Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 6925
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Står at det er UltraATA i alle fall, men om det er 3,5" eller 2,5" er ikke godt å si.Var litt merkelig at maskinen ikke skulle støtte disker større enn 80GB, noe som jo kan tyde på at det er 2,5" disker det er snakk om.

Det jeg lurer på er hvor vanskelig et inngrep i maskinen vil være. Å bryte garanti er en ting, å bryte garanti hvis det er 100% sikkert at man må ha spesialverktøy for å ikke måtte knekke opp skittet er en helt annen. Missliker designet sterkt her jeg sitter, men jeg digger prisen.
Jeg digger maskinen, og lurer på om jeg skal spandere på meg de ekstra kronene det koster å skaffe seg en 1gb ram på et senere tidspunkt, gjerne med hjelp av apple. 512 får klare seg en stund.

Det er jo selvsagt bakdelen med en slik maskin, å sette inn mer ram, generell fikling inni er vanskelig. Maskinen er jo så kompakt.
Hvis den er like user-servicable som ibooken, så er det en drøm å fyre i mer ram. Ser da ikke så vrient ut, sikkert fire skruer under.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Hvis den er like user-servicable som ibooken, så er det en drøm å fyre i mer ram. Ser da ikke så vrient ut, sikkert fire skruer under.
Vis hele sitatet...
Det må da være en grunn til at Apple sier at de skal sette inn RAM?
Ja, for at de skal tjene penger på RAMen. Det er en godt skjult hemmelighet fra apple sin side at man faktisk beholder garantien ved å sette i RAM selv. Det kommer dog klart frem i service-dokumenter.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Ja, for at de skal tjene penger på RAMen. Det er en godt skjult hemmelighet fra apple sin side at man faktisk beholder garantien ved å sette i RAM selv. Det kommer dog klart frem i service-dokumenter.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke peiling på Apple sin behandling av slikt, men siden de andre produktene ikke har sånn "advarsel" må det vel ligge noe i det?
Likte ikke navnet på den egentlig. iMini hadde for eksempel vært mye bedre.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Men hvorfor har de ikke sagt at å bytte minne bryter garantien før? Må jo være noe ved maskinen som gjør at det er vanskelig å bytte ram uten å fucke den. I Powerbook og Powermac er det veldig lett å komme fram. iMac er jo user-servicable (vet ikke om de oppforder til at du installerer ram selv og).og veldig lett å åpne. Så hva er annerledes med minien? Kan kanskje ha noe med størrelsen å_gjøre. Bah.. Skal forhøre med ved nærmeste Apple Center. Vet ikke om jeg gidder å dra bort før de har Mac mini da.
<14:15> devotio|a: syns forresten det er et megalamt navn. mye kulere med miniMac eller noe i den duren, selv om det er omtrent like lamt
<14:15> koop: me likes ibook
<14:15> devotio|a: powerbook <3
<14:15> lsdj: lol
<14:15> lsdj: minimac
<14:15> lsdj: minime
<14:15> devotio|a: men må jo sikte på noe jeg har råd til
<14:15> koop: macmini, og stor cola
<14:15> devotio|a: haha
<14:16> devotio|a: namnam
<14:16> Croyfer: Bra WinUpdate-melding: "Innstallerer Innstallasjon"
<14:16> IvIoyner: I SHALL CALL HIM... MINIMAC
*devotio|a changes nick to devotio
<14:16> devotio: hehe
<14:16> devotio: ok, det ville nok blitt en del vitser om de kalte den det. men iMac og iBook, og PowerBook og PowerMac, så kommer de plutselig med Mac mini? det ødlegger
<14:17> mongeland: iMini hadde gått an
<14:17> devotio: ja
Vis hele sitatet...
Er vel enig
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Det ødelegger jo ikke. Jeg synes de følger "navnekonvensjonen". iPod mini. Mac mini. Miniversjoner av større produkter.
Ja, da kunne de jo like gjerne fyrt opp 12" ibook som ibook mini, ditto med powerbook.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, ser ikke så alt for jævlig ut innvendig http://images.apple.com/no/macmini/i...es20050111.jpg , etter hva jeg kan se så står ram socketene utenfor resten av det innvendige coveret, så det burde jo gå greit. Disken ligger pent og ryddig under, men om det er vanlig 3,5 eller annet er vanskelig å se. Hmm, faen altså, uten oppgraderingsmuligheter gjør de det vanskelig for oss. Jeg håper de bare skriver advarsler av praktiske årsaker, da disse maskinene nok er litt vanskeligere å tukle med enn andre, men det ser da virkelig ikke så forferdelig ut.

http://www.apple.com/no/macmini/design.html

Håper på skikkelig review av en tredjepart snart...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
http://www.apple.com/no/macmini/design.html

Les det med grå skrift helt nederst.
Noen hos Apple har hatt det moro.
det virker da som om det er en rambrikke som er festet der på siden?
Opprinnelig postet av xbyte
det virker da som om det er en rambrikke som er festet der på siden?
Vis hele sitatet...
Det er nok en RAM brikke, var det eneste som så ut til å ikke være tildekket av den plata.

