Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1799
I april drar jeg en liten tur over til USA for å adoptere en mini mac, og trenger noen forslag til ting og dra med meg tilbake til Norge. Jeg er fullstendig klar over tollfri grensa på 6000 kroner, men kommer nok til å ligge litt over allikevel og håpe på det beste.


- Mini mac
(80gb hd, 1GB RAM, super drive, internal bluetooth+airport extreme card)
- Logitech mx900 mus
- Wireless Apple keyboard (kjøpe i Norge)
- Portable 8" dvd player (Sett ut flere)
- Mini ipod med dock and the works (Ikke helst sikker enda)
- External HD, gjerne 250 gb, men ikke bestemt meg for hvilken
- Trenger forslag til bra 17" evt. rimelig 19" å kjøpe i norge?

Noen andre ting og anbefale som f.eks. Mac stuff som er must-have?

Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Husk å dobbelt- og trippeltsjekke at du ikke får med en strømforsinging som KUN funker på 110/120V 60Hz. (Strømnettet i USA)
I like turtles
Skyfex's Avatar
Portable DVD spiller? Vet ikke hva du tenker på, men du trenger ikke ekstern DVD spiller til Mac mini. Må isåfall være DVD brenner. Hvis du tenker på de små DVD spillerne med sånn liten skjerm så skjønner jeg ikke helt hva du skal med en sånn :P

Maxtor har ofte reklamer i MacWorld osv:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303454&cks=PRL

Men jeg har ingen erfarning med noen av dem.
RAM eller HD til Mac eller PC: http://www.transintl.com

Tror ikke Apple har sluppet strømforsyninger for USA( 110V ) eller Europa( 220V ) siden 1995,
men det er verdt å sjekke spesielt med tanke på Mini som er et budsjettprodukt....
Alle mine har hatt autosence.

Kjøpt orntli tastatur og mus, du blir drittlei av å skifte batteri hele tida.

Jeg ville ikke tatt superdrive i Macen, hvis du alikevel skal ha 8x DVD-R( sjekk http://www.pxp.no/webshop/product_in...roducts_id=213 )
Sist endret av nudo; 25. januar 2005 kl. 09:57.
oink's Avatar
Trådstarter
portable dvd'n har ingenting med mini macen og gjør. den skal jeg bare ha på flyturen tilbake igjen

bakkus: når det gjelder strømforsyning så er det vel bare å kjøpe en adapter? noe alá Apple Travel Adapter ?
oink's Avatar
Trådstarter
Leste gjennom specs for mini mac på apple.com, hvor det sto følgende:

Electrical and environmental requirements:
- Meets ENERGY STAR requirements
- Line voltage: 100-240V AC
- Frequency: 50Hz to 60Hz, single phase
- Maximum continuous power: 85W

Skulle vel bety at det går bra da?
I like turtles
Skyfex's Avatar
oink: Jepp. Det går bra =) Om du ikke vil kjøpe travel kit holder det med å kjøpe en sånn vanlig konverterings-dings. Eller du kan kjøpe en ledning til å feste på enden av adapteren. Hvis det er samme som på PowerBook er det en ganske vanlig type ledning som brukes til alt fra digitalkameraer til CD-spillere. Det er det jeg har gjort. Har en hjemme og en i veggen på skolen.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Ser ut som du blir nødt til å kjøp med noe til meg også siden du bor i Molde
Mkay. Hva kommer jeg til å trenge av utstyr for å bruke iBooken min og iPoden når jeg skal til USA til sommeren? Av adaptere og slikt...
Du trenger kun å kjøpe Apple World Travel Adapter Kit, da alt er modulbasert.

http://a248.e.akamai.net/7/248/2041/...er_kit_125.jpg
Opprinnelig postet av nudo
Tror ikke Apple har sluppet strømforsyninger for USA( 110V ) eller Europa( 220V ) siden 1995
Vis hele sitatet...
I like turtles
Skyfex's Avatar
Eller bare en sånn liten plugg som gjør om norsk kontakt til amerikansk. Ganske mye billigere
oink's Avatar
Trådstarter
plug-converter fra amerikansk til norsk har jeg et par av fra før, så da har jeg nok så jeg klarer meg! Dette blir utrolig bra
ja det gjør det
Opprinnelig postet av SkyFex
Eller bare en sånn liten plugg som gjør om norsk kontakt til amerikansk. Ganske mye billigere
Vis hele sitatet...
Det har jo ikkeno å si hvis den ikke tåler watten vi bruker her. Var vel noe snakk om dette såvidt jeg vet?
oink's Avatar
Trådstarter
Jaha, har du noen artikler på nett eller lignende å vise til?
ikke tåler watten vi bruker her? uh... nå tror jeg det er noen som surrer her... f.ex. vår kjære linuxnazi? Norske watt er 100% identiske med amerikanske watt... helt garantert... Veit vi har forskjellig spenning, men det er nettopp det de kom fram til litt lenger opp her at var i orden
I like turtles
Skyfex's Avatar
Nichotin: Som atomet sa.. Det er spenning som har noe å si. Og frekvens tror jeg Men jeg vet (som det blir sagt over) som faktum at alle adapterne tar flere spenninger uten noe fuzz. Jeg kjøpte PowerBooken i Singapore, og har brukt den der, i Norge og i USA. iBook og Powerbook bruker samme adaptere.

I USA brukte jeg vanlig norsk-> amerikansk konverter som ikke forandrer spenning. Her i norge har jeg lagt bort den lille pluggen du setter på enden av adapteren og bruker istedet en vanlig ledning som jeg ellers bruker til batteriladeren til digitalkameraet mitt. Som sagt: De er ganske vanlige på dvs. halvstore elektroniske dingser. Bla. a. Playstation
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Det eventuelle problemet ligger i at i USA har man 110/120 Volt på 60 Hertz i veggen.
Her i Europa har vi 220/230 Volt på 50 Hertz.
Oftest har ting som PCer og laptoper ingen problemer med dette, men det finnes også strømforsyninger som bare er egnet for en av delene (dere som har prøvd å flikke den dingsen bak på PSUet til "110" veit hva som skjer )

Det finnes adaptere/omformere som kan omvandle 220V til 110V, derimot er det bare de dyrere versjonene som tar hensyn til forskjellen i frekvens. Noe som _kan_ (sjelden, men it's been know to happen.. TVer f eks) skape problemer.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg må kjøpe ny adapter nå snart (folk snubler i den på skolen).. og det er rimelig dyrt ja
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er jo et pluss med Apples kit da, du kan bruke det på alt som bruker de modulene, og modulsystemet er sikkert her en stund til. Og siden Apple kun garanterer at deres produkt virker med "deres ekstrautstyr", så er det vel like greit å gjøre det. Og det er jo egentlig ikke så fryktelig dyrt med 390kr.
kit
oink's Avatar
Trådstarter
Jeg fikk nettopp bekjente i usa til å bestillte minien for meg. De mottar mac'en i midten av mars, og første april er jeg der for å plukke den opp
Tror faktisk det blir en saann en paa dama (og selv om jeg da forhaapentligvis har faatt pb'en min, saa vil det selvsagt si at det blir min ogsaa)
åhh, har en kamerat som har mac-mini..
Faren jobber i en mac butikk...
Den er bare en drøm..
om noen har lyst på link til en "innføring" i Mac mini av en som har den, ta en titt her