Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2342
De fleste av dere har kanskje hørt ryktene om en $499 hodeløs iMac. Og nå er det også rykter om iWork, en office-lignende pakke fra Apple. iWork skal inneholde den nye versjonen av Keynote, sammen med et nytt skriveprogram kalt "Pages". Ryktene sier også at denne pakken skal bundles med nye Mac modeller.

Dette virker for meg som et enormt steg for Apple. Hvis ryktene stemmer vil det bety at for $500 (blir ca. 5000 NOK med moms) kan hvem som helst få en mac som stiller alle behov for en hjemme-PC. De fleste har en eller annen Dell-ish maskin nå. Og hvis man da kjøper et USB tastatur og beholder skjerm og mus (Dell leverer vel med USB mus?), har man en fullverdig Mac.

Jeg har alltid hatt problemer med å forstå hvorfor Apple ikke har laget en headless mac enda. Men en av grunnene jeg har tenkt meg er at Microsoft kanskje kan trekke MS Office om Apple prøver seg på de store massene. Men med iWork vil Apple fortsatt ha en Office pakke som de selv har kontroll over. Keynote er allerede bedre enn Powerpoint på_mange områder. Og Mail + iCal + Address Book er Apples svar på_Outlook/Entourage, og er mer enn bra nok for de fleste.

MS Office vil nok fortsatt foretrekkes hos bedrifter, men iWork vil være mer enn nok for hjemmebruk. Alt tyder på at Macworld Expo dette året kan bli MEGET spennende. Det er også rykter om iLife '05 og 4 ukjente programmer (Asteroid, Crossbow, Slingshot og Sugar). På_toppen av alt dette skal Mac OS X Tiger komme i løpet av dette halvåret.

Og selv om Apple ikke er like bra for fri informasjon som Linux/FreeBSD, så betyr dette at MS må ta litt mer hensyn til åpne standarder enn de har før. Apple gjør allerede det. Det er mye lettere å_bruke Mac og Linux om hverandre enn Linux og Windows f.eks. Kanskje i en nær fremtid vil Mac, Linux og Windows leve side om side med tilnærmet lik markedsandel. Og kanskje MS Office, Open Office og evt. iWork vil fungere sammen sømløst. Det er lov_å drømme.

iWork '05 Productivity Suite? [macrumors.com]
$499 Headless iMac? [macrumors.com]
iLife '05, Keynote 2, Asteroid, and Other New Applications? [macrumors.com]
Sist endret av Skyfex; 2. januar 2005 kl. 16:50.
Får bare håpe de selger en billig skjerm til den headless-macen, hvis det blir tilfelle. Jeg har iallefall hoppet på riktig hardwareplattform.
Det er vel bare snakk om naturlig evolusjon, Mac er jo ikke akkurat dyrt lenger. Prisen var en viktig faktor for meg da jeg kjøpte en iBook.
For 7.490kr får du en apple med 17" skjerm og 1.25Ghz G4 cpu. Så syntes ikke den nye apple maskinen er sååå billig. Men det er godt tenkt av apple at det nå er lettere å bytte ut sine dell maskiner med en apple. Tenker meg nok at apple legger med et av de legendariske tastaturene sine og en mus med den nye macen, så det er bare skjerm man trenger.
Spennende å se hva som kommer frem på apple expo.
I kjent Apple stil blir en vell ikke kvitt OSX da Apple liker pakkeløsningene sine, men uansett så er det veldig billig. Om iWork skal være kompatibel med OO.org er det viktig at den bruker en tekstbasert formatering som XML, ellers må OO.org folkene broutforce formatet slik de har måttet gjort med .doc formatet.
Notic: Dollar er på ~6,25 for tiden, pluss moms vil macen komme på rundt 4000kr. Ikke 5000kr
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
tore-: Apple har som oftest satt prisen til 10-gangern av amerikansk pris. Etter min erfaring.

RoadKill: "brouteforce" et format? :P Anyway.. Har aldri sett på keynote formatet. Men de fleste av Apples formater er "bundles" (spesielle mapper) med XML filer (eller .plist filer, som er et XML format) og bilder som vanlige filer.
tore: 4000 pluss ca 25% moms blir rundt fem tusen

Til gjengjeld får du mye, mye bedre reklamasjonsrett enn med ting kjøpt i USA (dette gjelder forøvrig alt av forbruksvarer).
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Etter å ha sett på Keynote formatet kan jeg konfirmere det jeg påsto. Ja, Keynote formatet er en bundle med bilder og en XML. Hmm.. Lurer på hvilket univers Microsoft ville brukt XML?