Gusto: hehe, det var litt morsomt. Men jeg er ikke så sikker på at det er gjort med vilje da...
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
"den plata" er DVD-romen. Bør være mulig å flytte.
noen som vet hva fortolling og mva kommer på på en 20" skjerm og en mini mac? Prøvde meg litt inne på toll.no, men uoversiktelig..
Sist endret av oink; 13. januar 2005 kl. 00:52.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
oink: 25% MVA av prisen på varen, og 25% MVA av frakt. Lenge leve Norge Nasjonen...

Anyways, i følge folket på macrumors.com så er det etter alt å dømme svært enkelt å sette i ekstra ram osv. selv.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Tias: Frakt er inkludert i prisen hos Apple Store.

Fortolling er kun mva som oppført hos Apple Store, det er ingen skjulte utgifter.

edit: Oopsie daisy, jeg tenkte fortolling på den måten at maskinen blir bygget i Asia og sendt direkte til din dør.
var litt uklar i innlegget mitt. prøver å finne ut hvor mye fortolling og mva kommer på hvis jeg kjøper dette i usa og tar med meg tilbake til norge.

jeg kan få alt jeg bestiller fra apple store sendt til bekjente i usa fraktfritt, men så er det å ta det derifra og hjem

Tias: Nei, du misforsto ikke.
Sist endret av oink; 13. januar 2005 kl. 01:03.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hmm, mulig jeg missforsto. Jeg tolket det sånn at han hadde tenkt å kjøpe fra en tredjepart i det store utland, for så å importere. Hvis man bare kjøper fra apple store så er det jo ikke noe å stresse med som du sier.
Opprinnelig postet av oink
var litt uklar i innlegget mitt. prøver å finne ut hvor mye fortolling og mva kommer på hvis jeg kjøper dette i usa og tar med meg tilbake til norge.

jeg kan få alt jeg bestiller fra apple store sendt til bekjente i usa fraktfritt, men så er det å ta det derifra og hjem

Tias: Nei, du misforsto ikke.
Vis hele sitatet...
selve Mac mini eska er vel så liten at du kan få kompisen din til å skrive på gave uten at det blir veldig mistenktsomt. Skjermen blir vel litt for stor til det...

Hvis du reiser over (og har med deg en til) så kan du momsfritt ta med deg varer for en verdi på 6000 (per person, skjermen koster ikke så mye, ikke Mac mini heller).
I like turtles
Skyfex's Avatar
http://macintouch.com/mwsf2005notebook.html
"... doing it yourself does not void the warranty unless you damage something. A booth person told me the memory slot is easily accessible once you get the case open." It uses desktop memory, not notebook RAM, which is more expensive, but; "If you're buying a Mini at the Apple Store, you can replace the standard 256-MB DIMM with 512 MB for $75 or go all the way to 1 GB (the Mini's maximum) for $425. As usual, you can do much better than that with third-party RAM, but then you end up with a 256-MB DIMM you probably have no use for."
Å sette i mer ram kan ikke være noe problem. Du mister kansje garantien, men kjøpsloven gjelder fremdeles.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Opprinnelig postet av SkyFex
...As usual, you can do much better than that with third-party RAM, but then you end up with a 256-MB DIMM you probably have no use for."
Vis hele sitatet...
Jeg kan tenke meg ca tre maskiner i min umiddelbare nærhet som ikke hadde hatt noe imot 256MB ekstra RAM

Det virker som om det heller mer og mer mot et mackjøp for meg, ja (og denne gangen en som ikke er fra før krigen )
Jeg snakket med Apple representert ved ei svensk dame. Hun sa at iom. maskinen var så kompakt som den var var det ikke ønskelig fra Mac sin side at kundene installerte ram selv. Det var vanskelig, og om det gikk noe galt ville ikke dette gå på garantien. Det var mulig å få et firma i norge som var sertifisert av Apple til å installere ramen for deg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har bestilt en maskin nå, blir spennende å se hvordan det går med rammen. 256MB er for lite, det sier seg selv, men med de prisene apple tar så er det ikke fysisk mulig for meg å få rådt til større brikke, jeg hadde knapt rådt til tastatur ETTER jeg stjal 200 spenn av mamma .

