senere? har nemlig tenkt å ditche den og heller bruke penga på mer minne, kjappere disk osv, men vil ha 1,5ghz-utgaven.
Sist endret av atomet; 7. desember 2004 kl. 01:29.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Skjermkortminne er vel ikke oppdaterbart, tror jeg.

Kjøp merkevare-ram fra hvorsomhelst.

Det er vanskelig å få levert datamaskinen med et annet lands tastatur. Jeg sleit noe helt ustyrlig med å få et norsk tastatur til min iBook (kjøpt i Norge) da jeg skulle få den reparert her i England.

Nei, kjøp superdrive med en gang, poengløst å prøve å oppdatere. Bedre å få brukbar optisk stasjon nå, og heller oppdatere med mer RAM senere....

Dersom du får kjøpt en SD i det HELE tatt: hvem gidder å kjøpe en DVD/CD-R drive? Dette kommer du til å tape penger på i lengden.
for min egen del kjøpte jeg en 12" powerbook i august/september. Valgte da å ikke dra med superdrive av den enkle grunn at jeg sparte ca 1800 spenn på det. Kan ikke si at jeg angrer, har brent hele ... 2 cd'er siden jeg kjøpte den. Men dette er da mine behov, og det er langt ifra sikkert at de faller sammen med dine.

Når det gjelder ram kjøpte jeg en 512mb kingston brikke og puttet inn denne selv. såre enkelt så snart jeg fikk kjøpt meg riktig skrujern for oppgaven (sånn ca den minste phillips-trekkeren). betalte vel ca 900,- for denne
Hva slags type ram brikke er det?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
har vel eeeegentlig tenkt å kjøpe en ekstern dvd-brenner etterhvert i alle fall, så jeg kan bruke den til både pc'en og mac'en, derfor skipper jeg akkurat det, lurte bare på om det var mulig å skifte dersom jeg fikk lyst. Men da blir det ihvertfall 128mb minne på skjermkortet, den saken er biff.

på applestore her i norge står det ihvertfall at de kan levere med annet lands tastatur, så da bør det vel være mulig i .au også.
En kompis av meg på et annet forum fortalte sin historie om Powerbook 15"

Egentlig ikke. OSX er langt fra stablilt, les min personlgie historie :

Noen uker siden så bestemte jeg meg for å kjøpe en bærbar. Har alltid hørt så ekstremt mye bra om Mac og sammenheng med bærbare (IBook og Powerbook) så jeg tenkte : "Javel, hadde jo vært spennende å prøve dette også da".

Joda, jeg gikk ned på butikken (eplehuset) og sjekka Powerbooken med 15" som hadde ett fantastisk utseende og GUI i OSX og fantastisk stiv prislapp (18500,-)
Jeg gikk for den etter å knote en liten halvtime.

MEN :

Etter den ene dagen følte jeg at maskinen var "ferdigbrukt" liksom. Slik følelse man har etter å ha kjøpt en ny mobiltelefon og har knota med alle funksjonene og alt som er der liksom. Bak Mac OSX sitt fine utseende er det fantastisk lite som befinner seg. Jeg kunne seriøst telle ALLE funksjonene i OSX og fortsatt holde tallet på et tosifret tall.

Ikke nok med det....

Jeg skaffer meg Maya til Mac og setter i gang med installasjonen. Jeg er nå vant med Maya's default utseende i XP og at den docken med alle forskjellige verktøy (Fur, fluids, polygon++++) ligger oppe med fysiske knapper, men neida.

Den er IKKE å finne i Mac nemlig. Nemlig fordi ALLE programmer som kjøres i OSX kommer på taskbaren (som windows-start linja) og alle programmers funksjoner kommer i den også (se for deg alle 3Dsm toolbars nede på startlinja, er knot et ord som kan dekke det?).

Og til stabilitet. Den ene dagen så kræsja Macen ved vanlig surfing i Safari (OSX internet explorer). hele SEKS ganger. Og greit, jeg dropper safari. Installerer Firefox tenker jeg. Men når jeg skulle installere det så kom ikonet opp og forsvant hele tiden fra docken nede. Sånn skjedde ca. 10-15 ganger.

Når maskinen låser seg så har man ikke noe CTRL+ALT+DEL funksjon. Det er EPLE+NOE+NOEPÅANDRESIDENAVTASTATURET.

Tok meg to dager før jeg takka gud for den hellige "angreretten". Lenge leve PC og lenge leve Microsoft Windows (med Service Pack 2 selvsagt)
Vis hele sitatet...
Er en veldig tilvenningssak det der med Mac. Hadde omtrent aldri tatt i en mac før (med unntak av en gammel applemaskin for omtrent 13-14 år siden) da jeg ble "tvunget" til å bruke det i en nettavisproduksjon i studiene. Det var en ganske stor overgang fra XP, og jeg skal ikke legge skjul på at det føltes litt frustrerende i begynnelsen, men etter hvert syntes jeg faktisk at OS X var temmelig smooth. Var nesten litt kjipt å komme tilbake til windows hjemme.