Eneste problemet jeg ser med bundles er at hverken Windows eller Linux har native support for det. Begge operativsystemene vil nok bli ganske forvirret om de skal begynne å behandle mapper som filer. Men det er noe de burde fikse på egentlig. Det er genialt
499$ er litt over 3000 norske kroner. 25% moms blir da på 750 kr. Og med litt pluss pga. reklamasjonsrett og andre greier, virker en pris på 4000 - 4500 kr ganske sansynelig.
eller man fyrer opp apple.com og apple.no og ser at det gamle trikset med at NOK = USD*10 stemmer rimelig bra...om denne maskinen kommer tør jeg vedde på at prisen blir ~5000 (forutsatt at den koster $499 i USA)
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Eller vi kan bare drite i å spekulere så jævlig mye på hva prisen blir. +/- 1000kr. Who cares?
USD 1 pr 3.12.2004 = NOK 6.04
Riktig, men det vil koste mer i Norge uansett. Vanligvis over 1000kr dyrere.
apple har satt ned prisene på en del stuff nå, se www.apple.no
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av RoadKill
I kjent Apple stil blir en vell ikke kvitt OSX da Apple liker pakkeløsningene sine, men uansett så er det veldig billig.
Vis hele sitatet...
Ehh, jeg er av og til ganske treig når det gjelder å forstå ting, men, jeg synes å huske ganske tydelig at jeg la inn debian på mac'en her i natt.

PS: Jeg måtte bare minne meg selv på at jeg ikke makter andre gui en Apple.
Du kan legge inn alternative operativsystemer, men du må alltids betale for OS X.
BriQ er PPC maskiner uten MacOS X, kommer med LinuxPPC som default, men det er bare å legge inn UbuntuPPC eller debianPPC.

http://www.linuxdevices.com/articles/AT8574944925.html
Pretty Princess
Freaken's Avatar
jeg har fundert på og kjøpe meg en billig mac hvis det kom, og nå ser det ut til at det blir en mac på lille freaken
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Ser ut som jeg hadde rett. Apple går for forbrukerne Vet ikke om det er skummelt eller bra. Men NOEN må jo vippe MS av pinnen. Og tror ikke Linux er helt 100% klar til det enda (snakker desktop markedet nå), men de nærmer seg. Windows er sjanseløs. Jeg mener.. hvem vil bruke Windows når det er så pain å flytte mellom Mac/Linux og Windows (relativt) og Mac og Linux samarbeider så bra Begge bruker formater basert på åpne standarder. Både Pages og Keynote bruker XML for å lagre formatering, som betyr at hvem som helst kan finne ut av formatet. Samme gjelder for mange andre filer, bla. a. de standard preferences filene til alle Cocoa programmer som finnes.
Er jo bra apple kjører en mer fleksibel linje når det gjelder software. Det ironiske er jo at det er stikk motsatt når det gjelder hardware. For oss som liker å bygge/customize og overklokke systemene våre er apple den store redselen. Pakke-pc/mac! *skjelve*
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
EivindSkau: Du glemmer at Apple har en litt annen filosofi enn det du har. Det er ikke meningen at du skal kunne lage frankenstein-maskiner med deler fra alle forskjellige land i østen. Det er en av grunnene til at Mac er såpass stabilt og sannsynligvis også grunnen til at Mac er så sær når det gjelder RAM.

Mac er ikke for alle. Og det er litt synd det ikke finnes OS X for x86. Men Apple er en bedrift i en kapitalistisk verden. De har ikke så mye valg. Men det jeg KAN si er at Mac er ihvertfall for mer enn 3% av desktop markedet.

Personlig er jeg litt glad for å slippe å bygge hver PC jeg skal ha (slik jeg gjorde før) for å få noe bra. Det er litt dyrt, men i mine (og ifølge deg trangsynte) øyne er det verdt det. Og du kan fortsatt dytte inn billig minne om du vil
Apple er onde! De prøver å tvinge oss til å kjøpe alle deler fra dem, de vil monopolisere all hardware på mac. Tenk hvis alle hadde brukt mac... apple lager cpu'ene, hovedkortene, minnet, ALT. De ville ha det ultimate monopol, evnen til å styre verden med jernhånd!

Tenk på det før man begynner å si fuck microsoft...
IBM lager CPU-ene, kingston lager RAMen, ATI og NVIDIA lager skjermkortene?
Tror det er nå EivindSkau bør holde kjeft
Mac pleier jo å holde seg ganske bra ganske lenge i henhold til pris og ytelse, hvis jeg ikke tar helt feil.

Og så er jo det at mac faktisk funker i 199 av 200 tilfeller, med mindre man driter kraftig på leggen, en stor fordel.