I følge kilder på macrumors skal maskinen holdes sammen av en slags hengsler, tilsynelatende noe ala det powerbook er utstyrt med? Man snakket om å finne en bestemt kombinasjon for å åpne, men siden ingen enda har fått leke seg med maskinen så er det vel ganske usikkert enda. *vente i spenning*

Edit: Haha, alle bilder viser jo at den holdes på plass av hengsler.
http://images.apple.com/macmini/images/designinsides20050111.jpg
Sist endret av Tias; 15. januar 2005 kl. 14:36.
Hold oss oppdatert da, Tias
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Selvsagt

Tar noe tid før de sender, 28. eller tidligere er anntatt sendetid, så det fins nok en del reviews av maskinen innen den tid. Kommer uansett med tilbakemelding, jeg er så giret at det er umulig å ikke prate om temaet, nesten som en seksåring som har fått i seg alt for mye sukker.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Tias
Kommer uansett med tilbakemelding, jeg er så giret at det er umulig å ikke prate om temaet, nesten som en seksåring som har fått i seg alt for mye sukker.
Vis hele sitatet...
Hehe, det tror jeg nok de fleste Macere kjenner til. :) Bare vent, når de har sendt avgårde maskinen din fra fabrikken kommer du til å oppdatere sporingsnettstedet hvert halve minutt. :P
Jo mer jeg ser på det bildet jo mer fasinert blir jeg av størrelsen. Den er jo akkuart like dyp som minnebrikka, og ca like høy... Mac <3
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Performance Comparison:
eMac G4, iBook G4, iMac G5 and Mac Mini
. Macintouch har en finfin ytelsestest av Mac mini vs. de andre ledende Apple modellene. Utrolig overraskende resultater!
▼ ... over en uke senere ... ▼
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg fikk maskinen min i dag. Standard grunnmodell med laveste prosessorhastighet, 256MB ram og hele 40GB harddisk. Maskinen er rett og slett knøttliten, det er helt utrolig. Skrudde av min gode gamle linuxdesktop og jeg fikk rett og slett VONDT i ørene av MANGEL på viftestøy.

Systemet er ikke så tregt med 256MB ram som jeg kanskje hadde forventet av alle skrekkhistoriene, men det merkes ganske godt hvis man kjører opp iMovie, iTunes og Safari på en gang, så noe mer ram er å anbefale. Prøvde å sette i noe minne selv, men jeg fikk faen ikke opp boxen. Har sett både film og sider på nett med instruksjoner på hvordan andre har gjort det, men jeg hadde ingen fancy supertynn kniv i prøve med, og et gammelt kredittkort gikk liksom ikke så bra . Tror uansett den ikke skal være så vrien å få opp så snart jeg får fatt i riktig verktøy.

Ellers har jeg ikke fått gjort så mye med maskinen. Ingen tester kjørt, ingen benchmarks å komme med. Fikk spilt de spillene som fulgte med, og tenker å prøve den med WoW senere i natt (haha, med 256MB ram?), men jeg har forsåvidt nok med å sette meg inn i systemet.

Kanskje jeg får lagt inn et bilde hvis jeg finner kameraet .

Edit: Er enda litt usikker på hvordan jeg skal få mountet NFS / Samba shares på Linux desktopen, men jeg går ut ifra jeg finner ut av det.
Sist endret av Tias; 4. februar 2005 kl. 00:17.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Gratulerer med Mac mini, Tias. Det er alltid morsomt med Mac-brukere som kommer fra Linux/BSD-plattformen. Vi har et helt annet perspektiv på ting, og vi, med meg selv som eksempel, bruker fortsatt Terminalen i OS X som vi ellers ville ha gjort i vårt eget Linux/BSD-miljø. Jeg er en storfornøyd FreeBSD -> OS X-desktopswitcher på siden desember 2003. Jeg håper din overgang vil gå like godt. Ikke nøl med å spørre om noe.

Og sjekk ut www.gustomize.net/mac (Wiki) for et par tips og triks vedrørende OS X. Setter også pris på eventuelle innlegg i wikien. Den har vært temmelig død det siste halvåret, men all informasjon er fortsatt 100% relevant.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Takk for flott velkomst og gode tips, Gusto! Kommer nok helt sikkert til å mase / spamme i vei i dagevis nå . Skal lese meg gjennom siden din etterpå, har pekt ut et par tekster som er et must å lese. Jeg tror nok ting faller fint på plass, men Linux blir nok like mye brukt som OSX i den nermeste fremtid, da jeg trenger Linux til - ja det høres kanskje ut som en parodi på Windows->Linux tråder men okei - spill.

PS:
Ang. Terminalen. Jeg vet akkurat hva du mener. Det blir liksom litt.... hm.... rart, uten den lille tekstboksen. Man har rett og slett ikke kontroll uten shell, basta. :=)
PSPS: Jeg er mektig imponert over lydkoret i den lille saken!

Alt vel så langt
Tias