Kan ha litt med å gjøre at jeg satt på en G5 med 24" widescreen da.
atomet: er ganske sikker på at det er mulig å få norsk tastatur i australia, men ring apple support eller send en mail så er du sikker.

vil btw. råde deg til å kjøpe den innebygde blåtann modulen! er evig mange som tenker at de aldri får brukt for den, men så viser det seg at det er ganske praktisk allikevel. vet ikke hvor mye du har brukt en mac, men sync er noe du kommer til å bruke hyppig og hvis du har en mobil med blåtann så kommer du til å bli ti ganger så glad/avhengig av den.

Lynzh: sorry for at jeg er født så kverulant, men må bare slenge inn noen meninger.

en pb 15" har ikke en stiv pris i forhold til hva man får. prisen er i min mening ganske balansert med en tilsvarende pc laptop.

Det at han følte at maskinen var "ferdigbrukt" er vel egentlig en god ting. Saken er jo det at man slipper å sitte å knote frem og tilbake med innstillinger for å kunne være komfortabel siden alt er "perfekt" fra første stund ^^. det skal være ett enkelt og tidsbesparende os, og det er akkurat det det er. ( lyver litt når jeg sier enkelt siden osx er meget avansert hvis man lærer seg å bruker terminal osv. )

det med at safari krasjet vil jeg tro har noe med at han brukte en rss klient som bruker shared cockies med safari. har hatt det samme problemet her med bruk av netnewswire.

det med ctrl+alt+del er jo tilnærmet helt likt .... alt+elpe+esc ... ikke at du får brukt for det .... men er der ^^

men smaken er som baken.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
*leter på harde livet etter en mailadresse på apple.com.au/store men finner ikke noe som ser lovende ut!!* *argh*

Tror heller egentlig ikke det skal være noe problem, fyren på applestore her i norge sa at de pakka og sendte alt fra taiwan, så da blir det vel egentlig ett fett for dem, bare jeg klarer å gi dem beskjed om det da?!?! Får evt prøve å ringe til den australske applestore-greia
Hva med å kjøpe engelsk tastatur og feste klistremerker over tastene som er annerledes?
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Hehe, dersom det blir vanvittig klønete å få tak i det norske tastaturet, så kommer jeg nok til å gjøre noe sånt, for det ble helt latterlig mye billigere å kjøpe der nede (vurderer nesten å kjøpe en ibook til dama også... hmm... ), men foreløpig så satser jeg på å finne en mailadresse...
Forrestenn.. Lynzh. Det var vel ganske unødvendig å poste?

Og jeg har et spørsmål til han fyren. Hvilket tallsystem brukte han? Base-1000 eller noe? Selv om OS X er "enkelt" er jeg ikke redd for å si at Mac OS X har lett flere funksjoner enn Windows. Spesielt hvis du tenker på alle programmene som blir levert med. (http://www.xvsxp.com/). Og hva er det han mener med taskbar.. og alle funksjoner? Tenker han på_menu-baren? Det er vel egentlig en smakssak.. men rent praktisk sett er det jo bedre å ha delt menu-bar ettersom du sparer ca. 20xGanskemange pixler for hvert eneste vindu. Jeg synes det er ganske idiotisk av han å forvente å_lære seg et helt nytt operativsystem i løpet av... 2 DAGER? *sukke* Uheldig kar.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan du ikke bare få noen du kjenner som befinenr seg i norge til å kjøpe tastatur til deg, og sende det i posten

edit: jeg skal foresten skaffe meg iBook 12"
Sist endret av iDark; 10. februar 2005 kl. 17:03.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Dersom du tenker paa et vanlig tastatur, saant som du bruker til stasjonaere dataer, saa maa jeg jo bare si at det er et litt taapelig spoersmaal... plutselig blir det liksom dobbelt saa mye aa dra med seg. Dersom du tenker paa aa kjoepe et norsk powerbook-tastatur, og saa bytte ut det, saa er det ikke saa taapelig, men jeg har en mistanke om at det ikke er saa bare-bare, siden ingen andre her i det hele tatt har nevnt det naar jeg spurte om det var mulig... Har absolutt vaert inne paa tanken, men... vel, har en gammel ibook der et par taster er defekte, og der er det absolutt ikke bare-bare aa bytte ut.
Kan man kjøpe fra andre lands applestore til Norge?
F.eks. så koster en Powerbook 12" superdrive nesten 5.000,- mindre fra Hong Kong enn den norske applestore.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Saavidt jeg har klart aa finne ut, saa gaar ikke det nei... De henviser deg nok til .no-applestore.... Tror faktisk det staar noe om det paa sidene deres tilogmed, ihvertfall i .au